بزرگترین دریاچه های جهان

چهارشنبه 26 مهر 1402 جاذبه های گردشگری
بزرگترین دریاچه های جهان

بزرگترین دریاچه های جهان : دریاچه ها توده های آبی بزرگی هستند که توسط خشکی احاطه شده اند و بخشی از یک اقیانوس نیستند. دریاچه ها در مقایسه با رودخانه ای که آب در آن جریان دارد، حجم آبی نسبتاً ساکنی هستند. آنها می توانند حاوی نمک یا آب شیرین باشند و بزرگتر از حوضچه ها هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد زیستگاه های دریاچه، صفحه ما را در بیوم آب شیرین ببینید.

دریای خزر

دریای خزر

دریای خزر، بزرگترین دریاچه جهان است که از نظر مساحت، از بسیاری از دریاها نیز بزرگتر است. این دریاچه در میان پنج کشور روسیه، ایران، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان قرار دارد و بیش از 130 رودخانه به آن می‌ریزد که بزرگترین آنها رودخانه ولگا است. دریای خزر به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود، از جمله دریای مازندران، دریای کاسپین و دریای خزر. نام “خزر” از نام یک قوم باستانی به نام خزر گرفته شده است که در این منطقه زندگی می‌کردند.

دریای خزر دارای اهمیت اقتصادی، زیست محیطی و ژئوپلیتیکی زیادی است. این دریاچه منبع مهمی برای ماهیگیری، حمل و نقل و گردشگری است. همچنین، دریای خزر دارای ذخایر نفت و گاز زیادی است که برای کشورهای حاشیه آن اهمیت زیادی دارد. دریای خزر با چالش‌های مختلفی روبرو است، از جمله آلودگی، تغییرات آب و هوایی و زیستگاه‌های در حال کاهش. این چالش‌ها می‌توانند بر پایداری دریای خزر تأثیر منفی بگذارند.

دریاچه های بزرگ

دریاچه های بزرگ

دریاچه‌های بزرگ یا گریت لیکس به پنج دریاچه‌ای گفته می‌شود که در مرز ایالات متحده آمریکا با کانادا قرار گرفته و چندین ایالت آمریکا را در بر می‌گیرد. این پنج دریاچه عبارت‌اند از دریاچه هیوران، دریاچه ایری، دریاچه میشیگان، دریاچه سوپریور، و دریاچه انتاریو.آنها با هم بزرگترین دریاچه های آب شیرین روی زمین را تشکیل می دهند. بیست و یک درصد از آب شیرین سطحی جهان توسط دریاچه های بزرگ نگهداری می شود.

سطح دریاچه انتاریو از نظر ارتفاع نسبت به بقیه دریاچه های بزرگ کمی پایین تر است. تفاوت ارتفاع بیشتر در آبشار نیاگارا ایجاد می شود، جایی که سطح آب از 569 فوت در دریاچه ایری به 243 فوت در دریاچه انتاریو کاهش می یابد. بسیاری از شهرهای بزرگ در سواحل دریاچه های بزرگ ساخته شده اند، از جمله شیکاگو (بزرگترین)، تورنتو و دیترویت.

دریاچه بایکال

دریاچه بایکال

دریاچه بایکال، یک دریاچه آب شیرین واقع در جنوب سیبری روسیه است. این دریاچه هفتمین دریاچه بزرگ جهان از نظر مساحت و عمیق‌ترین دریاچه جهان از نظر عمق است. دریاچه بایکال همچنین بزرگترین دریاچه جهان از نظر حجم آب و دومین دریاچه طولانی در جهان است.

دریاچه بایکال در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و به دلیل اهمیت بیولوژیکی، زمین شناسی و تاریخی آن مورد حفاظت قرار گرفته است. این دریاچه زیستگاه بیش از 1,300 گونه گیاهی و جانوری است که بسیاری از آنها منحصر به فرد هستند. دریاچه بایکال همچنین دارای ارزش زمین شناسی زیادی است و قدمت آن به 25 میلیون سال می رسد.

دریاچه تانگانیکا

دریاچه تانگانیکا

دریاچه تانگانیکا، یک دریاچه آب شیرین واقع در مرکز آفریقا است. این دریاچه دومین دریاچه بزرگ و عمیق آب شیرین جهان پس از دریاچه بایکال در سیبری روسیه و همچنین طولانی ترین دریاچه آب شیرین جهان است.

دریاچه تانگانیکا 673 کیلومتر (410 مایل) طول و 72 کیلومتر (45 مایل) عرض دارد. مساحت آن 32,900 کیلومتر مربع (12,700 مایل مربع) است و حجم آن 18,900 کیلومتر مکعب (4,500 مایل مکعب) است. دریاچه تانگانیکا در چهار کشور واقع شده است: تانزانیا، زامبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو و بوروندی.

دریاچه تیتیکاکا

دریاچه تیتیکاکا

دریاچه تیتیکاکا دریاچه ای وسیع در مرز دو کشور پرو و بولیوی است.سطح این دریاچه ۳۸۱۲ متر از سطح آب‌های آزاد بلندتر است و این دریاچه یکی از بلندترین دریاچه‌های بزرگ دنیا به شمار می‌رود. این دریاچه همچنین از نظر حجم آب، بزرگترین دریاچهٔ آمریکای جنوبی است.

دریاچه تیتیکاکا در ارتفاع 12500 فوتی از سطح دریا در رشته کوه های آند بین پرو و ​​بولیوی قرار دارد. این دریاچه بزرگترین دریاچه آمریکای جنوبی و همچنین مرتفع ترین دریاچه قابل کشتیرانی در جهان است.

دریاچه ویکتوریا

دریاچه ویکتوریا

دریاچه ویکتوریا، بزرگترین دریاچه آفریقا و دومین دریاچه بزرگ آب شیرین جهان است. این دریاچه در شرق آفریقا واقع شده و دارای خط ساحلی در سه کشور تانزانیا، کنیا و اوگاندا است. دریاچه ویکتوریا توسط کاشف بریتانیایی جان اسپک در سال 1858 کشف شد. اسپک این دریاچه را به نام ملکه ویکتوریا، فرمانروای بریتانیا، نامگذاری کرد.

دریاچه ویکتوریا مساحتی بالغ بر 68,800 کیلومتر مربع (26,560 مایل مربع) دارد و حجم آن 2,760 کیلومتر مکعب (724 مایل مکعب) است. این دریاچه منبع مهمی برای آب شیرین، ماهیگیری و گردشگری است. همچنین، دریاچه ویکتوریا دارای ارزش زیست محیطی زیادی است و زیستگاه بیش از 1,500 گونه گیاهی و جانوری است. دریاچه ویکتوریا با چالش‌های مختلفی روبرو است، از جمله آلودگی، تغییرات آب و هوایی و ماهیگیری بیش از حد. این چالش‌ها می‌توانند بر پایداری دریاچه تأثیر منفی بگذارند.

 

حقایق جالب در مورد دریاچه ها

  • دریای مرده در اسرائیل با 1371 فوت زیر سطح دریا، پست ترین دریاچه جهان است.
  • بلندترین دریاچه جهان اوجوس دل سالادو با ارتفاع 20965 فوت است. این در دهانه ای در کوه های آند در مرز بین شیلی و آرژانتین واقع شده است.
  • بزرگترین دریاچه اروپا دریاچه لادوگا در روسیه است.
  • دریاچه زیر یخبندان به دریاچه ای گفته می شود که دائماً توسط یخ پوشیده شده است. بزرگترین آنها دریاچه وستاک در قطب جنوب است.
  • دریاچه‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف جالبی مانند دهانه آتشفشان‌ها، توسط فروچاله‌های روی زمین یا حتی به‌طور مصنوعی توسط سدهای ساخته شده توسط انسان شکل بگیرند.
  • بیش از 187000 دریاچه در فنلاند وجود دارد که به این کشور لقب سرزمین هزار دریاچه داده است.
  • -پایین ترین دریاچه در جهان دریای مرده است که درمرز اسرائیل و اردن قرار دارد.
  • بالاترین دریاچه در جهان،دریاچه دلال سالادو در ارتفاع 6390متر از سطح دریا است.
  • عمیقترین دریاچه در جهان دریاچه بایکال در سیبری، روسیه است.
  • طولانی ترین دریاچه در جهان، دریاچه تنگانیکا در آفریقا در 660 کیلومتری است
  • در مرز ایالات متحده آمریکا و کانادا دریاچه های بزرگ آمریکای شمالی است.
  • بزرگترین دریاچه ی آب شور در جهان دریاچه خزر یا کاسپین است
  • دریاچه سوپر یوردر آمریکای شمالی بزرگترین سطح دریاچه ی آب شیرین در جهان است
  • فنلاند دارای نام مستعار “سرزمین هزاران دریاچه” است زیرا بیش از 187،000 دریاچه
حقایقی درباره سوئد

حقایقی درباره سوئد

کشور سومالی

کشور سومالی/همه چیز درباره کشور سومالی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا