بیوگرافی استیو جابز معروف ترین تاجر آمریکایی

جمعه 22 مهر 1401 بیوگرافی
استیو جابز

چکیده ای از بیوگرافی استیو جابز

نام:استیو جابز 

متولد: 24 فوریه 1955 در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

درگذشت: 5 اکتبر 2011 در پالو آلتو، کالیفرنیا

علت درگذشت سرطان لوزالمعده

ملیت:آمریکایی

سال‌های فعالیت ‎ ۱۹۷۴–۲۰۱۱

•شغل: کارآفرین و مخترع
• مدیرعامل و رئیس هیئت مدیرهٔ شرکت اپل
• مدیرعامل شرکت پیکسار
• مؤسس و مدیرعامل شرکت نکست

همسر(: لورن پاول جابز (ا. ۱۹۹۱)/ کریسَن برنان

فرزندان : لیزا (تولد: ۱۹۷۸)- ریدپاول (تولد: ۱۹۹۱)-ارین سینا (تولد: ۱۹۹۵)- اوه (تولد: ۱۹۹۸)

بهترین شناخته شده برای: شرکت اپل کامپیوتر

 

استیو جابز

استیو جابز

استیو جابز کیست

استیون پال جابز کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود

 

استیو جابز کجا بزرگ شد؟

استیو پل جابز در 24 فوریه 1955 در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا به دنیا آمد.

 

خانواده استیو جابز

از مادری به نام جوئَن کارول و پدری سوری و مسلمان به نام عبدالفتاح جان جندلی که هردو دانشجو بودند، زاده شد

پدر و مادرش او را برای فرزندخواندگی تحویل دادند و پل و کلارا جابز او را به فرزندی پذیرفتند. پل یک ماشین‌کار و کلارا حسابدار بود. هنگامی که استیو پنج ساله بود، خانواده به Mountain View، کالیفرنیا نقل مکان کردند، جایی که استیو به مدرسه رفت و بزرگ شد.

 

استیو جابز

استیو جابز

اوایل زندگی استیو جابز

یکی از سرگرمی های مورد علاقه استیو در دوران رشد، کار با وسایل الکترونیکی در گاراژش با پدرش بود. آنها وسایل الکترونیکی را مانند رادیو جدا می کردند و سپس آنها را دوباره کنار هم قرار می دادند.

استیو دانش آموز باهوشی بود، اما از مدرسه خسته شد. او اغلب با دیگران شوخی می کرد و به دردسر می افتاد. هنگامی که او سیزده ساله بود، جابز با استیو وزنیاک هجده ساله آشنا شد. وزنیاک همچنین به الکترونیک علاقه داشت و این دو پسر با هم دوست شدند.

پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، جابز به کالج رید در اورگان رفت. با این حال، کلاس‌ها را خسته‌کننده می‌دانست و به زودی درس را رها کرد و با سازنده بازی‌های ویدیویی Atari مشغول به کار شد. جابز بیشتر و بیشتر به فلسفه علاقه مند شد. او کار خود را رها کرد و برای یافتن «روشنگری» به هند سفر کرد. او هفت ماه را صرف سفر به هند و مطالعه دین ذن بودا کرد. پس از بازگشت به کالیفرنیا، او برای کار در آتاری بازگشت.

 

استیو جابز

استیو جابز

اختراع کامپیوتر اپل استیو جابز

جابز دوباره با استیو وزنیاک معاشرت را آغاز کرد و هر دوی آنها علاقه زیادی به کامپیوتر داشتند. وزنیاک کامپیوتر شخصی خود را می خواست و از آنجایی که نابغه الکترونیک بود، کامپیوتر خود را اختراع کرد. جابز تحت تاثیر قرار گرفت. او گفت که آنها باید شرکت خود را برای فروش کامپیوتر راه اندازی کنند و وزنیاک موافقت کرد. در سال 1976، آنها شرکت Apple Computer را تاسیس کردند و اولین کامپیوتر خود را Apple I نامیدند. آنها شروع به ساخت کامپیوترها در گاراژ جابز کردند. جابز در آن زمان فقط 21 سال داشت.

وزنیاک سپس کار بر روی نسخه بعدی به نام Apple II را آغاز کرد. جابز می توانست بگوید که این محصول عالی خواهد بود. او این ایده را به برخی از سرمایه گذاران فروخت و آنها را متقاعد کرد که در شرکت سرمایه گذاری کنند. Apple II یک موفقیت بزرگ بود. این شرکت به سرعت رشد کرد و تنها چهار سال پس از شروع آن در سال 1980 عمومی شد.

-دو کامپیوتر شخصی بعدی اپل یعنی Apple III و Lisa چندان موفق نبودند. جابز تمام تلاش خود را برای توسعه مکینتاش به کار گرفت. مکینتاش با سر و صدای زیادی در طول سوپر بول معرفی شد. این یک موفقیت بزرگ بود.

با این حال، اپل تحت فشار فزاینده ای از رایانه شخصی طراحی شده توسط IBM قرار گرفت. رایانه شخصی یک مفهوم باز بود که می توانست توسط چندین شرکت شبیه سازی و ساخته شود. رایانه شخصی بسیار ارزان تر از مکینتاش بود و فروش اپل شروع به کاهش کرد. جابز تقصیر را بر عهده گرفت و در سال 1985 از اپل استعفا داد.

-جابز که همیشه می‌خواست آن محصول عالی بعدی را خلق کند، شرکت جدیدی به نام NeXT Computer را راه‌اندازی کرد. اولین محصولات NeXT کامپیوترهای شخصی پیشرفته بودند. آنها از نظر فنی عالی بودند، اما برای افراد عادی بسیار گران بودند و NeXT شروع به از دست دادن پول کرد. جابز سپس NeXT را به یک شرکت نرم افزاری تبدیل کرد و شروع به موفقیت کرد.

 

استیو جابز

استیو جابز

ساخت فیلم های پیکسار استیو  جابز

در سال 1986، جابز یک شرکت گرافیکی را به قیمت 10 میلیون دلار خریداری کرد. او نام شرکت را به پیکسار تغییر داد. در ابتدا این شرکت نرم افزار گرافیک سه بعدی را می فروخت، اما در سال 1991 قراردادی از دیزنی برای ساخت یک فیلم کامل دریافت کرد. اولین فیلم آنها داستان اسباب بازی بود که موفقیت بزرگی داشت. پیکسار در ادامه فیلم هایی مانند Finding Nemo، Monsters، Inc.، Cars، WALL-E و Up را ساخت. جابز در واقع با پیکسار درآمد بیشتری نسبت به اولین حضورش در اپل داشت.

 

بازگشت به اپل استیو جابز

در سال 1997، اپل سرانجام NeXT را از جابز خریداری کرد. سپس به عنوان مدیرعامل به شرکت بازگشت. اپل در آن زمان با مشکل مواجه بود و به ایده های جدیدی نیاز داشت. با در دست گرفتن جابز، اپل شروع به تولید محصولات جدید کرد. آنها پخش کننده موسیقی iPod و نرم افزار موسیقی iTunes را معرفی کردند. هر دو موفقیت بزرگی بودند و به اپل تصویر جدیدی از حضور در لبه‌های پیشرفته لوازم الکترونیکی مصرفی دادند. در سال 2007، اپل آیفونی را معرفی کرد که روش استفاده از گوشی‌ها را تغییر داد و بازار تلفن همراه را تحت تأثیر قرار داد. جابز به یک سلبریتی تبدیل شد و بسیاری او را یکی از نوآوران بزرگ دهه 2000 می‌دانستند.

 

مرگ استیو جابز

استیو جابز در 5 اکتبر 2011 بر اثر سرطان پانکراس درگذشت. او از زمانی که برای اولین بار در سال 2003 تشخیص داده شد، چندین سال با سرطان مبارزه کرده بود.

 

استیو جابز

استیو جابز

حقایق جالب در مورد استیو جابز

  • جابز پس از گذراندن مدتی در باغ سیب، نام Apple Computers را به خود اختصاص داد.
  • فیلم Brave از دیزنی پیکسار به استیو جابز تقدیم شد.
  • اشتون کوچر در سال 2013 نقش اصلی فیلم جابز را بازی کرد.
  • او دارای چهار فرزند شامل سه دختر و یک پسر بود.
  • اپل در سال 2013 بیش از 350000 آیفون در روز فروخت.
  • مجله فورچون از او به عنوان “بزرگترین کارآفرین زمان ما” نام برد.
  • استیو جابز اندکی پس از تولد توسط کلارا و پاول جابز به فرزندخواندگی پذیرفته شد. پدر بیولوژیکی وی سوری و مادرش آلمانی- سوییسی بود.
  • جابز پس از ترک اپل در سال 1985 به عنوان فضانورد غیرنظامی درخواست پرواز در شاتل فضایی را داد اما مورد تأیید قرار نگرفت.
  • دارایی خالص او تا 25 سالگی به 250 میلیون دلار رسید و به همین دلیل به عنوان یکی از جوانترین افراد ثروتمند به فهرست افراد فوربس اضافه شد.
  • وی در سن 23 سالگی صاحب فرزندی به نام لیزا برنان شد که سال ها او را انکار کرد، اما سرانجام او را به عنوان فرزندش پذیرفت و برنان نام خود را به لیزا برنان-جابز تغییر داد.
  • در طول مدت حضور در اپل، استیو جابز هر سال فقط 1 دلار به خود پرداخت می کرد، با این حال او صاحب 5.5 میلیون دلار از سهام اپل بود.
  • جابز یک تیم در اپل استخدام کرد تا تجربه باز کردن جعبه را بررسی کند و شاهد هیجان و واکنش احساسی آنها باشد، چیزی که امروزه هنوز در محصولات اپل رایج است.
  • او یک بار توسط بیل کلینتون دعوت شد تا شب را در اتاق خواب لینکلن کاخ سفید بخوابد.
  • جابز در ابتدا نمی خواست محصولاتش را با رنگ سفید عرضه کند اما با دیدن سایه خاکستری ماه نظر خود را تغییر داد.
  • علی رغم میلیاردر بودن، بیشتر ثروت پولی جابز به فرزندان وی سپرده نشد.
  • 16 اکتبر 2011 توسط فرماندار کالیفرنیا به عنوان روز استیو جابز اعلام شد و هنوز هم هر ساله در این روز در ایالت کالیفرنیا جشن گرفته می شود.

بیوگرافی پانته آ بهرام

بیوگرافی امید ابراهیمی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا