ارتقاء اندام‌های مصنوعی – گوناگون

چهارشنبه 28 تیر 1396 گوناگون

به گزارش جام نیوز، زمانی که هوش مصنوعی به میان آمد، بسیاری به این فکر کردند که روزی فراخواهد رسید که ربات‌هایی که با کمک هوش مصنوعی کار می‌کنند و نیروی خود را از آن به دست می‌آورند، جای انسان را می‌گیرند. البته این موضوع مربوط به سال‌ها پیش بود اما امروزه این مساله مطرح می‌شود که اگر انسانی بخواهد به ربات تبدیل شود، چه رخ می‌دهد؟

 

 

یکی از محققان مؤسسه فناوری ماساچوست که در قالب کار گروهی فعالیت می‌کنند، معتقد است که ما در حال حاضر در مرحله گذار در تاریخ بشریت هستیم. هدف این گروه برقراری موقعیت‌های علمی و فنی است که در نهایت معلولیت‌هایی را که به دنبال فلج شده یا قطع عضو رخ داده، حذف می‌کند.

 

 

ما سیستم عصبی را با دنیای ساخته‌شده به هم متصل می‌کنیم. ما در حال گذار از رابطه‌ای که در آن از فناوری استفاده می‌کنیم به فیزیولوژی انسان و ادغام هستیم. این رابطه از سیستم عصبی ما جداست.

 

 

شبیه‌سازی مچ پا

محققان برای یک پروفسور لندنی که از ناحیه هر دو مچ پا قطع شده بود در سال 2012 پاهای بیونیک پیچیده کار گذاشتند که به او امکان می‌داد مانند افراد عادی قدم بردارد و راه برود. یکی از پژوهشگران در محیط آزمایشگاهی، نحوه استفاده از حسگرهای مشابه با آنچه در خودروهای خودران مورد استفاده قرار می‌گیرد را نشان می‌دهند.

 

نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، این است که باید این پای بیونیک را به گونه‌ای طراحی کرد که به عنوان مثال، موقع پایین آمدن از پله‌ها رفتار متفاوتی داشته باشد. مغز انسان چه متوجه باشد یا نه، قادر است به طور غریزی پا را آماده راه رفتن کند. آموختن به اندام مصنوعی که مانند یک پای طبیعی رفتار کند، کمی دشوار است.

 

 

 

موتور به کار رفته در این پای بیونیک می‌تواند به شیوه‌ای کار کند که مفصل مچ پای بیولوژیکی واقعی بسازد. در چنین پایی از حسگرهای تعبیه‌شده‌ای استفاده می‌شود که قرار گرفتن پا در هوا یا روی زمین را تشخیص می‌دهد و اقداماتی انجام می‌دهد که فرد احساس کند با پاهای واقعی خودش راه می‌رود.

 

نتیجه نهایی که با استفاده از این پاهای مصنوعی ایجاد می‌شود برای فردی که دچار قطع عضو شده، کم‌تر خسته‌کننده می‌شود. چنین فردی با ریتم منظم‌تر و به سبکی متقارن راه می‌رود. فرد با راه رفتن به این شیوه، قدم‌های سریع‌تر و طولانی‌تری را برمی‌دارد و قادر است در طول روز فعالیت‌های بیشتری را انجام دهد.

 

 

اسکلت خارجی

همیشه همه اقدامات در راستای تعویض اندام مصنوعی پیش نمی‌رود و گاهی به منظور ارتقای آنها کارهایی صورت می‌گیرد. استفاده از اسکلت‌های خارجی میزان فعالیت بدنی را تا 25 درصد کاهش می‌دهد؛ بدان معنا که اگر شما با سرعت 161 کیلومتر راه می‌روید، با استفاده از اسکلات خارجی، این سرعت به 120 کیلومتر کاهش می‌یابد.

 

خرده‌فروشی زنجیره‌ای Lowes آمریکا کار ساخت نوعی اسکلت خارجی را برای کارکنان رهبری می‌کند که در شرکت Virginia Tech ساخته شده است و به آنها در انجام کار کمک می‌کند.

 

 

در آینده، با ارتقاء فناوری اندام‌های مصنوعی، تلاش شده تا هزینه استفاده از اندام‌های مصنوعی کاهش یابد به گونه‌ای که افراد کم‌درآمد هم بتوانند از این قابلیت‌ها بهره‌مند شوند. روشی که برای استفاده از اندام‌های مصنوعی در افراد دچار قطع عضو شده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنگ‌های داخلی آمریکا تاکنون تغییر نکرده‌اند. اما از زمانی که تغییراتی در این اندام‌ها پدید آمده، پیشرفتی در نحوه کارگذاری اندام‌های قطع‌شده از طریق اعمال جراحی صورت نگرفته است.

 

 

 

2024

منبع : جام نیوز

دیدار سعید شهروز با طرفدارانش در حیاط هنر - گوناگون

مریخ‌نوردهای ناسا به مرخصی می‌روند! - گوناگون

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا