بیوگرافی محمدرضا شجریان

پنج‌شنبه 26 بهمن 1402 بیوگرافی
محمدرضا شجریان

چکیده بیوگرافی محمدرضا شجریان

نام: محمدرضا

نام خانوادگی: شجریان

نام مستعار : سیاوش بیدگانی

تولد: 1 مهر ۱۳۱۹

زاده: مشهد

ملیت: ایرانی

پیشه: بازیگر

فرزندان: راحله ، افسانه ، مژگان ، همایون ، رایان

فوت: 17 مهر 1399

سال‌های فعالیت: 1346_تا 1394

همسرها : فرخنده گل افشان و کتایون خوانساری

مدرک تحصیلی: فارغ التحصیل مدرسه تئاتر

محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان کیست؟

محمدرضا شجریان، موسیقیدان و خوانندهٔ برجسته موسیقی سنتی ایرانی، در ۱ مهر ۱۳۱۹ متولد شد و در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۹ دار فانی را وداع گفت. او به عنوان “استاد آواز ایران” و “خسروِ آواز ایران” توسط دوستداران و هواداران خود تشخیص داده می‌شد. شجریان به عنوان یکی از نمادهای بارز فرهنگ و موسیقی ایران‌زمین و مهم‌ترین چهرهٔ موسیقی ایرانی تلقی می‌شد.

وی نه تنها در ایران بلکه در انحاء جهان نیز به عنوان یک آوازنده برجسته شناخته می‌شد و از آوازه‌ای بین‌المللی بهره‌مند بود. محمدرضا شجریان برندهٔ جایزهٔ خداوندگار موسیقی از بنیاد آقاخان بوده و حتی نامزد جایزه گرمی نیز در کارنامهٔ او جا داشته است.

علاوه بر فعالیت در حوزهٔ موسیقی، شجریان به عنوان یک خوش‌نویس حرفه‌ای در خطِ نستعلیق نیز شناخته می‌شد. او رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران بوده و گروه‌هایی چون شهناز و شرکت دل‌آواز را بنیان نهاده است. همچنین، در طول زندگی خود، باغ هنر بم را ایجاد کرده و چند ساز موسیقی طراحی نموده است.

محمدرضا شجریان در کنسرت‌ها و آلبوم‌های خود از اشعار شاعران معروف ایرانی نظیر حافظ، سعدی، مولانا، عطار و خیام بهره گرفته و حتی از شعر نو شاعرانی چون فریدون مشیری، نیما یوشیج و سهراب سپهری نیز استفاده کرده است.

او همچنین در زمینهٔ تلاوت قرآن، به ویژه در تلاوت معروف به دعای ربنا، فعالیت داشته و این تلاوت در اوقات افطار ماه رمضان از صداوسیمای ایران پخش می‌شد. پس از درگذشت پدرش که یکی از استادان و قاریان مشهور قرآن در مشهد بود، تعدادی از تلاوت‌های قرآن خود را با عنوان “به یاد پدر” منتشر کرد.

از جمله افتخارات او می‌توان به فعالیت فرزندان او در حوزهٔ موسیقی اشاره کرد؛ همایون و مژگان نیز به عنوان خوانندگان و هنرمندان فعال در این زمینه شناخته می‌شوند. بسیاری از هنرمندان برجسته ایرانی نیز از جمله ایرج بسطامی، مظفر شفیعی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار، بیژن کامکار، سینا سرلک و حتی پسر همایون شجریان از دانش‌آموزان و تحت تأثیر او قرار گرفته‌اند.

محمدرضا شجریان متولد چه سالی است؟

محمدرضا شجریان متولد یک مهر 1319 می باشد

محمدرضا شجریان  اهل کجاست؟

او متولد شهر مشهد است.

محمدرضا شجریان

بیوگرافی محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان  موسیقی‌دان و خواننده موسیقی اصیل ایرانی است. وی همچنین خوش‌نویس در خطِ نستعلیق، رئیس کنونی شورای عالی خانه موسیقی ایران. بنیان‌گذار گروه شهناز و مبدع چند ساز موسیقی است. او در قرائت قرآن نیز فعالیت داشته و دعای ربنا، معروف‌ترین تلاوت قرآنیِ اوست؛ این اثر را سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی ثبت کرده‌است. در سال ۲۰۱۰ وی را یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌استوی نامزد ۲ جایزه گرمی نیز است. شجریان در میان دوستداران خود با عنوان خسروی آواز ایران نیز شناخته می‌شود.

بیوگرافی محمدرضا شجریان

بیوگرافی محمدرضا شجریان

آغاز فعالیت محمدرضا شجریان

در سال ۱۳۳۱ برای نخستین بار صدای محمدرضا شجریان از رادیو خراسان پخش می‌شود. سال ۱۳۳۲ محمدرضا شجریان عنوان شاگرد ممتاز را در بین دانش آموزان مشهدی از آن خود می‌کند و سپس در دبیرستان شاهرضا تحصیلات خود را پی می‌گیرد. همزمان در مسابقات فوتبال دبیرستان‌های مشهد هم حضور می‌یابد و در سال ۱۳۳۴ موفق می‌شود به تیم دانش آموزی استان راه یابد.

درگذشت محمدرضا شجریان و حضور مردم

درگذشت محمدرضا شجریان و حضور مردم

ازدواج اول محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان ابتدا در سال 1340 وقتی 21 ساله بود با فرخنده گل افشان ازدواج کرد که حاصل آن سه دختر و یک پسر بنام همایون بود. گل‌افشان هم مثل شجریان معلم دبستان بود و هر دوی آن‌ها در شهر قوچان تدریس می‌کردند و در همین شهر عقد کردند.این زندگی بعد از سی سال به طلاق و جدایی ختم شد.

ازدواج اول محمدرضا شجریان

ازدواج اول محمدرضا شجریان

فرزندان محمدرضا شجریان

در سال ۱۳۴۲ فرزند اول محمدرضا شجریان (راحله) متولد شد، در سال ۱۳۴۴ دختر دوم  محمدرضا شجریان (افسانه) در مشهد به دنیا آمد که بعدها به همسری پرویز مشکاتیان در می‌آید. دختر سوم محمدرضا شجریان مژگان در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۴۸ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۵۴ همایون متولد شد.

فرزندان محمدرضا شجریان

فرزندان محمدرضا شجریان

ازدواج دوم محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان در سال 1370 در 53 سالگی با دختر 26 ساله بنام کتایون خوانساری ازدواج کرد و در سال ۷۶ فرزند دیگر شجریان به نام رایان از همسر دوم متولد می شود.

ازدواج دوم محمدرضا شجریان

ازدواج دوم محمدرضا شجریان

استخدام محمدرضا شجریان در آموزش و پرورش

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۳۶ به دانشسرای مقدماتی در مشهد می‌رود و از همین سال است که برای نخستین بار با یک معلم موسیقی به نام جوان ‌آشنا می‌شود. پی گیری جدی کار آواز سبب می‌شود تا در سال ۱۳۳۸ محمدرضا شجریان به اجرای آوازهایی بدون ساز و نیز قرائت قرآن برای رادیو خراسان بپردازد. یک سال بعد شجریان دیپلم دانشسرای عالی را می‌گیرد و به استخدام آموزش و پرورش در می‌آید و همزمان به تدریس در دبستان خواجه نظام‌الملک بخش رادکان می پردازد و نیز با سنتور آشنا می‌شود.

آلبوم‌های محمدرضا شجریان

  •  چهره به چهره
  •  گلبانگ شجریان
  •  چاووش ۱ (به یاد عارف)
  •  چاووش ۲
  •  چاووش ۳
  •  چاووش ۶ (سپیده)
  •  چاووش ۷
  •  چاووش ۹ (جان جان)

جوایز محمدرضا شجریان

  •  نامگذاری یک خیابان به نام «شجریان» : در فروردین ۱۳۹۸
  •  جایزه بنیاد آقاخان: در فروردین ۱۳۹۸ جشنواره موسیقی بنیاد آقاخان جایزه ویژه «خداوندگار موسیقی» را به محمدرضا شجریان تقدیم کرد
  •  نشان عالی هنر برای صلح : در شهریور ۱۳۹۶ در پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» نشان عالی هنر برای صلح سال ۱۳۹۶ به محمدرضا شجریان و ۳ هنرمند دیگر اهداء شد.
  •  نشان شوالیه : نشان شوالیهٔ ملی لیاقت در آیینی رسمی، شامگاه دوم تیر ۱۳۹۳ در سفارت فرانسه در تهران به شجریان اهدا شد.
  •  جایزه بیتا : جمعه ۲۸ آبان ماه ۱۳۸۹ مراسمی با نام «سومین سال بزرگداشت ادب و هنر پارسی» در دانشگاه استنفورد آمریکا برگزار شد که طی آن سومین جایزه بیتا به دست بنیان‌گذارش بیتا دریاباری به محمدرضا شجریان استاد موسیقی ایرانی رسید.
  •  جوایز یونسکو و گرمی : در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در پاریس شد.

بیوگرافی الهام حمیدی

بیوگرافی جمشید مشایخی

بیوگرافی جمشید مشایخی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا