آب لیمو و کاهش وزن

پنج‌شنبه 23 دی 1400 سلامت
لیموترش در زیبایی پوست و مو

آب لیمو و کاهش وزن

از آنجایی که آب لیمو یک نوشیدنی کم کالری است و می تواند به روشی مشابه با آب معمولی احساس سیری را افزایش دهد، نوشیدن آن می تواند روشی موثر برای کمک به کاهش کالری های دریافتی باشد.آب لیمو نوشیدنی است که از ترکیب آب و آب لیموی تازه تهیه می شود. از این نوشیدنی می توان چه به صورت گرم و چه سرد لذت برد. اغلب ادعا شده است که این نوع آب دارای فواید سلامت مختلفی است که از آن جمله می توان به بهبود گوارش، تقویت تمرکز و افزایش سطوح انرژی اشاره کرد. همچنین، آب لیمو به عنوان یک نوشیدنی محبوب برای کمک به کاهش وزن شناخته می شود و در بسیاری از رژیم های غذایی حضور دارد.

 آب لیمو و کاهش وزن

آب لیمو و کاهش وزن

آب لیمو از کالری کمی برخوردار است

آب لیمو به طور کلی یک نوشیدنی بسیار کم کالری محسوب می شود. با افزودن آب یک نیمه لیمو به آب، هر لیوان آب لیمو دارای تنها شش کالری خواهد بود. بر همین اساس، اگر نوشیدنی های دارای کالری بالاتر، مانند آب پرتقال و نوشابه های گازدار را با آب لیمو جایگزین کنید، این کار می تواند روشی عالی برای کاهش کالری های مصرفی و کمک به کاهش وزن باشد.

به عنوان مثال، یک فنجان آب پرتقال (234 میلی لیتر) دارای 110 کالری است و یک قوطی 16 اونسی (0.49 لیتر) نوشابه گازدار دارای 182 کالری است. تنها جایگزینی یکی از این نوشیدنی ها در روز با یک لیوان آب لیمو می تواند میزان کالری دریافتی روزانه شما را 100 تا 200 کالری کاهش دهد.

حتی برخی شواهد نشان داده اند که مصرف نوشیدنی های کم کالری با وعده های غذایی می تواند موجب کاهش میزان کلی
کالری های مصرفی در آن وعده غذایی شود.

در یک مطالعه که با حضور 44 زن انجام شد، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شده و یک گروه ناهار خود را به همراه یک نوشیدنی حاوی کالری و گروه دیگر با یک نوشیدنی بدون کالری مصرف می کردند. سپس، پژوهشگران کالری های مصرفی آنها را اندازه گیری می کردند. آنها دریافتند مصرف نوشیدنی های حاوی کالری مانند نوشابه های گازدار شیرین شده با قند، شیر و آبمیوه نه تنها کاهش غذای مصرفی را به همراه نداشت، بلکه کل کالری های مصرفی به واسطه کالری موجود در نوشیدنی نیز افزایش یافت.  اگرچه آب لیمو بدون کالری
نیست، اما میزان کالری موجود در آن به اندازه ای کم است که می تواند اثری مشابه را ایجاد کرده و به کاهش کالری دریافتی کمک کند.

 آب لیمو و کاهش وزن

آب لیمو و کاهش وزن

آب لیمو می تواند شما را هیدراته نگه دارد

از انتقال مواد مغذی به سلول ها تا حمل مواد زائد به خارج از بدن، نوشیدن آب به میزان کافی برای هیدراته نگه داشتن بدن جزئی حیاتی از حفظ سلامت محسوب می شود.  تامین آب مورد نیاز بدن برای چیزی از تنظیم دمای بدن تا بهبود عملکرد جسمانی نیاز است. حتی برخی شواهد نشان داده اند که هیدارته نگه داشتن بدن می تواند به کاهش وزن کمک کند.  پژوهش ها نشان داده اند که هیدراتاسیون افزایش یافته ممکن است شکستن چربی ها را افزایش داده و چربی سوزی را بهبود ببخشد.  تامین آب مورد نیاز بدن در
سطوح مناسب ممکن است به کاهش احتباس آب نیز کمک کند که می تواند موجب علائمی مانند نفخ، پف کردگی و افزایش وزن منجر شود. 
از آنجایی که بخش قابل توجهی
از آب لیمو از آب تشکیل شده است، این نوشیدنی نیز می تواند به حفظ هیدراتاسیون مناسب کمک کند.

نوشیدن آب لیمو ممکن است سوخت و ساز را تقویت کند

مطالعات نشان داده اند که نوشیدن آب به میزان کافی می تواند به طور بالقوه به افزایش سوخت و ساز در بدن کمک کند. به گفته پژوهشگران، هیدراتاسیون خوب عملکرد میتوکندری، بخشی در سلول که به
تولید انرژی برای بدن کمک می کند، را تقویت می کند. این شرایط به افزایش در سوخت و ساز منجر می شود که ممکن است در گام بعدی کاهش وزن را به همراه داشته باشد.

همچنین، نوشیدن آب نشان داده است که با القای ترموژنز، یک فرآیند متابولیک که در آن برای تولید گرما کالری سوزانده می شود، سوخت و ساز را تقویت می کند.  پژوهش ها در زمینه آب لیمو محدود هستند، اما به دلیل این که آب ماده اصلی این نوشیدنی محسوب می شود احتمالا فواید تقویت کنندگی سوخت و ساز مشابه با آب معمولی را ارائه می کند.

آب لیمو می تواند احساس سیری بیشتر را در شما ایجاد کند

نوشیدن آب اغلب به عنوان بخشی اساسی از هر رژیم کاهش وزن توصیه شده است زیرا می تواند احساس سیری و پری را بدون افزودن کالری های بیشتر ایجاد کند.  نتایج یک مطالعه نشان داد که نوشیدن 16.9 اونس (0.5 لیتر) آب پیش از صبحانه می تواند میزان کالری های مصرفی در
این وعده غذایی را تا 13 درصد کاهش دهد. 
نتایج مطالعه ای دیگر نیز
نشان داد که نوشیدن آب با غذا احساس گرسنگی را کاهش داده و افزایش سیری طی وعده غذایی را به همراه دارد. 
از آنجایی که آب لیمو یک نوشیدنی کم کالری است و می تواند به روشی مشابه با آب معمولی احساس سیری را افزایش دهد، نوشیدن آن می تواند روشی موثر برای کمک به کاهش کالری های دریافتی باشد.

آب لیمو می تواند کاهش وزن را بهبود ببخشد

به واسطه آثار بالقوه روی
سوخت و ساز، احساس سیری و هیدراتاسیون، برخی شواهد نشان داده اند که آب (از جمله آب لیمو) می تواند کاهش وزن را بهبود ببخشد.

طی یک مطالعه با حضور 48 فرد بزرگسال، این افراد به دو گروه رژیم غذایی کم کالری با مصرف 16.9 اونس (0.5 لیتر) آب پیش از هر وعده غذایی و گروه رژیم غذایی کم کالری بدون مصرف آب تقسیم شدند.  در پایان مدت 12 هفته ای این
مطالعه، شرکت کنندگان در گروهی که آب مصرف می کردند 44 درصد بیشتر از شرکت کنندگان در گروه دیگر وزن کم کرده بودند. 
همچنین، مطالعه ای دیگر نشان
داده است که افزایش آب مصرفی می تواند به تحریک کاهش وزن مستقل از رژیم غذایی یا ورزش کمک کند.

اگرچه این مطالعات به طور خاص روی مصرف آب معمولی متمرکز بودند، احتمالا نتایجی مشابه را می توان برای آب لیمو نیز در نظر گرفت.

 آب لیمو و کاهش وزن

آب لیمو و کاهش وزن

آب لیمو لزوما بهتر از آب معمولی نیست

آب لیمو فواید سلامت بالقوه بسیاری را ارائه می کند که از بهبود هیدراتاسیون تا افزایش حس سیری را شامل می شوند. با این وجود، ذکر این نکته اهمیت دارد که آب منبع اصلی این فواید محسوب می شود.  آب لیمو حاوی مواد مغذی اضافی از عصاره لیمو است که از آن جمله می توان به ویتامین C و آنتی اکسیدان ها اشاره کرد، اما این مواد مغذی احتمالا هیچ اثری روی وزن شما ندارند. افزون بر این، اثر قلیایی سازی عصاره لیمو هیچ اثر روشنی روی وزن ندارد.  گفته می شود، آب لیمو ممکناست برای پیشگیری از تشکیل سنگ های  کلیه به واسطه اسیدهای موجود در آن مفید باشد.

آب لیمو را چگونه بنوشیم؟ 

آب لیمو یک نوشیدنی با قابلیت سفارشی سازی بالا است و می توان آن را بر اساس اولویت های شخصی تهیه کرد. دستورالعمل ها معمولا شامل ترکیب آب یک نیمه لیمو در یک لیوان آب می شوند. برای افزودن عطر و طعم بیشتر می توانید چند ماده دیگر را نیز به این نوشیدنی اضافه کنید.  در همین راستا، افزودن چند برگ نعناع، چند برش خیار یا اندکی زردچوبه می تواند بر فواید یک لیوان آب لیمو اضافه کند.

بسیاری از مردم ترجیح می دهند روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب لیمو آغاز کنند، اما در هر زمان از روز می توانید این نوشیدنی مفید را مصرف کنید. آب لیمو را می توان به صورت گرم مانند چاییا با افزودن چند تکه یخ به صورت سرد سرو کرد.   به رغم ادعاهایی که مصرف آب
لیمو در دماهایی خاص را با فواید بیشتر مرتبط می دانند، اما شواهد اندکی برای پشتیبانی از این ادعاها در دسترس هستند.

 

خواص خار مریم

خواص خار مریم

خواص میوه های قرمز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا