بانک سلطنتی کانادا: چرخش اقتصادی بلک‌ بری کامل شد – فناوری

چهارشنبه 23 فروردین 1396 فناوری

بلک‌بری سالیان سال است که با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کند، اما اکنون با موفقیت توانسته است از بحران خارج شود.

سهام بلک‌بری در سال ۲۰۰۷ به بیشترین ارزش خود یعنی ۱۴۰ دلار رسید؛ اما پس از آن حدود ۹۶ درصد ارزش خود را از دست داد. این موضوع مرتبط با زمانی است که بلک‌بری بازار ارتباطات موبایلی تجاری را تحت سلطه خود داشت و همان سالی است که آیفون روانه بازار شد. از آن زمان تاکنون، بلک‌بری برای نجات خود از یک شرکت سخت‌افزاری به یک شرکت نرم‌افزاری تبدیل شده است.

در گزارشی که تحلیلگر بانک سلطنتی کانادا (RBC)، پاول ترایبر، برای مشتریان این بانک منتشر کرده، اعلام شده که فرایند تغییر وضعیت بلک‌بری به اتمام رسیده است. ترایبر می‌گوید:

به نظر می‌رسد که ریسک مرتبط با چرخش اقتصادی بلک‌بری کاهش یافته است. این کمپانی دیگر به درآمد‌های حاصل از سیستم عامل وابسته نیست و تعهدات مرتبط به سخت‌افزار نیز حذف شده‌اند. به همین دلیل، ما عنوان ریسک تئوری (Speculative Risk) را برای این شرکت حذف می‌کنیم. سرمایه‌گذاران روی رشد تجارت نرم‌افزار بلک‌بری متمرکز خواهند بود؛ فرصت‌های زیادی در حال پدید آمدن است؛ اما ارزیابی آن‌ها در حال حاضر مشکل است.

بلک‌بری

بانک سلطنتی کانادا (RBC) رتبه‌بندی بلک‌بری را به «در حال رشد» ارتقاء داده و عنوان «ریسک تئوری» را برای این شرکت حذف کرده است. این بدان معنا است که بانک سلطنتی کانادا با بلک‌بری همانند دیگر شرکت‌های تکنولوژی رفتار خواهد کرد.

ارزش سهام بلک‌بری در پایان روز دوشنبه به ۷.۷۷ دلار رسید و RBC پیش‌بینی می‌کند که تا ۱۲ ماه دیگر ارزش سهام این شرکت از ۸ دلار نیز عبور می‌کند. از اواسط سال ۲۰۱۵ تابه‌حال، ارزش سهام بلک‌بری به‌ندرت از مرز ۸ دلار عبور کرده است.

برای سال‌ها، بلک‌بری به درآمدسرویس‌های خود متکی بوده؛ اما این درآمد با از بین رفتن تقریبا کامل اکوسیستم بلک‌بری تقریبا به صفر رسیده است. برای سال‌ها، تحلیلگران نگران بودند که اگر این درآمد بلک‌بری به صفر برسد، بلک‌بری نابود خواهد شد. خوشبختانه، بلک‌بری توانسته است خود را به یک شرکت «نرم‌افزار-به عنوان-سرویس» تبدیل کند. اما بر اساس گفته‌های RBC این تازه شروع کار است. این بانک می‌گوید:‌

رشد درآمد هسته اصلی نرم‌افزاری کمتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت. در سه‌ماهه چهارم سال مالی، درآمد بخش سرویس و نرم‌افزار تنها با یک درصد رشد به ۱۶۶ میلیون دلار رسید که از پیش‌بینی ۱۸۰ میلیون دلاری ما و ۱۸۴ میلیون دلاری وال‌استریت کمتر بود.

اما سود عملیاتی با احتساب استهلاک و افت ارزش، از ۳۷ میلیون دلار در سه‌ماهه سوم به ۴۴ میلیون دلار در سه‌ماهه چهارم افزایش پیدا کرد که این میزان هم از پیش‌بینی RBC و هم از پیش‌بینی وال‌استریت بیشتر است. سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۶، ۱۲ فصل پیاپی است که سود عملیاتی بلک‌بری با احتساب استهلاک و افت ارزش مثبت می‌شود.

RBC معتقد است که اگر بلک‌بری بتواند همین وضعیت را ادامه دهد، خواهد توانست در سال ۲۰۱۹ به درآمد ۹۶۸ میلیون دلاری برسد که تقریبا دو برابر درآمد ۵۲۷ میلیون دلاری سال ۲۰۱۶ خواهد بود.

بلک‌بری


منبع : زومیت

تصاحب پایگاه نیروی هوایی برای ساخت کارخانه DBX از سوی استون مارتین - فناوری

آئودی به دنبال استفاده از فناوری ساخت شاسی کربنی بی‌ام‌و در مدل بعدی A8 است - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا