بیوگرافی پدر سینمای هند آمیتا باچان

سه‌شنبه 26 دی 1402 بیوگرافی

چکیده بیوگرافی آمیتا باچان

نام: آمیتا

نام خانوادگی: باچان

تولد: 11 اکتبر ۱۹۴۲

زاده: الله آباد هند

ملیت: هندی

پیشه: بازیگر

همسر: جایا بهادوری

فرزندان: دختری به نام شوتا و  پسری به نام آبیشک

سال‌های فعالیت: 1969_اکنون

آمیتا باچان

آمیتا باچان کیست؟

آمیتاب باچان، بازیگر، تهیه‌کننده، خواننده، و مجری تلویزیونی فیلم‌های بالیوود اهل هند، در ۱۱ اکتبر ۱۹۴۲ در الله‌آباد، هند، به دنیا آمد. او به عنوان “Big B” هم شناخته می‌شود و بیش از چهل و هشت میلیون هوادار در توییتر دارد. آمیتاب باچان به عنوان “پدر سینمای هند” نیز مشهور است و نخستین بازیگر هندی است که اثری از خود را در موزه لندن جا گذاشته است. در سال ۱۹۹۹، او با لقب “بازیگر هزاره” نیز مورد تحسین قرار گرفت.

او دوازده بار برندهٔ جوایز فیلم فیر، جایزه اصلی فیلم‌های هندی، شده و از سال ۱۹۶۹ تاکنون در ۲۳۴ فیلم هندی، ۳۱ مجموعه تلویزیونی، و ۴ مستند بازی نقش کرده و ۱۶ بار تهیه‌کنندگی نموده‌است. پدر او یک شاعر مشهور هندی بوده و همسرش جایابهادری نام داشته و پسر او به نام آبیشک باچان معروف است.

آمیتاب باچان، علاوه بر بازیگری، در زمینه تهیه‌کنندگی نیز فعالیت داشته و هنرپیشگی را از سال ۱۹۶۹ با فیلم “سات هندوستانی” آغاز کرده و این حرفه را به موفقیت ادامه داده است. او یکی از برجسته‌ترین بازیگران سینمای هند و یکی از ستارگان گران‌قیمت در این عرصه به شمار می‌آید. در سال ۱۹۸۴، علاوه بر حضور در عرصه هنر، تجربهٔ سیاستی نیز داشته و به عنوان نماینده پارلمان هند انتخاب شد، اما در سال ۱۹۸۷ این سمت را ترک کرد. به گفتهٔ همشهری‌آنلاین، معیارهای زیبایی مردان در ایران به مدت بیش از دهه‌ای زیر تأثیر آمیتاب باچان قرار گرفته است.

آمیتا باچان متولد چه سالی است؟

آمیتاب باچان در یازده اکتبر ۱۹۴۲ متولد شده است.

آمیتا باچان اهل کجاست؟

در شهر قلعه گنج چاهسنگی الله آباد هند به دنیا آمد.

 

آمیتا باچان و خانواده اش

آمیتا باچان و خانواده اش

خانواده آمیتا باچان

مادرش تجی یک سیک و پدرش هاریوانش رای باچان یک هندو بود.پدر آمیتا باچان یک شاعر معروف هندی بود. ، آمیتا تنها یک برادر کوچک تر از خود دارد.

شروع بازیگری آمیتا باچان

آمیتاب باچان مدتی  به کار معاملات محموله‌های دریایی در شرکت کشتیرانی برداندکو روی آورد ولی کمی بعد آن شغل را رها کرد و به کلکته رفت تا رویا  خود که هنرپیشگی بود ادامه بدهد.آمیتاب باچان در کنار بازیگری در زمینه تهیه کنندگی فیلم وسریال نیز فعالیت دارد. وی هنرپیشگی را درسال ۱۹۶۹ با فیلم سات هندوستانی آغاز نموده و این حرفه را تا به امروز ادامه داده‌ است.

آمیتا باچان در جوانی

آمیتا باچان در جوانی

آمیتاب باچان از بهترین بازیگران سینمای هندوستان و یکی از گران‌ قیمت‌ ترین ستارگان در این زمینه به شمار می آید. وی در سال ۱۹۸۴ دستی نیز در سیاست داشت و به عنوان نماینده پارلمان هندوستان انتخاب شد ولی در سال ۱۹۸۷ این سمت را کنار گذاشت.

شهرت آمیتا باچان

بیش از بیست میلیون هوادار در توییتر دارد و در دنیای هنری این کشور مانند پادشاه با او برخورد می‌شود. آمیتاب باچان اولین بازیگر هندی است که در موزه لندن جایی برای خود دارد و همچنین در نظرسنجی سال ۱۹۹۹ ملقب به «بازیگر هزاره» شد.در این نظرسنجی باچان گوی سبقت را از الک گینس، مارلون براندو، سر لورنس اولیویه و چارلی چاپلین ربود.

آمیتا باچان

آمیتا باچان

تحصیلات آمیتا باچان

آمیتاب باچان در نوجوانی در دبیرستان پسرانه الله‌آباد ثبت‌نام کرد و پس از آن وارد کالج شروود شد.پس از اتمام کالج، آمیتاب وارد دانشگاه دهلی شد و مدرک لیسانس خود را در رشته علوم کسب کرد.

بیشتر بخوانید:بیو گرافی دیپیکا پادوکون ستاره بالیود

همسر آمیتا باچان

آمیتاب در سال ۱۹۷۳ با جایا بهادوری هنرپیشه دیگر هند ازدواج کرد. آمیتاب و جایا در فیلم‌هایی همچون چوبکه چوبکه (۱۹۷۵)، زنجیر (۱۹۷۳) و شعله (۱۹۷۵) همبازی بودند. این دو صاحب دو فرزند، یک دختر به نام شوتا و دیگری پسری به نام آبیشک شدند. همسر وی جایابهادری و پسر او آبیشک نیز از هنرپیشگان سرشناس سینمای هند به‌ شمار می‌ آیند.

آمیتا باچان و همسرش

آمیتا باچان و همسرش

فرزندان آمیتا باچان

باچان صاحب دو نوه دختر بنام های نویا نویلی و ارادیا می باشد، پسرش آبیشک باچان با آیشواریای رای بازیگر زن معروف هندی ازدواج کرده است.

پسر و عروس آمیتا باچان

پسر و عروس آمیتا باچان

جوایز آمیتا باچان

  • بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در سال ۱۹۷۲ در فیلم Anand
  • بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در سال ۱۹۷۴ در فیلم نمک‌حرام (Namak Haram)
  • بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۷۸ در فیلم Amar Akbar Anthony
  • بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۷۹ در فیلم Don
  • جایزه یک عمر دستاورد در سال ۱۹۹۱
  • بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۹۲ در فیلم Hum
  • جایزه فوق ستاره هزاره (در فیلم بیعرضه) از ناکات تیرکیو و با هنرمندی فرهاد پاشا
  • بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در سال ۲۰۰۱ در فیلم Mohabbatein
  • بهترین بازیگر مرد از نگاه منتقدین در سال ۲۰۰۲ در فیلم Aks
  • جایزه نام قدرتمند سال در ۲۰۰۴
  • بهترین بازیگر مرد از نگاه منتقدین در سال ۲۰۰۶ برای فیلم «سیاه»
  • بهترین بازیگر مرد در سال ۲۰۰۶ برای فیلم «سیاه»

او در طی ۴ دهه دوران بازیگری خود، شاید معروف‌ترین بازیگر (یا دست‌کم یکی از معروف‌ترین بازیگران) سینمای هند بوده‌است.

بیشتر بخوانید:بیوگرافی “عامر خان” معروف به امیر خان هنرپیشه محبوب بالیوود

 

افتخارات آمیتا باچان

  • آمیتاب باچان تاکنون به خاطر بازی‌های خوب خود جوایز بی‌شماری را از آن خود کرده‌است ولی افتخارات او در کشورهای دیگر دنیا نیز کم نیستند.
  • در ژوئیه ۱۹۹۹ وبگاه بی‌بی‌سی پس از انجام یک نظرسنجی از باچان به عنوان «بزرگ‌ترین ستاره هزاره» یاد کرد. در این نظرسنجی باچان گوی سبقت را از الک گینس، مارلون براندو، سر لورنس اولیویه و چارلی چاپلین ربود.
  • در ژوئن ۲۰۰۰ باچان نخستین آسیایی شد که مجسمه مومی‌اش در موزه مجسمه‌های مومی مادام توسو در لندن قرار گرفت.
    در مارس ۲۰۰۱ سایت «فوربس» از باچان به عنوان «قدرتمندترین هنرپیشه بالیوود» نام برد.
  • در سپتامبر ۲۰۰۱ در جشنواره فیلم اسکندریه مفتخر به دریافت جایزه «ستاره قرن» شد.
  • در آوریل ۲۰۰۵ مرکز تئاتر لینکلن در نیویورک ویژه برنامه‌ای با نام «یک شب با آمیتاب باچان» ترتیب داد و لقب «بزرگ‌ترین ستاره سینمای دنیا» را به او داد.
  • در سال ۲۰۰۵ با اجازه باچان، صدای او روی فیلم رژه پنگوئن‌ها گذاشته شد.

ماجرای ابتلای آمیتا باچان به کرونا

سلبریتی های مشهور است کرونا گرفته و مدتی در  بیمارستان بستری شد.بستری‌شدن هنرپیشه سرشناس هندیآمیتا باچانبه همراه پسرش، واکنش‌هایی گسترده را در این کشور ایجاد کرد و خبر آن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرده‌است. آمیتاب باچان بازیگر ۷۷ ساله بامداد ۲۲ تیر به وقت محلی هند (شب پیش) در توییتر نوشت: تست کووید من مثبت شد… انتقال به بیمارستان… بیمارستان به مقام‌ها اطلاع می‌دهند… خانواده و کارکنان تست داده‌اند و منتظر نتیجه هستند.

امیلیا کلارک

بیوگرافی امیلیا کلارک

جرج کلونی

بیوگرافی جرج کلونی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا