افزایش تقاضا برای کامیون هیدروژنی، در امریکا

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1397 فناوری

 

با پیشرفت فناوری پیل سوختی و ترویج استفاده از انرژی پاک، شرکت‌های باربری انهایزر-بوش و فدرال اکسپرس برای تامین ناوگان حمل‌ونقل خود از محصولات هیدروژنی ساخت برندهای نیکولا و ورک‌هورس بهره می‌گیرند.

 فناوری خودروهای خودران و پیشرانه‌های مبتنی بر انرژی‌های پاک، امیدواری برای بهبود صنعت‌ حمل‌ونقل در آینده را افزایش داده‌اند. گروه شرکت‌های ترابری انهایزر-بوش (Anheuser-Busch) فعالیت خود را در این بخش افزایش داده است و با پیش‌سفارش صدها دستگاه کامیون الکتریکی هیدروژنی متعلق به استارتاپ نیکولا موتورز (Nikola Motors)، نگاهی به آینده دارد.

این شرکت آمریکایی که مالک برندهای تولید نوشیدنی مانند بادوایزر و استلا آرتیوس است، برای حمل‌ونقل محوله‌های خود به دنبال روش‌های هوشمندتر و اقتصادی‌تری خواهد بود. در سال ۲۰۱۶ این شرکت از کامیون‌های بزرگ اوبر برای حمل و عرضه ۵۰ هزار قوطی نوشیدنی استفاده کرد و سال گذشته نیز ۴۰ کامیون الکتریکی تسلا سمی را برای حضور در ناوگان حمل‌ونقل خود سفارش داد.

Nikola hydrogen truck / کامیون هیدروژنی نیکولا

این هفته نیکولا موتورز دادخواستی علیه تسلا مطرح و ادعا کرد که طراحی کامیون این شرکت توسط تسلا دزدیده شده است؛ نیکولا موتورز در این دادخواست زیان خود را حدود ۲ میلیارد دلار ارزیابی کرده است. در عین حال انهایزر-بوش در حال همکاری با نیکولا موتورز در زمینه توسعه پیشرانه کامیون‌‌های هیدروژنی است که برای اهداف این شرکت مناسب هستند. این همکاری اکنون با توافق برای خرید ۸۰۰ کامیون هیدروژنی از استارتاپ نیکولا در ایالت یوتا به دست آمده است.

مقاله‌های مرتبط:

نیکولا موتورز در سال ۲۰۱۶ از کامیون هیدروژنی نیکولا وان (Nikola One) رونمایی کرد، که به عنوان یک کامیون بزرگ حمل‌ونقل مجهز به سوخت پاک به بازار معرفی شد. شعاع حرکتی کامیون هیدروژنی نیکولا وان با یک بار سوخت‌گیری بین ۱،۲۸۷ تا ۱۹۳۱ کیلومتر برآورد شده است، در حالی که پیشرانه قدرتمند این کامیون می‌تواند در مجموع ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱،۴۷۵نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. دیگر اطلاعات مربوط به پیشرانه و مشخصات کارکردی کامیون نیکولا فعلا نامشخص است.

در ماه ژانویه ویدئویی از کامیون هیدروژنی نیکولا وان در حال کار منتشر شد و این شرکت اعلام کرد که دستگاه‌های پیش‌تولید این کایمون از سال ۲۰۱۹ برای آزمایش در دسترس خواهند بود. انهایزر-بوش انتظار دارد که از سال ۲۰۲۰ به بعد در ناوگان خود از کامیون‌های نیکولا موتورز بهره بگیرد، که به گفته سازنده می‌توانند مخزن خود را ظرف مدت ۲۰ دقیقه کاملا پر کنند.

fuel cell truck Hydrogen

انهایزر-بوش برآورد می‌کند که با استفاده از این ۸۰۰ کامیون هیدروژنی برای حمل‌ونقل در شرکت‌های زیرمجموعه‌، میزان انتشار آلاینده‌های کربنی در میان ناوگان این شرکت بیش از ۱۸ درصد کاهش می‌یابد. این میزان معادل استفاده از ۱۳،۰۰۰ خودروی مسافربری در سال است و رقم بسیار قابل توجهی برای چنین شرکتی محسوب می‌شود. انهایزر-بوش همچنین جاه‌طلبی‌هایی برای جایگزینی تمام ناوگان خود با استفاده از کامیون‌های مصرف‌کننده انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۵ دارد. در این صورت میزان انتشار آلاینده‌های کربنی ناشی از عملیات حمل‌ونقل در کل ناوگان این شرکت تا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.

میشل دوکریس، مدیر عامل شرکت انهایزر-بوش در این زمینه گفت:

ما در انهایزر-بوش به طور مداوم در جستجوی راه‌هایی برای بهبود پایداری در کل زنجیره ارزشمان هستیم و می‌خواهیم کسب‌وکار این صنعت را به جلو ببریم. صنعت حمل‌ونقل در حال حاضر به راه‌حل‌های نوآورانه‌ای دست یافته است و نیکولا با استفاده از قابلیت‌های انتشار آلایندگی صفر کامیون‌ الکتریکی-هیدروژنی، در این زمینه پیشتاز خواهد بود. ما از همکاری با این استارتاپ بسیار هیجان‌زده هستیم.

FedEx Express FCEV van / ون الکتریکی هیدروژنی فدرال اکسپرس

البته هنوز خبرهای دیگری نیز در حیطه کامیون‌های سلول سوختی هیدروژنی وجود دارد؛ فدرال اکسپرس (FedEx) برای اولین بار از ون مجهز به فناوری پیل سوختی برای استفاده در جاده‌های شمال آمریکا بهره‌برداری می‌کند. این ون با همکاری ورک‌هورس گروپ (Workhorse Group) و پلاگ‌ پاور (Plug Power) و بر پایه ون الکتریکی ورک‌هورس ساخته شده است، که از پیل سوختی هیدروژن پلاگ پاور برای شارژ استفاده می‌کند.

در حال حاضر از ون الکتریکی برای خدمت در مقر فدکس در مناندز نیویورک برای تحویل بسته‌های پستی معمولی استفاده می‌شود. ون ایجن (EGEN) ورک‌هورس برای انجام تمام ماموریت‌ها در مسیرهای کوتاه و مشخص طراحی شده است. پیل سوختی افزوده شده توسط پلاگ پاور، شعاع حرکتی ون ایجن را با ۱۶۶ درصد افزایش به ۲۵۷ کیلومتر در هر چرخه‌ می‌رساند.

FedEx Express FCEV van / ون الکتریکی هیدروژنی فدرال اکسپرس

واحد پیل سوختی مورد استفاده در کامیون ایجن پیش از این در آزمایش‌های اولیه جاده‌ای حدود ۴۸۲۸ کیلومتر را طی کرده است و انتظار می‌رود که در طول ۶ ماه آینده نیز مسافتی بالغ بر ۴۳،۴۵۲ کیلومتر را در جاده‌های ایالات متحده بپیماید. فدرال اکسپرس انتظار دارد که از ون الکتریکی-هیدروژنی ایجن در وضعیت‌های کاری مختلف از جمله تمام انواع شرایط آب‌وهوایی و رانندگی استفاده کند.

سوخت گیری ون الکتریکی مجهز به پیل سوختی هیدروژنی ایجن در لتهام (Latham) نیویورک در یکی از ایستگاه‌های هیدروژن پاور پلاگ انجام می‌شود. این ایستگاه یکی اولین تاسیسات هیدروژنی به شمار می‌رود که در سال شرقی ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی شده است.

منبع : زومیت

فواید رد بعضی از پروژه‌های کاری

آیا هند در تجارت الکترونیک از چین پیشی می گیرد؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا