برند WEY، نخستین خودروی چینی بازار آمریکا خواهد بود – فناوری

دوشنبه 11 دی 1396 فناوری

شرکت چینی WEY، در حال انجام آزمایشات نهایی کیفیت و تست تصادف برای کسب مجوز عرضه‌ی محصولات خود در بازار آمریکا است.

جنز استینگرایبر، مدیر عامل شرکت خودروسازی WEY، ملیت چینی ندارد. او احتمالا یکی از مؤثرترین افرادی است که صادرات خودروهای چینی به بازار ایالات متحده را دنبال می‌کند. البته چنین امکانی به‌سادگی میسر نیست. البته تصور بی‌کیفیت بودن کالاهای چینی، نادرست است؛ چرا که مدیران کنونی برندهای چینی برای تسلط بر بازار اقتصاد جهانی، کیفیت و کارایی را در محصولات درجه یک خود تا حد زیادی بالا برده‌اند. همین نکته باعث شده است استینگرایبر نیز با توجه به محصولات برند نوبنیاد WEY در صدد صادرات خودرو به بازار ایالات متحده باشد.

Wei/ وای

خبرنگار موتور 1 پس از چند ساعت قدم زدن در گوشه و کنار نمایشگاه خودروی گوانگ‌ژو و گفتگویی با مدیران چند برند چینی و دیگر روزنامه‌نگاران، پاسخ جالبی به یکی از سؤالات مورد علاقه خود پیدا کرد؛ چه زمانی خودروهای با برند چینی در بازار آمریکا فروخته خواهند شد؟ پاسخ تقریبا بین همه مشترک است: از الان حدود دو سال دیگر طول می‌کشد تا این خودروها برای ورود به بازار آمریکا آمادگی لازم را کسب کنند.

مشکل این جا است که چنین پاسخی یک دهه پیش نیز در نمایشگاه‌های خودرو از مدیران چینی دریافت شد ولی تا کنون عملی نشده است؛ در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۰۸، مدیران چینی وعده داده بودند که تا سال ۲۰۱۰ وارد بازارهای بزرگ آمریکا خواهند شد. ولی الان در نمایشگاه خودروی گوانگ‌ژو همه مدیران از برنامه‌های خود برای ورود به بازارهای اروپا و آمریکا در سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ صحبت می‌کنند. با این حال چرا برند WEY، با همه این شرکت‌ها متفاوت است؟

Wei/ وای

شرکت WEY در حال حاضر کراس‌اوورهای VV7 و VV5 را تولید می‌کند و به‌زودی مدل پرچم‌دار P8 نیز به این جمع اضافه خواهد شد. قدم زدن در اطراف نمایشگاه به دیدن خودروهایی بی‌کیفیت از دیگر تولیدکنندگان چینی می‌انجامد که با استفاده از پنل‌های ضعیف، طراحی داخلی خسته‌کننده، ظاهر کلاسیک و به‌کارگیری مواد نامناسب حرفی برای گفتن ندارند. با این حال خودروهای WEY طراحی بیرونی و داخلی ظریفی دارند که نسبت به دیگر برندها، کیفیت قابل رقابتی در بازارهای جهانی خواهند داشت. مطمئنا شاسی‌بلندهای معمولی در اینجا به‌عنوان خودروهای لوکس رقابت نخواهند کرد؛ شبیه وضعیتی که در بازار چین نیز برقرار است؛ اما اصول اولیه طراحی، قیمت مناسب و ظریف‌کاری داخلی خودرو از عواملی است که در رقابت‌پذیری برند نقش مهمی ایفا می‌کند.

مهم‌تر از همه توجه استینگرایبر به آزمایش تصادف خودرو است که قبلا در این شرکت پیگیری شده و در حال حاضر انجام می‌شود. محصولات WEY هنوز گواهی فروش در بازار آمریکا دریافت نکرده‌اند؛ اما خودروهای تولیدی این شرکت با سخت‌ترین استانداردهای ایالات متحده در حال ساخت هستند. این بدان معنی است که آزمایش‌های استحكام برخورد از روبرو، استحکام برخورد از گوشه جلو (آزمایش هم‌پوشانی کوتاه در جلو) و  استحكام برخورد جانبی که طی سال‌های گذشته باعث بازطراحی خودروهای زیادی شده‌اند، در خودروهای برند چینی وی انجام می‌شود و استاندارد لازم را دارند. همچنین آزمایش استحکام سقف خودرو و کنترل علتش خودرو که نیاز به اعمال بارهای باورنکردنی دارد، در این شرکت انجام می‌شود. اگر چنین چیزی درست باشد، انتظار می‌رود که طی دو سال آینده خودروساز چینی بتواند شرایط ورود به بازار آمریکا را فراهم کند.

Wei/ وای

بنیاد بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) از جمله مؤسساتی است که آزمون‌هایی روی خودروهای برندهای مختلف انجام می‌دهد. IIHS با همکاری گروهی از ارائه‌دهندگان خدمات بیمه وسایل نقلیه تأسیس شده است و در هر نوع آزمون این مؤسسه، ایمنی خودروها با عناوین خوب، نسبتاً خوب، کم و ضعیف، طبقه‌بندی می‌شوند.

مقاله‌های مرتبط:

در شدیدترین آزمون تصادف IIHS، خودروها در یک‌ چهارم جلویی، با مانع اصابت می‌کنند. بالاترین درجه ایمنی IIHS مخصوص خودرویی است که به‌غیر از آزمون تصادف هم‌پوشانی کوتاه در جلو (برخورد یک‌ چهارم جلوی خودرو)، در دیگر آزمون‌های IIHS، نمره‌ی قبولی «خوب» دریافت کند. بالاترین درجه‌ی ایمنی ویژه (Top safety peak plus)، مخصوص خودرویی است که در آزمون تصادف هم‌پوشانی کوتاه از جلو هم درجه‌ی «خوب» دریافت کند.

معمولا شرکت‌های خودروسازی چینی، هزینه‌ای برای مهندسی استانداردهای ایمنی خودرو صرف نمی‌کنند. اگر WEY واقعا بتواند چندین آزمایش از سخت‌گیرانه‌ترین آزمون‌های ایالات متحده را پاس کند، مایه‌ی امیدواری است که بتواند بازار اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی را در افق دید خود قرار دهد.

استینگرایبر می‌گوید:

ما دوباره اشتباه نمی‌کنیم؛ با در نظر گرفتن عملکرد بسیار ضعیف خودروهای چینی در گذشته، متوجه شده‌ایم که استانداردهای ایمنی برای گسترش حضور در بازارهای جهانی خودرو، بسیار مهم و حیاتی است. 

البته کلمات خوب و خودروهای خوب در نمایشگاه خودرو، تبلیغاتی هستند؛ اما این‌که در جاده چه عملکردی دارند یک موضوع کاملا متفاوت است. خوشبختانه WEY خودروهایی تولید کرده که علاوه بر ظاهر مطبوع، قادرند در شرایط جاده‌ای نیز عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. همین موضوع باعث می‌شود در آینده نزدیک بتوانیم شاهد حضور اولین برند چینی در بازار خودروی آمریکا باشیم. 


منبع : زومیت

چه انتظاری از نمایشگاه CES 2018 داشته باشیم - فناوری

ال جی اولین تلویزیون اولد ۸۸ اینچی با رزولوشن 8K را رونمایی کرد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا