افزایش چشمگیر حجم اپلیکیشن های برتر آیفون طی چهار سال – فناوری

جمعه 23 تیر 1396 فناوری

حجم اپلیکیشن‌های مطرح آیفون در طی چهار سال به‌‏طور قابل‎توجهی زیاد شده و افزایش محدودیت حجم برنامه‎ها در اپ استور در این موضوع بی‌تأثیر نبوده است.

اپل، مدتی است که هم‌جهت با رقبای اندرویدی خود در بازار قدم برمی‎دارد و همین موضوع باعث شده است فضای ذخیره‎سازی در آیفون‌‏های جدید این شرکت افزایش پیدا کند. به همین دلیل برای مدل پایه آیفون 7، نزدیک به ۳۲ گیگابایت حافظه در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که در آیفون 5s برای ذخیره‎سازی محتوای مدنظر خود، تنها به ۱۶ گیگابایت فضا دسترسی دارید که بخشی از حافظه نیز به برنامه‎های پیش‌فرض اختصاص یافته است.

با توجه به افزایش فضای داخلی در آیفون‎های شرکت اپل، برنامه‎هایی که برای سیستم‌عامل iOS منتشر می‌شود، حجم بیشتری دارند و از سال ۲۰۱۵، کوپرتینویی‌ها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا برنامه‌های خود را با حداکثر ۴ گیگابایت حجم در اپ استور منتشر کنند. لازم به ‏‌ذکر است که پیش‌تر، ارائه برنامه‌هایی با حجمی بالاتر از دو گیگابایت در اپ استور غیر ممکن بود.

مقاله‌های مرتبط:

آمار و ارقام منتشرشده توسط Sensor tower نشان می‌دهند که حجم برنامه‎های مطرح نصب‌شده روی آیفون در ایالات متحده، نزدیک به ۱۲ برابر یا ۱۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. برای ارزیابی این موضوع، بازه‌ زمانی چهارساله در نظر گرفته شده است که این آمار، برنامه‌‏های نصب‌شده از ماه می ۲۰۱۳ تا ماه می ۲۰۱۷ را شامل می‌شود. بر همین اساس، برنامه‌هایی که در ماه می ۲۰۱۳ نصب شده است، نزدیک به ۱۶۴ مگابایت از فضای خالی گوشی‌های آیفون و تبلت‎های آیپد را به خود اختصاص داده بود؛ این در حالی است که در ماه می امسال، حجم برنامه‎های نصب‌شده به ۱.۹ گیگابایت افزایش پیدا کرده است.

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، هیچ‎یک از برنامه‎های مطرح نصب‌شده روی سیستم‎عامل iOS که شامل فیس‌بوک، اوبر ،جیمیل، اسنپ‌چت، اسپاتیفای، فیس‎بوک مسنجر، گوگب مپز، یوتیوب، اینستاگرام و نتفلیکس می‌شود؛ حجمی بیشتر از چندصد مگابایت ندارند. با این وجود، با افزایش محدودیت حجم برنامه‎ها در ماه فوریه سال ۲۰۱۵، رشد حجم برنامه‌های آی‌‌او‌اس چشم‌گیر بوده است و همین موضوع باعث شده کاربران برای نصب برنامه‎های جدید روی آیفون یا آیپد خود، با دردسر مواجه شوند.

iOS

باید توجه داشت که هسته‎ اجرایی برنامه‎ها، هم‌چنان نباید بیشتر از ۱۰۰ مگابایت حجم داشته باشد؛ این در حالی است که محدودیت حجم برنامه‎ها برای انتشار در اپ استور با افزایش دو برابری، به چهار گیگابایت رسیده است. به همین جهت، تنها حجم مورد نیاز برای نصب برنامه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.  

با مشاهده روند صعودی حجم برنامه‎ها در نمودار بالا، قابل تشخیص است که پس از انتشار نسخه نهایی سیستم‎عامل iOS 10 در ماه سپتامبر، افزایش حجم برنامه‌ها شتاب بیشتری به خود گرفته است. به همین جهت در ادامه به مقایسه رشد حجمی برنامه‎های مطرح در سال ۲۰۱۷ خواهیم پرداخت.

بررسی رشد حجم برنامه‎ها

آن‌طور که پیدا است، کم‏ترین رشد در حجم برنامه اسپاتیفای اعمال شده است؛ حجم این برنامه در طی چهار سال، تنها نزدیک به شش برابر افزایش پیدا کرده است. با این‎حال، برنامه اسنپ‎چت به‎طور قابل ‎توجهی بیشتر از سایر برنامه‎ها، فضای داخلی محصولات مجهز به سیستم‌‏عامل iOS را اشغال می‏‌کند.

در شروع بازه زمانی که افزایش حجم برنامه‏‌ها مورد بررسی واقع شده است، اسنپ‎چت تنها چهار مگابایت حجم داشت؛ این در حالی است که برای نصب این برنامه در حال‌ حاضر، باید نزدیک به ۲۰۳ مگابایت از فضای گوشی آیفون یا تبلت آیپد خود را به اسنپ‎چت اختصاص دهید. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان گفت که برای نصب نسخه‎های جدید برنامه اسنپ‌چت، باید نزدیک به ۵۰ برابر حجم بیشتری به آن تخصیص داد.

برای فیس‎بوک و مسنجر وابسته به آن نیز رشد حجمی، به ترتیب ۱۲ و ۱۵ برابر گزارش شده است. آن‎طور که ادعا می‌شود، نصب فیس‌بوک در ماه می ۲۰۱۳، تنها ۳۲ مگابایت از حافظه گوشی‌ آیفون شما را به خود اختصاص می‌داد؛ با این وجود، اکنون برای نصب فیس‌بوک، باید ۳۸۸ مگابایت از فضای داخلی گوشی آیفون یا تبلت آیپد خود را خالی کنید. به‌ نظر می‎رسد که پس از انتشار یک به‌روزرسانی در ماه سپتامبر گذشته، حجم برنامه فیس‎بوک نزدیک به ۱۰۰ مگابایت افزایش پیدا کرده است.

نسخه‌‏های جدید برنامه اوبر که طرفداران زیادی دارد، با رشد حجمی ۲۲ برابری همراه بوده است و به دنبال آن، برنامه سرویس محبوب جیمیل گوگل با رشد حجمی ۲۰ برابری جلب‌ توجه می‏‌کند. حجم این برنامه پس از بازطراحی، به بیشتر از ۳۸۰ درصد افزایش یافته است. رشد ناگهانی در حجم برنامه‌ها، معمولاً در برنامه‌‏هایی مانند فیس‌بوک و اسنپ‌چت صورت می‌گیرد؛ زیرا با یکدیگر رقابت می‌کنند و سازندگان به دنبال ارتقاء قابلیت‌های سرویس خود هستند.

بررسی رشد حجم بازی‌ها

برخلاف برنامه‎هایی مانند ایمیل که نیاز چندانی به فضای خالی گوشی‌ هوشمند یا تبلت شما ندارند، بازی‌های موبایل با بهبود مشخصات سخت‎افزاری، حجم بیشتری طلب خواهند کرد و علت این موضوع، ارائه محتوایی هم‎سطح با نیازها و انتظارات کاربران است.

iOS

برای بررسی افزایش حجم بازی‎ها، بهتر است به دو عنوان پرطرفدار Candy Crush Saga و Clash of Clans بپردازیم. حجم بازی Clash of Clans از ۴۹ مگابایت به ۱۱۶ مگابایت رسیده و برای بازی Candy Crush Saga هم این افزایش حجم، چشم‌گیر بوده است. در حالی‌که برای نصب نسخه‎های اولیه Candy Crush Saga تنها به ۴۸ مگابایت فضا روی گوشی آیفون یا تبلت آیپد خود احتیاج داشتید، نصب نسخه‎های جدید Candy Crush Saga حجمی در حدود ۲۲۳ مگابایت از فضای داخلی دستگاه شما را به خود اختصاص می‎دهد.

بازی‌های گرافیکی که برای سیستم‌عامل iOS عرضه می‌شود، طبیعتاً به فضای بیشتری احتیاج دارند. برای مثال، بازی Injustice 2 حجمی در حدود ۱ گیگابایت از گوشی آیفون یا تبلت آیپد شما را طلب خواهد کرد که به‎طور قابل‎توجهی زیاد است و شاید برای نصب آن‎ ناچار شوید بخشی از اطلاعات خود را حذف کنید.

مدیریت هوشمند، کلید گمشده برای رفع مشکلات کاربران

یکی از راهکارهایی که برای رفع این مشکل وجود دارد، در نظر گرفتن قابلیت‌هایی برای سیستم‎عامل است که می‌تواند با مدیریت هوشمندانه حافظه، کاربران را از انتقال اطلاعات خود به فضای ابری یا حذف همیشگی آن‌ها، بی‌نیاز کند. به همین جهت در سیستم‎عامل iOS 11، ویژگی جدیدی معرفی شده است که حذف برنامه‎ها را بدون پاک کردن اطلاعات و تنظیمات آن‎ها امکان‌پذیر می‎سازد. بدین صورت، کاربران می‌توانند برنامههایی را که چندان از آن‌ها استفاده نمی‎شود؛ بهطور موقت حذف کنند و زمانی که به نصب مجدد آنها احتیاج داشته باشید، این برنامه با حفظ اطلاعات قبلی شما در دسترس خواهد بود.  


منبع : زومیت

تصاویر/ سریع ترین خودروهای دنیا-فناوری

خلاصی از مهاجمان ناشناس-فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا