بررسی گیر اس 3 سامسونگ – فناوری

یکشنبه 17 بهمن 1395 فناوری

[ad_1]

گیر اس 3 ساعت هوشمندی است که جای گیر اس 2 را خواهد گرفت تا علاوه بر رفع کردن ایرادات آن، جذاب‌تر از آن هم باشد. اما آیا سامسونگ موفق به رسیدن به هدفش شده است؟

گیر اس ۲ سامسونگ با ورود خود به بازار ساعت‌های هوشمند، نوآوری‌هایی نیز به همراه آورد. حاشیه‌های چرخان آن در کنار طراحی متفاوت و البته استفاده از سیستم عامل تایزن باعث شد گیر اس ۲ را همانطور که در بررسی آن در زومیت خواندید، ساعت هوشمند موفقی بدانیم که مهم‌ترین ایراد آن محدودیت‌های تایزن بود؛ اما آیا سامسونگ توانسته است این ایرادات را رفع و ساعت هوشمند مناسبی روانه‌ی بازار کند. در ادامه سعی خواهیم کرد با بررسی ساعت هوشمند گیر اس 3 سامسونگ به این سؤالات پاسخ دهیم.

Gear S3 / گیر اس ۳

طراحی

گیر اس ۳ در مقایسه با گیر اس ۲ از لحاظ کلی شاید تغییرات زیادی نداشته باشد؛ اما باعث شده است طراحی سال قبل به بلوغ برسد. گیر اس ۳ نسبت به گیر اس ۲ بزرگ‌تر است و ضخامت بیشتری هم دارد؛ تغییری که به‌شخصه آن را بسیار مفید می‌دانم؛ چرا که باعث می‌شود گیر اس ۳ بیش از پیش به یک ساعت شبیه باشد تا یک دستبند هوشمند. از طرفی جا دادن سنسورهای بیشتر در کنار باتری بزرگ‌تر نیز همواره ویژگی‌هایی هستند که از اضافه شدن آن‌ها استقبال می‌کنیم.

همچنین مواد مصرفی و کیفیت ساخت ساعت عالی هستند و حلقه‌های چرخان نیز بهتر از گذشته خود را از صفحه‌ی گوشی جدا کرده و نمای اسپرت‌تری به گیر اس ۳ داده‌اند. همچنین استفاده از بند استاندارد ۲۲ میلی‌متری باعث شده است تا به دلخواه خود، بندی جدید جایگزین بند قدیمی خود بکنید.

گیر اس 3 فرانتیر / Gear S3 frontier

گیر اس ۳ دارای گواهی IP68 نیز هست تا برای ۳۰ دقیقه تا عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورد. IP68 به این معنی است که می‌توانید زیر دوش حمام نیز گیر اس ۳ را روی مچ دست خود داشته باشید؛ اما سامسونگ برخلاف اپل، ساعت هوشمند خود را کاملا ضدآب نکرده است و قطعا نمی‌توان با گیر اس ۳ به فکر رفتن به استخر یا محیط‌های مشابه بود.

در سمت راست حاشیه‌ی گوشی دکمه‌های فیزیکی برای ساعت هوشمند در نظر گرفته شده است تا بتوانید کنترل بهتری روی گیر اس ۳ داشته باشید. دکمه‌ی بالا برای بازگشت به صفحه‌ی اصلی استفاده می‌شود و دکمه‌ی پایین برای نمایش اپلیکیشن‌ها به کار می‌رود. در سمت چپ حاشیه‌های ساعت اسپیکری برای انجام مکالمات و البته پخش موسیقی در نظر گرفته شده است.

صفحه نمایش

سامسونگ در این ساعت از نمایشگر ۱.۳ اینچی سوپر آمولد استفاده کرده است. بهره‌گیری از این نوع نمایشگر باعث شده است عمق رنگ مشکی بسیار بالا باشد و به همین دلیل وقتی واچ‌فیس‌هایی با پس‌زمینه مشکی برای ساعت انتخاب شود، ظاهر ساعت کاملا شبیه به ساعت‌های غیر هوشمند می‌شود و به‌سختی می‌توان از فاصله دور تشخیص داد که این محصول به یک نمایشگر لمسی مجهز شده است.

گیر اس 3 فرانتیر / Gear S3 frontier

رزولوشن صفحه نمایشِ گردِ این ساعت ۳۶۰ در ۳۶۰ پیکسل است که برای ابعاد ۱.۳ اینچی آن بسیار مناسب است. زاویه دید این نمایشگر هم عالی است و از زوایای کنار و بالا و پایین، رنگ‌ها به هم نمی‌ریزد و تصویر واضح است. یکی از نقاط قوت این ساعت هوشمند، روشنایی تصویر بالای آن است که باعث می‌شود در زیر نور مستقیم آفتاب هم به‌راحتی بتوانید محتوای نمایش داده‌شده روی این ساعت را مشاهده کنید. مقدار روشنایی نمایشگر قابل تنظیم است و شما می‌توانید برای شرایط محیطی مختلف میزان روشنایی آن را تنظیم کنید. مثلا وقتی در داخل خانه هستید روشنایی آن را کم کنید تا باتری کمتری مصرف شود و هنگامی که در یک روز آفتابی بیرون می‌روید، روشنایی را بیشتر کنید تا محتوا خوانا باشد. همچنین شما می‌توانید کاری کنید که نمایشگر همیشه روشن باشد. در این حالت وقتی که با ساعت کار نمی‌کنید، عقربه‌های ساعت به‌صورت Ambient نمایش داده می‌شود. روشن کردن این قابلیت باعث می‌شود عمر باتری کاهش یابد.

نمایشگر گیر اس ۳ از هر نظر بسیار خوب است و هیچ ایرادی نمی‌توان به آن وارد کرد. در حالی که اکثر ساعت‌های هوشمند از پنل IPS بهره می‌برند، نمایشگر امولد گیر اس ۳ می‌تواند یک مزیت بزرگ در مقابل رقبا باشد.

سخت‌افزار و عملکرد

گیر اس ۳ مجهز به پردازنده‌ی اکسینوس ۷۲۷۰ شده که دارای دو هسته با فرکانس کاری یک گیگاهرتز است. این پردازنده در کنار ۷۶۸ مگابایت رم قرار گرفته و اگرچه در مقایسه با گوشی‌های هوشمند چندان قوی نیست؛ اما برای انجام کارهایی که از ساعت هوشمند خود انتظار دارید به اندازه‌ی کافی قدرتمند است.

گیر اس 3 فرانتیر / Gear S3 frontier

این ساعت هوشمند به اتصالات وای‌فای، بلوتوث نسخه ۴.۲، جی‌پی‌اس و NFC مجهز شده است. به نظر می‌رسد حداقل فعلا کاربرد NFC به سرویس سامسونگ پی محدود شده که تنها در چند کشور قابل استفاده است. همچنین در پشت ساعت یک سنسور ضربان قلب قرار گرفته که عملکرد نسبتا دقیقی دارد و به کمک آن به‌راحتی می‌توانید ضربان قلب و میزان استرس خود را اندازه‌گیری کنید.

رابط کاربری و نرم‌افزار

 جدیدترین ساعت هوشمند سامسونگ مانند گذشته به سیستم عامل تایزن مجهز شده است. تایزن توسط سامسونگ برای برخی از تلفن‌های هوشمند این کمپانی توسعه داده شده و نسخه‌ای از آن نیز برای ساعت‌های هوشمند و حتی تلویزیون‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم عامل و رابط کاربری آن بسیار ساده و کاربرپسند است و از نظر کارایی اگر برتر از اندروید وِر یا واچ او اس نباشد، چیزی از آن‌ها کم ندارد. با این حال یکی از ایرادهای آن، این است که اکوسیستم ضعیف‌تری نسبت به دو رقیب مذکور دارد. تعداد و کیفیت اپلیکیشن‌هایی که برای تایزن ارائه شده بسیار کمتر از Android Wear گوگل و Watch OS اپل است و این یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف گیر اس ۳ در مقابل ساعت‌های اندروید ور محسوب می‌شود.

گیر اس ۲ از طریق بلوتوث به تلفن شما متصل می‌شود و برای ایجاد این ارتباط به اپلیکیشنی به نام Samsung Gear نیاز دارید که از طریق پلی استور قابل دانلود و نصب است.

به غیر از تعدادی اپلیکیشن خوب که توسط خود سامسونگ تولید شده‌اند و در حوزه‌های سلامت، آب و هوا و ابزارهای کاربردی که به‌صورت پیش‌فرض روی این محصول وجود دارند، می‌توانید از اپلیکیشن‌های دیگری چون +Nike، فلیپ‌بورد، News Republic، سرویس نقشه Here، اسپاتیفای و اپلیکیشن‌های دیگر بهره‌مند شوید.

گیر اس 3 فرانتیر / Gear S3 frontier

در فروشگاه سامسونگ می‌توانید صدها واچ‌فیس متنوع با شکل و شمایل اسپرت و کلاسیک و فانتزی برای این ساعت هوشمند بیابید که توسط افراد مختلف توسعه داده شده‌اند. اغلب این واچ‌فیس‌ها چندان زیبا نیستند، اما در بین آن‌ها نمونه‌هایی بسیار زیبا وجود دارند که اطلاعات مناسبی نیز در کنار زمان نمایش می‌دهند و شما می‌توانید بر اساس نیاز و سلیقه خود آن‌ها را انتخاب و  به‌عنوان واچ‌فیس ساعت خود استفاده کنید. 

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، سامسونگ در بخش حاشیه دور نمایشگر این ساعت هوشمند از یک حلقه چرخان بهره برده است که کاربر می‌تواند آن را بچرخاند و بدین طریق در بخش‌های مختلف حرکت کند. این ایده ساده آنقدر تأثیر مثبتی بر تجربه کاربری گذاشته که نظر بسیاری از اطرافیان ما درباره ساعت‌های هوشمند را تغییر داده است. بر خلاف کاربری صرفا مبتنی بر لمس، وجود این حلقه در کنار نمایشگر لمسی باعث می‌شود کار کردن با این ساعت بسیار ساده و لذت‌بخش باشد. حلقه چرخان گیر اس ۳ که به‌خوبی با سیستم عامل تایزن سازگار شده است، باعث می‌شود بتوانید به‌راحتی با اپلیکیشن‌های مختلف کار کنید. شما می‌توانید با استفاده از این حلقه به بخش‌های مختلف مثل تنظیمات بروید یا در منوی اپلیکیشن‌ها، آیکون اپ مورد نظر خود را انتخاب و با لمس صفحه آن را اجرا کنید.

یک بخش جدانشدنی ابزارهای پوشیدنی، امکان اجرای دستورات صوتی است. کمپانی‌های مختلف برای این بخش از دستیارهای صوتی محبوبشان کمک گرفته‌اند. مثلا اپل در اپل واچ از سیری کمک گرفته است که بسیار عملکرد دقیق و خوبی دارد و گوگل در اندروید وِر از دستیار گوگل ناو استفاده کرده است که کار با دستگاه را بسیار ساده‌تر می‌کند. سامسونگ هم برای این کار به سراغ دستیار صوتی که خودش مدت‌ها است روی آن کار می‌کند رفته است. S Voice همیشه در دسترس است و شما می‌توانید تعیین کنید که با دو بار فشردن دکمه هوم، اس وویس اجرا شود و منتظر شنیدن دستور شما باشد. این دستیار صوتی عملکرد قابل قبولی دارد، اما دقت و گستره دستورات قابل شناسایی آن با سیری و گوگل ناو و کورتانا قابل قیاس نیست. از این رو خیلی نباید روی تعامل صوتی با این ساعت حساب باز کنید و بسیاری مواقع کار کردن با حلقه چرخان و نمایشگر لمسی بسیار ساده‌تر می‌شود.

Gear S3 / گیر اس ۳

یکی از دیگر قابلیت‌های کلیدی ساعت‌های هوشمند و دستبندهای سلامتی، امکانات مرتبط با ورزش و حوزه سلامت است. سامسونگ یک پلتفرم کامل و جامع به نام S Health را روی تلفن‌های هوشمند سری گلکسی  خود ارائه می‌کند که برای افرادی که به سلامتی و زیبایی اندام خود حساس هستند، بسیار کاربردی است. کاری که سامسونگ کرده، این است که همین پلتفرم و سرویس‌های آن را با ساعت هوشمند یکپارچه کرده است. بنابراین اگر گوشی هوشمند شما هم یک تلفن گلکسی است، استفاده از سرویس‌های سلامتی این ساعت برایتان بسیار ساده‌تر خواهد بود و تجربه‌ای یکپارچه خواهید داشت. در پشت بدنه این ساعت هم یک سنسور ضربان قلب قرار گرفته است تا با استفاده از آن بتوانید وضعیت قلب خود را در حالت‌های مختلف فعالیت کنترل کنید. از طرفی همچون اپل واچ، این ساعت هم اگر مدت زمان زیادی ساکن در یک جا بنشینید اخطار می‌دهد و از شما می‌خواهد کمی از جای خود بلند شوید و تحرک داشته باشید.

دیگر کاربرد جذاب ساعت‌های هوشمند نمایش نوتیفیکیشن‌ها است که در گیر اس ۳ با کشیدن انگشت به سمت راست یا چرخاندن حلقه در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت، می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. هر بار که نوتیفیکیشنی دریافت می‌کنید، پیش‌نمایشی از آن روی صفحه ساعت نمایش داده می‌شود و همزمان دستگاه ویبره می‌خورد. اگر در این حالت نمایشگر را لمس کنید، می‌توانید جزئیات بیشتری از آن اعلان را ببینید و در صورتی که کاری نکنید، بعدا می‌توانید از طریق صفحه سمت چپ رابط کاربری به همه نوتیفیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید. برای پاک کردن هر اعلان هم کافی است آن را به سمت بالا بکشید.

گیر اس 3 فرانتیر / Gear S3 frontier

دکمه‌های فیزیکی که در سمت راست ساعت قرار دارند، این بار کاربردهای جالبی به خود دیده‌اند. با یک بار فشار دادن دکمه‌ی پایین، به بخش اپلیکیشن‌ها هدایت می‌شوید و با دو بار فشار دادن آن می‌توانید میان‌بری قرار دهید تا به عنوان مثال به‌سرعت با مخاطب دلخواه خود تماس برقرار کنید یا با سه بار فشار دادن دکمه، تماس اضطراری با شماره مورد نظر و حتی پلیس ۱۱۰ برقرار کنید و مکان خود را برای آن‌ها بفرستید تا در مواقع ضروری به‌سرعت بتوانید به نزدیکان و پلیس خبر دهید.

همچنین گیر اس ۳ مجهز به GPS شده است تا بیشتر از پیش کاربرد پایش سلامتی داشته باشد؛ چرا که می‌توانید با استفاده از آن مسیر طی شده را متوجه شوید و البته محلی که در آن قرار دارید، شناسایی کنید. به علاوه حافظه‌ی داخلی نیز به شما کمک می‌کند تا برای مثال بتوانید برخی آهنگ‌ها مورد علاقه‌ی خود را روی آن انتقال دهید و با اتصال هدفون از طریق بلوتوث بدون نیاز به گوشی، به موسیقی مورد علاقه‌ی خود گوش دهید.

به طور کلی شاید کاربران عادی و البته بیشتر مخاطبان ساعت گیر اس ۳ متوجه کم بودن اپلیکیشن‌ها در مقایسه با اپل واچ یا ساعت‌های اندروید ور نشوند؛ چرا که بسیاری از اپلیکیشن‌ها نیازهای روزمره‌ی کاربران را رفع می‌کنند و نیازی به اپلیکیشن‌های پیچیده‌تر نیست اما سامسونگ باید در آینده ضعف اکوسیستم خود را رفع کند تا بتواند رقیبی جدی‌تر برای اپل واچ باشد.

گیر اس 3 فرانتیر / Gear S3 frontier

باتری

گیر اس 3 به باتری ۳۸۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است که می‌تواند تا دو روز پاسخگوی نیاز شما باشد و اگر از دسته خوره‌ها نباشید و کمتر با آن کار کنید، عمر باتری آن بیش از دو روز خواهد بود. در مدت استفاده از این ساعت هوشمند، چند روز ابتدایی صفحه نمایش آن همواره روشن بود و استفاده‌ی زیادی از آن می‌کردیم که تقریبا با این استفاده‌ی سنگین یک روز و نیم شارژدهی را تضمین می‌کرد. اگر صفحه نمایش را همواره روشن نگه ندارید، تا سه روز شارژدهی نیز می‌توانید از آن انتظار داشته باشید.

در حالت کلی شارژدهی باتری گیر اس ۳ در مقایسه با رقبا جزو مزایای آن به حساب می‌آید؛ چرا که سایر ساعت‌های هوشمند شارژدهی در حدود یک روز دارند و به طور میانگین می‌توان دو روز شارژدهی از آن انتظار داشت.

جمع‌بندی

ساعت هوشمند هر چند ابتدا با هیاهوی بسیار وارد بازار شد اما با گذشت زمان و محدودیت‌هایی که داشت، محبوبیت خود را به‌مرور از دست داد و نتوانست آن‌گونه که باید موفق شود؛ چرا که برای ورزشکاران و افراد حرفه‌ای دستبندهای سلامتی بهتر پاسخگوی نیاز آن‌ها بود و افراد عادی نیز با توجه به شارژدهی بسیار بیشتر باتری ساعت‌های معمولی، آن‌ها را به نوع هوشمند ترجیح می‌دادند.

گیر اس 3 فرانتیر / Gear S3 frontier

اما با بیشتر شدن شارژدهی باتری ساعت‌های هوشمند و البته زیباتر شدن ساعت‌های هوشمند و نزدیک‌تر شدن ‌ظاهر آن‌ها به ساعت‌های کلاسیک، کم‌کم این ساعت‌ها در مسیری درست قدم برمی‌دارند تا هم طرفداران ساعت‌های کلاسیک را راضی نگه دارند و هم دستبند سلامتی مناسبی باشد. گیر اس ۳ نیز قدمی مثبت در این مسیر است؛ چرا که هم زیباتر شده و هم شارژدهی باتری مناسبی دارد. اما کمبود اپلیکیشن‌ها در تایزن مشکلی است که قطعا در صورت رفع نشدن برای آینده‌ی گوشی هوشمند سامسونگ مشکل‌ساز خواهد بود.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت بسیار خوب
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • نمایشگر بسیار خوب

نکات منفی

  • کمبود اپلیکیشن‌ها
  • وزن نسبتا زیاد


منبع : زومیت

ساعت هوشمند ال جی واچ اسپرت در گیک‌بنچ رؤیت شد - فناوری

اطلاعات کامل پردازنده های رایزن با 4، 6 و 8 هسته پردازشی فاش شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا