اطلاعات جامع درباره دانشگاه گیلان

چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 گوناگون

اطلاعات جامع درباره دانشگاه گیلان

دانشگاه گيلان,دانشگاه دولتی گیلان,معرفی دانشگاه گیلاندانشگاه گیلان دارای سوابق آموزشی و پژوهشی برجسته‌ای است
دانشگاه گيلان از سال ۱۳۴۶ فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود. دانشگاه گیلان هم اکنون در ۶۴ رشته گرایش کارشناسی، ۱۶۶ رشته گرایش کارشناسی ارشد، ۹۳ رشته گرایش دکتری و در مجموع در ۳۲۳ رشته گرایش دانشجو می پذیرد. دانشگاه گیلان از استادان برجسته و همچنین پژوهشگرانی برخوردار است

تاریخچه دانشگاه گيلان:

دانشگاه گيلان از سال ۱۳۴۶ با عنوان مدرسه عالی بازرگانی فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود. و در سال ۱۳۵۳ به تصويب شورای گسترش آموزش عالی رسيد و در سالهای ۵۵ – ۱۳۵۴ در چارچوب قرارداد بين دولتهای ايران و آلمان غربی سابق، دانشگاه گیلان، تاسيس و از سال ۱۳۵۶ فعاليتهای آموزشی خود را با پذيرش ۱۵۵ دانشجو در ۹ رشته تحصيلی آغاز نمود.

 

در سال ۱۳۵۶ مدرسه عالی مدیریت و مدرسه عالی بازرگانی که تنها مراکز آموزش عالی در استان گیلان بودند با دانشگاه گیلان ادغام و فعالیت های آموزشی آن تا پایان سال تحصیلی ۱۳۵۸ با تعداد ۶۰۵ نفر دانشجو در ۱۴ رشته تحصیلی ادامه یافت.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه گیلان بطور مستقل و بدون وابستگی به آلمان، فعاليتهای آموزشی خود را در ۸ رشته تحصيلی و با حدود ۵۰۰ دانشجو از سرگرفت و با رشد و گسترش آموزش عالی در کشور، دانشکده های علوم پایه، فنی، علوم کشاورزی، علوم انسانی و پزشکی ساخته شد و پس از آن نیز دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده منابع طبیعی و معماری و هنر تاسیس شدند.

 

 دانشگاه گیلان هم اکنون در ۶۴ رشته گرایش کارشناسی، ۱۶۶ رشته گرایش کارشناسی ارشد، ۹۳ رشته گرایش دکتری و در مجموع در ۳۲۳ رشته گرایش دانشجو می پذیرد.

 

 دانشگاه گیلان در حال حاضر با ۱۰ دانشکده و یک واحد پردیس و دو پژوهشکده (حوضه آبی دریای خزر و گیلان شناسی) با ۵۹۵ عضو هیأت علمی، حدود ۱۷۰۰۰ هزار دانشجو (حدود ۹ هزار دانشجوی دختر و ۷ هزار دانشجوی پسر) و به عنوان بزرگترین مراکز آموزش عالی در منطقه شمال کشور مشغول به فعالیت های آموزشی و پژوهشی است و سالانه حدود ۶۰۰۰ هزار نفر دانشجو را در ۴۹۴ رشته – گرایش در مقاطع تحصيلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دوره های روزانه، شبانه، پردیس و مجازی پذيرش می نمايد و این دانشگاه با اعضای اتحادیه دانشگاه های دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر، برخی از دانشگاه های کشورهای جنوب شرق آسیا و اتحادیه اروپا ارتباطات علمی و تبادل استاد و دانشجو دارد.

 

دانشگاه گيلان,درباره دانشگاه گیلان,معرفی دانشگاه گیلان آرم دانشگاه گیلان

افتخارات و سوابق دانشگاه گيلان:

دانشگاه گیلان دارای سوابق آموزشی و پژوهشی برجسته‌ای است و به لحاظ تولیدات علمی با کیفیت در زمرهٔ دانشگاه‌های مطرح کشور بوده‌است. ثبت تعداد قابل توجهی از مدارک علمی (مانند همکاری‌های بین‌المللی، مقالات علمی، طرح‌های پژوهشی و پژوهش‌های تقاضامحور، پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی، اختراعات و اکتشافات و کتب علمی یا هنری چاپ شده) بیان‌گر این مسئله است. رکورد این اطلاعات در سامانهٔ معاونت پژوهشی دانشگاه گیلان و کارنامهٔ پژوهشی سالیانهٔ این دانشگاه موجود است.

 

 دانشگاه گیلان از استادان برجسته و همچنین پژوهشگرانی برخوردار است که از وجههٔ ملی و بین‌المللی برجسته‌ای برخوردار هستند. قرارگیری نام برخی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در بین دانشمندان برجستهٔ ایران و ۱٪ برتر تولیدکنندگان علم در جهان مبین این مسئله است. 

 

از اعضای هیئت علمی برجستهٔ افتخاری  دانشگاه گیلان می‌توان به نام مجید سمیعی، پیتر ولهارد و حسن ابراهیم‌زاده معبود اشاره نمود که از چهره‌های شاخص بین‌المللی هستند.

 

دانشگاه گیلان دارای بیش از بیست مجلهٔ معتبر در زمینه‌های مختلف علمی و هنری است که تعدادی از آن‌ها به زبان انگلیسی است. همچنین همه ساله تعداد زیادی کتب علمی در این دانشگاه به چاپ می‌رسد.

 

علاوه بر این، برخورداری از تعداد زیادی از دانشجویان ممتاز در آزمون‌های سراسری و المپیادهای دانشجویی از جمله افتخارات دانشگاه گیلان است. شایان ذکر است که اگرچه تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان  دانشگاه گیلان از دیرباز در دانشگاه‌های تراز اول جهان و سایر دانشگاه‌های بزرگ ایران ادامهٔ تحصیل می‌داده‌اند، اما عموماً بسیاری از انها ترجیح می‌دهند تا مقاطع بالاتر را در همین دانشگاه ادامه دهند.

 

دانشگاه گيلان,تاریخچه دانشگاه گيلان,معرفی دانشگاه گیلاندانشگاه گیلان

 

دانشکده‌های دانشگاه گيلان:

دانشگاه گیلان دارای ده دانشکده و یک واحد پردیس بین‌الملل می‌باشد:

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

دانشکده علوم پایه

دانشکده علوم کشاورزی

دانشکده فنی

دانشکده مهندسی مکانیک

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

دانشکده منابع طبیعی (مستقر در شهرستان صومعه‌سرا)

دانشکده هنر و معماری

دانشکده علوم ریاضی

دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان (مستقر شهرستان رودسر)

 

مراکز پژوهشی دانشگاه گيلان:

دانشگاه گیلان هم‌اکنون دارای دو پژوهشکده به نام‌های پژوهشکده حوضه آبی دریای خزر و پژوهشکده گیلان‌شناسی بوده و گروه‌های پژوهشی آمایش سرزمین و کرم ابریشمبه همراه قطب علمی برنج سایر مراکز پژوهشی مستقر در دانشگاه گیلان را تشکیل می‌دهند.

 

دانشگاه گيلان,مراکز پژوهشی دانشگاه گيلان,معرفی دانشگاه گیلاندانشگاه دولتی گیلان

 

آدرس پردیس اصلی دانشگاه گیلان و سایر پردیس‌های آن 

آدرس دانشگاه گیلان در کیلومتر ۵ جاده رشت – تهران است.  اغلب دانشکده‌های  دانشگاه گیلان و ساختمان مرکزی (مدیریت) در این پردیس قرار دارند. پردیس‌های دیگر دانشگاه گیلان در نزدیکی همین پردیس (پردیس دانشکدهٔ تربیت بدنی)، در شهرهای رشت، صومعه‌سرا و رودسر قرار دارند.

 

دانشگاه گيلان,آدرس دانشگاه گیلان,معرفی دانشگاه گیلان مکان دانشگاه گیلان

 

 

گردآوری: بخش دانشگاه سرپوش

 

guil​an.ac.‎​ir

مرجع : سرپوش

دانستنی های ضروری برای معامله خودرو

دعای افتتاح (+متن و ترجمه)

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا