برای هضم غذا چه گیاه دارویی و مکملی بخوریم؟ – گوناگون

یکشنبه 22 مرداد 1396 گوناگون

به گزارش جام نیوز، هضم بهتر غذا با 5 گیاه و مکمل که می توانند گوارش شما را به طور جدی بهبود بخشند

به نظر می رسد گیاهان دارویی زیادی وجود دارد که می توانند به دستگاه گوارش شما کمک کنند تا از مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات شکم، حالت تهوع، گاز، اسهال و یبوست پیشگیری کنید.

 

در این مقاله 5 گزینه اصلی که مورد تایید متخصصین هستند را به شما معرفی می کنیم:

 

1. زنجبیل Ginger

 

 

دستگاه گوارش شما از یک حرکت پمپاژ به نام پریستالسیس peristalsis برای حرکت مواد غذایی در روده ها استفاده می کند. و اگر این ریتم حرکتی به هم بریزد شما با مشکلات گوارشی روبرو می شوید. به گفته دکتر علی میلر Ali Miller, متخصص تغذیه و نویسنده کتاب  Naturally Nourished: Food-As-Medicine for Optimal Health : ” اگر این حرکات بیش از حد باشند می توانند منجر به تهوع، استفراغ و اسهال شود در حالیکه کمبود این حرکات باعث ایجاد یبوست می شود. ” اینجاست که زنجبیل وارد می شود. این ریشه تند و تیز حاوی جینجرول  gingerol و شوگول shogaol است که به ثبات این حرکات پمپی کمک می کنند بنابراین غذایتان به خوبی هضم می شود.

نحوه مصرف زنجبیل:

به پیشنهاد میلر، کمی از ریشه زنجبیل تازه را در آب داغ رنده کنید و روی فنجان را برای مدت کوتاهی با درپوش بپوشانید تا کمی بعد یک دمنوش زنجبیل طبیعی و درمانگر میل کنید و یا مقداری از آن را به عنوان چاشنی به غذا، شیرینی و یا اسموتی که آماده می کنید اضافه کنید.


2. پوست درخت نارون آمریکایی Slippery elm bark

 

 

پوست درخت نارون آمریکایی هم تسکین دهنده گلودرد است و هم به معده شما کمک میکند. بافت نرم و ژل مانند آن به مناطق ملتهب روده چسبیده و با ایجاد یک مانع فیزیکی روی دیواره دستگاه گوارش از سایش ناشی از عبور خوراکی ها و مواد زائد از آن محافظت می کند. به گفته دکتر مانیشا جی Manisha Ghei, بنیانگذار مجتمع و مرکز سلامت پرانا، ” فکر کنید یک پانسمان است که از داخل، دیواره روده را می پوشاند تا شانس ترمیم دوباره پیدا کند. “

نحوه مصرف پوست درخت نارون امریکایی:

پوست درخت نارون به خصوص برای مشکلات التهابی دستگاه گوارش مانند اسهال، ریفلاکس معده، بیماری روده التهابی، IBS (سندروم روده تحریک پذیر) و بیماری کرون مورد استفاده قرار می گیرد. خیلی راحت می توانید یک قاشق چایخوری از پودر پوست این درخت را به یک لیوان آب هم دما با اتاق اضافه کرده و روزانه 3 بار مصرف کنید. این مخلوط در عرض 3 تا 4 دقیقه لعاب داده و ژله ای می شود. یا این که می توانید پودرش را به بلغور جو دوسر اضافه کرده و میل نمایید.


3. دانه رازیانه Fennel seed

 

 

در برخی از فرهنگ ها به طور سنتی بعد از یک وعده غذای سنگین برای تحریک هضم دانه رازیانه می جوند. و دلیل خوبی هم دارد: به گفته میلر، این دانه ها حاوی روغن های فراری هستند که گاز معده، گرفتگی و نفخ را کاهش می دهند.

ولی اگر از سوزش سر دل رنج می برید حواستان باشد: همین ترکیبات می تواند باعث اتساع (گشاد شدن) مری شده و ریفلاکس شما را افزایش دهد.

نحوه مصرف دانه رازیانه:

دانه های رازیانه را در تابه ای برشته کنید (مثل بو دادن تخمه ) تا عطرشان بلند شود و بعد از غذا مصرف نمایید. نصف قاشق چایخوری یا بیشتر باید برایتان کافی باشد.


4. سرکه سیب Apple cider vinegar

 

 

معده شما از اسید هیدروکلروریک hydrochloric acid برای تجزیه خوراکی ها به مولکول های کوچک استفاده می کند تا مواد مغذی توسط روده کوچک جدب شوند. ولی اگر سطح اسید معده خیلی پایین بیاید ( در اثر بالا رفتن سن، استرس یا مصرف آنتی اسیدها )، غذا به درستی هضم نمی شود. در شرایط بدتر، اسید خیلی کم باعث می شود دستگاه گوارش شما تبدیل به محیطی مناسب برای رشد باکتری های بد باشد. سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی بالایی که دارد می تواند از سلامت سطح اسید معده حمایت کند.

نحوه مصرف سرکه سیب:

یک قاشق چایخوری سرکه سیب ارگانیک را با 1 اونس ( 28 میلی لیتر ) آب هم دما با اتاق مخلوط کرده و صبح ناشتا میل نمایید یا قبل از مصرف یک وعده غذایی سنگین برای تحریک اسید معده، نوش جان کنید.


5. بتائین هیدروکلراید Betaine hydrochloride

 

 

مطمئنا نام این مکمل شبیه چیزهایی است که در آزمایشگاه دانشمندان دیوانه پیدا می کنید. ولی بتائین هیدروکلراید فقط فرم تکمیلی اسید هیدروکلریک است – اسید گوارشی که در معده شما وجود دارد. این مکمل مانند سرکه سیب با به تعادل رساندن سطح اسیدیته معده به هضم سالم کمک می کند.

نحوه مصرف بتائین هیدروکلراید:

بتائین هیدروکلراید یک مکمل قوی است و می تواند باعث سوزش سر دل یا تخریب دیواره معده شود – به خصوص اگر زخم های گوارشی داشته باشید. پس فقط باید با تجویز و راهنمایی پزشک از آن استفاده کنید. پزشکتان می تواند تشخیص دهد که آیا این مکمل مناسب شما هست یا نه و مقدار مناسب این مکمل گوارشی را بدون این که آسیبی به معده شما وارد کند برایتان تجویز نماید.

 

منبع : جام نیوز

رشته‌های ممنوعه برای داوطلبان غیرایرانی در کنکور96! - گوناگون

اگر می خواهید پس از مرگ به درخت تبدیل شوید این مطلب را بخوانید! - گوناگون

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا