بهترین گزینه برای بطری آب از نقطه نظر علمی و زیست‌محیطی چیست؟

دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 فناوری

 

پلاستیک، شیشه یا فلز؟ چه نوع بطری آبی برای ما و همینطور محیط زیستمان بهتر و کم‌ضررتر است؟

ظروف و گزینه‌های زیادی برای آب خوردن ما وجود دارند و با توجه‌ به نیاز مصرف‌کننده تغییر می‌کنند. اما کدام گزینه و ظرف عاقلانه‌ترین انتخاب از نظر زیست‌محیطی است؟

بر اساس سلسه مراتب مدیریت زباله، بهترین انتخاب می‌تواند حتی از به‌وجود آمدن زباله جلوگیری کند. گزینه‌های قابل بازیافت، نسبت‌ به بقیه‌ی موارد چندان ترجیح داده نمی‌شوند و آنها هم که زیر خاک دفن می‌شوند، از بدترین انواع زباله محسوب می‌شوند.

درخصوص بطری‌های آب، نگهداری و استفاده‌ی مجدد از بطری‌های قبلی همیشه بهترین کار است. مشخصا استفاده‌ی مجدد از بطری قبلی برای همیشه، بسیار بهتر از استفاده از چندین بطری‌ قابل بازیافت  است.

همچنین استفاده از بطری‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف برای نوشیدن آب اصلا برای محیط زیست خوب نیست. استفاده از آب لوله‌کشی به‌جای آب داخل بطری تصمیم خوبی است، به‌شرطی که کیفیت آب لوله‌کشی محل زندگی شما خوب باشد. اما انتخاب نوع بطری برای استفاده‌ی مجدد کمی پیچیده است. برای انتخاب باید چرخه‌ی زندگی بطری را بررسی کنیم.

چرخه زندگی

بررسی چرخه‌ی حیات روشی است که به‌منظور شناسایی تمامی تأثیرات یک محصول، از تولید گرفته تا استفاده و دورانداختن، بر محیط زیست انجام می‌گیرد.

طبق مطالعه‌ای ایتالیایی از چرخه‌ی زندگی درسال ۲۰۱۲، استفاده‌ی مجدد از بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی بسیار بهتر از استفاده از بطری‌های یک‌بار مصرف پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) است.

بطری petبطری PET

اما طبق مطالعه، استفاده از بطری‌های شیشه‌ای سنگین اگر فاصله‌ی پر کردن آنها بیش از ۱۵۰ کیلومتر باشد نسبت به بطری‌های یک‌بار مصرف PET، اثر بیشتری روی محیط زیست می‌گذارند.

احتمال اینکه شما از شیر آب بعدی برای پر کردن بطری شیشه‌ای خود بیش از ۱۵۰ کیلومتر فاصله داشته باشد، بسیار کم است، ولی همین مسئله اهمیت چگونگی مصرف محصول و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را نشان می‌دهد.

گزینه‌های قابل استفاده مجدد

ما درسال ۲۰۱۱ درمورد چرخه‌ی زندگی بطری‌های قابل استفاده مجدد آلومینیوم، استیل و پلاستیک پلی‌پروپیلن بررسی‌هایی به‌عمل آوردیم.

بطری‌های استیل و آلومینیوم به‌دلیل مواد و نحوه تولیدشان، تأثیرات بیشتری بر محیط زیست می‌گذارند. همچنین حجم فلز استفاده‌شده در آنها  نسبت‌ به موارد مشابه بسیار زیادتر است. بنابراین استفاده از بطری پلی‌پروپیلن بهترین گزینه است.

بطری‌های پلی‌پروپیلن همچنین برای سبک زندگی ما هم نسبت‌ به بقیه مناسب‌تر هستند. آنها سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از شیشه و فلز هستند و حمل آنها به باشگاه، اداره و غیره راحت‌تر است.

بطری پلاستیک پروپیلینبطری پلاستیک پروپیلین

 البته بطری‌های پلی‌پروپیلن نسبت‌به بطری‌های شیشه‌ای و فلزی عمر کمتری دارند و شما باید پس از چندین بار استفاده، بطری جدیدی جایگزین آنها کنید. ملاحظات بهداشتی هم عاملی مهم برای بسیاری از افراد در انتخاب بطری تلقی می‌شوند. طبق پژوهش‌های جدید، ذرات پلاستیک در آب بطری‌های پلاستیکی وجود دارند.

استفاده‌ی مجدد از بطری‌های قبلی همیشه بهترین کار است

جدای از سایر ملاحظات، شاید بهترین راه، خریدن یک بطری PET و چندین بار استفاده از آن باشد. بطری‌های PET خیلی سبک‌تر از سایر بطری‌های قابل استفاده‌ی مجدد هستند و البته عمر طولانی‌تری هم دارند. همچنین موقع بازیافت در اواخر عمر خود، بسیار راحت‌تر از بقیه‌ی بطری‌های پلاستیکی بازیافت می‌شوند. بنابراین بسته‌به تعداد دفعات استفاده‌ی شما از بطری‌ها، می‌توانید وظیفه‌ی خودتان درقبال محیط زیست را به‌خوبی انجام دهید.

آب

حفظ گزینه‌های قابل استفاده مجدد

چند نکته‌ی دیگر در خصوص اطمینان از اینکه بطری‌ها تأثیرات بدی از خود در محیط زیست بر جا می‌گذارند وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱. پر کردن مجدد بطری آب از لوله (درمقابل استفاده از آب‌های خنک‌تر یا بطری‌های آبی که از کیلومترها آن‌طرف‌تر آمده‌اند) نیازمند بسته‌بندی و توزیع است. آب لوله‌کشی کمترین تأثیر زیست‌محیطی را نسبت‌به بقیه گزینه‌ها دارد.

۲. بطری آب خود را کاملا تمیز کنید تا بهداشتی باقی بماند و از داشتن بطری‌های کثیف خودداری کنید. تمیز کردن بطری علاوه‌ بر اینکه تأثیرات مثبتی روی محیط زیست می‌گذارد، از نظر اقتصادی و خریدن بطری جدید هم مقرون به‌صرفه است. همین مسئله درخصوص فنجان‌های قابل استفاده مجدد قهوه هم صادق است.

تصمیم نهایی

برای کاهش تأثیرات محیطی نوشیدن آب، از یک بطری چند بار استفاده کنید. حتی اگر از یک بطری یک‌بار مصرف هم چند بار استفاده کنید، از نظر چرخه‌ی زندگی و میزان تولید زباله کمک زیادی کرده‌اید.

مقاله‌های مرتبط:

حفاظت از بطری و ظرف قابل استفاده‌ی مجدد هم نکته‌ای کلیدی محسوب می‌شود. تا می‌توانید از ظرف خود حفاظت کنید یا بیشترین طول عمر را از آن دریافت کنید، حتی اگر قرار بر اعمال چندین تغییر اضافی باشد.

درنهایت، حتی نوشیدن مستقیم آب از لوله، از بقیه راه‌ها هم بهتر است، البته به‌شرطی که آب لوله دردسترس شما باشد. شما با این کارها علاوه‌بر رساندن آب به بدن‌تان، به حفظ سیاره خود نیز کمک می‌کنید.

منبع : زومیت

رونمایی از لیموزین لوکس رئیس جمهور روسیه

مدل‌های الکتریکی لامبورگینی، سال ۲۰۲۶ تولید می‌ شوند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا