بهداشت دهان و دندان/7 جایگزین طبیعی برای خمیر دندان

سه‌شنبه 29 شهریور 1401 سلامت
بهداشت دهان و دندان

جایگزین های طبیعی برای خمیر دندان

بهداشت دهان و دندان:مسواک زدن بخش مهمی از برنامه روزانه صبحانه هر فرد را تشکیل می دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان، پلاک و سایر بیماری های لثه مهم است. همچنین به حفظ یک لبخند تمیز و روشن کمک می کند.
جایگزین های خمیر دندان طبیعی را می توانید امتحان کنید

اکثر خمیردندان های موجود در بازار سرشار از ماده معدنی به نام فلوراید هستند که مسئول جلوگیری از تشکیل پوسیدگی دندان است. با این حال، فلوراید می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان در صورت مصرف در غلظت های بالا شود.

برای جلوگیری از خطر فلوروزیس (غلظت بالای فلوئور) و پایداری بیشتر برای محیط زیست، چندین جایگزین طبیعی برای خمیردندان پدید آمده است.

در اینجا رایج‌ترین جایگزین‌های طبیعی برای خمیردندان مورد استفاده قرار می‌گیرند که نه تنها از دندان‌ها، لثه‌ها و سلامت دهان محافظت می‌کنند، بلکه پایدار هستند.

 جایگزین های طبیعی برای خمیر دندان


جایگزین های طبیعی برای خمیر دندان

1. جوش شیرین

جوش شیرین ماهیتی ساینده دارد و می توان از آن به عنوان خمیر دندان استفاده کرد

جوش شیرین خاصیت ضد باکتریایی دارد و دارای حداقل ساینده است. بررسی مطالعات نشان داد که جوش شیرین هنگامی که به عنوان دهانشویه برای تمیز کردن دهان پس از کاشت ایمپلنت یا سایر جراحی‌های دهان استفاده می‌شود، عوارض جانبی ندارد.

برخی مطالعات نیز نشان داد که جوش شیرین تاثیر مثبتی بر حذف پلاک دارد و تا حدودی خونریزی را کاهش می دهد.

اگرچه جوش شیرین هنگام استفاده به عنوان دهانشویه عوارض جانبی ندارد، اما باید به خاطر داشت که استفاده مداوم از آن برای مسواک زدن می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود.

 

فواید جوش شیرین

فواید جوش شیرین

2. چریش

چریش گیاهی است که می تواند به عنوان جایگزین خمیر دندان طبیعی استفاده شود

چریش (Azadirachta indica) درختی همیشه سبز است که در طب سنتی هند به دلیل فعالیت های ضد باکتری، ضد سرطان، ضد دیابت، آنتی اکسیدانی، قابض و ضد التهابی که دارد برای چندین بیماری استفاده می شود.

از پوست چریش به عنوان پودر دندان و از شاخه های آن به عنوان قلم مو استفاده می شود.

بر اساس مطالعات، مسواک زدن منظم با خمیر چریش رسوب پلاک را کاهش می دهد، از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و ایمنی برای سلامت دهان و دندان را تقویت می کند. استفاده از دهانشویه با چریش بوی بد دهان را کاهش می دهد و مشکلات لثه را کاهش می دهد.

 

چریش

چریش

3. مسواک

miswak وقتی به عنوان یک خمیر دندان طبیعی استفاده می شود می تواند معجزه کند

مسواک یک کلمه عربی به معنای چوب تمیز کننده دندان است و به شاخه های درخت سالوادورا پرسیکا اشاره دارد.

عصاره این گیاه سرشار از ترکیبات فنلی، فلاونوئیدها، تانن ها و سایر ترکیبات معدنی است. Miswak ضد باکتری، ضد قارچ، ضد پلاک و ضد سرطان گزارش شده است.

چندین مطالعه اثرات مفید miswak را در کاهش پلاک و التهاب لثه، سفید کردن طبیعی دندان ها، مبارزه با سرطان و حتی ترویج ترمیم استخوان جدید پس از کشیدن دندان گزارش کرده اند.

 

چریش

4. روغن نارگیل

روغن نارگیل جایگزین خوبی برای خمیر دندان است

روغن نارگیل مانند یک خمیر دندان معمولی یا پاک کننده دندان عمل نمی کند که بتوانید از آن برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید. در عوض برای روغن کشی استفاده می شود.

روغن کشی یک عمل در طب سنتی هند برای حفظ بهداشت دهان است. تصور می شود بیش از 30 بیماری سیستمیک را درمان می کند، التهاب و خونریزی را کاهش می دهد، خشکی دهان را برطرف می کند، دندان ها را سفید می کند، التهاب لثه را کاهش می دهد، بوی بد دهان را درمان می کند و ماهیچه های فک را تقویت می کند.

مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که روغن نارگیل دارای فعالیت ضد میکروبی علیه کاندیدا آلبیکنس و استرپتوکوک موتانس است.

مطالعات گزارش داده اند که روغن کشی با روغن نارگیل به مدت 15 تا 20 دقیقه باعث کاهش سطح میکروب ها در دهان، پلاک، خونریزی لثه و التهاب لثه می شود.

به سادگی یک قاشق غذاخوری بزرگ روغن را در دهان بگیرید و آن را مانند دهانشویه به مدت 10 دقیقه بچرخانید. اطمینان حاصل کنید که آن را بین دندان های خود فشار دهید تا ذرات غذایی که ممکن است گیر کرده باشند از جای خود خارج شود.

 

5. زغال چوب

خمیر دندان های زغالی برای سلامت دهان و دندان شما عالی عمل می کنند

بسیاری از محصولات مراقبتی مبتنی بر زغال چوب با ادعای پاکسازی، ضدعفونی کردن و خارج کردن سموم ظاهر شده اند. خمیر دندان های زغالی نیز تفاوتی ندارند.

برخی از مطالعات گزارش داده اند که محصولات مبتنی بر زغال ممکن است دندان ها را سفید کنند و ممکن است انتخاب ایمن تری برای سفید کردن دندان نسبت به سفید کننده باشند.

با این حال، مطالعات آزمایشگاهی روی خمیردندان‌های زغالی نشان داده‌اند که این خمیردندان‌ها هیچ سفیدکننده قابل توجهی روی دندان‌ها ندارند و در عوض آثار خراش روی مینای دندان باقی می‌مانند.  بنابراین، پودر زغال چوب یا محصولات حاوی زغال چوب باید با دقت و نه مکرر استفاده شود.

 


6. خاک رس بنتونیت

خاک رس بنتونیت می تواند به عنوان یک پودر دندان طبیعی استفاده شود

خاک رس از زمان های قدیم به عنوان عوامل شفابخش استفاده می شده است. غنی از مواد معدنی زمین، تصور می شود که اثرات مفیدی بر فیزیولوژی انسان دارند. خاک رس بنتونیت تفاوتی ندارد، زیرا تصور می شود که دارای خواص سم زدایی و ضد باکتریایی است.

استفاده از خاک رس بنتونیت به عنوان پودر دندان ممکن است به محافظت از دهان و دندان در برابر باکتری های ایجاد کننده پلاک کمک کند.


7. نمک دریا

نمک دریا همچنین می تواند برای حفظ سلامت دهان و دندان استفاده شود

نمک دریا اغلب برای تمیز کردن دندان ها استفاده می شود. با این حال، باید احتیاط کرد زیرا ذرات بزرگ نمک دریا می توانند ساینده باشند و به مینای دندان آسیب وارد کنند.

در یک مطالعه، دهانشویه نمک دریایی (که حاوی منتول و زایلیتول نیز بود) خطر ایجاد پلاک و سطح باکتری را کاهش داد.  شستشوی نمک همچنین سلامت لثه را تقویت می کند و به بهبود زخم های دهان کمک می کند.

بنابراین، در حالی که استفاده از نمک برای مسواک زدن دندان ها ممکن است راه حل موثری نباشد، استفاده از آبکش های نمک دریایی می تواند به محافظت از لثه ها و دندان ها کمک کند.


کلمه پایانی

مزایای اصلی جایگزین های طبیعی برای خمیردندان ها شامل پیشگیری از فلوروزیس است که با مصرف بیش از حد فلوراید (که اغلب در خمیردندان وجود دارد) و پایداری برای محیط زیست رخ می دهد.

مواد طبیعی که برای استفاده از آنها به عنوان جایگزین های طبیعی در حفظ بهداشت دهان تبلیغ می شوند، فعالیت های ضد پلاک، محافظت در برابر التهاب لثه (نوعی بیماری لثه)، تقویت مینای دندان و جلوگیری از هالیتوز (بوی بد دهان) را نشان می دهند.

به خصوص هنگام استفاده از محصولاتی مانند زغال چوب و نمک دریا باید احتیاط کرد زیرا می توانند مینای دندان را ساییده کنند. علاوه بر این، مراقب باشید که هیچ یک از این مواد را قورت ندهید.

درمان گلودرد کودکان

درمان گلودرد کودکان/8 درمان خانگی برای گلودرد در کودکان

ترک نوشیدن نوشابه

با ترک نوشیدن نوشابه چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا