بهترین و بدترین غذاها برای سلامت کبد

دوشنبه 4 بهمن 1400 سلامت
سلامت کبد

سلامت کبد:کبد شما یک اندام پیچیده است. در بیش از 500 عملکرد در بدن انسان نقش دارد!

کبد نقش مهمی در متابولیسم و ​​سم زدایی مواد در بدن دارد. رژیم های غذایی سرشار از قند، چربی و نمک به تجمع چربی در کبد و NAFLD کمک می کنند.

 

سلامت کبد

سلامت کبد

عملکردهای کبد

کبد هفت عملکرد اصلی دارد، اگرچه در بسیاری دیگر نقش دارد.

1-کبد پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها را متابولیزه می کند.

2-ویتامین های محلول در چربی (A، D، E، K) را ذخیره و فعال می کند.

3-صفرا را تشکیل می دهد، ماده ای حیاتی برای هضم.

4-آمونیاک را که می تواند برای بدن بسیار سمی باشد، به اوره تبدیل می کند تا از طریق کلیه ها دفع شود.

5-استروئیدها مانند برخی داروها را متابولیزه می کند.

6-الکل، داروها و سایر ترکیبات آلی سمی را متابولیزه و سم زدایی می کند.

7-به عنوان یک فیلتر و محفظه سیل عمل می کند، به طوری که باکتری ها نمی توانند وارد جریان خون شوند و باعث آسیب شوند.

علاوه بر اینها، کبد نیز نقش کلیدی در ایجاد و جذب کلسترول دارد.

 

بیماری ها یا بیماری های مرتبط با آسیب کبدی

-هپاتیت یا التهاب کبد معمولاً توسط یک ویروس ایجاد می شود و می تواند از نوع A، B، C، D یا E باشد. انواع A و E از راه مدفوع یا دهان منتقل می شوند و عفونی هستند. انواع B، C و D از طریق خون یا مایعات بدن پخش می شوند. عفونت ها اغلب حاد هستند، اما می توانند مزمن شوند.

 

-بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) در حال تبدیل شدن به شایع ترین نوع بیماری کبد در ایالات متحده است که عمدتاً به دلیل ارتباط آن با چاقی، دیابت نوع 2، سطح کلسترول بالا و سندرم متابولیک است. به عبارت ساده، NAFLD تجمع چربی در کبد شما از مصرف زیاد رژیم غذایی است. با این حال، می تواند به هپاتیت ناشی از چربی و حتی سیروز تبدیل شود.

 

-سیروز یا زخم کبد در درجه اول به دلیل مصرف بیش از حد الکل ایجاد می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، همچنین می تواند پیامد NAFLD باشد.

 

-بیماری کبدی مرحله پایانی زمانی رخ می دهد که کبد به دلایل مختلف به قدری آسیب می بیند که دیگر نمی تواند به خوبی کار کند و باعث ایجاد تعدادی از مشکلات مانند تجمع مایعات در بدن، بی نظمی فشار خون، گیجی و سوء تغذیه می شود.

 

سلامت کبد

سلامت کبد

غذاهایی که برای سلامت کبد مفید هستند

حالا که می دانید کدام غذاها به کبد آسیب می رسانند، به برخی از غذاهای مفید برای کبد نگاهی بیندازید! این ها هم چندتا از بهترین ها هستند.

 

1-قهوه

قهوه ممکن است دارای خواص ضد التهابی و برخی از خواص آنتی اکسیدانی باشد. در مطالعات نشان داده شده است که خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد. محققان می گویند که قهوه یک غذای گیاهی است. بنابراین، فواید سلامتی موادی به نام پلی فنول را دارد.

 

2. زغال اخته

زغال اخته حاوی فیبر نامحلول و آنتی اکسیدان است. یک مطالعه نشان داد که فیبر میوه به ویژه در افزایش نشانگرهای سلامت کبد نقش دارد.

 

3.انگور

انگور حاوی فیبر نامحلول و آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها مهم هستند زیرا استرس اکسیداتیو با آسیب کبدی مرتبط است و یک مطالعه تصادفی نشان داد که ترکیبی از رژیم غذایی و مکمل های آنتی اکسیدانی بیشترین تأثیر را بر سلامتی دارد.  در همان مطالعه، رژیم غذایی به تنهایی تأثیر قابل توجهی را نشان داد.

 

4.چغندر

چغندر همان اثر انگور را دارد. آنها حاوی دسته ای از آنتی اکسیدان ها به نام آنتوسیانین هستند که التهاب را کاهش داده و جریان خون را بهبود می بخشد.

 

5. آجیل

آجیل، به ویژه گردو، غنی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFAs) است و نشان داده شده است که از هموستاز در مسیر متابولیک حمایت می کند.  این بدان معناست که آنها می توانند به جلوگیری از جذب چربی زیاد یا خیلی کم توسط کبد کمک کنند.

 

6. ماهی چرب

ماهی های چرب عمدتاً حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که مدت هاست نشان داده شده است که اثرات ضد التهابی دارند. مروری بر مطالعات اخیر نشان داده است که امگا 3 و PUFA ها مزایای قابل توجهی بر روی عوامل خطر متابولیک، محتوای چربی کبد و آنزیم های کبدی دارند.

 

7. روغن زیتون

روغن زیتون یک اسید چرب تک غیر اشباع (MUFA) است. این نوع چربی برای سلامت قلب و عروق مفید است، اما به دلیل خواص ضد التهابی که دارد می تواند برای سلامت کبد نیز مفید باشد.

 

8. بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر حاوی فیبر محلول است و می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. علاوه بر این، رژیم های غذایی سرشار از فیبر ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد کمک کند.

 

9. سیر

سیر یک پری بیوتیک است که ماده ای است که پروبیوتیک های روده شما را تغذیه می کند. چندین مطالعه اخیر در انسان و حیوان ارتباط جالبی بین شیوع NAFLD و باکتری های روده نشان داده است.  این یک روند در حال ظهور است و نشان می دهد که روده شما چقدر برای سلامتی شما مهم است!

سایر موارد عبارتند از چای سبز، گریپ فروت، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و غذاهای سرشار از چربی های سالم.

 

سلامت کبد

سلامت کبد

مواد غذایی مضر برای کبد

مطمئناً می خواهید از آسیب به کبد و پیشرفت بیماری جلوگیری کنید! در اینجا برخی از مواد غذایی وجود دارد که نشان داده شده است به کبد آسیب می زند یا خطر ابتلا به بیماری های کبدی را افزایش می دهد.

1. غذاهای چرب

غذاهای چرب، اگر بیش از حد باشند، می توانند در ساخت چربی کبد و افزایش خطر ابتلا به NAFLD نقش داشته باشند. به طور خاص، غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده می توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند.  اساساً کبد می تواند چربی خود را بسازد و چربی اشباع شده به این فرآیند کمک می کند.

2. شکر و نشاسته

شکر و نشاسته هم شامل نوشیدنی های شیرین شده با شکر هستند که حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند و هم غذاهای شیرین که چربی زیادی نیز دارند.

فروکتوز زنجیره متابولیسم طبیعی قند به نام گلیکولیز و ایجاد گلوکز (گلوکونئوژنز) را قطع می کند و نشان داده شده است که فرآیند را بیش از حد بارگذاری می کند و انرژی اضافی تولید می کند که در نهایت در کبد ذخیره می شود.

فروکتوز با سهولت بیشتری به کبد می رسد زیرا از طریق سیاهرگ باب جذب می شود که در خدمت کبد است.  مطالعات قطعی نیستند، اما به هر حال، شکر و نشاسته باید در حد اعتدال مصرف شوند تا از کالری اضافی جلوگیری شود.

 

3. الکل

الکل یکی از علل اولیه سیروز است. کبد جایی است که الکل متابولیزه و سم زدایی می شود و مصرف بیش از حد آن می تواند بر کبد غلبه کند. الکل همچنین حاوی مقدار زیادی قند و کالری است که هر دو می توانند به تجمع چربی کمک کنند.

 

4. نمک

سدیم به تنظیم آب در سراسر بدن کمک می کند. از آنجایی که کبد یک سیل و فیلتر است، نمک زیاد ممکن است منجر به تجمع مایع در بدن شود. غذاهایی که بسیار فرآوری شده و حاوی قند و چربی هستند نیز دارای نمک زیادی هستند. این فراوانی بیش از حد به خطر بالای NAFLD کمک می کند.

رژیم مدیترانه ای در حال حاضر برای سلامت کبد و همچنین سلامت قلب و عروق و مدیریت فشار خون توصیه می شوداغلب شامل غذاهای ذکر شده در بالا و سایر غلات کامل، ماهی های چرب، مقدار زیادی میوه و سبزیجات و چربی های سالم است.

 

 

رسوبات کلسیم در پوست

رسوبات کلسیم در پوست

سلامت قلب

10 ادویه و گیاه دوستدار سلامت قلب

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا