بیوگرافی خسرو خان قشقایی

سه‌شنبه 21 آذر 1402 بیوگرافی
خسرو خان قشقایی

زاده : ۱۲۹۶

اصالت : ایل قشقایی

درگذشت : ۹ مهر ۱۳۶۱ (۶۵ سال)

زادگاه : فیروزآباد

پیشه : سیاستمدار،فرمانده جنگی،چریک

لقب(ها) : خسروخوبان

خسرو خان قشقایی که بود؟

خسرو خان قشقایی از خوانین ایل قشقایی و سیاستمداری ملی‌گرا بود که با هر دو حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی مبارزه مسلحانه کرد و سرانجام اعدام شد. خسرو خان صولت قشقایی چهارمین پسر اسماعیل خان صولت‌الدوله ایلخان قشقایی و خدیجه بی بی است.برادارن او محمدناصر خان، ملک‌منصور خان و محمد حسین خان بود.

خسروخان قشفایی متولد چه سالی است؟

خسرو خان صولت قشقایی (متولد ۱۲۹۶  در گذشت  مهر ۱۳۶۱)

پدر خسرو خان قشقایی که بود؟

پدر خسروخان “اسماعیل خان قشقایی” صولت الدوله،سردارعشایر،فرزند داراب خان،ایل بیگی ایل قشقایی بود. اسماعیل خان قشقایی (تولد بین ۱۲۵۵ تا ۱۲۵۹ فیروزآباد فارس – درگذشت ۱۶ مهر ۱۳۱۱ تهران) ملقب به صولت‌الدوله و سردار عشایر ایلخان قشقایی ها در دوره قاجار و اوائل پهلوی بود. او و فرزندانش از وطن پرست ترین چهره های سیاسی تاریخ معاصر کشور بحساب می آیند.

در دورهٔ حکومت رضاشاه و تلاش دولت مرکزی برای گسترش فرمانروایی و حذف عناصر پرنفوذ، پدرش اسماعیل خان صولت الدوله که ایلخان و وکیل مجلس شورای ملی بود با دولت دچار اختلاف شد و به زندان افتاد و جان خود را در زندان از دست داد.

زندگینامه خسرو خان قشقایی

زندگینامه خسرو خان قشقایی

نقش خسرو خان در ایل قشقایی

خسرو قشقایی سیاست‌ مرد و از سران ایل قشقایی ایران بود. وی در ماجرای سمیرم نقش اصلی را بازی می‌کرد.در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای ملی نماینده شد و به وکالت مجلس شورای ملی رسید.در جریان نهضت ملی شدن نفت از مصدق حمایت کرد.

خسرو خان در دوره های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم مجلس شورای ملی نماینده شهرستان اقلید بود و از جنبش ملی شدن نفت پشتیبانی کرد. وی در ۱۳۲۵ که کمیسیون ویژه نفت به ریاست دکتر مصدق تشکیل شد، عضو و منشی آن بود. در جریان و پس از کودتای ۲۸ مرداد برادران قشقایی: خسروخان، ملک ناصرخان، ملک منصور و محمد حسین خان به عنوان رهبران یک گروه مسلح قدرتمند ملی اعلام پشتیبانی از دولت دکتر مصدق کردند.

تبعید خسروخان قشقایی

در جریان اختلافات شاه و محمد مصدق در سال ۱۳۳۲، نیز برادران قشقایی یعنی ناصرخان، ملک منصورخان، محمدحسین خان و خسروخان قشقایی به‌عنوان سران ایل قشقایی از مصدق حمایت کردند و به تنها نیروی مسلحی که به حمایت از محمد مصدق تفنگ بدست گرفت تبدیل شدند. به همین دلیل پس از سرنگونی دولت مصدق و استقرار دولت سپهبد زاهدی،برادران قشقایی که بعضاً املاکشان مصادره شده بود مجبور به جلای وطن،به خارج تبعید شد.

خسرو خان پس از خروج از ایران راهی کشور ایتالیا شد؛ سپس در شهر مونیخ آلمان ساکن شد. تا سال ۱۳۵۷ در آنجا زندگی کرد. وی در این مدت نشریه باختر امروز را به کمک دانشجویان جبهه ملی منتشر ساخت.

دوران تبعید برادران قشقایی در اروپا به مدت ۲۵ سال طول کشید.

زندگینامه خسرو خان قشقایی

زندگینامه خسرو خان قشقایی

بازداشت و محاکمه خسرو خان قشقایی  

با سقوط حکومت پهلوی، قشقایی‌ها هم با انقلاب همراه شدند و ناصر خان و خسرو خان قشقایی نیز به ایران و محل قدرت خود یعنی فیروزآباد شیراز برگشتند و با استقبال گسترده ی عشایر قشقایی روبرو شدند. حتی خسرو قشقایی از حوزه قیر برای مجلس انتخاب شد اما اعتبار نامه ی وی تصویب نشد. خسروخان قشقایی متهم به همکاری با دریادار مدنی استاندار وقت خوزستان علیه امنیت کشور شد و در سال ۱۳۶۱ در شیراز دستگیر شد.

خسرو خانِ قشقایی چرا به دیدار امام خمینی«ره» رفت

“خسروخان قشقایی” پس از شکستن زندانی تبعید و بازگشت به میان قوم و قشقایی‌ها، تصمیم گرفت به دیدار امام خمینی «ره» برود. در روز ۲۱ بهمن ۵۷ به تهران آمد و با هر شکلی که ممکن بود، حمایت خود را از دولت موقت اعلام کند. اهداف اصلی او از بازگشت، بهبود وضعیت ایل قشقایی بود. در استان فارس، خبر بازگشت او پهلوان ایل قشقایی را همگانی کرده بود و در هنگام بازگشت، عشایر قشقایی سنگ تمام گذاشته و او را استقبال کردند.

مدتی پس از بازگشت، خسروخان صولت قشقایی که اکنون خود را ایلخان می‌شمرد، به اجبار از ایران رفته بود و حالا با نزدیکی به پایان رژیم پهلوی، تصمیم به بازگشت به میان ایلش گرفت. او قول داده بود اقتدار و حقوق ایل قشقایی را بازیابی کند و به عهده گرفتن امور آنان را به عهده بگیرد. ممکن است او هنوز هویت و مشخصات ناآرام دهه‌های ۲۰ و ۳۰ را در ذهن خود حس کند، و گمان برداشته باشد که با سقوط پهلوی‌ها، آنچه را که از دست داده بوده و تمام امکاناتی که در سال ۱۳۳۲ از دست داده بوده، حالا قابل بازیابی و بهره‌مندی است.

خسرو خان قشقایی چگونه کشته شد

خسرو خان قشقایی ۹ مهر۱۳۶۱ یعنی ۱۶ روز بعد از دستگیری اعدام شد. اتهامی که به خسرو خان قشقایی وارد شد «مبارزه مسلحانه علیه حکومت» و «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شد. حکومت معتقد بود خسرو خان قشقایی با حمایت مردم جنوب اقدام به جمع‌آوری نیرو و تحرکات مسلحانه در رویارویی با انقلاب و جمهوری اسلامی کرده‌است پس از آن خسروخان قشقایی را  در فیروزآباد فارس تیرباران کردند.

سید جواد رضویان

بیوگرافی سید جواد رضویان

فحریه اوجن

بیوگرافی فحریه اوجن همسر بوراک اوزچویت

آخرین دیدگاه‌ها

  • سرباز کوچک گفت:

    دیگه چنین مردای بزرگی گیر نمیاد روحش شاد یادش گرامی

  • ایلیاد گفت:

    صبر بسیار بیاید که دگر مادر گیتی چه تو فرزند بزاید،خسرو خان قشقایی ،شیر مرد وطن پرست و از یاران نزدیک پیشوای ملی گرایان دکتر مصدق بود که حاضر نشد با حکومت های وقت سازش کنند و شجاعانه به روی عقیده شان ایستادند و جانشان را فدای وطن نمودند.

  • حسین گفت:

    از کی تا حالا طرفداران مصدق السلطنه دیکتاتور و کودتاچی شدن وطن پرست؟مخالفان خاندان پهلوی همه ضد میهن و وطنفروش بودن که عقده قدرت طلبی داشتند و در برابر تنها خاندان وطن پرست تاریخ ایران بعد از اسلام طغیان کردند.

  • آرین گفت:

    بنام خدا
    علت انگیزه ترور دکتر فریدون فرخزاد را نمیدانم واهل سیاست نیستم ؟ ولی شک ندارم آون افرادی که اقدام به ترور این هنرمند نمودند ؛ جزای عمل خود را هم در این دنیا وهم در جهان آخرت خواهند دید
    امیدوارم افراد این کره خاکی اختلافات خود را از طریق گفتگو حل نمایند و خوشتونت را کنار بگذارند
    یا حق 🌷

  • امین گفت:

    خسروخان قشقایی در دوره های 15 تا 17 مجلس شورای ملی نماینده فیروزآباد بوده نه اقلید/ لطفا تصحیح کنید.

  • Ardavan گفت:

    پدرخسرو خان رضا شاه زندان اعدام کرد باقاجار هم اختلافی نداشت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا