بررسی گیر اسپرت سامسونگ

یکشنبه 17 دی 1396 فناوری
بررسی گیر اسپرت سامسونگ

بررسی گیر اسپرت سامسونگ

سامسونگ با عرضه‌ی نسل جدید ساعت هوشمند خود با نام گیر اسپرت به‌جای تغییرات رادیکال، آن را با رویکردی ورزشی و بهبودهایی جزئی در مقایسه با گیر اس ۳ راهی بازار کرده است.

سامسونگ طبق سنت چند سال اخیر خود، تابستان امسال نیز نسل جدیدی از ساعت‌ هوشمندش را مبتنی بر سیستم‌عامل تایزن رونمایی کرد. گیر اسپرت، نسل جدید ساعت هوشمند کمپانی کره‌ای است که با بهره‌گیری از فرم‌فکتوری بسیار شبیه به گیر اس ۳ راهی بازار شده است. این ساعت هوشمند را نمی‌توان به‌عنوان نسلی جدید که از پایه تغییر یافته در نظر گرفت؛ بلکه گیر اسپرت را باید به‌عنوان یک عضو جدید از محصول سال پیش این کمپانی یا گیر اس ۳ و گیر اس ۳ فرانتیر خواند که با بهبودهایی همراه شده و ظاهری اسپرت و ورزشی به خود گرفته است. البته از جمله‌ی تفاوت‌های گیر اس ۳ و گیر اسپرت باید به کاهش سایز ساعت هوشمند جدید سامسونگ اشاره کرد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل‌تر برای استفاده توسط خانم‌ها تبدیل کرده است. با توجه به کاهش سایز گیر اسپرت در مقایسه با گیر اس ۳ و گیر اس ۳ فرانتیر، وزن این ساعت هوشمند نیز سبک‌تر شده است.

ساعت سامسونگ گیر اسپرت / Samsung Gear sport

با توجه به نام گیر اسپرت، ویژگی‌های مربوط به دستبند‌های هوشمند سلامتی نظیر ثبت رکوردها و فعالیت‌های ورزشی آن در مقایسه با گیر اس ۳ پررنگ‌تر شده و در عوض شماری از ویژگی‌ها از گیر اسپرت خداحافظی کرده است. مهم‌ترین این ویژگی‌ها را باید نبود قابلیت برقراری تماس‌های صوتی خواند که در نسخه‌ی LTE اپل واچ سری ۳ و همچنین گیر اس ۳ سامسونگ وجود دارد. سامسونگ در مقابل با حذف برخی ویژگی‌ها، قابلیت‌‌های دیگری به گیر اسپرت اضافه کرده که این ساعت هوشمند را بیش از پیش به یک ساعت هوشمند شبیه به دستبند سلامتی نزدیک‌ کرده است.

سامسونگ را باید در زمره‌ی اولین کمپانی‌هایی قرار داد که فعالیت در بازار پوشیدنی‌ها و مخصوصا ساعت‌های هوشمند را آغاز کرد. این کمپانی کهنه‌کار پس از عرضه‌ی ساعت‌های هوشمندی مبتنی بر اندروید ور، استفاده از سیستم عامل اختصاصی خود یا همان تایزن را در دستور کار قرار داد و تا پس از بروزرسانی نسخه‌های مبتنی بر اندروید ور، نسل‌های بعدی ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند خود را مبتنی بر این سیستم‌عامل راهی بازار کند و روز‌به‌روز قابلیت‌های پلتفرم خود را افزایش بدهد.

گیر اسپرت از نظر ظاهری شبیه به گیر اس ۳ و گیر اس ۳ فرانتیر است؛ اما تفاوت‌های بسیاری بین این دو نسل از ساعت‌های هوشمند وجود دارد که در ادامه به تشریح و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشخصات/ساعت‌ هوشمندگیر اسپرتگیر اس ۳
تراشهNAاکسینوس ۷۲۷۰
سیستم‌عاملتایزن ۳.۰تایزن ۳.۰
حافظه‌ی رم۷۶۸ مگابایت۷۶۸ مگابایت
نمایشگر

۱.۲ اینچ
سوپر امولد
رزولوشن ۳۶۰ در ۳۶۰ در پیکسل

۱.۳ اینچ
سوپرامولد
رزولوشن ۳۶۰ در ۳۶۰ پیکسل

محافظ نمایشگرگوریلا گلس ۳گوریلا گلس اس آر پلاس
تراکم پیکسلی۴۲۴ پیکسل بر اینچ۲۷۸ پیکسل بر اینچ
حافظه ذخیره‌سازی۴ گیگابایت۴ گیگابایت
باتری۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت۳۸۰ میلی‌آمپر ساعت
وزن۶۷ گرم۶۳ گرم
ابعاد۴۴.۶ * ۴۲.۹ * ۱۱.۶ میلی‌متر۴۹ * ۴۶ * ۱۲.۹ میلی‌متر
قیمت پایه۱.۴ میلیون تومان۱.۵۴ میلیون تومان

طراحی

همانطور که اشاره کردیم، گیر اسپرت در مقایسه با گیر اس ۳ و گیر اس ۳ فرانتیر کوچک‌تر شده و حتی وزن آن کاهش پیدا کرده است. طراحی گیر اسپرت نیز در مقایسه با نسل گذشته تغییرات اندکی به خود دیده و به‌نوعی به‌روزتر شده است. با نگاهی به گیر اسپرت می‌توان دید که با وجود استفاده از یک نمایشگر ۱.۲ اینچی دایره شکل، ساختار خود ساعت هوشمند کمی تغییر کرده و حالتی مربعی شکل گرفته است؛ به‌طوری‌که ساختار پایینی ساعت که دایره‌ی چرخان روی آن قرار گرفته، در گوشه‌ها کمی زاویه دارد.

زاویه‌دار شدن ساختار پایینی ساعت باعث شده دایره‌ی چرخان گیر اسپرت که مشخصه‌ی اصلی ساعت‌های هوشمند سامسونگ است، بیشتر به چشم بیاید. سامسونگ در گیر اسپرت نیز همچون گیر اس ۳ و گیر اس ۳ فرانتیر، حالتی دندانه‌دار به دایره‌ی چرخان داده که استفاده از آن را بسیار ساده‌تر کرده است.

ساعت سامسونگ گیر اسپرت / Samsung Gear sport

ابعاد گیر اسپرت ۴۲.۹ در ۴۴.۶ در ۱۱.۶ میلی‌متر است و در مقایسه با گیر اس ۳ کوچک‌تر شده است. در کنار کوچک‌تر شدن گیر اسپرت، صفحه‌ی نمایش این ساعت هوشمند نیز کمی کوچک شده که نتیجه‌ی آن کاهش نسبت مساحت صفحه‌ی نمایش به پنل جلویی ساعت در مقایسه با گیر اس ۳ است. یکی از تغییرات ظاهری ساعت هوشمند که البته نمود ظاهری چندانی ندارد و شاید بیشتر برای کاربرانی که این ساعت هوشمند را خریداری می‌کنند نمود ظاهری و خاصی داشته باشد، بیرون‌زدگی سنسور ضربان قلب در پشت این ساعت است. سنسور ضربان قلب در گیر اسپرت نزدیک به یک میلی‌متر بیرون‌‌زدگی دارد. در نسل‌های پیشین ساعت هوشمند دایره‌ی سامسونگ که شامل گیر اس ۲ و گیر اس ۳ می‌شوند، پشت ساعت ساختاری کاملا صاف دارد؛ حال آنکه پشت گیر اسپرت دارای بیرون‌‌زدگی است. شاید این بیرون‌‌زدگی نتیجه‌ی استفاده از سنسور‌های بیشتر و همچنین افزایش ظرفیت باتری باشد که طراحان کره‌ای را بر آن داشته  است این سنسور را به این صورت طراحی کنند.

ساعت سامسونگ گیر اسپرت / Samsung Gear sport

گیر اسپرت بدون در نظر گرفتن بند‌های سیلیکونی آن، ۵۰ گرم وزن دارد که در مقایسه با گیر اس ۳ و گیر اس ۳ فرانتیر به‌مراتب سبک‌تر است.

سامسونگ گیر اسپرت در دو رنگ آبی تیره یا سرمه‌ای و مشکی راهی بازار شده است که هر دو نسخه با بند‌های سیلیکونی ۲۰ میلی‌متری همراه هستند. جنس بدنه‌ی اصلی گیر اسپرت از استیل ضد زنگ و ضد خوردگی از نوع 316L است.

سیستم‌عامل، رابط کاربری و واچ‌فیس‌ها

گیر اسپرت سامسونگ اولین ساعت‌ هوشمند از پوشیدنی‌های سامسونگ بود که با بهره‌گیری از سیستم‌عامل تایزن ۳.۰ در اختیار کاربران قرار گرفت؛ البته نزدیک به یک ماه پیش تایزن ۳.۰ در قالب یک بروزرسانی برای نسل پیشین ساعت هوشمند سامسونگ یا همان گیر اس ۳ نیز منتشر شد. تایزن ۳.۰ از نظر ظاهری تفاوت چندان زیادی با نسخه‌ پیش ندارد. بزرگ‌ترین تغییرات صورت‌گرفته در تایزن ۳.۰ در مقایسه با نسل پیش که نمود ظاهری آن را می‌توان در رابط کاربری مشاهده کرد، بهبود هر چه بیشتر ویجت‌ها برای استفاده‌ی بهینه از نمایشگر دایره‌ای گیر‌های سامسونگ است. همچنین با بهره‌گیری از تایزن ۳.۰، قابلیت‌های بیشتری برای انجام فعالیت‌های ورزشی اضافه شده است؛ به‌طوری‌که اطلاعات مربوط به سلامتی و فاکتورهای بدن نظیر ضربان قلب به‌صورت خودکار در تایزن ۳.۰ اندازه‌گیری می‌شود. با استفاده از تایزن ۳ می‌توان میزان کالری مصرفی را نیز از طریق وارد کردن غذای مصرف‌شده با استفاده از خود ساعت وارد کرد و دیگر نیاز نیست این اطلاعات را فقط از طریق اپلیکیشن S Health و از طریق گوشی‌ هوشمند وارد کنیم.

ساعت سامسونگ گیر اسپرت / Samsung Gear sport

در تایزن ۳.۰ قابلیت‌های دیگری نیز اضافه شده است که می‌توان این تغییرات را بیشتر در قسمت تنظیمات مشاهده کرد. یکی از موارد اضافه‌شده به تایزن ۳.۰ مربوط به روش‌های ذخیره‌ی انرژی از طریق مصرف کم باتری است؛ به‌طوری‌که علاوه بر حالت Power Saving Mode می‌توان گیر اسپرت را در حالت Watch Only نیز مورد استفاده قرار داد که عمر باتری این ساعت هوشمند را بیش از پیش افزایش می‌دهد. با مراجعه به بخش تنظیمات می‌توان در پایین هر یک از روش‌های مصرف انرژی، ساعاتی را که در آن حالت ساعت می‌تواند بدون نیاز به شارژ به کار ادامه دهد، مشاهده کرد.

با توجه به گذشت بیش از پنج سال از زمان تولد تایزن و همچنین استفاده از آن در پوشیدنی‌های سامسونگ طی چند سال اخیر، این پلتفرم رفته‌رفته به بلوغ رسیده است و توسعه‌دهندگان بیشتری جذب این پلتفرم می‌شوند.

رابط کاربری نرم افزار سامسونگ گیر

یکی از نقاط ضعف بزرگ گیر اسپرت و در حالت کلی ساعت‌های هوشمند و دستبند‌های هوشمند سامسونگ را باید محدود شدن عملکرد نرم‌افزاری این گجت‌های پوشیدنی به هنگام استفاده از گوشی‌های غیر سامسونگ برشمرد. زمانی که اپلیکیشن سامسونگ گیر را روی گوشی غیر سامسونگ نصب و هریک از ساعت‌های هوشمند را متصل کنید، تنها می‌توانید به گروهی محدود از واچ‌ فیس‌ها و اپلیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنید؛ به‌طوری‌که با گذشت زمان از این موضوع مأیوس می‌شوید. اما زمانی که یکی از گوشی‌های سامسونگ را داشته باشید، چنین مشکلی ندارید و می‌توانید به‌راحتی هر آنچه در فروشگاه‌ اپلیکیشن‌های تایزن می‌بینید، به‌رایگان دانلود یا خریداری کنید.

مشخصات فنی و عملکرد

ساعت هوشمند گیر اسپرت سامسونگ از وجود یک صفحه‌ی نمایش ۱.۲ اینچی امولد بهره می‌برد که مساحت سطح نمایشگر را به ۴.۶ سانتی‌ متر مربع می‌رساند. رزولوشن این نمایشگر ۳۶۰ در ۳۶۰ پیکسل است که تراکم پیکسلی این ساعت هوشمند را به ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ می‌رساند. صفحه‌ی نمایش گیر اسپرت در مقایسه با گیر اس ۳ به اندازه‌ی ۰.۱ اینچ کوچک‌تر شده است. با توجه به اینکه صفحه‌ی نمایش مورد استفاده در گیر اسپرت از نوع امولد است، مشکلی در نمایش اطلاعات ساعت زیر نور شدید آفتاب متوجه کاربران نمی‌شود؛ هر چند وجود سنسوری برای سنجش میزان نور محیط باعث می‌شود ساعت نور صفحه‌ی نمایش را در بهترین حالت ممکن قرار دهد.

سامسونگ اطلاعاتی در رابطه با اینکه چه تراشه‌ای در گیر اسپرت استفاده کرده، ارائه نکرده است. سامسونگ پیش از این در دستبند هوشمند سلامتی گیر فیت از تراشه‌ی اکسینوس ۳۲۵۰ استفاده کرده بود و تراشه‌ی مورد استفاده در گیر اس ۳ و گیر اس ۳ فرانتیر، اکسینوس  ۷۲۷۰ است. در برخی منابع به این نکته اشاره شده که تراشه‌ی مورد استفاده اکسینوس ۳۲۵۰ است؛ اما بعید به نظر می‌رسد سامسونگ تراشه‌ی مخصوص دستبند هوشمند سلامتی خود را در ساعت هوشمند مورد استفاده قرار دهد. البته فرکانس این تراشه‌ی دو هسته‌ای یک گیگاهرتز اعلام شده است که با فرکانس پردازشی دو تراشه‌ی اکسینوس ۷۲۵۰ و ۳۲۵۰ برابری می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری این ساعت هوشمند باید به حافظه‌ی رم ۷۶۸ مگابایتی اشاره کرد که با حافظه‌ی داخلی ۴ گیگابایتی همراه شده است.

گیر اسپرت از استاندارد نظامی MIL-STD-810G پشتیبانی می‌کند

شاید بتوان بارزترین تغییر و بهبود صورت‌گرفته در ساعت هوشمند گیر اسپرت را استاندارد نظامی MIL-STD-810G خواند که آن را در برابر نفوذ آب تا عمق ۵۰ متری بیمه می‌کند. همانطور که از نام این ساعت هوشمند مشخص است، گیر اسپرت با رویکردی ورزشی راهی بازار شده و از این‌رو مقاومت تا عمق ۵۰ متری در برابر نفوذ آب را باید یکی از ویژگی‌های بارز و مهم این ساعت هوشمند خواند. مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق ۵۰ متری بی‌دلیل نیست؛ چراکه گیر اسپرت قادر است به لطف سنسورهای مختلف تعبیه‌شده روی آن، اطلاعات مربوط به شنای کاربران را نیز ثبت کند.

ساعت سامسونگ گیر اسپرت / Samsung Gear sport

شاید از نظر ثبت فعالیت‌های ورزشی نتوان گیر اسپرت را همچون ساعت‌های هوشمند مخصوص فعالیت‌های ورزشی نظیر محصولات گارمین دقیق خواند؛ اما برای فردی که یک ورزشکار حرفه‌ای نیست و دوست دارد با ساعت هوشمندش علاوه بر ثبت فعالیت‌های روزانه، فعالیت‌های ورزشی خود را نیز ثبت کند، گزینه‌ی خوبی است. دلیل برتری گیر اسپرت در مقایسه با ساعت‌های هوشمندی نظیر گارمین، زیباتر بودن رابط کاربری این ساعت هوشمند است که ظاهری خسته‌کننده ندارد.

گیر اسپرت بالا رفتن از پله را نیز تشخیص می‌دهد

گیر اسپرت نظیر دو نسل پیشین ساعت هوشمند مبتنی بر سیستم عامل تایزن سامسونگ، قادر است چند نوع فعالیت ورزشی را به‌صورت خودکار تشخیص دهد که شامل دوچرخه‌سواری، الپتیکال (اسکی فضایی)، شبیه‌ساز قایق روئینگ، انجام حرکات ترکیبی بدنسازی و راه رفتن یا دویدن است. گیر اسپرت قادر است پس از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه از زمان آغاز این فعالیت‌های ورزشی، انجام و نوع آن را تشخص دهد و اطلاعات مورد نیاز از قبیل زمان سپری‌شده در حال فعالیت و همچنین کالری سوزانده‌شده را برای کاربر نمایش دهد. گیر اسپرت حتی قادر است تغییر ارتفاعی را که از طریق بالا رفتن پله انجام شده، ثبت کند. می‌توان با نصب اپلیکیشن Speedo برای گیر اسپرت، حتی شنا کردن را نیز به‌صورت خودکار توسط ساعت هوشمند ورزشی سامسونگ ثبت کرد.

برای بهره‌وری بیشتر از گیر اسپرت باید اپلیکیشن توسعه‌یافته توسط سامسونگ را که S Health نام دارد روی گوشی هوشمند نصب کرد تا بتوان به تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده طی ساعاتی که این ساعت هوشمند روی مچ کاربر قرار دارد دسترسی پیدا کرد. با استفاده اپلیکیشن S Health علاوه بر امکان دریافت اطلاعات ثبت‌شده توسط ساعت هوشمند، می‌توان سایر اطلاعات نظیر میزان آب و کافئین مصرف‌شده را نیز در کنار میزان کالری دریافتی از طریق غذا وارد کرد. این امکان برای سایر ویژگی‌ها نظیر فعالیت‌های ورزشی نیز فراهم است.

در صورتی که گیر اسپرت خود را به هنگام خواب روی دست داشته باشید، پس از بیدار شدن می‌توان کیفیت خواب خود را در کنار میزان ساعاتی که خوابیده‌اید، روی ساعت و همچنین اپلیکیشن S Health مشاهده کنید.

در صورتی که جزو افرادی هستید که به‌صورت منظم در باشگاه‌های ورزشی به ورزش کردن می‌پردازند و در طول ورزش نیز به موسیقی گوش می‌دهند، گیر اسپرت یکی از گجت‌هایی است که می‌تواند کمک بسیار زیادی در بهبود تجربه‌ی ورزش شما داشته باشد. این ساعت هوشمند علاوه بر ثبت اغلب فعالیت‌های ورزشی شما به‌صورت خودکار، قادر است آزادی عمل بیشتری از طریق عدم نیاز به حمل گوشی به‌منظور گوش دادن به موسیقی در اختیارتان بگذارد. با توجه به اینکه گیر اسپورت قادر است از طریق بلوتوث با هدفون‌های بلوتوث ارتباط برقرار کند، می‌توان با کنار گذاشتن گوشی، موسیقی‌های مورد نظر را به حافظه‌ی ساعت انتقال داد و بدون حمل گوشی در زمان انجام فعالیت‌های ورزشی، به موسیقی گوش کرد. البته در صورت برقرار بودن ارتباط ساعت با گوشی، می‌توان علاوه بر گوش دادن به موسیقی، از اعلان‌های دریافتی آگاه شد و حتی تماس‌های صوتی را از طریق هندزفری بی‌سیم متصل به ساعت پاسخ داد.

تمام اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته برای اتصال و به‌کارگیری گیر اسپرت امکان اتصال این ساعت‌ هوشمند با گوشی‌های اندروید را فراهم می‌کنند؛ اما برای داشتن بهترین تجربه‌ی کاربری از ساعت سامسونگ بهتر است یکی از گوشی‌های هوشمند سامسونگ را در اختیار داشته باشید.

باتری

ساعت سامسونگ گیر اسپرت / Samsung Gear sport

با توجه به کاهش اندازه‌ی گیر اسپرت، ظرفیت باتری این ساعت هوشمند نیز نزدیک به ۲۵ درصد در مقایسه با گیر اس ۳ و گیر اس ۳ فرانتیر کاهش پیدا کرده است. ظرفیت باتری مورد استفاده در گیر اسپرت ۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت است که در استفاده معمولی نظیر دریافت اعلان‌ها، انجام فعالیت‌های ورزشی سبک نظیر دوی روزانه و سنجش ضربان قلب به‌صورت متناوب، نزدیک به دو روز دوام می‌آورد. با توجه به اینکه این ساعت هوشمند از وجود سنسورهایی نظیر جی‌پی‌اس بهره می‌برد و رابط کاربری گرافیکی دارد، عمر باتری دوروزه در مقایسه با سایر گزینه‌های موجود در بازار معقول به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی

پس از آنکه سامسونگ دو سال پیش با تغییر طراحی ساعت‌های هوشمندش با گیر اس ۲ به سراغ طراحی دایره‌ای رفت و المان‌های اختصاصی نظیر دایره‌ی چرخان حاشیه‌ی نمایشگر را به ساعتش اضافه کرد، نشان داد که در پی جذاب کردن هر چه بیشتر گجت‌های پوشیدنی خود بوده و تقریبا مسیری جدید و خلاقانه برای پیشرفت در این حوزه پیدا کرده است. این کمپانی زبان طراحی گجت‌های پوشیدنی خود را با گیر اس ۳ ادامه داد و حال گیر اسپرت برای پوشش نیاز شماری از کاربران که یک ساعت هوشمند زیبا را با قابلیت‌های ورزشی می خواهند، راهی بازار کرده است. گیر اسپرت ساعتی زیبا با بهره‌گیری از قابلیت‌هایی برای مانیتور کردن فعالیت‌های ورزشی و حتی شنا کردن است. گیر اسپرت برخی ویژگی‌های گیر اس ۳ را ندارد؛ اما این ویژگی‌ها را نمی‌توان نقطه‌ی ضعفی برای این ساعت هوشمند برشمرد.

ساعت سامسونگ گیر اسپرت / Samsung Gear sport

با توجه به ساعت‌های هوشمند موجود در بازار، گیر اسپرت را می‌توان یکی از گزینه‌های خوب برای خرید عنوان کرد که عمر باتری قابل قبولی دارد و امکانات خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ ولی در صورت استفاده از گوشی‌های غیر سامسونگ باید کاستی‌های ناشی از این موضوع را در نظر داشته باشید.

نکات مثبت

  • مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق ۵۰ متری
  • عمر باتری بالا در مقایسه با رقبا
  • استاندارد نظامی MIL-STD-810G
  • پشتیبانی از فعالیت‌های ورزشی نظیر شنا
  • طراحی زیبا و به‌روز

نکات منفی

  • پشتیبانی نکردن از مکالمه تلفن
  • وزن بالا با وجود کاهش سایز نسبت به گیر اس ۳

منبع : زومیت

چگونه می‌توانیم از زیاد فکر کردن در مورد مسائل اجتناب کنیم - فناوری

هنکل آلمان فناوری را به سالن‌های زیبایی می‌آورد

هنکل آلمان فناوری را به سالن‌های زیبایی می‌آورد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا