اثرات مضر مسکن ها چیست؟

پنج‌شنبه 24 آذر 1401 سلامت
اثرات مضر مسکن ها

 

اثرات مضر مسکن ها چیست؟

اثرات مضر مسکن ها:برخی از داروها جزء ضروری هر کیت کمک های اولیه هستند. اینها شامل مسکن هایی مانند استامینوفن (پاراستامول) و همچنین داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)  مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن است.

از آنجایی که آنها به راحتی و بدون نسخه در دسترس هستند، مردم اغلب از آنها بیش از حد یا زیاد استفاده می کنند که ممکن است منجر به عوارض جانبی منفی شود. به همین دلیل مهم است که از دوز و دستورالعمل های ذکر شده روی برچسب داروهای بدون نسخه (OTC) پیروی کنید.

اثربخشی دارو بسته به نوع و شدت درد و همچنین عوامل دیگری مانند دوز می تواند متفاوت باشد.

استفاده بیش از حد از داروهای مسکن OTC می تواند به روش های زیر به سلامت شما آسیب برساند.

 

اثرات مضر مسکن ها

اثرات مضر مسکن ها

1. مشکل کلیه

استفاده طولانی مدت یا بیش از حد از برخی مسکن ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، آسپرین، استامینوفن و ناپروکسن سدیم می تواند بار سمی روی کلیه ها را افزایش دهد.

رگ‌های خونی کوچک داخل کلیه‌ها باید سخت کار کنند تا مواد زائد این داروها را فیلتر کنند. این می تواند به مرور زمان به رگ های خونی آسیب برساند و منجر به نفروپاتی ضد درد شود که یک مشکل مزمن کلیوی است.

اگر این داروها را در حالی که کم آب هستید یا فشار خون پایین دارید مصرف کنید، خطر آسیب کلیه ناشی از دارو بیشتر می شود.

 

2. آسیب کبدی

مصرف برخی از NSAID ها می تواند به سلامت کبد آسیب برساند و منجر به آسیب کبدی شود

آسپرین و استامینوفن (پاراستامول) داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی پرکاربردی هستند که به راحتی بدون نسخه در دسترس هستند. مصرف آنها در دوزهای بالا می تواند برای کبد سمی باشد، اما آسیب ناشی از آن ممکن است از نظر بالینی آشکار نباشد.

در بیشتر موارد، آسیب کبدی ناشی از مصرف بیش از حد NSAID منجر به هپاتیت حاد در عرض 1 تا 3 ماه پس از شروع دارو می شود.اگر مصرف بیش از حد این دارو را برای مدت طولانی ادامه دهید، می تواند به شدت به کبد شما آسیب برساند و حتی می تواند کشنده باشد.

استامینوفن عامل اصلی آسیب کبدی ناشی از دارو در ایالات متحده است، اما مصرف آن در دوزهای توصیه شده می تواند شما را از این خطر نجات دهد.

به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، یک فرد بالغ سالم نباید بیش از 4000 میلی گرم استامینوفن در روز مصرف کند، در حالی که برای افرادی که بیماری کبدی از قبل وجود داشته اند توصیه می شود دوز آن را تا 2000 میلی گرم یا کمتر در روز حفظ کنند.

 

3. مشکلات معده

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی رایج و مسکن ها مانند دیکلوفناک، ناپروکسن، آسپرین و ایبوپروفن حاوی اسید استیل سالیسیلیک هستند. بنابراین، این داروها تمایل به افزایش اسیدیته معده دارند که به نوبه خود باعث تحریک و آسیب به پوشش داخلی معده و اثنی عشر می شود.

NSAID ها همچنین میکروبیوم سالم روده و حرکات روده را مختل می کنند. استفاده زیاد یا زیاد از این داروها حتی ممکن است باعث ایجاد زخم در معده و روده کوچک شود.

بهترین راه برای به حداقل رساندن این عوارض جانبی، مصرف یک آنتی اسید همراه با چنین دارویی است. این اقدام پیشگیرانه به خنثی کردن اسیدیته ناشی از NSAID ها، مسکن ها و آنتی بیوتیک ها کمک می کند.

 

4. نارسایی قلبی

مصرف داروهای NSAID برای مدت طولانی / دوزهای بالا می تواند منجر به نارسایی قلبی شود

مصرف داروهای NSAID برای مدت طولانی یا در دوزهای بالا می تواند خطر قلبی عروقی شما را افزایش دهد که ممکن است منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و حتی مرگ شود.  تحقیقات زیادی برای تأیید این ادعا وجود دارد، از جمله مطالعه سال 2011 منتشر شده در BMJ و بررسی سال 2013 منتشر شده در The Lancet.

در سال 2004، یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی بسیار محبوب به نام Vioxx (rofecoxib) به دلیل این نگرانی از بازار متوقف شد.

 

اثرات مضر مسکن ها

اثرات مضر مسکن ها

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مسکن ها  برای این افراد مضر است

اگر زیر 16 سال یا بالای 65 سال سن دارید
اگر باردار هستید یا در تلاش برای باردار شدن هستید
اگر در حال شیردهی هستید
اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید
اگر آسم دارید
اگر قبلاً به NSAID ها واکنش آلرژیک داشته اید
اگر سابقه زخم معده دارید
اگر از قبل هر نوع بیماری قلبی، کبدی یا کلیوی دارید
اگر از فشار خون قبلی، گردش خون یا مشکلات روده رنج می برید

اگر هر یک از این عوامل خطر را دارید، باید قبل از شروع هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است استفاده از NSAID ها را در چنین مواردی منع نکند، اما همه عوامل مربوطه را در نظر می گیرد، خطرات را رد می کند و دوز مناسب را برای مورد خاص شما توصیه می کند.

اگر پزشک پس از ارزیابی، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را برای شما نامناسب تشخیص دهد، ممکن است جایگزین بهتری مانند پاراستامول را توصیه کند.

 

آیا کمبود روی دارید

مزایا استفاده از روی یا زینک/ 25 علائم کمبود شدید زینک در بدن

سلامت استخوان

سلامت استخوان/نوشیدنی های سالم برای تقویت استخوان ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا