با تأثیرگذارترین زنان کارآفرین تاریخ آشنا شوید – فناوری

پنج‌شنبه 17 اسفند 1396 فناوری

در سالروز ۸ مارس، به معرفی زنان کارآفرینی می‌پردازیم که باوجود همه‌ی نابرابری‌ها و چالش‌های دنیای کسب‌وکار، موفق شده‌اند نام خود را در این عرصه ماندگار سازند.

ماریان رایت ایدلمن می‌گوید: «شما نمی‌توانید به موفقیتی دست پیدا کنید که هیچ ایده‌ای از آن در ذهن ندارید.» درحالی‌که جهان، ماه تاریخ زنان را جشن می‌گیرد، در این مقاله نگاهی داریم به کارآفرینان زنی که هر یک در زمان خود، دنیای کسب‌وکار را تحت تأثیر قرار داده‌اند:

بریجیت میسون (۱۸۱۸– ۱۸۹۱)

میسون در سال ۱۸۶۶ و در سن ۴۸ سالگی، اولین قطعه‌ی زمین خود را در لس‌آنجلس خرید. یازده سال پیش‌ازاین موفقیت، او به‌عنوان یک برده‌ی سیاه‌پوست کار می‌کرد. او در پایان عمر یک ماما و پرستار مشهور بود و ۳۰۰ هزار دلار (معادل با ۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷) ثروت داشت.

Louise Blanchard Bethune

لوئیس بلانچارد بتونه (۱۸۵۶– ۱۹۱۳)

بتونه اولین زن معمار حرفه‌ای در ایالات‌متحده‌ی آمریکا بود. او با شرکت همسرش بنگاه و موسسه‌ی Bethune & Fuchs را تأسیس کرد. بتونه طراح هتل تاریخی لافایت در بوفالو نیویورک است.

مادام سی جی واکر (۱۸۶۷– ۱۹۱۹)

سی جی واکر بانام اصلی سارا بریدلاو، در ۲۰ سالگی همسر خود را از دست داد. بیوه‌ی جوان از لوئیزیانا به سنت لوئیس نقل‌مکان کرد تا زندگی خود را به‌عنوان یک رخت‌شوی، ادامه دهد. بعدها، زمانی که او در جستجوی درمانی برای ریزش موهای خود بود، موفق شد مجموعه‌ای از محصولات مراقبت از مو را برای زنان سیاه‌پوست تولید کند. این محصولات سیستم «واکر» نامیده شدند. موفقیت محصولات واکر باعث شد او به اولین زن میلیونر سیاه‌پوست آمریکا تبدیل شود. او همچنین یک سخنران اجتماعی و یکی از شخصیت‌های برجسته‌ی نهضت هارلم رنسانس بود.

Estee Lauder

استه لاودر (۱۹۰۶– ۲۰۰۴)

لاودر، بانام اصلی ژوزفین استه منتزر، محصولات زیبایی و آرایشی را که خودش در دوران نوجوانی ساخته بود، به فروش می‌رساند. برندی که امروز به نام استه لودر شناخته می‌شود، در سال ۱۹۴۶ توسط او و شوهرش ژوزف راه‌اندازی شد و در حقیقت شرکت مادر برندهای «مک» و «کلینیک» است. این زوج که ابتدا محصولات خود را در آشپزخانه‌ی یک رستوران در نیویورک تولید می‌کردند، به‌مرورزمان موفق شدند محل کار خود را به کارخانه‌ای مجهز را در Saks Fifth Avenue تبدیل کنند. استه لودر پس از ۵۰ سال فعالیت تجاری، در آغاز قرن ۲۱، حدود نیمی از بازار محصولات آرایشی آمریکا را در دست خود داشت.

روث هندلر (۱۹۱۶– ۲۰۰۲)

هندلر با شراکت همسرش الیوت، شرکت بزرگ اسباب‌بازی سازی «متل» را بنیان‌گذاری کرد. هندلر خالق اصلی عروسک‌های باربی بود و این نام را به‌افتخار دخترش باربارا انتخاب کرده بود. او پس از ترک شرکت متل، در دهه‌ی ۷۰ میلادی به سرطان سینه مبتلا شد و پس‌ازآن فعالیت‌های خود را روی کمک به زنانی که مثل خود او، تحت عمل جراحی قرارگرفته بودند متمرکز کرد.

Ruth Fertel

روث فرتل (۱۹۲۷– ۲۰۰۲)

روث فرتل در سال ۱۹۶۵ به‌عنوان تکنسین آزمایشگاه در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Tulane مشغول به کار شد. مدتی بعد آگهی فروش یک رستوران نظر او را به خود جلب کرد و بدون اینکه هیچ تجربه‌ای در صنایع غذایی داشته باشد، ‌درحالی‌که مطلقه و مادر دو فرزند بود، پایه‌های یکی از امپراطوری‌های رستورانی جهان را بنا نهاد. زمانی که فرتل در سال ۲۰۰۲ و در سن ۸۲ سالگی فوت کرد، خانه‌ی استیک روث کریس با ۸۳۲ شعبه در سراسر جهان، سالانه ۳۲۸ میلیون دلار درآمدزایی داشت.

یوشیکو شینوهارا (۱۹۳۴- معاصر)

این مدیرعامل ۸۲ ساله، اولین میلیاردر خودساخته‌ی ژاپن است که پس از طلاق در دهه‌ی ۷۰ میلادی، آژانس کاریابی تمپت‌استف را در آپارتمان خود راه‌اندازی کرد. امروزه کسب‌وکار او پنج هزار کارمند را در سراسر جهان در استخدام خود دارد و فروش سالیانه‌ی آن به ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

Martha Stewart

مارتا استوارت (۱۹۴۱- معاصر)

مارتا استوارت، مدل و فروشنده‌ی سهام سابق، بنیان‌گذار یکی از بزرگ‌ترین برندهای دکوراسیون خانه و پذیرایی است. این برند حتی در زمینه‌ی انتشار کتاب و مجلات و همچنین تولید سریال‌های تلویزیونی نیز فعالیت می‌کند. استوارت یکی از مهم‌ترین سرپرستان و ناظران جایزه‌ی ۶ ساله‌ی American Made Awards محسوب می‌شود که هدف آن، معرفی بهترین کسب‌وکارهای کوچک و خلاقانه‌ی آمریکا است.

شیلا جانسون (۱۹۴۹- معاصر)

جانسون هم‌بنیانگذار شبکه‌ی تلویزیونی BET و یکی از مالکین سه تیم حرفه‌ای هاکی، بسکتبال مردان و بسکتبال زنان (واشنگتن کپیتالز، واشنگتن ویزاردز و واشنگتن میستیکس) است. او همچنین به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل هتل‌ها و استراحتگاه‌های Salamander و اولین میلیاردر زن سیاه‌پوست آمریکا نیز شناخته می‌شود.

Oprah Winfrey

اپرا وینفری (۱۹۵۴– معاصر)

موفقیت فوق‌العاده‌ی وینفری، پس از پایان برنامه‌ی تلویزیونی او در سال ۲۰۰۱۱ (که ۲۵ سال ادامه داشت و در ۱۴۵ کشور جهان به نمایش درمی‌آمد) به پایان نرسید. اپرا وینفری، میلیاردر رسانه‌ای که به فعالیت‌های بشردوستانه‌ی خود شهرت دارد، حالا به‌عنوان تولیدکننده‌ی شرکت Harpo فعالیت می‌کند که به انتشار یک مجله و اداره‌ی یک شبکه‌ی تلویزیونی کابلی مبادرت دارد. وینفری نامزدی جایزه‌ی اسکار بازیگر زن را نیز در کارنامه‌ی خود دارد.

چر وانگ (۱۹۵۸- معاصر)

وانگ هم‌بنیانگذار شرکت الکترونیکی تایوانی HTC، تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند و فناوری‌های واقعیت مجازی است. وانگ پیش از آنکه زمینه‌ی کاری خود را تغییر دهد و به تحصیل در رشته‌ی اقتصاد دانشگاه برکلی بپردازد، قصد داشت پیانیست شود. وانگ تاکنون اقدامات بشردوستانه‌ی متعددی را به انجام رسانده که کمک به راه‌اندازی کالج Guizhou Forerunner یکی از این فعالیت‌ها است. این کالج در جنوب شرقی چین واقع‌شده و امکان ادامه‌ی تحصیل در مقاطع بالاتر دانشگاهی را برای خانواده‌های کم‌درآمد فراهم می‌کند.  

نلی گالان (۱۹۶۳- معاصر)

گالان نخستین رئیس لاتین تبار شبکه‌ی تلویزیونی تلموندو بود. او همچنین نویسنده، تولیدکننده و بنیان‌گذار جنبش Adelante است که به‌صورت خیریه، به توانمندسازی کارآفرینان لاتین کمک می‌کند.


منبع : زومیت

گوگل جدول زمانی پیش‌نمایش اندروید P را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرد - فناوری

آپدیت بعدی ویندوز 10 شامل یک پلتفرم جدید هوش مصنوعی خواهد بود - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا