با وجود کاهش فروش آیفون، اپل رکورد سوددهی را شکست – فناوری

جمعه 13 بهمن 1396 فناوری

اپل طی سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۸ موفق به فروش ۷۷.۳ میلیون دستگاه آیفون و کسب درآمد ۸۸.۳ میلیارد دلاری شده است.

مقاله‌های مرتبط:

بزرگ‌ترین شرکت دنیا موفق به کسب درآمد ۲۰.۱ میلیارد دلاری طی سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی، موفق به شکستن رکوردی شد که دو سال پیش از خود برجای گذاشته بود. بی‌شک یکی از دلایل عمده‌ی دستیابی به چنین موفقیتی به عرضه‌ی گوشی ساختارشکن و ۹۹۹ دلاری آیفون ۱۰ طی ماه نوامبر و عرضه‌ی آیفون ۸ در ماه سپتامبر سال گذشته‌ی میلادی بازمی‌گردد. اپل طی سه‌ماهه‌ی نخست از سال مالی ۲۰۱۸ خود، موفق به فروش ۷۷.۳ میلیون دستگاه آیفون شده است که یک درصد کاهش نسبت به برهه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد؛ اما قیمت بالاتر آیفون‌های جدید، درآمد حاصل از فروش این محصولات را نسبت به گذشته افزایش داده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل در رابطه با فروش آیفون ۱۰ می‌گوید:

فروش آیفون ۱۰ فراتر از پیش‌بینی‌های ما بود و این گوشی از زمان عرضه در ماه نوامبر، هر هفته، به‌عنوان پرفروش‌ترین آیفون برگزیده می‌شد.

درآمد اپل طی سه‌ماهه‌ی اخیر با افزایش ۱۳ درصدی و رسیدن به ۸۸.۳ میلیارد دلار، رکورد درآمد تاریخ کوپرتینونشین‌ها را شکست. خاطرنشان می‌کنیم که سود حاصل از درآمد یادشده نیز با ۱۲ درصد افزایش نسبت به سوددهی ۱۷.۹ میلیارد دلاری اپل طی بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی به ۲۰.۱ میلیارد دلار رسید. اپل در فصل نخست از سال مالی ۲۰۱۸، موفق به فروش ۱۳.۲ میلیون دستگاه آیپد شده است که حکایت از افزایش یک درصدی فروش این محصول دارد؛ اما فروش محصولات خانواده‌ی مک با کاهشی ۵ درصدی، ۵.۱ میلیون دستگاه اعلام شده است. طبق اعلام کوپرتینونشین‌ها فروش «سایر محصولات» این شرکت که اپل واچ و اپل تی‌وی را دربرمی‌گیرد، ۳۶ درصد افزایش داشته است.

ارزش هر سهم اپل، پس از آنکه این شرکت سرمایه‌گذاران را با پیش‌بینی‌های خود از سه‌ماهه‌ی پیش رو مأیوس کرد، کمی کاهش یافت؛ اما پس از مدت کوتاهی به روال عادی بازگشت. این شرکت برای سه‌ماهه‌ی دوم از سال مالی ۲۰۱۸ درآمد ۶۰ تا ۶۲ میلیارد دلاری را پیش‌بینی می‌کند که پایین‌تر از انتظار تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران است.

گزارش مالی اپل در فصل اول ۲۰۱۸

اپل رکورد سوددهی فصلی تاریخ خود را در فصل نخست سال مالی ۲۰۱۸ شکست

تیم کوک در خصوص عملکرد فوق‌العاده‌ی اپل به‌لحاظ سوددهی و درآمدزایی می‌گوید:

ما مفتخر به انتشار گزارش مربوط به عملکرد اپل در بهترین فصل تاریخ این شرکت با رشدی قابل توجه هستیم که بالاترین میزان درآمد حاصل از فروش یک آیفون جدید را نیز دربردارد.

کوک در ادامه افزود که هم‌اکنون ۱.۳ میلیارد دستگاه از محصولات اپل در اختیار کاربران است که نسبت به آمار یک میلیاردی دو سال پیش، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. طبق ادعای تیم کوک، اپ‌استور نیز سال موفقی را پشت سر گذاشته و بخش عمده‌ای از رشد آن، به‌دلیل انتشار اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده است. خاطرنشان می‌کنیم که فروش نسل سوم ساعت‌های هوشمند اپل نیز دو برابر فروش نسل دوم در سال گذشته بوده است.

گزارش مالی اپل در فصل اول ۲۰۱۸

۲۰۱۵، موفق‌ترین سال اپل به‌لحاظ فروش آیفون محسوب می‌شود

اپل بزرگ‌ترین شرکت دنیا به‌شمار می‌رود و اغلب از آن به‌عنوان نخستین شرکتی یاد می‌‌شود که به ارزش بازار یک تریلیون دلاری خواهد رسید؛ اما ارزش این شرکت طی چند هفته‌ی اخیر به‌دلیل نگرانی‌های موجود بر سر احتمال کاهش تولید آیفون ۱۰ در حال نوسان بوده است.

آیفون ۱۰ با ویژگی‌هایی همچون نمایشگر تمام‌صفحه، فیس‌آی‌دی و حذف کلید هوم، نظر مثبت بسیاری از منتقدان را در پی داشت؛ اما گران‌قیمت‌ترین نسخه‌ی این گوشی، هزینه‌ای ۱۱۴۹ دلاری را برای کاربر در پی دارد. اپل ادعا می‌کند که بخش عمده‌ای از کاهش فروش آیفون به این نکته بازمی‌گردد که سه‌ماهه‌ی پیشین یک هفته کوتاه‌تر از بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته بود. پس از انتشار گزارش مالی اپل، سه سؤال عمده پیش می‌آید.

آیفون ۱۰ تا چه حد ماندگاری خواهد داشت؟

عرضه‌ی آیفون ۱۰ هزار دلاری در ماه نوامبر، اشتیاق طرفداران اپل برای خرید این گوشی را دربرداشت و اپل نیز ادعا می‌کند که آیفون ۱۰ پرفروش‌ترین مدل این شرکت در هر هفته از فروش آن بود. با این حال، تحلیل‌گران معتقدند که تقاضا برای پرچم‌دار اپل کاهش خواهد یافت؛ چرا که برخی گزارش‌ها حکایت از کاهش ۵۰ درصدی تولید این گوشی دارند. گزارش مالی اخیر اپل، حکایت از فروش بسیار موفق iPhone X دارد؛ اما پس از آنکه تمام طرفداران اپل، پرچم‌دار جدید آن را خریداری کردند، کاربران عادی تا چه حد تمایل به خرید این محصول خواهند داشت؟

آیا اسپیکر هوشمند جدید اپل قادر به رقابت با محصولات آمازون و گوگل خواهد بود؟

در حالی بیش‌تر توجهات معطوف به فروش آیفون است، یکی از سؤالات بسیاری پیرامون محصولات دیگر اپل و پتانسیل سوددهی آن‌ها وجود دارد. عرضه‌ی هوم‌پاد به‌عنوان یکی از محصولات مورد انتظار اپل از هفته‌ی آینده آغاز خواهد شد و این اسپیکر نخستین گام کوپرتینونشین‌ها در جهت ورود به بازار اسپیکرهای هوشمند محسوب می‌شود.

هوم‌پاد ۳۴۹ دلاری رقیب اصلی آمازون اکو و گوگل هوم به‌شمار می‌رود و بسیار گران‌قیمت‌تر از ‌آن‌ها است؛ اما جامعه‌ی هدف هوم‌پاد، کاربرانی هستند که طی یک دهه‌ی گذشته به اپل وفادار مانده‌اند: دسته‌ای از علاقه‌مندان به موسیقی که توجه ویژه‌ای به طراحی محصول دارند. کارشناسان معتقدند که آمازون و گوگل به‌لحاظ هوش مصنوعی، عملکرد بسیار بهتری نسبت به اپل دارند؛ اما کوپرتینونشین‌ها برای پیروزی در رقابت اسپیکرهای هوشمند، به کیفیت صدای بالای محصول خود اتکا دارند.

آیا اپل نخستین شرکت یک تریلیون دلاری خواهد بود؟

اپل بزرگ‌ترین شرکت دنیا به‌شمار می‌رود و اغلب از آن به‌عنوان نخستین شرکتی یاد می‌‌شود که به ارزش بازار یک تریلیون دلاری خواهد رسید؛ اما این شرکت طی چند ماه اخیر با مشکلات متعددی دست‌به‌گریبان بوده است. کوپرتینونشین‌ها اخیرا به کاهش‌دادن عامدانه‌ی سرعت آیفون‌های قدیمی از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اقرار کرده‌اند و بر سر این مساله، توسط مجریان قانون ایالات متحده مورد بازخواست قرار دارند.

اپل هزینه‌ی تعویض باتری آیفون‌های قدیمی را کاهش داده است؛ اما ممکن است کاربران، از این مساله گذشت نکنند و در نتیجه فروش آینده‌ی اپل از آن تأثیر بپذیرد. تیم کوک روز پنجشنبه اعلام از تأثیر تعویض ارزان‌تر باتری بر فروش آیفون ابراز بی‌اطلاعی کرد. 

در حال حاضر ارزش بازار اپل معادل ۸۶۰ میلیارد دلار است؛ بنابراین افزایش ۱۷ درصدی ارزش هر سهم این شرکت، ارزش بازار آن را به یک تریلیون دلار خواهد رساند.


منبع : زومیت

استیو وزنیاک: گفته‌های ایلان ماسک را باور نمی‌کنم - فناوری

اپل چگونه به یک طراح تمام‌ عیار پردازنده تبدیل شد؟ - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا