ایتالیای بعدی اروپا کجاست؟

شنبه 19 اسفند 1396 فناوری
ایتالیای بعدی اروپا کجاست؟

 

مونته نگرو، این جواهر دریای آدریاتیک یکی از زیباترین مقاصد گردشگری اروپا است. در این سفر کجاست به مونته نگرو با کجارو همراه باشید.

مقاله‌های مرتبط:

مونته نگرو به معنای کوهستان سیاه، کشور مستقلی با جمعیت ۶۲۰۰۲۹ نفر در جنوب شرق اروپا است. این کشور در جنوب‌شرق با دریای آدریاتیک، از غرب با کشور کرواسی، از شمال‌غرب با بوسنی و هرزگوین، از شمال‌شرق با صربستان و از جنوب‌شرق با آلبانی همسایه است. پایتخت مونته نگرو بودگوریتسا است و در کرانه دریای آدریانیک قرار دارد. شهر ستینیه نیز به عنوان پایتخت تاریخی مونته نگرو شناخته می‌شود

تاریخ

مونته نگرو

قدمت مونته نگرو به قرن ۹ بازمی‌گردد که در آن زمان یک حکومت محلی وابسته به امپراتوری بیزانس به نام دوکیا نامیده می‌شد. در سال ۱۹۱۰ کشوری به نام پادشاهی مونته نگرو تشکیل شد که پس از جنگ جهانی اول با پادشاهی صربستان متحد شد.

یوگوسلاوی پس از جنگ جهانی دوم نظام کمونیستی را انتخاب کرد و سال‌ها بعد دچار جنگ‌های قومی و قبیله‌ای دهه ۹۰ شد.

در ۲۱ می ۲۰۰۶ پس از برگزاری همه‌پرسی  ۵۵.۵٪ مردم رای موافق به استقلال مونته نگرو دادند و در ۳ ژوئن ۲۰۰۶ این کشور به صورت رسمی اعلام استقلال کرد.

رئیس‌جمهور مونته نگرو رئیس حکومت این کشور است که برای یک دوره ۵ ساله برگزیده می‌شود. این کشور دارای نظام پارلمانی و دارای ۸۱ کرسی است.

بیشتر بخوانید:

جغرافیا

مونته نگرو

بخش‌های شمالی کشور در مرز صربستان و آلبانی کوهستانی است و ارتفاع آن به سمت غرب و جنوب کاهش می‌یابد. در قسمت جنوب و مرکز کشور نیز رشته‌کوه‌ها به چشم می‌خورند. یکی از بلندترین قله‌های مونته نگرو بوبوتوف کوک نام دارد که ارتفاع آن به ۲۵۲۲ متر می‌رسد. مونته نگرو دارای آب‌وهوای معتدل و مونته نگروی ساحلی دارای آب‌وهوای مدیترانه‌ای است.

بیشتر بخوانید:

تنوع زیستی

مونته نگرو

تنوع در جغرافیا، آب‌وهوا، خاک و موقعیت خود مونته نگرو در همسایگی بالکان و دریای آدریاتیک شرایط بسیار مناسبی را برای تنوع زیستی بالا در این کشور ایجاد کرده است.

۳۲۵۰ گونه آونداران در مونته نگرو وجود دارد که از این میان ۷ درصد یعنی ۳۹۲ گونه بومی منطقه هستند.

مونته نگرو

دریاچه اسکادار (Skadar) مهم‌ترین منزلگاه ماهی‌های آب شیرین است که ۴۰ گونه آبزیان را در خود نگهداری می‌کند.

اخیرا ۵۶ گونه و ۶۹ زیرگونه از ۳۸ سرده کشف شده است که ممکن است بیشتر هم باشد. مناطق کوهستانی Lovcen و Prokletije معروف‌ترین مناطق از لحاط زیستگاه دوزیست‌ها و خزندگان است.

از ۵۲۶ گونه پرندگان اروپایی، ۳۳۳ گونه در مونته نگرو وجود دارند.

اقتصاد

اقتصاد مونته نگرو بیشتر خدمات محور است که اخیرا به اقتصاد مبتنی بر بازار تغییر یافته است.

این کشور در سال ۲۰۰۸ به عنوان بخشی از رکود جهانی دچار رکود شد. با این وجود یکی از بهترین مقصدهای سرمایه‌گذاری‌های خارجی باقی ماند، تنها کشور در بالکان که میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی‌اش افزایش یافت.

مونته نگرو دارای ساحل‌های بی‌نظیر و مناطق شمالی کوهستانی زیبا است. در دهه ۱۹۸۰ این کشور یکی‌ از شناخته‌شده‌ترین مقاصد گردشگری بود اما جنگ‌های یوگوسلاوی در کشورهای اطراف در دهه ۱۹۹۰ صنعت گردشگری را فلج و تا سال‌ها چهره مونته نگرو را خراب کرد.

مونته نگرو

در دهه نخست سال ۲۰۰۰ صنعت گردشگری کم‌کم بهبود یافت و امروزه میزبان گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان است.

از جاذبه‌های گردشگری مونته نگرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شهر ستینه

امروزه قصرهای زیبای ستینه با سبک معماری اقلیمی خود تبدیل به موزه، آکادمی‌ها و ساختمان‌های اداری شده‌اند. از دیدنی‌های جالب دیگر این شهر می‌توان به کلیسای ولا (ٰVlah) اشاره کرد.

کوه لاوسن

مونته نگرو نام خود را از این کوه زیبا گرفته است.

اسوتی استفان

این جزیره فوق‌العاده زیبا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا است که پر است از خانه‌های سفالی.

پارک ملی بیوگرادسکا گورا

تنوع جانوری و گیاهی به خصوص درختانی با قدمت ۵۰۰ سال علت بازدید همه ساله گردشگران از این پارک است.

صومعه استراگ

این صومعه عجیب در دل کوه، اصلی‌ترین زیارتگاه مسیحیان است.

بیشتر بخوانید:

زبان

زبان رسمی این کشور مونته نگرویی است. البته مردم به زبان‌های صربی، بوسنیایی، آلبانی و کرواتی نیز صحبت می‌کنند. طبق یک سرشماری در سال ۲۰۱۱ بیشتر مردم صربی را زبان مادری خود می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

مذهب

مونته نگرو در طول تاریخ با فرهنگ‌های بسیاری مواجه‌ بوده است که امروزه باعث ایجاد جامعه منحصربه‌فردی از مسلمانان و مسیحیان شده است. در واقع مونته نگرویی‌ها در طول تاریخ متعلق به کلیسای ارتدوکس صربی بوده‌اند و امروزه هم مسیحیت دین اصلی مردم به شمار می‌رود. اخیرا کلیسای ارتدوکس مونته نگرویی افتتاح شده است که طرفداران اندکی دارد.

طی جنگ‌های بوسنیایی و درگیری‌هایی که بین گروه‌های مذهبی شکل گرفت، مونته نگرو در اعتقادات خود ثابت قدم ماند و تغییر نکرد چرا که این ملت به قبول اعتقادات دیگران و احترام به آن‌ها معتقداند.

دومین دین مهم و بزرگ کشور اسلام است که ۱۹٪ مردم را شامل می‌شود.

یک‌سوم آلبانی‌ها کاتولیک هستند در حالی که دوسوم باقی مسلمان اهل سنت هستند. در سال ۲۰۱۲ توافق‌نامه‌ای را مبنی بر معرفی اسلام به عنوان دین رسمی کشور امضا کردند که نتیجه آن سرو غذای حلال را در ارتش، بیمارستان‌ها، خوابگاه‌ها و تمام مکان‌های عمومی دیگر است. از دگیر نتایج این توافق این است که خانم‌های مسلمان اجازه دارند در مدارس یا مکان‌های عمومی حجاب داشته باشند. همچنین مسلمانان اجازه دارند جمعه‌ها را برای عبادت تعطیل باشند.

بیشتر بخوانید:

آشپزی

آشپزی امروز مونته نگرو نتیجه تاریه دور و دراز این کشور است که تلفیقی از آشپزی مدیترانه‌ای و مشرقی است. این آشپزی تحت تاثیر آشپزی ترکی، روم شرقی، و یونانی بوده است و بیشترین تاثیر از آشپزی ایتالیا گرفته شده است. همچنین آشپزی مونته نگرویی در مناطق مختلف متفاوت است. برای مثال آشپزی مناطق ساحلی (که بیشتر غذاهای دریایی هستند) با آشپزی مناطق کوهستانی شمالی (که بیشتر نماینده آشپزی شرقی است) کاملا متفاوت است.

منبع : زومیت

چرا نابسامانی در بازار خودروهای وارداتی، ادامه دارد؟

چرا نابسامانی در بازار خودروهای وارداتی، ادامه دارد؟

بهترین موتورسیکلت‌های دنیا با قیمت کمتر از ۵ هزار دلار

بهترین موتورسیکلت‌های دنیا با قیمت کمتر از ۵ هزار دلار

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا