بیوگرافی شهید محمد علی رجایی

پنج‌شنبه 30 آذر 1402 بیوگرافی
شهید محمدعلی رجایی

چکیده بیوگرافی محمد علی شهید رجایی

نام: محمدعلی

نام خانوادگی: رجایی

تولد: ۲۵ خرداد ۱۳۱۲

زاده: قزوین

ملیت: ایرانی

پیشه: رئیس جمهور سابق ایران

سال‌های فعالیت: ۱۳60

مدرک تحصیلی: رشته ریاضی

محمدعلی رجایی کیست؟

شهید محمدعلی رجایی (۲۵ خرداد ۱۳۱۲ – ۸ شهریور ۱۳۶۰) دومین نخست‌وزیر و دومین رئیس‌جمهور ایران بود. وی در زمان ریاست‌جمهوری در حادثهٔ بمب‌گذاری در دفتر نخست وزیری توسط ضد انقلاب به مقام رفیع شهادت نائل شد. محمدعلی رجایی دارای درجهٔ کارشناسی ریاضیات از دانش سرای عالی و کارشناسی ارشد آمار بوده و پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به دبیری ریاضیات اشتغال داشته‌است. پس از انقلاب در کابینه مهدی بازرگان وزیر آموزش و پرورش بود و با انتخاب سید ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس‌جمهور، رجایی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد. وی از ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ تا ۸ شهریور همان سال، یعنی به مدت ۲۸ روز، رئیس‌جمهور منتخب مردم بود.

محمدعلی رجایی متولد چه سالی است؟

محمدعلی رجایی متولد ۲۵ خرداد ۱۳۱۲ می باشد

محمدعلی رجایی اهل کجاست؟

او اهل شهر قزوین است.

بیوگرافی شهید محمدعلی رجایی

پدرش پیشه‌ور بود و در بازار قزوین به کسب خرازی اشتغال داشت. ۴ سال پس از تولدش پدرش درگذشت و برادرش که ۱۰ سال بزرگتر از او بود بیرون از خانه کار می‌کرد و مادرش پنبه پاک می‌کردو فندق و گردو و بادام می‌شکست تا هزینه‌های زندگی را تأمین کند.

بیوگرافی شهید محمدعلی رجایی

بیوگرافی شهید محمدعلی رجایی

تحصیلات شهید محمدعلی رجایی

در سن 4 سالگی از نعمت داشتن پدر محروم شد و تحت تکفل مادری مهربان قرار گرفت. درسال 1327 به تهران مهاجرت کرد و سال بعد وارد نیروی هوائی شد. در مدت 5 سال خدمت در نیروی هوائی، دوره متوسطه را با تحصیل شبانه گذراند. در سال 1335 به دانش سرای عالی وارد شد و دوره لیسانس خود را در رشته ریاضی به پایان برد و به سمت دبیر ریاضی در وزارت فرهنگ استخدام گردید.

تحصیلات شهید محمدعلی رجایی

تحصیلات شهید محمدعلی رجایی

محمد علی رجایی دارای درجه کارشناسی ریاضیات از دانش سرای عالی و کارشناسی ارشد آمار بوده و پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به دبیری ریاضیات اشتغال داشته‌است. پس از انقلاب در کابینه مهدی بازرگان وزیر آموزش و پرورش بود و با انتخاب ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس‌جمهور، رجایی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد. وی از ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ تا ۸ شهریور همان سال، یعنی به مدت ۲۸ روز، رئیس‌جمهور منتخب مردم بود.

بیشتر بخوانید:بیوگرافی شهید ابراهیم همت

 

ازدواج شهید محمدعلی رجایی

در سال ۱۳۴۱ با عاتقه صدیقی، دختر یکی از بستگانش ازدواج کرد. عاتقه صدیقی یا پوران رجایی (زادهٔ ۱۳۲۲ در قزوین)، همسر محمدعلی رجایی است. او در سال ۱۳۴۱ با رجایی، که نسبت فامیلی با او داشت، ازدواج کرد.

همسر شهید محمدعلی رجایی

همسر شهید محمدعلی رجایی

فرزندان شهید محمدعلی رجایی

حاصل ازدواج ۲۰ سالهٔ عاتقه صدیقی و محمدعلی رجایی ۲ دختر و ۱ پسر است. کمال رجایی، که بیشتر ترجیح می‌دهد در عرصهٔ عمومی از نام خانوادگی مادرش استفاده کند، در سال ۱۳۸۷ در گفتگویی با شماره ۶۱ مجلهٔ شهروند امروز اظهار کرد بعد از شهادت رجایی، خواستگاری‌هایی سیاسی از دختران رئیس‌جمهور شهید صورت گرفت، ولی عاتقه رجایی تلاش کرد بعد از فوت شوهرش، «این دو دختر را به آقازاده‌ها ندهد و خانواده را حفظ کند.

ریاست جمهوری شهید محمدعلی رجایی

پس از عزل بنی صدر، دومین انتخابات ریاست جمهوری، در ۲ مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد و رجایی در رقابت با سید علی‌اکبر پرورش، عباس شیبانی و حبیب‌الله عسگراولادی مسلمان موفق شد با کسب ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۵۰ رای (۹۰٪) از مجموع ۱۴ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۸۰۳ رای دریافتی، رئیس‌جمهور ایران شود. میزان مشارکت در این دوره ۶۴٫۲ درصد بود. و ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ مراسم تنفیذ او توسط سید روح‌الله خمینی برگزار شد.

ریاست جمهوری شهید محمدعلی رجایی

ریاست جمهوری شهید محمدعلی رجایی

بیشتر بخوانید:زندگینامه شهیدسر لشکر خلبان عباس بابایی

ترور شهید محمدعلی رجایی

رجایی در ساعت ۱۴:۳۰ روز ۸ شهریور ۱۳۶۰ از اتاق کارش خارج شد و به محل جلسه فوق‌العاده دولت رفت. در ساعت ۱۵:۰۰ صدای انفجار مهیبی از ساختمان نخست‌وزیری برخاست. در این حمله، او و محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر وقت جان باختند. در این هنگام کمتر از یک ماه از ریاست‌جمهوری او می‌گذشت. این ترور نیز همانند بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی توسط سازمان مجاهدین خلق ایران انجام شد.سیگارچی یکی از نویسندگان بخش فارسی صدای آمریکا می‌گوید مقام‌های حکومت ایران این ترور را به گروه‌های ناراضی چون مجاهدین خلق نسبت دادند اما گروه‌های اسلامی چپ و راست، هنوز هم یکدیگر را به دست داشتن در این ترورها متهم می‌کنند.

ترور شهید محمدعلی رجایی

ترور شهید محمدعلی رجایی

درگذشت شهید محمدعلی رجایی

پس از درگذشت رجایی و باهنر، شورای موقت ریاست‌جمهوری متشکل از اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای ملی و سید عبدالکریم موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور تشکیل شد و به پیشنهاد این شورا و تصویب مجلس، در ۱۱ شهریور محمدرضا مهدوی کنی به نخست‌وزیری رسید. تا اینکه با برگزاری انتخابات دوباره در مهر ۱۳۶۰ (انتخابات ریاست جمهوری دوره سوم) سید علی خامنه‌ای به ریاست جمهوری برگزیده شد.

 

 

جواد نکونام

بیوگرافی جواد نکونام

داریوش ارجمند

بیوگرافی داریوش ارجمند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا