اصلی‌ترین خواص ذکر یونسیه چیست

سه‌شنبه 4 دی 1397 دسته‌بندی نشده
خواص ذکر یونسیه
ذکر یونسیه از جمله اذکار قرآنی است. خواص ذکر یونسیه عبارتند از: رفع گرفتاری، اجابت دعا، آمرزش گناهان و … . این ذکر همان ذکری است که حضرت یونس (ع) برای رهایی از هم و غم و گرفتاری می‌خواند.

 

 

منشأ ذکر یونسیه

حضرت یونس (ع) بعد از این که سالیان سال تبلیغ دین خداوند را در قومش بی اثر دید قومش را نفرین کرد و خداوند وعده عذاب الهی به قومش داد. زیرا پس از سال‌ها فقط دو نفر به خداوند ایمان آورده بودند. حضرت یونس (ع) از شهر بیرون رفت تا خداوند عذاب را بر قومش نازل کند، اما یکی از دوستان حضرت به انذار قوم بی‌ایمان ادامه داد و آن‌ها را از عذاب الهی ترساند. مردم ایمان آوردند و خداوند عذاب را نازل نکرد. وقتی حضرت یونس (ع) به شهر بازگشت و متوجه شد که عذابی نازل نشده است، بدون اذن پروردگار و از روی عصبانیت شهر را ترک کرد. پس از این داستان، حضرت یونس به دریا رفت و ماهی بزرگی بدون اینکه به او آسیب برساند او را بلعید. حضرت یونس (ع) که دیگر متوجه اشتباهش شده بود به درگاه الهی توبه کرد و ذکری را خواند. این ذکر در قرآن کریم آمده است و بخشی از آیه ۸۷ سوره انبیا است. حال این ذکر به نام ذکر یونسیه مشهور است. خواص ذکر یونسیه بسیار هستند. در ادامه متن به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اصلی‌ترین خواص ذکر یونسیه

برای ذکر یونسیه خواص زیادی نقل کرده‌اند. این خواص از طریق معصومین (ع) و بزرگان به دست ما رسیده و با مراجعه به روایات معتبر می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. این خواص عبارتند از:

۱. آمرزش گناهان

عاقبت گناهان انسان عاقبتی دردناک و حتمی است. هر کس با بی اعتنایی به احکام الهی به گناه کردن ادامه دهد یقیناً در دنیا و آخرت سزای اعمالش را می‌بیند. یکی از خواص ذکر یونسیه این است که موجبات غفران و بخشش الهی را فراهم می‌کند. تا جایی که پیامبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی می‌فرمایند:
“هر بیمار مسلمانی که این دعا را بخواند، اگر در آن بیماری (بهبودی نیافت و) مرد پاداش شهید به او داده می‌شود و اگر بهبودی یافت خوب شده در حالی که تمام گناهانش آمرزیده شده است.” 

۲. اجابت دعا

دعا زمانی اجابت می‌شود که با آدابش همراه باشد. رعایت این آدابی که ائمه (ع) برای دعا کردن ذکر کرده‌اند سبب می‌شود دعا به درگاه الهی برسد و مورد قبول واقع شود. پیامبر اکرم (ص) حدیثی دارند که در کتاب درالمنثور آمده است. ایشان می‌فرمایند:
«یکی از نام‌های خدا که هر کس او را با آن بخواند به اجابت می‌رسد و هر گاه با آن چیزی را طلب نماید، به او می‌دهد، دعای یونس است. شخصی عرض کرد:‌ای رسول خدا، آیا او مخصوص یونس بود یا شامل جماعت مسلمانان نیز می‌شود؟ فرمود: هم مربوط به یونس و هم همه مومنان، هنگامی که خدا را به آن می‌خوانند. آیا گفتار خداوند را در قرآن نشنیده‌ای : “و کذلک ننجی المومنین “؟ این دلیل بر آن است که هر کس چنین دعایی کند، خداوند اجابت آن را تضمین فرموده است.» 

۳. رفع گرفتاری

گرفتاری و هم غم در زندگی همه انسان‌ها هست و با گذر زمان گرفتاری‌ها نیز تمام می‌شوند؛ اما بعضی از غم‌های زندگی و گرفتاری‌ها دست راهگشای خداوند را نیاز دارد. راه‌های بهره‌مند شدن از کمک‌ها پروردگار زیاد هستند، اما یکی از آن‌ها خواندن ذکر یونسیه است. روزی حضرت محمد (ص) در جمع یاران فرمودند:
«آیا به شما خبر دهم از دعایی که هرگاه غم و گرفتاری پیش آمد آن ادعا را بخوانید گشایش ‍ حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آری‌ای رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعای یونس که طعمه ماهی شد را قرائت کنید.»

در حدیثی دیگر از امام صادق (ع) می‌خوانیم که حضرت فرمودند:
«عجب دارم از کسی که غم زده است چطور ذکر یونسیه را نمی‌خواند، چرا که خداوند به دنبال آن می‌فرماید: ما او را پاسخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤ منان را نجات می‌دهیم.» 

۴. فرزند دار شدن

مرحوم کلینی نویسنده کتاب شریف اصول کافی نقل می‌کند: مردی خراسانی بین مکه و مدینه در ربذه به امام صادق (ع) برخورد و عرضه داشت: فدایت شوم من تا کنون فرزند دار، نشده‌ام، چه کنم؟ حضرت فرمود: هرگاه به وطن برگشتی و خواستی به سوی همسرت روی آیه (۷۸ سوره انبیا) را بخوان انشاء الله فرزند دار خواهی شد.

متن و ترجمه ذکر یونسیه

در قرآن کریم، سوره انبیا آیه ۸۷ آمده است:
«وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیهِ فَنَادَی فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»
(و ذاالنون (= یونس) را (به یاد آور) در آن هنگام که خشمگین (از میان قوم خود) رفت؛ و چنین می‌پنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ (اما موقعی که در کام نهنگ فرو رفت) در آن ظلمت‌ها (ی متراکم) صدا زد: «(خداوندا!) جز تو معبودی نیست! منزهی تو! من از ستم‌کاران بودم!»
اکنون ذکری که به نام ذکر یونسیه مشهور است بخشی از این آیه است و ختم ذکر یونسیه یعنی قرائت این بخش:
«لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»
ترجمه:
«جز تو معبودی نیست! منزهی تو! من از ستم‌کاران بودم!»

طریقه ختم ذکر یونسیه

قبل از بیان طریقه ختم ذکر یونسیه یادآوری این نکته حائز اهمیت است که هر ذکری در هر صورتی که خوانده شود موجب ثواب است. مستحب بودن ذکر بیانگر این است که ختم این ذکر به هر میزان که در وسع شخص است تاثیرات خودش را دارد. اما بعضی از اذکار طریقه ختم خاص خودشان را هم دارند. برای بهره‌مند شدن از خواص ذکر یونسیه که از بیان ائمه اطهار (ع) خواندیم باید طریقه ختم آن را هم رعایت کنیم.

خواص ذکر یونسیه کدام‌اند؟
برای ختم ذکر یونسیه چند شیوه وجود دارد. طبق گفته بزرگان دین، ختم ذکر یونسیه از ۴۰۰ مرتبه شروع می‌شود و در تعداد‌های مختلفی مانند: ۷۰۰، ۱۰۰۱، ۳۰۰۰، ۴۰۰۰، ۷۰۰۰ ادامه پیدا می‌کند. شرایط ختم آن هم این است که بعد از نماز مغرب و عشا، هر شب در حالت سجده گفته شود. البته غیر از حالت سجده و در زمان‌های دیگر نیز صحیح است. اما این روش، روش توصیه شده است.

منبع:ستاره

ختم و ثواب خواندن سوره کوثر در روز چهارشنبه 

ختم و ثواب خواندن سوره کوثر در روز چهارشنبه 

زمان تشییع و محل خاکسپاری سید محمود هاشمی شاهرودی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا