شرکت تیونینگ برابوس، یکی از مشهورترین تیونرهای دنیا است که مدلهای سفارشی مرسدسبنز، میباخ، اسمارت و تسلا را در آلمان، بهینهسازی میکند.
شرکت تیونینگ آلمانی برابوس (Brabus) یکی از شناختهشدهترین تیونرهای جهانی است که محصولات آن، معمولا با رنگ مشکی، بدنهی عضلانی و غرش پیشرانههای V12 و V8 جلب توجه کردهاند. متأسفانه هفتهی گذشته بود که بنیانگذار اصلی برابوس، بودو بوشمن در سن ۶۲ سالگی درگذشت. او بهعنوان بنیانگذار و مدیرعامل برابوس همیشه با شعار «برای پول کار نکنید، برای شوق و اشتیاق خود کار کنید» شناخته میشد. تصمیم گرفتیم برای گرامیداشت یاد و خاطرهی این فرد خلاق، مطلبی مختصر در مورد بهترین محصولات برابوس در دوران مدیریت بوشمن تهیه کنیم.
برابوس؛ اصالت تیونینگ آلمانی
بودو بوشمن، در دههی ۱۹۷۰ میلادی که اوایل دورهی جوانی خود را میگذراند، علاقهی شدیدی به تیونینگ و شخصیسازی خودرو داشت. بوشمن برای تیونینگ خودروهای خود به شرکتهای مختلف مراجعه کرد، اما روش کار هیچکدام از تیونرها مطابق میل او نبود. همین مورد باعث شد تا بوشمن بهفکر ایجاد شرکت تیونینگ خود بیافتد. بر اساس قوانین آلمان برای تأسیس یک شرکت، حداقل باید دو فرد وجود داشته باشند. بوشمن با کمک دوست نزدیک خود، کلائوس برکمن در سال ۱۹۷۷ شرکت برابوس را بنیان نهاد. برابوس واژهی معنیداری نیست و درواقع از سرواژههای نام خانوادگی بوشمن و برکمن (Brackman, Buschmann) ایجاد شده است. پس از تأسیس برابوس، برکمن علاقهی چندانی به تیونینگ خودرو و یا مدیریت مجموعه نشان نداد و سهم خود را به قیمت ۱۰۰ یورو به بوشمن واگذار کرد.
برابوس راکت
بدون شک مشهورترین محصول برابوس، سری راکت (Rocket) است که با مدل برابوس راکت شروع شد. پس از عرضهی نسل اول مرسدسبنز CLS کلاس، برابوس در سال ۲۰۰۶ نسخهی ویژهی خود را از این مدل رونمایی کرد. برابوس راکت با استفاده از پیشرانهی ۱۲ سیلندر V شکل ۶.۳ لیتری توربوشارژ (دو توربوشارژ با طرح توئینتوربو)، ۷۲۰ اسب بخار قدرت (دور موتور ۵۱۰۰) و ۱۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور (دور موتور ۲۱۰۰) تولید میکرد که البته حداکثر گشتاور بهصورت الکترونیکی به ۱۱۰۰ نیوتنمتر محدود شده بود. برابوس راکت با نهایت سرعت ۳۶۲ کیلومتر بر ساعت (محدود شده به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت) در زمان ۳.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید که درواقع، سریعترین خودروی چهاردر آن سالها محسوب میشد. برابوس راکت بهعنوان سریعترین سدان سال ۲۰۰۶ در مدل مخصوص خودروی پلیس نیز عرضه شد.
سری برابوس راکت با مدلهای جدیدتر، راکت 800، راکت 750و راکت 900که بهترتیب نسخههای تیونینگ شده از مرسدسبنز C کلاس، CLS63 AMG و S65 AMG هستند، گسترش پیدا کرد.
برابوس SV12 S بایتوربو رودستر
یکی از پرقدرتترین محصولات برابوس نسخهی تیونینگ شدهی نسل پنجم مرسدسبنز SL کلاس، مدل SL600 است. در زمان رونمایی برابوس SV12 S رودستر در سال ۲۰۰۶، این مدل زیبا قدرتمندترین خودروی کروک جهان بود. تیم مهندسی برابوس پیشرانهی ۱۲ سیلندر V شکل ۵.۵ لیتری توربوشارژ (دو توبوشارژ با طرح بایتوربو) استاندارد مرسدسبنز SL600 با قدرت ۵۱۷ اسب بخار (دور موتور ۵۰۰۰) را بازبینی کرد تا حاصل آن، افزایش حجم به ۶.۳ لیتر و نهایت قدرت ۷۳۰ اسب بخار (دور موتور ۵۱۰۰) باشد.
علاوه بر قدرت، گشتاور نیز تغییر کرد و از ۸۳۰ به ۱۳۲۰ نیوتنمتر از دور موتور ۲۱۰۰ رسید که البته دوباره به ۱۱۰۰ نیوتنمتر محدود شد. این کروک دوسرنشینهی آلمانی با نهایت سرعت محدود شده به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، فقط به ۴ ثانیه زمان نیاز داشت تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. ۱۰.۵ و ۲۹.۵ ثانیه زمان کافی بود تا برابوس SV12 S به سرعتهای ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
برابوس مکلارن مرسدس SLR
گرندتورر زیبای مرسدسبنز SLR مکلارن، حاصل تلاش و همکاری نزدیک تیمهای مهندسی مرسدس و مکلارن بود. SLR در دو مدل کوپه و رودستر عرضه شد که برابوس هر دو مدل را با تیونینگ ویژهی خود همراهی کرد. پیشرانهی دستساز ۸ سیلندر V شکل ۵.۴ لیتری سوپرشارژ با قدرت ۶۱۷ اسب بخار و گشتاور ۷۸۰ نیوتنمتر نیروبخش SLR بود. تغییرات برابوس در پیشرانه بیشتر بر میل سوپاپها، سیستم خنککنندگی، اگزوز اسپرت و قطعات دیگر متمرکز شد تا حاصل کار، افزایش قدرت به ۶۶۰ اسب بخار (دور موتور ۶۵۰۰) باشد. با نصب دیفرانسیل لغزش محدود جدید، برابوس SLR با نهایت سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۳.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید.
برابوس بولیت
نسل سوم مرسدسبنز C کلاس، اساس یکی از زیباترین محصولات برابوس را تشکیل داد. بهطور دقیقتر، برابوس بولیت نسخهی تیونینگ شدهی مرسدسبنز C63 AMG بود. C63 AMG از پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۶.۳ لیتری تنفس طبیعی AMG با قدرت ۴۵۱ اسب بخار استفاده میکرد. تیم مهندسی برابوس برای عرضهی بولیت، پیشرانهی V8 را کنار گذاشتند و از نوع ۱۲ سیلندر V شکل ۶.۳ لیتری توربوشارژ (دو توربوشارژ با طرح بایتوربو) با قدرت ۷۲۰ اسب بخار (دور موتور ۵۱۰۰) و گشتاور محدود شده به ۱۱۰۰ نیوتنمتر (دور موتور ۲۱۰۰) استفاده کردند. برابوس بولیت با حداکثر سرعت ۳۱۷ کیلوتر بر ساعت در زمان ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید.
در سال ۲۰۱۲ و پس از رونمایی C کلاس کوپه، برابوس بولیت کوپه 800 در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۲ با همان پیشرانهی V12 برابوس بولیت معرفی شد.
برابوس مرسدسبنز وانئو
وانئو محصول سال ۲۰۰۲ مرسدسبنز در کلاس خودروهای چندمنظور (MPV یا سگمنت M) بود که با مخاطبین اصلی آن، خانوادهها محسوب میشدند. پرقدرتترین مدل وانئو با پیشرانهی ۱.۹ لیتری با قدرت ۱۲۳ اسب بخار عرضه شد. تیم مهندسی برابوس با دیدگاه تیونینگ ظاهری بدنه و کابین، کیت بدنهی اختصاصی خود را برای این مدل عرضه کرد. وجود وانئو در این لیست فقط جهت ذکر این نکته است که برابوس به مدل و کلاس خودرو توجه نمیکند و تمرکز آن فقط ارائهی محصول سفارشی و منحصربهفرد است.
برابوس تسلا رودستر
اولین همکاری نزدیک برابوس با یک استارتاپ سیلیکون ولی، برابوس تسلا رودستر است. تیم مهندسی برابوس اصلاً با تیونینگ قوای محرکهی برقی میانهی خوبی ندارد و فقط با ارائهی کیت سفارشی بدنه، تسلا رودستر را به نمای خودروهای بنزینی شبیهتر کرده است.
خودروهای فهرست شده، بر اساس نظر تیم تحریریهی وبسایت موتور1 معرفی شدهاند. در پایان این مطلب دیگر محصولات بینظیر برابوس که از نظر نگارنده باید به آنها توجه شود، لیست شدهاند.
- برابوس مرسدسبنز G کلاس V12 S بایتوربو
- برابوس مرسدسبنز E V12
- برابوس مرسدسبنز SL65 AMG Black Series
- برابوس 700 بایتوربو
- برابوس مرسدسبنز SLS AMG
- برابوس مرسدسبنز SL کلاس
- برابوس B63S-700 6×6
- برابوس 850 6.0 بایتوربو کوپه
منبع : زومیت
ارسال دیدگاه