بیوگرافی صادق هدایت/دلیل خودکشی صادق هدایت چه بود؟

یکشنبه 10 مرداد 1400 بیوگرافی
صادق هدایت

صادق هدایت نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی بود. او را همراهِ محمدعلی جمال‌زاده و بزرگ علوی و صادق چوبک یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند.

صادق هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران و نیز، روشنفکری برجسته بود. بسیاری از پژوهشگران، رمانِ بوف کور او را مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران دانسته‌اند.

مجموعه داستان های کوتاه و رمانی به نام بوف کور نوشت که شاهکار هدایت محسوب می شود و به بسیاری از زبانها ترجمه شده است. تقریباً یک دهه طول کشید تا این رمان را آماده کند و سرانجام در سال 1937 در هند منتشر کرد. این کتاب تا سال 1941 در داخل ایران قابل چاپ نبود.

بیوگرافی صادق هدایت

بیوگرافی صادق هدایت

چکیده ای از بیوگرافی صادق هدایت

نام: صادق هدایت

متولد: ۲۸ بهمن ۱۲۸۱

ملیت: ایرانی

محل زندگی: ایران، هندوستان، فرانسه

مذهب: خداناباور، بی دین

شغل: نویسنده، داستان نویس، مترجم، حسابدار بانک ملی ایران، کارمند وزارت خارجه

 

بیوگرافی صادق هدایت ا

بیوگرافی صادق هدایت ا

صادق هدایت چه سالی بود؟

صادق هدایت در چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ برابر با ۱۷ فوریه ۱۹۰۳ در تهران متولد شد.

خانواده صادق هدایت

پدرش هدایت قلی‌خان (اعتضاد الملک، فرزند نیرالملک وزیر علوم، در دوره ناصرالدین شاه) و نام مادرش زیور الملوک (دختر عموی هدایت‌قلی‌خان، دختر حسین‌قلی مخبرالدوله)است.

صادق کوچک‌ترین پسر خانواده بود و دو برادر و دو خواهر بزرگ‌تر از خود و یک خواهر کوچکتر از خود داشت. (از برادرانش محمود خان، قاضی دیوان عالی کشور بود که در زمان نخست‌وزیری سپهبد رزم آرا، سمت معاون نخست‌وزیری را داشت. عیسی خان، سرلشکر و از رؤسای سابق دانشگاه جنگ بود. هر دو برادر در هنر و ادبیات دستی داشتند). سپهبد حاج‌علی رزم‌آرا همسر انورالملوک هدایت، شوهر خواهر صادق هدایت، بود

تحصیلات صادق هدایت

صادق هدایت  در تهران پس از اتمام تحصیلات ابتدایی ، برای تحصیل زبان فرانسه به مدرسه فرانسوی اعزام شد..و فارغ التحصیل دیپلمه از مدرسه سن لویی فرانسوی او تحصیلات متوسطه خود را در آنجا گذراند و با بورسیه دولتی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی به اروپا اعزام شد. وی به زودی دندانپزشکی را برای مهندسی و مهندسی را برای مطالعه زبانهای قبل از اسلام و فرهنگ باستانی ایران کنار گذاشت.

صادق هدایت دانشجوی انصرافی ریاضی محض از دانشگاه بلژیک و فرانسه می باشد

هدایت و دلیل گیاه‌خوارشدن به‌روایت خودش:

یک شب توی باغچه برّه یا گوسفندی را به درخت بستند. سراسر شب بع‌بع می‌کرد. بامدادان او را کشتند. ظهر که به خانه برگشتم، فهمیدم از گوشت همان بره یا گوسفند غذا پخته بودند. بوی خون و گوشت توی دماغم پیچیده بود. دلم آشوب شد و دیگر لب به گوشت نزدم.
در همان مقطع دبیرستان یک کتاب کوچک بنام انسان و حیوان با موضوع مهربانی با حیوانات منتشر شد و سپس در باب گیاهخواری که خود نیز گیاهخوار بود کتابی نوشت

او معتقد بود اگر انسان بخواهد دست از جنگ برادر باید اول دست از کشتن و خوردن حیوانات بردارد

بیشتر بخوانید:زندگینامه فروغ فرخزاد از رابطه عاشقانه تا مرگ

 

 صادق هدایت

صادق هدایت

عزیمت به اروپا,خودکشی اول

هدایت در ۱۳۰۳ از مدرسه سن لویی فارغ‌التحصیل گشت و در همین سال بود که با تقی رضوی آشنا شد. در سال ۱۳۰۵ با اوّلین گروه دانش‌آموزان اعزامی به خارج راهی بلژیک شد و در رشتهٔ مهندسی به تحصیل پرداخت. 

صادق هدایت در سال ۱۳۰۷ اقدام به خودکشی در رودخانه مارن (فرانسه) کرد، لیکن یک قایق ماهیگیری او را نجات داد. در همین دوران در پاریس با دختری به نام ترز دوست بود. صادق در مورد خودکشی‌اش به برادرش محمود می‌نویسد: «یک دیوانگی کردم به خیر گذشت.» ادعا شده‌است که راجع به خودکشی نخستش توضیحی به هیچ‌کس نداده‌است. اما م. فرزانه سال‌ها بعد از زبان هدایت (سال‌ها بعد از خودکشی اولش) نقل می‌کند که علت خودکشی مسائل عاطفی بوده‌است.

ازدواج

صادق هدایت در طول عمر 49 ساله خود هیچ ازدواج رسمی نداشت، اما طبق گفته دوستانش چندین رابطه عاشقانه و عاطفی در ایران و فرانسه را تجربه کرده بود.

 

آثار صادق هدایت

آثار صادق هدایت را کلاً میتوان در پنج موضوع داستان، ترجمه، تحقیق، نمایشنامه و سفرنامه طبقه بندی کرد.

– آثار داستانی صادق هدایت

> زنده به گور (۱۳۰۹)

> سه قطره خون (۱۳۱۱)

> علویه خانم (۱۳۲۲)

> سایه روشن (۱۳۱۲)

> وغ وغ ساهاب (با مسعود فرزاد) (۱۳۱۳)

> بوف کور (۱۳۱۵)

> سگ ولگرد (۱۳۲۱)

> ولنگاری (۱۳۲۳)

> حاجی آقا (۱۳۲۴)

توپ مرواری (۱۳۲۷)

 

بیشتر بخوانید:بیوگرافی فریدون فرخزاد/فریدون فرخزاد چگونه به قتل رسید؟

 

خودکشی صادق هدایت

خودکشی صادق هدایت

خودکشی صادق هدایت

صادق هدایت در ۱۹ فرودین ۱۳۳۰ برابر با ۹ آپریل ۱۹۵۱ بعد از این که خیلی از داستان های چاپ نشده اش را نابود کرد ، در آپارتمانی اجاره ای در پاریس، شیر گاز اتاقش را باز کرد و به حیات خویش پایان داد.

با مرگ شهید نورایی و ترور رزم آرا در تهران که ترور میشود . ایده خودکشی که مدت زیادی با او بوده، دوباره جان می گیرد. به سراغ مصطفی فرزانه می رود تا پولی که به وی سپرده بود، را پس بگیرد و پول کفن و دفن را جدا و با مابقی آن خانه ای مجهز به گاز اجاره میکند و آدرسش را به هیچ کس جز یکی از دوستان دوره دبستان نمی دهد2 تا این چند روز باقی مانده از اقامت را بدون مزاحمت دیگران خوش بگذراند و نهایت استفاده را از آن ببرد.

 

یادداشت خودکشی صادق هدایت

صادق هدایت در یادداشت خودکشی خود نوشت:

دیدار به قیامت

ما رفتیم و دل شما را شکستیم همین

 

ارشا اقدسی

حادثه پیش آمده برای ارشا اقدسی

بیوگرافی چارلی چاپلین

بیو گرافی چارلی چاپلین /بزرگترین و مشهورترین بازیگر هالیوود

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا