انواع کد پرواز و معانی آن

شنبه 9 بهمن 1400 بازار

 

انواع کد پرواز و معانی آن

از مهم ترین اقدامات برای سوار شدن هواپیما دریافت کارت پرواز است.اگر شما این کارت را تهیه نکنید اصلا نمی توانید سوار هواپیما شوید و از گیت عبور کنید. یک سری کد های عجیب بر روی این کارت است . در همین راستا قصد داریم در این مطلب شمارا با مفهوم انواع کد های کارت پرواز آشناکنیم.

انواع کد پرواز و معانی آن

انواع کد پرواز و معانی آن

کدهای کارت پرواز

بعد از خرید بلیط هواپیما و مراجعه به گیت پرواز به شما کارت پرواز داده می شود. پیش از آن که بخواهیم شما را با کدهای کارت پرواز آشنا کنیم، باید گفت که بر روی کارت پرواز شما اطلاعات مختلفی وجود دارد که می توانید از طریق این اطلاعات به خوبی صندلی خود را در هواپیما پیدا کرده و از این طریق سفر خوبی داشته باشید. اگر بخواهیم شما را با اطلاعات موجود بر روی کارت پرواز آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • شماره صندلی
  • نام و نام خانوادگی
  • ساعت حرکت پرواز
  • اطلاعات فرودگاه مبدا
  • اطلاعات فرودگاه مقصد
  • اطلاعات پرواز

 

پس از بررسی اطلاعات موجود بر روی کارت پرواز باید به این نکته اشاره کنیم که بر روی این کارت ها شاهد کدهای خاصی نیز هستیم که هر یک از این کدها معنا و مفهومی دارد. در این بین باید به این موضوع توجه کنید که ممکن است برخی از ایرلاین ها به این کدها توجهی نکرده و از آن استفاده نکنند. با این حال اگر بخواهیم شما را با این کدها آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

BA2690
یکی از کدهای واضح! این ترکیب حروف و ارقام که در بیشتر شرکت های هواپیمایی روی کارت پرواز وجود دارد، شاره پرواز است. کدی که در اینجا آمده (BA2690)، یک پرواز بریتیش ایرویز (British Airways) بین گاتویک و اینسبروک در اتریش است. به طور کلی هواپیمایی ها با اختصاری شماره پرواز خود را اعلام می کنند که در کدی که در کارت پرواز شما نمایان است، حتی اگر یادتان رفته باشد که چه شرکت هواپیمایی را انتخاب کرده اید، از روی آن متوجه خواهید شد، مثلا:

BA: بریتیش ایرویز
AF: ایر فرانس
LH: لوفتهانزا
AR: ارولینیاس آرژانتیناس
KL: کی ال ام
البته کد برخی از شرکت های هواپیمایی چندان هم واضح نیستند؛ مثلا کد SU برای آئروفلوت است.

TPB6D3
یکی از کدهای موجود بر روی کارت پرواز، یک کد شش رقمی است که در واقع مجوز پرواز است. در کارت پرواز لازم است تا مقصد، نام شرکتی که بلیط خود را از طریق آن رزرو کردید، اطلاعات تماس، سن، جنسیت، محل تولد، تاریخ تولد و شماره پاسپورت درج شود. این اطلاعات بر اساس کد TPB6D3 مشخص می شود.

کارت پرواز شما را مخصوصا در این پرواز خاص شناسایی می کند و باید شامل ۵ نکته باشد: اسم شما، مقصدی که می خواهید به آنجا بروید، اسم ایرلاین یا شرکت گردشگری که رزرو یا انجام داده و مشخصات تماس. اما برخی از شرکت های هواپیمایی هم هستند که سن، جنسیت، محل و تاریخ تولد و شماره پاسپورت شما را نیز در کارت پرواز می آروند. در واقع کارت پرواز چیزی است که همه موارد را در مورد شما نشان می دهد و امروزه به خاطر این اطلاعات به سمتی پیش می رود که صدور همه کارت های پرواز به صورت آنلاین باشد.

انواع کد پرواز و معانی آن

انواع کد پرواز و معانی آن

Y

یکی از کدهای کارت پرواز Y است که مشخص می کند که شما مسافر اکونومی هواپیما هستید. همچنین این کد بیانگر آن است که شما هزینه پرواز را واریز کرده اید. کدهایی مثل M، H و B نیز عملکردی مشابه Y دارند.

Q

Q نیز کد دیگری است که در کارت پرواز وجود دارد. این کد بیانگر آن است که شما در کلاس اکونومی هستید. همچنین در صورتی که بلیط خود را با تخفیف خریداری کرده باشید، کد Q بر روی بلیط شما درج می شود و در هنگام دریافت کارت پرواز می توانید این کد را مشاهده کنید.

برخی از ایرلاین ها به منظور مشخص کردن این مسئله از کدهایی چون K، L، N، M، S، T، U، V، W و X استفاده می کنند که تمامی این کدها مشابه Q است و همان مفهوم را دارند.

J

کد J برای مشخص کردن کلاس پرواز تجاری یا بیزینس مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در برخی از شرکت های هواپیمایی شاهد آن هستیم که به جای J از C برای مشخص کردن کلاس پرواز تجاری یا بیزینس استفاده می شود.

I

I جز دیگر کدهایی است که می توانید آن را بر روی کارت های پرواز خود مشاهده کنید. در صورتی که شما کد I را بر روی کارت پرواز خود مشاهده کنید، این مسئله بیانگر آن است که شما جز کلاس پرواز تجاری یا بیزینس هستید و بلیط خود را برای این پرواز با تخفیف خریداری کرده اید.

البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برخی از شرکت های هواپیمایی به جای استفاده از I از کد D استفاده کنند که باز هم معنا و مفهوم این کد همین است.

E

کد E جز کدهایی است که به ندرت می توانید آن را مشاهده کنید. در صورتی که کد شما E باشد این مسئله بیانگر آن است که کلاس پرواز شما اکونومی ویژه است. این مسئله بیانگر آن است که کلاس پرواز شما به نحوی است که خدمات بیشتری را به نسبت کلاس اکونومی را ارائه می دهد.

A

در صورتی که کد A در کارت پرواز شما وجود داشته باشد، این به معنا آن است که پرواز شما درجه یک است. البته برخی از ایرلاین های هواپیمایی به جای A از حروفی مثل P یا F استفاده می کنند که باز هم معنا آن پرواز درجه یک است.

کارت های پرواز
S/O

در صورتی که پرواز شما در طول مسیر توقف داشته باشد، می توانید بر روی کارت پرواز خود کد S/O را مشاهده کنید. کد S/O که بر روی کارت های پرواز وجود دارد در واقع مخفف شده کلمه Stop Over است.

SPTC

کد SPTC که بر روی کارت پرواز وجود دارد، بیانگر آن است که در کنار آن که پرواز شما در طول مسیر توقف دارد، این توقف طولانی بوده و به همین دلیل ممکن است شما در بین مسیر مجبور شوید که وارد شهر شده و در هتل بمانید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که در صورتی که کارت پرواز شما درجه یک است، میزان توقف شما تقریبا به اندازه ۸ ساعت است و همچنین در چنین شرایطی شرکت های ایرلاین هتل هایی را در اختیار مسافران قرار می دهند تا در آن اقامت کنند. این مسئله باعث شده تا در سفرهای طولانی معمولا مسافران به دنبال پروازهای درجه یک باشند.

کارت پرواز
SSSS

SSSS یکی از عجیب ترین و خاص ترین کدهای کارت پرواز است. این کد به ایرلاین و مسئولین پرواز اطلاع می دهد که احتمالا شما یک خطر امنیتی هستید. در واقع اگر شرکت هواپیمایی در سابقه شما موردی پیدا کند و یا رفتار شما چنین احساسی را منتقل کند، این کد بر روی کارت پرواز شما درج می شود و این به معنا آن است که کارکنان پرواز باید مراقب رفتار شما باشند. بی شک کد SSSS یکی از کمیاب ترین کدهایی است که می توانید بر روی کارت پرواز خود مشاهده کنید و خیلی احتمال کمی دارد که بتوانید این کد را بر روی کارت پرواز خود مشاهده کنید.

سی تی آنژیو قلب چگونه است؟

آیا التهاب پروستات خطرناک است؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا