بیوگرافی استیون هاوکینگ باهوش ترین فرد جهان

یکشنبه 8 بهمن 1402 بیوگرافی
استیون هاوکینگ

چکیده ای از بیوگرافی استیون هاوکینگ

نام: استیون هاوکینگ

متولد: 8 ژانویه 1942 در آکسفورد، انگلستان

شغل: دانشمند و اختر فیزیکدان

ملیت:انگلستان

محل تحصیل:دانشگاه آکسفورد/دانشگاه کمبریج

همسران: جین وایلد (۱۹۹۵–۱۹۶۵) جداشده/الین میسون (۲۰۰۶–۱۹۹۵) جداشده

فرزندان:رابرت (متولد ۱۹۶۷)/لوسی (متولد ۱۹۷۰)/تیموتی (متولد ۱۹۷۹)

درگذشت: 14 مارس 2018 در کمبریج، بریتانیا

بهترین شهرت برای: تشعشعات هاوکینگ و کتاب تاریخ مختصر زمان

استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ کیست

استیون ویلیام هاوکینگ (۸ ژانویهٔ ۱۹۴۲ – ۱۴ مارس ۲۰۱۸)، فیزیک‌دان نظری، کیهان‌شناس و نویسندهٔ انگلیسی، به تغییر مسیر اینجا می‌رود. او بیش از چهل سال به عنوان مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج فعالیت علمی داشت و کتاب‌ها و همایش‌هایش او را به یک چهرهٔ محبوب تبدیل کرده بود.

استیون هاوکینگ در طول دههٔ ۱۹۸۰ متولد شد و از دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج فارغ‌التحصیل شد. او به خاطر مطالعات در حوزه‌های سیاه‌چاله، کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی شناخته می‌شد. از جوایز و افتخارات او می‌توان به جایزه دنی هینمن در فیزیک ریاضی، مدال فرانکلین، جایزه ولف در فیزیک، و مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد.

هاوکینگ در حوزهٔ کتابنویسی نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت. آثاری همچون “تاریخچه زمان” و “جهان در پوست گردو” او را به عنوان یکی از نویسندگان محبوب در زمینهٔ علمی معرفی کردند.

هاوکینگ دچار بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بود و این بیماری بر او تأثیرات ناتوان‌کننده گذاشت. در سال ۲۰۱۸ و در سن ۷۶ سالگی، او از دنیا رفت.

اِستیوِن ویلیام هاوکینگ فیزیک‌دان نظری، کیهان‌شناس و نویسندهٔ انگلستانی بود.او فیزیکدان نظری انگلیسی که نظریه انفجار سیاهچاله‌ها بر اساس نظریه نسبیت و مکانیک کوانتومی است. . او همچنین با تکینگی های فضا-زمان کار کرد. استیون هاوکینگ به عنوان یکی از درخشان ترین فیزیکدانان نظری تاریخ شناخته می شد.استیون هاوکینگ از نظر بسیاری به عنوان باهوش ترین فرد جهان شناخته می شد، اگرچه او هرگز نمره IQ خود را فاش نکرد

استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ متولد چه سالی است

استیون هاوکینگ در 8 ژانویه 1942 در آکسفورد انگلستان به دنیا آمد.

 

خانواده استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ بزرگ‌ترین فرزند در میان ۴ فرزند فرانک و ایزابل هاوکینگ بود.

او در خانواده ای با تحصیلات عالی بزرگ شد. پدر و مادرش هر دو در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده بودند و پدرش فرانک یک محقق پزشکی بود.

 

تحصیلات استیون هاوکینگ

استیون در مدرسه از ریاضیات و علوم لذت می برد و در آنجا لقب “انیشتین” را به دست آورد.

ستیون هاوکینگ در هفده سالگی به کالج دانشگاه آکسفورد وارد شد تا در آن جا به تحصیل علوم طبیعی، با تأکید بر فیزیک بپردازد

او از همان زمان به اخترفیزیک و کیهان‌شناسی علاقه‌مند شد زیرا در خود کنجکاوی شدیدی می‌یافت که به رمز و راز ستارگان و آغاز و انجام کیهان پی ببرد.

استیون هاوکینگ

بیماری استیون هاوکینگ (مبتلا به ALS تشخیص داده شد)

زمانی که هاوکینگ در حال کار بر روی دکترای خود در دانشگاه کمبریج بود، شروع به مشکلات سلامتی کرد.

در سال آخر تحصیل هاوکینگ در آکسفورد در پاگرد پله‌ها زمین‌خورده و سرش به زمین اصابت کرده بود. در نتیجه، اندکی حافظه‌اش را از دست داده بود.

گفتارش نامفهوم شد و خیلی دست و پا چلفتی شد، اغلب بی دلیل وسایل را زمین می انداخت یا زمین می خورد. پس از انجام یک سری آزمایش، پزشکان متوجه شدند که هاوکینگ به بیماری ای به نام ALS (همچنین به نام بیماری لو گریگ) مبتلا است.

ابتلای استیون هاوکینگ به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS یا بیماری Lou Gehrig) در ۲۱ سالگی تشخیص داده شد. به زبان ساده، در این بیماری، عصب‌هایی که ماهیچه‌های بدن را کنترل می‌کنند، به‌تدریج از کار می‌افتند. در آن زمان، پزشکان به او گفتند که فقط ۲ سال و نیم دیگر زنده خواهد ماند.

استیون هاوکینگ

غلبه بر بیماری استیون هاوکینگ

اگرچه هاوکینگ در ابتدا به خاطر تشخیص خود افسرده بود، اما به این نتیجه رسید که چیزهایی وجود دارد که می‌خواهد با زندگی‌اش انجام دهد. او بیش از هر زمان دیگری شروع به مطالعه و کار کرد. او می خواست قبل از مرگ دکترای خود را بگیرد.

علیرغم تشخیص بد اولیه پزشکان، هاوکینگ با کمک علم و پزشکی مدرن زندگی کامل و پرباری داشت. اگرچه او روی ویلچر محبوس بود و تا مدت زیادی نمی توانست حرف بزند، توانست با استفاده از یک کامپیوتر پد لمسی و یک سینت سایزر صدا ارتباط برقرار کند.

همسر استیون هاوکینگ

همسر استیون هاوکینگ

همسر و فرزندان استیون هاوکینگ

همسراول:استیون هاوکینگ در سال ۱۹۶۳ و کمی قبل از اینکه بیماری ALS درمورد او تشخیص داده شود، در میهمانی سال نو با دانشجوی زبان جوانی به‌نام جین والد (Jane Wilde) آشنا شد. آنها درسال ۱۹۶۵ با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج در سال ۱۹۶۷ صاحب پسری به نام رابرت شدند و در سال ۱۹۷۰ دختری به نام لوسی را به دنیا آوردند. فرزند سوم آنها، تیموتی (Timothy) در سال ۱۹۷۹ به دنیا آمد.

همسر دوم:در سال ۱۹۹۰، استیون هاوکینگ به‌‌خاطر یکی از پرستارانش به نام الین میسن (Elaine Mason) از همسرش جین جدا شد. آنها در سال ۱۹۹۵ با یکدیگر ازدواج کردند.

سیاه چاله ها و تشعشعات هاوکینگ

استفن بیشتر کارهای آکادمیک خود را صرف تحقیق در مورد سیاهچاله ها و نظریه های فضا-زمان کرد. او مقالات مهم زیادی در مورد این موضوع نوشت و به یک متخصص برجسته در نسبیت و سیاهچاله ها تبدیل شد. شاید مشهورترین نظریه او نظریه ای بود که نشان داد سیاهچاله ها مقداری تشعشع از خود ساطع می کنند. قبل از این تصور می شد که سیاهچاله ها نمی توانند کوچکتر شوند زیرا هیچ چیز نمی تواند از گرانش عظیم آنها فرار کند. این تابش از سیاهچاله ها به تابش هاوکینگ معروف شده است.

 

کتالب تاریخچه مختصر زمان استیون هاوکینگ

استیون همچنین از نوشتن کتاب لذت می برد. در سال 1988 او یک تاریخچه مختصر در زمان را منتشر کرد. این کتاب موضوعات مدرن کیهان‌شناسی مانند انفجار بزرگ و سیاه‌چاله‌ها را با عباراتی که برای خواننده معمولی قابل درک باشد، پوشش می‌دهد. این کتاب با فروش میلیون‌ها نسخه بسیار محبوب شد و به مدت چهار سال در فهرست پرفروش‌ترین‌های ساندی تایمز لندن باقی ماند. او از آن زمان تاکنون کتاب‌های زیادی نوشته است، از جمله تاریخچه مختصر در زمان، بر شانه‌های غول‌ها، و جهان به طور خلاصه.

 

 استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ

مرگ استیون هاوکینگ

هاوکینگ صبح روز چهاردهم مارس ۲۰۱۸ (۲۳ اسفند ۱۳۹۶) در ۷۶ سالگی در منزلش واقع در کمبریج درگذشت. فرزندانش جهت بزرگداشت او بیانیه‌ای منتشر کردند

 

حقایق جالب در مورد استیون هاوکینگ

  • او در سیصدمین سالگرد مرگ دانشمند معروف گالیله به دنیا آمد.
  • او دو بار ازدواج کرده و سه فرزند دارد.
  • استیون در چندین برنامه تلویزیونی از جمله سیمپسون ها و تئوری بیگ بنگ حضور داشته است.
  • کتاب A Brief History of Time فقط یک معادله دارد، معادله معروف E = mc2 انیشتین.
  • هاوکینگ با دخترش لوسی چندین کتاب برای کودکان از جمله شکار گنج کیهانی جورج و جورج و انفجار بزرگ نوشته است.
  • او در سال 2009 مدال آزادی ریاست جمهوری را دریافت کرد.
  • او امیدوار بود که روزی به فضا سفر کند و با ناسا با هواپیمای گرانش صفر آنها آموزش دید.
  • او از عضویت در باشگاه قایقرانی مدرسه و همچنین موسیقی کلاسیک لذت می برد. پس از فارغ التحصیلی، برای تحصیل در مقطع دکترا به کمبریج رفت.
  • استیون ویلیام هاوکینگ در 8 ژانویه 1942 دقیقاً 300 سال پس از مرگ ستاره شناس بزرگ، گالیله، در انگلیس متولد شد.
  • کتاب “تاریخچه مختصر زمان” او، بیش از چهار سال در لیست پرفروش ترین های ساندی تایمز، رکورد جهانی گینس را ثبت کرد.
  • استیون و دوستانش هنگامی که نوجوان بودند، از قطعات قدیمی ساعت، تلفن و سایر موارد بازیافتی رایانه ای ساختند. دوستانش به او لقب انیشتین دادند.
  • زمانی که در 21 سالگی به بیماری ALS مبتلا شد، پزشکان به او گفتند که تنها 2 سال دیگر زنده می ماند در صورتی که او 55 سال دیگر زندگی کرد.
  • استیون هاوکینگ نظریه هایی را درباره چگونگی شروع جهان توسعه داد و درک بشر را از سیاهچاله ها، ستارگان و جهان تقویت کرد.
  • در سال 1985 برای درمان یک بیماری، عمل جراحی اورژانسی انجام داد که جان او را نجات بخشید؛ اما دیگر قادر به صحبت کردن نبود.
  • استیون هاوکینگ جوایز زیادی را برای کارهایش دریافت کرد از جمله: مدال آلبرت انیشتین(1979)، نشان امپراتوری انگلیس (1982) و جایزه ولف فیزیک (1988).
  • هاوکینگ شرط بندی های علمی زیادی انجام می داد و در بیشتر آنها مغلوب می شد.
  • در سال های آخر استیون، همسرش جین را به خاطر پرستار خود، الین میسون، که همسر دوم او شد، ترک کرد.
  • وی با دخترش لوسی پنج کتاب کودک نوشت که علوم و ماجراجویی در آن با هم ترکیب شده اند.

بیشتر بخوانید:آشنایی با دانشمندان و مخترعان جهان

بیوگرافی توماس آندرس

بیوگرافی توماس آندرس خواننده ی مدرن تاکینگ

جون جی-هیون

بیوگرافی جون جی-هیون (Jun Ji-hyun)

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا