اتوبوس دوطبقه سترا، به ناوگان حمل و نقل اروپا می‌پیوندد – فناوری

شنبه 14 مرداد 1396 فناوری

برند مشهور سترا که بخشی از گروه EvoBus و از شرکت‌های تابعه دایملر است، اتوبوس دوطبقه جدیدی با ظاهر جذاب ساخته که از نظر آیرودینامیک و توانایی‌های فنی، کم‌نظیر است

کمی پس از نمایش مرسدس بنز Tourismo RHD، دایملر یک اتوبوس کاملا جدید برای نمایش دارد. سترا با شکل دوطبقه و ضریب درگ ۰.۳۵ در بخش جلویی اتوبوس، به جمع ناوگان حمل و نقل عمومی می‌پیوندد. سازندگان اتوبوس همیشه به فضای داخلی کابین توجه می‌کنند؛ اما با این وجود پیشرفت‌هایی که در آیرودینامیک این وسایل نقلیه ایجاد شده است، آن‌ها را جذاب‌تر از قبل نشان می‌دهد.

شاید سترا به پای طراحی آیرودینامیک فورد فوکوس RS نرسد؛ اما با ضریب درگ ۰.۳۵، مقایسه‌ی این دو بسیار منطقی است. درحالی‌که شرکت‌های تولیدی سعی می‌کنند اتوبوس‌ها را با خلاقیت در طراحی زیباتر کنند؛ سترا روش جالبی برای طراحی S 531 DT، مخصوصا با رنگ بنفش پیکسیس (Viola Pyxis) پیدا کرده است.

اتوبوس دوطبقه سترا

مطمئنا محصول سترا، جگوار E-Type نیست؛ اما ممکن است نسخه E-Type اتوبوس‌های دوطبقه باشد. این اتوبوس جدید ۱۴ متری، متعلق به خانواده TopClass 500 و دارای ۸۳ صندلی برای مسافران است. علاوه بر داشتن فضای کافی برای جا دادن مسافران به همراه چمدان‌ها، ظرفیت حمل بار این اتوبوس ۸.۴ متر مکعب است که نسبت به دیگر مدل‌ها ظرفیت بالایی محسوب می‌شود.

سترا S 531، همه‌ی امکاناتی را که در یک وسیله نقلیه بزرگ می‌توانید تصور کنید، از یک آشپزخانه و دستشویی گرفته تا حمام، به همراه دارد. رانندگان این اتوبوس دوطبقه می‌توانند کمتر برای سوخت‌گیری به ایستگاه‌های سوخت بروند؛ به این دلیل که ظرفیت باک‌ دیزل از ۵۱۰ به ۵۴۰ لیتر رسیده و نسبت به S 431 DT (مدلی که در سال ۲۰۰۲ به تولید رسید) افزایش یافته است. همچنین، محلی برای یک مخزن اختیاری وجود دارد که می‌توان ۱۷۰ یا حتی ۲۷۰ لیتر سوخت اضافه برای سفرهای طولانی در آن ذخیره کرد.

اتوبوس دوطبقه سترا

درحالی‌که مخازن هوای فشرده به زیر پلت‌فرم راننده و نزدیک به محور عقب منتقل شده‌اند. فضاهای آزادشده در سمت چپ اتوبوس اکنون توسط باک‌های سوخت اشغال شده‌اند. سترا تخمین می‌زند که اگر S 531 DT سالانه ۱۰۰، هزار کیلومتر رانندگی کند، حدود ۳۰۰۰ لیتر سوخت در مقایسه با نسل‌های قبلی خود صرفه‌جویی خواهد کرد. این قابلیت نه‌تنها به خاطر شکل آیرودینامیک آن، بلکه به دلیل پیشرانه دیزلی ۱۲.۸ لیتری با ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۱۱۰۰ دور بر دقیقه ایجاد شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های این اتوبوس سیستم تهویه مطبوع با قابلیت توزیع هوای معطر است که مستقیما از مرسدس کلاس S قرض گرفته شده. این فناوری، با شش رایحه‌ی دلپذیر، فضای مناسبی برای مسافران فراهم می‌کند.

بدون شک حمل ۸۳ مسافر، نیازمند ایمنی بالایی است. سترا S531 DT، در واقع اولین اتوبوس جهان است که دارای ترمزهای کمکی فعال (ABA 4) با قابلیت تشخیص عابر پیاده خواهد بود. این سیستم نه‌تنها راننده را از تصادف ناگهانی با عابران پیاده آگاه می‌کند، بلکه به‌طور خودکار ترمزها را نیز فعال خواهد کرد.

اتوبوس دوطبقه سترا

مقاله‌های مرتبط:

رادار دوربرد سترا که در جلوی اتوبوس نصب می‌شود، می‌تواند هر گونه مانع را تا فاصله ۲۵۰ متری نشان دهد؛ درحالی‌که عابر پیاده را از فاصله ۸۰ متری تشخیص خواهد داد. در مورد موتورسیکلت، اسکوتر و دوچرخه، رادار اتوبوس تا حداکثر فاصله‌ی ۱۶۰ متری عمل خواهد کرد. یکی دیگر از امکانات سترا، سیستم محافظت جانبی (Sideguard Assist) است که از کامیون‌های مرسدس قرض گرفته شده و می‌تواند برای دیدن و تسلط بر نقاط کور، به راننده کمک کند. هر زمان که شیئی در اطراف اتوبوس در حال حرکت یا تغییر مسیر باشد، این سیستم به راننده هشدار می‌دهد.

اتوبوس دوطبقه جدید سترا با توجه موفقیت سه نسل قبلی ساخته شده است که اولین نسخه آن S 228 DT در سال ۱۹۸۱ بود. این شرکت تاکنون موفق به پیش‌فروش بیش از ۴۰۰۰ دستگاه از اتوبوس جدید خود شده است.

گالری تصاویر


منبع : زومیت

"زانتیا" چقدر ایمن است؟-فناوری

حیات چیست؟-فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا