بیوگرافی سیمین دانشور و شاخص ترین آثار سیمین دانشور

یکشنبه 1 بهمن 1402 بیوگرافی
سیمین دانشور نویسنده رمانِ سووشون

بیوگرافی سیمین دانشور

نام:سیمین دانشور

متولد: اردیبهشت ۱۳۰۰شیراز، ایران

ملیت : ایرانی

پیشه:نویسنده مترجم

همسر:جلال آل‌احمد (از ۱۳۲۹–۱۳۴۸)

درگذشته: ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ (۹۰ سال)تهران، ایران

آرامگاه: قطعه هنرمندان بهشت زهرا، تهران، ایران

علت مرگ : کهولت سن و بیماری آنفلوانزا

بیوگرافی سیمین دانشور

بیوگرافی سیمین دانشور

سیمین دانشور کیست؟

سیمین‌تاج دانشور (۸ اردیبهشت ۱۳۰۰ – ۱۸ اسفند ۱۳۹۰)، نویسنده و مترجم ایرانی، به عنوان نخستین زن ایرانی شناخته می‌شود که به صورت حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. اثر برجسته‌ترین او، رمان اولین کتابش به نام “سووشون” است که به زبانی ساده نوشته شده و به ۱۷ زبان ترجمه شده‌است. این رمان به عنوان یکی از پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران شناخته می‌شود. دانشور، همراه با همسرش جلال آل احمد، عضو کانون نویسندگان ایران بود و در انتخابات نخستین دوره کانون (فروردین ۱۳۴۷) به عنوان رئیس این کانون منصوب شد.

 

سیمین دانشور متولد چه سالی است

سیمین دانشور در ۸ اردیبهشت ۱۳۰۰ خورشیدی در شیراز زاده شد.

 

خانواده سیمین دانشور

سیمین دانشورسومین فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت بود.او سه برادر به نام‌های منوچهر، هوشنگ و خسرو و دو خواهر به نام‌های هما و ویکتوریا داشت.

مادر سیمین قمرالسلطنه حکمت (مدیر هنرستان دخترانه و نقاش) بود

 

تحصیلات سیمین دانشور

دورهٔ ابتدایی را در مدرسه انگلیسی‌زبان مهرآیین گذراند.دبیرستان را در همان مدرسه مهرآیین گذراند.در امتحان نهایی دیپلم شاگرد اول کل کشور شد.

سیمین مدتی در شبانه‌روزی آمریکایی تهران ساکن شد و آموزش زبان انگلیسی را پی گرفت. بعد در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.

آل احمد از خانواده‌ای مذهبی بود. پدرش راضی به این ازدواج نبود و در مراسم عقد آن‌ها حاضر نشد. این ازدواج تا زمان مرگ آل احمد به مدت 20 سال تداوم داشت.

 

همسر سیمین دانشور

همسر سیمین دانشور

آشنایی و ازدواج با جلال آل احمد

سیمین دانشور در سال ۱۳۲۷، در حالی که در اتوبوس از تهران راهی شیراز بود با جلال آل‌احمد، نویسنده و روشنفکر ایرانی، آشنا شد این آشنایی دو سال بعد به ازدواج انجامید.

 

شروع فعالیت سیمین دانشور

در ۱۳۲۰ خورشیدی، آغاز به مقاله‌نویسی برای رادیو تهران و روزنامه ایران کرد. او از نام مستعار شیرازی بی‌نام استفاده می‌کرد.

در ۱۳۲۷ مجموعه داستان کوتاه آتش خاموش را منتشر کرد که نخستین مجموعه داستانی است که به قلم زنی ایرانی چاپ شده‌است. تشویق کننده دانشور در داستان‌نویسی فاطمه سیاح، استاد راهنمای وی، و صادق هدایت بودند.

در ۱۳۲۸ با مدرک دکتری ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. عنوان رسالهٔ وی «علم‌الجمال و جمال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم» بود (با راهنمایی سیاح و بدیع‌الزمان فروزانفر).

دانشور در ۱۳۳۱ با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه استنفورد آمریکا رفت و در آنجا دو سال در رشتهٔ زیبایی‌شناسی تحصیل کرد. وی در این دانشگاه نزد والاس استنگر داستان‌نویسی و نزد فیل پریک نمایش‌نامه‌نویسی آموخت. در این مدت دو داستان کوتاه که دانشور به زبان انگلیسی نوشته بود در ایالات متحده چاپ شد.

پس از برگشتن به ایران، دکتر دانشور در هنرستان هنرهای زیبا به تدریس پرداخت؛ تا این که در سال ۱۳۳۸ استاد دانشگاه تهران در رشتهٔ باستان‌شناسی و تاریخ هنر شد.

 در سال 1340 دومین مجموعه داستانی به نام شهری در بهشت را منتشر ساخت. تا قبل از انتشار مشهورترین رمانش با نام سووشون در سال 1348 به اشتباه تصور می‌شد که او زیر سایه ادبی همسرش فعالیت می‌کند.

در ۱۳۴۸، رمان سَووشون را منتشر کرد، که از جملهٔ پرفروش‌ترین رمان‌های معاصر است. مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که به ۱۷ زبان ترجمه شده و درباره رخدادهای زمان رضاشاه است.

سیمین دانشور در دهه‌های 1340 و 1350، به ترجمه آثار نویسندگانی چون «چخوف»، «هاتورن»، «سارویان» و نوشتن داستان‌های کوتاه  پرداخت.

در اواسط دهه 1350  رئیس گروه تاریخ هنر و باستان‌شناسی شد و علاوه بر کار در دانشگاه، داستان‌های کوتاهی نوشت که تعدادی از آن‌ها در مجلات منتشر شد.

در ۱۳۵۸ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. وی نخستین زن ایرانی است که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت.

و سال 1359  کتاب به چه کسی سلام کنم؟ را  منتشر ساخت.

 

بیوگرافی سیمین دانشور

بیوگرافی سیمین دانشور

مهمترین آثار سیمین دانشور

مهمترین اثر این بانوی نویسنده ایرانی سووشون است که به ۱۷ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.جلال آل احمد چند ماه پس از انتشار سووشون درگذشت. پس از مرگ همسرش، فعالیت‌های او را دنبال کرد و به‌طور خاص بر کمک مالی و تحصیلی به دانش‌آموزان تمرکز داشت.

 

 شاخص ترین آثار سیمین دانشور

از دیگر آثار خانم سیمین دانشور می توان به مجموعه داستان های آتش خاموش، شهری چون بهشت، به کی سلام کنم، از پرنده های مهاجر بپرس، رمان های جزیره سرگردانی، ساربان سرگردانی و کوه سرگردان اشاره کرد.

 

کتاب های سیمین دانشور

کتاب انتخاب

کتاب سووشون

کتاب نامه های سیمین دانشور و جلال آل احمد

کتاب جزیره سرگردانی

کتاب شهری چون بهشت

کتاب ساربان سرگزدان

کتاب به کی سلام کنم

 

مجموعه داستان

    آتش خاموش، اردیبهشت ۱۳۲۷

    شهری چون بهشت، دی ۱۳۴۰

    به کی سلام کنم؟، خرداد ۱۳۵۹

    پرنده‌های مهاجر، ۱۳۷۶

رمان‌ها

    سَووشون معروف‌ترین اثر دانشور در تیر ۱۳۴۸ از سوی انتشارات خوارزمی و مدت کوتاهی پیش از مرگ جلال آل‌احمد منتشر شد. دربارهٔ این رمان نقدهای بسیاری منتشر شده‌است. این رمان به وقایع پس از پادشاهی رضاشاه می‌پردازد.

    جزیرهٔ سرگردانی، ۱۳۷۲، انتشارات خوارزمی

    ساربانْ سرگردان، ۱۳۸۰، انتشارات خوارزمی

    کوه سرگردان، انتشارات خوارزمی

ترجمه‌ها

    سرباز شکلاتی، نوشته برنارد شاو، ۱۳۲۸

    دشمنان، نوشته آنتون چخوف، ۱۳۲۸

    بنال وطن، نوشته آلن پیتون

    داغ ننگ، نوشته ناتانیل هاثورن

    ماه عسل آفتابی (مجموعه داستان)، نوشته ریونوسوکه آکوتاگاوا و…

آثار غیرداستانی

    غروب جلال، انتشارات رواق، ۱۳۶۰

    شاهکارهای فرش ایران

    راهنمای صنایع ایران

    ذن بودیسم

    مبانی استتیک

بیوگرافی سیمین دانشور

بیوگرافی سیمین دانشور

درگذشت سیمین دانشور

۳۰ تیر ۱۳۸۶ خورشیدی دانشور به علت مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان پارس تهران بستری شد، نیز شایع شد که وی درگذشته‌است اما این خبر تکذیب شد،او در ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ با تشخیص تیم پزشکی از بیمارستان پارس مرخص شد. سیمین دانشور پس از یک دوره بیماری آنفلوآنزا،عصر روز ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ برابر با ۸ مارس ۲۰۱۲ در ۹۰ سالگی در خانه‌اش در تهران درگذشت.

کریس براون

بیوگرافی کریس براون خواننده آمریکایی

بیوگرافی حمید فرخ نژاد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا