نقش پروتئین در بدنسازی

سه‌شنبه 1 اسفند 1402 ورزشی

نقش پروتئین در بدنسازی

بزرگترین تصور اشتباهی که درباره پروتئین وجود دارد، این است که عضلات به طور کامل از این ماده تشکیل شده اند. اما حقیقت این نیست. وقتی که موضوع رشد عضلانی مطرح می شود، احتمالا نخستین چیزی که در ذهن شما نقش می بندد افزایش مصرف پروتئین برای تحقق این هدف است. اما حتی پس از انجام این کار ممکن است نتایجی را که به واقع از تمرینات ورزشی خود در باشگاه انتظار داشته اید را در رشد عضلات خود مشاهده نکنید.

افرادی که در باشگاه تمرینات ورزشی انجام می دهند، اغلب به میزان فراوان پروتئین مصرف می کنند، زیرا انتظار دارند پروتئین مصرفی به عضله تبدیل شود. اثربخشی مصرف پروتئین، به ویژه شیک های پروتئینی از نظر علمی ثابت نشده اند. اگر به طور منظم شیک های پروتئینی مصرف کنید، احتمال دریافت بیش از اندازه پروتئین بسیار افزایش می یابد.

آیا پروتئین به عضله تبدیل می شود؟

آیا پروتئین به عضله تبدیل می شود؟

آیا پروتئین به عضله تبدیل می شود؟

بزرگترین تصور اشتباهی که درباره پروتئین وجود دارد، این است که عضلات به طور کامل از این ماده تشکیل شده اند. اما حقیقت این نیست. این درست است که پروتئین در تشکیل عضله نقش دارد، اما این ماده حدود 20 درصد عضله را شکل می دهد و 80 درصد باقیمانده از اجزا دیگر، عمدتا آب، شکل گرفته است.

به ندرت پیش می آید که میزان عضلات خام بدن انسان بیش از 5 کیلوگرم در یک سال افزایش یابد. یک پنجم از این 5 کیلوگرم برابر با 1 کیلوگرم است. یک کیلوگرم پروتئین خام که عضلات شما به آن نیاز دارد. اگر این میزان پروتئین را بار دیگر در 365 روز سال تقسیم کنید، تنها به چند گرم می رسید. در حقیقت، میزان پروتئین مورد نیاز روزانه عددی تک رقمی می شود. بر همین اساس، برای تضمین رشد عضلانی تنها به چند گرم پروتئین اضافی در روز نیاز دارید.

پس این گونه که مشخص است، میزان پروتئین مورد نیاز شما برای رشد عضلانی بسیار کمتر از آن چیزی است که فکر می کنید. پروتئین اضافی که مورد استفاده قرار نمی گیرد به چربی تبدیل شده و در سلول های چربی ذخیره می شود.

آیا پروتئین به عضله تبدیل می شود؟

آیا پروتئین به عضله تبدیل می شود؟

چه میزان پروتئین در روز نیاز دارید؟

احتمال این که بیش از اندازه پروتئین مصرف کنید، بیشتر از کمبود آن است. اگر روزانه به میزان کافی کالری مصرف کنید با کمبود پروتئین نیز مواجه نخواهید شد. برخی مطالعات نشان داده اند که یک فرد بزرگسال حدود 0.8 تا 0.9 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز نیاز دارد. بیشتر مردم ممکن است حتی به میزان کمتر برابر با 0.6 گرم پروتئین در روز نیاز داشته باشند، اما توصیه ها بر مبنای پوشش بیشترین میزان دامنه استوار هستند. ورزشکاران حرفه ای حتی ممکن است به پروتئین کمتری نیاز داشته باشند، زیرا برخی مطالعات نشان داده اند که بدن آنها در استفاده از پروتئین مصرفی عملکرد بهتری دارد.

چه میزان پروتئین در روز نیاز دارید؟

چه میزان پروتئین در روز نیاز دارید؟

جنبه منفی مصرف بیش از اندازه پروتئین

پروتئین می تواند بیش از آن که مفید باشد به ماده ای مضر تبدیل شود. یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین می تواند افزایش فعالیت کلیه ها را به همراه داشته باشد. افزایش حجم کار کلیه ها در زمینه پالایش مواد موجب افزایش استرس وارده به این اندام ها می شود. پروتئین بیش از حد در رژیم غذایی حتی ممکن است به نشت پروتئین در ادرار منجر شود. بر همین اساس، دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین در بلند مدت می تواند بروز مشکلات کلیوی را موجب شود. همچنین، پروتئین بیش از اندازه با خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان، عملکرد ناقص کبد، و وخیم‌تر شدن بیماری عروق کرونر پیوند خورده است.

 

ثروتمند ترین فوتبالیست های ایران

فوتبال/ آشنایی با 10 تا از ثروتمندترین بازیکنان فوتبال ایران

حرکت یوگا

15 حرکت یوگا که باید برای زندگی سالم زنان پرمشغله انجام دهید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا