بهترین غذاهای ایرانی از نگاه سرآشپز آمریکایی

دوشنبه 3 آبان 1400 آشپزی
غذاهای ایرانی

بهترین غذاهای ایرانی از نگاه سرآشپز آمریکایی را در این مقاله بخوانید.در سفر به ایران طیف وسیعی از لذت های خوشمزه به استقبال شما می‌آید و در میان نام های آشنایی چون کباب، غذاهای و خوشمزه های بسیاری از سرتاسر ایران پهناور مانند: خاویار، ترشی، ماهی دودی شمال، سمبوسه، فلافل، میگو، آش ها و بستنی زعفرانی و گلاب دار به شما چشمک می‌زنند.

کافیست تا نگاهی به نقشه و جغرافیای وسیع کشور ایران بیاندازید، در خواهید یافت که منشأ این تنوع بی نظیر از کجاست! وجود چندین اقلیم مختلف بر تنوع غذاهای ایرانی می‌افزاید. علاوه بر این، زمانی امپراتوری هخامنشی و پارسی تمام منطقه کشور فعلی ایران و کشورهای همسایه اش را در بر می گرفت و در زمان های بعدی و جنگ های مختلف، زمین های زیادی دست به دست شدند. .

و همچنین راه بزرگ و مهم ابریشم از درون کشور ایران می گذشت، در نتیجه بسیاری از دیگر کشورها از ایران می‌گذشتند. همه این موراد در کنار هم باعث شدند تا غذاهای ایرانی ضمن تأثیر پذیرفتن از دیگر فرهنگ ها، فرهنگ غذایی غنی و منحصر بفردی را بسازند.

این ها سخنان لوئیزا شافیا سرآشپز آمریکایی و صاحب رستورانی ایرانی در منهتن نیویورک است. او به تازگی کتابی با عنوان آشپزخانه جدید پارسی « The New Persian Kitchen » به چاپ رسانده که طیفی از #غذاهای ایرانی را با دستور غذایی و طرز طبخ شان توضیح داده است. پیش از هر چیز خوب است نگاهی به تعریف گردشگری غذایی بیاندازید.

در ادامه خواهیم دید که معروف ترین غذاهای ایرانی از نظر این سرآشپز آمریکایی کدام یک هستند و این با بار طرز تهیه ی این غذاها از زبان او آشنا شویم.

 

غذاهای ایرانی


1- خورشت فسنجان

فسنجان خورشت نمادین و جزء جدایی ناپذیر غذاهای ایرانی در عروس ها و مهمانی هاست، که ترکیب دلپذیزی از پخت رب انار و گوشت مرغ یا اردک است. پیاز و گرد در رب غلیظی از انار به آرامی با یک دیگر پخته می‌شوند و سس غلیظی را به دست می دهند. گاهی برای طعم دار کردن این خورشت از زعفران و دارچین استفاده می‌کنند و بعضی اوقات برای ایجاد تعادل در طعم خورشت، کمی شکر به آن می‌افزایند.

غذاهای ایرانی

غذاهای ایرانی

جالب است بدانید که خورشت فسنجان داستان و پیشینه دور و درازی دارد. باستان شناسان کتیبه ها و سنگ نوشته هایی در بقایای پرسپولیس و تخت جمشید، پایتخت باستانی امپراتوری هخامنشیان یافته اند که تعدادی از این کتیبه ها مربوط به مواد اولیه آشپزخانه امپراتوری بوده است. بر روی یکی از این کتیبه ها مواردی چون: انار، گوشت مرغ و گردو دیده می شود که هر سه مواد اصلی پخت خورشت فسنجان اند.

 


۲- خورشت بادمجان

خورشت بادمجان با رنگ قرمز و طلایی براقش که با گوجه فرنگی و زردچوبه پخته شده است، یکی از غذاهای بسیار محبوب ایرانیان است. 

بر روی خورشت لایه ی براقی از روغن و آب خورشت به چشم می‌خورد که نشانگر آن است خورشت در روغن و باقی مواد ساعت ها و به آرامی بر روی گاز پخته شده است.

غذاهای ایرانی

غذاهای ایرانی

پیش از همه اندکی مزه ترش و تیز گوجه فرنگی، آب لیمو و گاهی مزه آبغوره را حس می‌کنید. برای پخت بادمجان ابتدا خودش را در روغن سرخ یا گریل می‌کنند و سپس با گوشت گوسفند، پیاز، گوجه فرنگی و ادیه جات می‌پزند. بادمجان نیز مانند تمام خورشت های ایرانی غلیظ است و همراه با برنج و قاشق صرف می‌شود.


۳- باقالی پلو

در فرهنگ غذایی ایرانی، اغلب برنجی را با کره و زعفران طبخ می‌کنند که در این صورت آن را چلو می‌نامند. اما گاهی برنج را با مواد دیگری می‌پزند که نامش را پلو می گذارند. موادی چون گیاهان معطر، سبزیحات، لوبیاها، مغزها و دانه ها، میوه های خشک، گوشت و حتی رشته فرنگی گزینه های پیش رو برای مخلوط کردن با برنج اند که در نهایت یک غذای کامل محسوب می‌شوند. یکی از انواع پلوها، باقالی پلو است که در فصل بهار خواهان بسیاری دارد، چرا که باقالی ها در این فصل تازه بوده و برای پخت بسیار مناسب و لذیذ اند.

غذاهای ایرانی

غذاهای ایرانی

اگر ظرفی از باقالی پلو پیش روی تان بگذارند، رنگ سبزش پیش از هر چیزی خودنمایی می کند. اغلب باقالی پلو را با گوشت لخم و لطیف بره می‌پزند و گاهی نیز با گوشت بره و استخونش سرو می‌کنند. باقالی پلو با عطر ملیحی از زعفران همراه است که البته پیش از سرو، بر روی آن نیز پلوی مزعفر اضافه می‌کنند.


۴- زرشک پلو

ایرانی ها عاشق طعم ترش و ملس اند، به طوری که زغال اخته و زرشک را در میان مواد اولیه غذاهای ایرانی خواهید دید. زرشک پلو، این غذای باستانی و محبوب، مملو از زرشک های قرمز است که پیش از پخت خشک شده اند. برنج را با مقادیر زیادی کره طبخ می‌کنند که به نرم و خوش عطر شدن زرشک ها کمک می‌کند.

غذاهای ایرانی

غذاهای ایرانی

از دیگر مواد اولیه ای که برای غذاها و پلوهای ترش ایرانی استفاده می‌شود، می‌توان به آلو سبز، ریواس، به، پرتقال ترش، لیمو ترش، لیمو عمانی، تمبر هندی، آلبالو، سماق و انار اشاره کرد.

 


۵- خورشت قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که محال است کسی را پیدا کنید که دوستش نداشته باشد. این خورشت مخلوطی از سبزیجات معطری چون: جعفری، تره و گشنیز است که با لوبیا قرمز و گوشت بره پخته می‌شود. علاوه بر آن، با لیمو عمانی طعمی ترش گونه به خورشت می‌بخشند. یکی از طعم های منحصربفرد قره سبزی مربوط به سبزی شنبلیله است که برای بسیاری از غربی ها طعمی نو و نا آشناست.

غذاهای ایرانی

غذاهای ایرانی

راز خورشت قورمه سبزی خوشمزه در تعداد ساعات پخت آن است که باید بگذارید به آرامی و بر روی شعله کم پخته شود. پس از گذشت چندین ساعت، مخلوطی از آب غلیظ و تیره رنگ خورشت بر بالای ظرف جمع می‌شود که نشان از قورمه سبزی جا افتاده دارد.

 


۶- آش رشته

آش رشته نوعی سوپ غلظ با بافت متراکمی از رشته هاست که مخلوط خوشمزه ای از لوبیا و حبوبات و سبزیجات معطر و برگی چون: اسفناج و چغندر برگ است. پیش از سرو آش رشته، رویش را با پیاز داغ، نعنا داغ و کشک تزئین می‌کنند. کشک ماده ای مشابه دوغ غلیظ است که در آسیای میانه تولید می‌شود.

غذاهای ایرانی

غذاهای ایرانی

برای درست کردن پیاز داغ و نعنا داغ نیز کافیست جدا جدا آن ها را در روغن داغ، کمی سرخ کرد. جالب است بدانید رشته ای که در این آش استفاده می‌شود، راهی طولانی را از دیار چشم بادامی ها طی کرده و به ایران رسیده است که در فرهنگ ایرانی نمادی از راه های مختلف زندگی محسوب می‌شود.

آش رشته نیز از قدیم الایام با فرهنگ و زندگی ایرانیان پیوند خورده و بسیاری پیش از سفر طولانی آشنای خود، این غذا را برای مسافر خود تهیه می‌کردند، تا نمادی باشد از خوش یومی و آرزوی نیک برای بازگشت سالم مسافر. از طرفی به سبب مواد اولیه ارزشمند آش رشته که در فرهنگ ایرانی فرخنده و مبارک محسوب می‌شوند، در نوروز و جشن سال نو ایرانیان، نیز آش رشته را طبخ می‌کنند.


۷- ته دیگ

بی شک ته دیگ روح غذای ایرانی است! ته دیگ لایه ترد و طلایی و برنجینی است که در کف قابلمه سرخ می‌شود و طعمی مشابه ذرت بو داده و چیپس سیب زمینی دارد که البته مطه ملایمی هم از برنج بازماتیک دارد.

غذاهای ایرانی

غذاهای ایرانی

ته دیگ، این بخش خوشمزه و طلایی هیچ گاه در منوی رستوران ها نمی آید و اگر خواهان آنید، باید بگویید همراه غذا بیاورند. گرچه برخی رستوران ها خود نیز در کنار غذا تدارک ته دیگ را می‌بینند. ته دیگ یکی از بخش های محبوب غذا در جمع های خانوادگی و ایرانی است که برای برداشتنش با دست کسی شما را مواخذه نمی‌کند.

 


۸- مرصع پلو

مرصع پلو، همان طور که از نامش بر می‌آید، پلویی آراسته به نگین های رنگین و شیرین مزه است. این غذا طعمی شیرین دارد و در آن مواد اولیه و بومی ایرانی را می‌توان دید که از آن جمله پسته، بادام، مربای پرتغال، زرشک و هویج و زعفران است.

غذاهای ایرانی

غذاهای ایرانی

همچنین اندکی شکر به پلو افزوده می‌شود تا ترشی بیش از حد زرشک ها را به تعادل برساند. مرصع پلو را تنها برای مناسبات خاص مانند عروسی ها تدارک می‌بینند، چرا که طعم شیرین آن نشانی از امید به آغازی شیرین و خوش است.

مرصع پلو را اغلب با خورشت مرغ صرف می‌کنند تا تضاد خوشمزه ای بین دو طعن شیرین و نمکین ایجاد شود.

 


۹- انواع کباب ها (کباب بره، مرغ و …)

کباب های ایرانی از آن چیزی که تصور می‌کنید، متنوع ترند. پیش از همه می‌رویم سراغ کباب کوبیده، کبابی که با گوشت قرمز، پیاز خرد شده و نمک و فلفل پخته می شود.

غذاهای ایرانی

غذاهای ایرانی

شاید ساده به نظر برسد، اما طعمش جدا منحصر بفرد است. پس از آن کباب برگ پیش روی شماست که با ورقه های نازک گوشت بره یا گاو، به همراه آب لیمو، پیاز، زعفران و کره طبخ می‌شود.

کباب مرغ یا جوجه که در گذشته با استخوان و بر روی آتش کباب می‌شده، امروزه پس از خواباندن گوشت مرغ در آب لیمو و زعفران، بر روی آتش کباب می‌کنند. اگر خیلی خوش شانس باشید، می‌توانید به جگرکی برسید و سیخی جگر که با ریحان تازه و اب لیمو طعم دار شده نوش جان کنید.

 


۱۰- سبزی خوردن

محال است بخواهی غذای ایرانی بخوری و ظرفی از سبزی تازه را در کنار غذا نبینی. در این ظرف سبزیجات معطری چون ترخون، نعنا، ریحان، گشنیز به همراه تربچه و پیازچه و گردو در کنار پنیر سفید فتا به چشم می‌خورد. خوردنش ساده است!

غذاهای ایرانی

غذاهای ایرانی

کافیست تکه کوپکی نان را جدا کنید، مقداری سبزی و قدری پنیر بر روی آن بگذارید و مانند یک ساندویچ معمولی، آن را تا کرده و بعد هم نوش جان کنید. ظرف سبزی در تمام طول غذا بر روی میز باقی می ماند و می توانید در حین غذا هم از آن استفاده کنید.

هر دو نوع سبزی های تازه و خشک شده در فرهنگ غذایی ایرانی به چشم می‌خورد. به طور مثال در غذاهای سنتی شب سال نو ایرانی ها، سبزی پلو که با سبزی خشک شده پخته می‌شود، از آن جمله است.

خوراک گوشت کره ای

سرخ کردن گوشت به روش کُره‌ای

مرغ بریان با پاپریکا و سیر

طرز تهیه انواع غذا با مرغ

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا