افزایش فروش ۹.۲ درصدی لپ تاپ در غرب اروپا – فناوری

چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 فناوری

به گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC، فروش لپ تاپ در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ در بازار اروپای غربی رشدی ۹.۲ درصدی تجربه کرده است.

گزارش‌ شده بود که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی پس از یک دوره رکود، در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۷ افزایش رشد تجربه کرده است و اکنون با توجه به گزارش‌های جدید مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC در اروپا، خاورمیانه و آفریقا، اطلاعات بیشتری از روند فروش رایانه‌های دسکتاپ‌، لپ تاپ و ورک استیشن‌ در این مناطق به دست آورده‌ایم. در ارقام جدید، آمار فروش تبلت‌ و تبلت‌ جداشدنی نظیر سرفیس‌ مایکروسافت لحاظ نشده است.

آمار فروش در این مناطق در مجموع افزایش رشدی ۱.۶ درصدی به‌خصوص در بخش لپ تاپ تجربه کرده است، در حالی که کامپیوترهای شخصی دسکتاپ با مجموع فروش ۱۷.۴ میلیون واحد، دچار کاهش فروش قابل توجهی شده‌اند.

فروش لپ‌تاپ‌ در مناطق اروپا، خاورمیانه و آفریقا در مقایسه با سال گذشته رشد ۸.۹ درصدی تجربه کرده است که به معنی رشد ۹.۲ درصدی در اروپای غربی و ۸.۳ درصدی در منطقه‌ی اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا است. تلاش برای اجتناب از افزایش قیمت‌ها به دنبال کمبود قطعات و افزایش موجودی در اروپای غربی، به همراه نرخ مساعد ارز در مقابل دلار در بخش اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا، باعث رشد فروش لپ‌تاپ‌ تجاری در این مناطق شده است که به ترتیب ۱۸.۶ درصد در منطقه‌ی اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا و ۱۱.۲ درصد در اروپای غربی افزایش یافته است.

به دلیل انباشت موجودی قبلی لپ‌تاپ‌ در اروپای مرکزی و شرقی و اروپای غربی، فروش آن به ترتیب ۸.۱ درصد و ۷.۵ درصد افزایش داشته است. مجموع فروش رایانه‌های دسکتاپ‌ با ۱۲ درصد کاهش، در اروپا، خاورمیانه و آفریقا سیر نزولی پیموده است.

تحلیلگر مؤسسه‌ی IDC، آندریا مینون می‌گوید:

بازگشت میزان فروش به جایگاه مثبت، نشان از تثبیت آشکار بازار کامپیوترهای شخصی سنتی در منطقه‌ی اروپا، خاورمیانه و آفریقا دارد. کمبود حافظه‌ی ذخیره‌سازی و SSD باعث افزایش تقاضا در طول سال گذشته شد؛ اما برخی شرکت‌ها قادر به تکمیل موجودی محصولات جدید خود پیش از سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۷ نشدند. علاوه بر این، افزایش تقاضا در تغییر قیمت دستگاه‌های آینده تأثیرگذار بود.

؛بر این، نوسانات نرخ ارز و دورنمای اقتصاد کلان قدرتمندتر در بازارهای به بلوغ رسیده (به‌استثنای بریتانیا) به‌شدت بر عملکرد بازار کامپیوترهای شخصی در این سه ماه تأثیرگذار بوده است.

پس از تصویب برگزیت و آغاز خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا، بازار فروش کامپیوترهای شخصی دچار سقوط ۷.۹ درصدی در این کشور شد؛ درحالی‌که فرانسه و آلمان در مقایسه با سال گذشته، به ترتیب رشد ۸.۲ درصدی و ۵.۸ درصدی تجربه کردند. اقتصاد کشورهای اروپای جنوبی نظیر ایتالیا با منفی ۲.۶ درصد و اسپانیا با منفی ۲.۸ درصد، در مسیر رسیدن به ثبات قرار گرفت.

فروش لپ‌تاپ‌ تجاری به علت بهبود دورنمای اقتصادی، در مقایسه با سال گذشت افزایش ۱۱.۲ درصدی داشت و در مجموع بازار این محصولات را با رشد همراه کرد. در مقابل، رایانه‌های دسکتاپ‌ به سقوط خود ادامه دادند. در بازار لپ‌تاپ‌، این محصول پس از ماه‌ها کاهش فروش، به لطف عملکرد قدرتمند خود با رشد ۷.۵ درصدی در مقایسه با سال گذشته، به‌سوی تثبیت بازار حرکت کرد.

انباشت موجودی به همراه افزایش تقاضا برای کامپیوترهای شخصی گیمینگ همراه و دستگاه‌های سبک و نازک، از دلایل بهبود نتایج در این بخش بوده‌اند.

بازار سنتی کامپیوترهای شخصی به همت ۵ تولیدکننده‌ی برتر و افزایش رشد در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۷، به روند تثبیت خود ادامه می‌دهد. ۵ بازیگر اصلی این بازار توانستند ۷۷.۴ درصد مجموع فروش را در مدت‌زمان مذکور به نام خود ثبت کند؛ درحالی‌که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۷۴.۱ درصد بود. این مسئله خبر خوبی برای این کمپانی‌های بزرگ محسوب می‌شود که مشغول سرمایه‌گذاری در ساخت مدل‌های سبک و نازک هستند.

grow pc market

کمپانی اچ‌پی با کسب سهم ۲۵.۷ درصدی و رشد ۴.۴ درصد نسبت به سال گذشته، رهبر بلامنازع این بازار محسوب می‌‌شود. کسب سهم بیشتر در بخش لپ‌تاپ به بهبود عملکرد آن‌ها کمک کرده است. لنوو با سهم ۲۰.۶ درصدی و رشد ۱.۴ درصد نسبت به سال گذشته، به‌طور عمده به‌واسطه‌ی رشد در بخش لپ‌تاپ تجاری، جایگاه خود را حفظ کرده است. کمپانی دل با رشد قابل توجه ۹.۸ درصدی و افزایش سهم خود در بازار به رقم ۱۲ درصد، به لطف عملکرد قدرتمند لپ‌تاپ‌های تجاری در جایگاه سوم قرار گرفته است. گروه ایسر با رشد بی‌نظیر ۳۵.۱ درصدی پس از چالش‌های به وجود آمده در سه‌ماهه‌ی نخست سال گذشته، در حال تثبیت جایگاه خود با مجموع سهم ۹.۸ درصدی است. بازیگر آخر این بازار یعنی کمپانی ایسوس به علت قیمت‌ رقابتی لپ‌ تاپ و مشکلات موجودی، دچار چالش‌هایی شده است؛ با این وجود در حال تحکیم جایگاه و حفظ سهم خود در بازار است.

نکته‌ی قابل توجه اینکه درحالی‌که بخش اعظم رشد بازار ایالات متحده در سه‌ماهه‌ی مشابه مربوط به افزایش عرضه‌ی کروم‌بوک‌ بود؛ در اروپا این مسئله صادق نیست؛ سیستم عامل دسکتاپ گوگل در این منطقه سهم ناچیزی در اختیار دارد.


منبع : زومیت

عکس/ خانه‌هایی با کولرهای طبیعی-فناوری

قدرت و اعتماد به نفس را با گوش دادن به موسیقی افزایش دهید - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا