آی 20 بهترین هاچ‌بک سال ایران-فناوری

یکشنبه 30 مهر 1396 فناوری

این خودرو در مقایسه با نسل قبل خود واقعا بزرگتر شده است. آی 20 در مدل 2017 با افزایش 7سانتی‌متری در طول بدنه و نیز افزودن 2 سانتی‌متر به عرض خودرو، تلاش کرده تا اتومبیلی جادارتر و بزرگتر از همیشه بسازد. این خودرو در مقایسه با رنو ساندرو و پژو 207 دوقلوهای فرانسوی 50میلیونی که در رده هاچ‌بک‌های کوچک شهری رقیب مستقیم آی 20 هستند به ترتیب 5 و 17 سانتی‌متر بزرگتر است تا نشان دهد برای برتری در این کلاس با هیچ کس شوخی ندارد.

فرادید| از سال‌های 86 که کم‌کم تولید خودروی پژو 206 فزونی گرفت و همزمان با رشد تیراژ، این اتومبیل فرانسوی با افت کیفیت روبرو شد، خلا حضور یک هاچ‌بک مدرن و زیبا در بازار ایران کاملا احساس می‌شد. این نیاز که گاهی از طریق محصولات وارداتی و گاه با مونتاژ خودروهای اقتصادی اما قدیمی اروپایی تامین می‌شد از انتهای سال گذشته و با ورود مدل آی20 هیوندای به خط تولید کرمان موتور به خوبی رفع شده و بازار پس از مدت‌ها با یک اتومبیل مدرن و ایمن مواجه شده است که البته مزایا و معایب خاص خود را دارد.

آی 20، لوبیای سحرآمیز کره‌ای

 

به گزارش فرادید، آی 20 که در خلال 4 سال گذشته در دو فیس‌لیفت با قیمتی 80 تا 100 میلیونی توسط واردکننده رسمی محصولات هیوندای در ایران، خودرویی پرطرفدار بود، از زمان مونتاژ توسط کرمان موتور شرایط متفاوتی به خود دیده و بررسی‌های مختلف خبر از نقاط ضعف و قوت این خودرو در عین حفظ استانداردهای روز جهان می‌دهد. در شش بخش جداگانه با نگاه به اطلاعات بازار و نظرات خریداران سعی می‌کنیم هاچ‌بک کوچک هیوندای را بررسی کنیم تا شاید به انتخاب بهتر خریداران ایرانی کمک کنیم.

ابعاد بدنه

آی 20، لوبیای سحرآمیز کره‌ای

 

این خودرو در مقایسه با نسل قبل خود واقعا بزرگتر شده است. آی 20 در مدل 2017 با افزایش 7سانتی‌متری در طول بدنه و نیز افزودن 2 سانتی‌متر به عرض خودرو، تلاش کرده تا اتومبیلی جادارتر و بزرگتر از همیشه بسازد. این خودرو در مقایسه با رنو ساندرو و پژو 207 دوقلوهای فرانسوی 50میلیونی که در رده هاچ‌بک‌های کوچک شهری رقیب مستقیم آی 20 هستند به ترتیب 5 و 17 سانتی‌متر بزرگتر است تا نشان دهد برای برتری در این کلاس با هیچ کس شوخی ندارد.

 

گنجایش فضای پای سرنشینان عقب در مدل 2017 آشکارا اضافه شده در حالی که سرنشینان جلو با جثه عادی واقعا احساس کمبود فضا ندارند. در عین حال صندوق عقب خودرو با گنجایشی 325 لیتری، در کنار چند محفظه ریز و درشت درون اتاق، لذت سفر را دوچندان می‌کند.

نمره : 5 از5

 

طراحی

آی 20، لوبیای سحرآمیز کره‌ای

 

در مقایسه با نسل قبل و حتی فیس‌لیفت 2014، آی 20 جدید خودرویی زیباتر، جسورتر و البته مدرن‌تر است. برخی المان‌های نسل قبل مثل نبود جلوپنجره همچنان در این نسل نیز حفظ شده‌اند با این توضیح که هیوندای با کاهش 2سانتی‌متری ارتفاع خودرو و نیز ساخت اتومبیلی با زوایای تیز سعی کرده آی20 را بیش از همیشه آئرودینامیک و در برابر باد، قابل انعطاف‌تر سازد. کاهش مصرف سوخت یکی از نتایج مهم این کار است.

 

بخش چراغ‌های جلو و عقب با فرمی نزدیک به محصولات اروپایی، به خوبی یادآور یک اتومبیل آلمانی است. در عین بخش عقبی آی20 که شباهت بسیاری به کراس‌اوور توسان دارد، یکی از نقاط قوت طراحی این محصول است. 

 

نگاهی به فضای داخلی خودرو و چیدمان اتاق هم به خوبی نشان می‎‌دهد تا چه اندازه خودروسازان کره‌ای در زمینه استفاده از مواد ارزان‌قیمت متبحر هستند به طوری که تا زمان لمس داشبورد، احساس ورود به یک کابین لوکس به شما دست می‌دهد. جدا از بحث ظاهری، ارگونومی اتاق و سهولت استفاده از ادوات خودرو خوب بوده و کیفیت ساخت نیز در مقایسه با نسل قبل بهبود یافته است.
نمره : 4از5

 

موتور و فنی

آی 20، لوبیای سحرآمیز کره‌ای

 

موتور 1.4 لیتری آی 20 با نام سی‌آردی از جمله پیشرانه‌های کم‌مصرف و پیشرو این شرکت است که به سیستم پاشش چند نقطه ای سوخت موسوم به MPI مجهز بوده و در دور نسبتا مناسب4هزار، حدود 135 نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار شما قرار می‌دهد که این به معنی توان مانور مناسب خودرو است.

 

قدرت 100 اسبی آی20 هم برای مانورهای شهری کافی و متناسب بوده گرچه در جاده‌های بین شهری نمی‌توان انتظار بالایی از آی 20 داشت. در واقع آی20 برخلاف خودروهایی همانند آلفا رومئو جولیتا یا سئات لئون، شتاب سریعی نداشته و بین 10 تا 11 ثانیه زمان می‌خواهد تا به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.

 

عملکرد جعبه دنده خودرو در این بین نقش مهمی داشته و از آنجا که هدف سازنده، کاهش مصرف سوخت و سهولت رانندگی بوده نه دینامیک رانندگی بالا، به همین دلیل آی20 را باید در بازار ایران با خودروهای هم‌رده مثل کیا ریو 2016 یا رنو ساندرو مقایسه کرد. لازم به ذکر است که گیربکس 4 دنده و اتومات آی20 تعویض دنده های نرم و روان دارد که باعث عملکرد مناسب این هاچ‌بک 1075 کیلویی در هنگام حرکت می گردد.
نمره : 4.5 از5

تجهیزات

آی 20، لوبیای سحرآمیز کره‌ای

این خودرو به شکل جالبی می‌تواند شما را غافلگیر کند. مثلا یک محفظه خنک‌کننده دارد که می‌توانید نوشیدنی‌های خود را داخل آن بگذارید و سرد که شد بنوشید. صفحه نمایش 7 اینچی این خودرو که منوی فارسی هم دارد در کنار سیستم ام‌پی‌تری پلیر و 6 بلندگو کیفیت خوبی داشته و فرمت‌های روز را پشتیبانی می‌کند.

 

آینه‌های الكتروكروميك، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم پخش DVD ، سنسور پارك عقب، چراغ مه‌شكن جلو و عقب، سیستم رهیاب ماهواره‌ای و بلوتوث، تریم داخلی دو رنگف آینه جانبی برقی همراه با گرمکن انواع ترمز ABS + EBD، سیستم كنترل پایداری الکترونیکي (ESC), كامپيوتر سفری، كنترل سيستم صوتی از روی فرمان، تهويه مطبوع اتوماتيک، سیستم كنترل ايستايی در سربالايي (HAC)، اخطار دهنده فشار باد چرخ‌ها (TPMS)، سنسور باران، محفظه خنک نگهدارنده، دوربین دید عقب، بلوتوث، چراغ روشنایی روز (Day Light) از جمله امکاناتی هستند که این خودرو دارد. در عین حال حذف سانروف و کاهش تعداد کیسه های هوا از 5 به 2 را می توان از جمله دستاوردهای کرمان خودرو در زمینه کاستن از قیمت نهایی هیوندای آی 20 برشمرد.
نمره : 3.5 از 5

 

ایمنی

آی 20، لوبیای سحرآمیز کره‌ای

 

در بررسی‌هایی که موسسه اروپایی انکپ (کانون امنیت تصادف اروپا) از نسل جدید هیوندای آی20 در زمستان سال 2015داشته این خودرو توانسته 4 ستاره از 5 ستاره را به دست آورده و از آزمایش سخت این موسسه سربلند بیرون آید.

 

البته نمونه مورد آزمایش با 5 ایربگ به انکپ اروپا رفته است. به لطف بدنه محکم و البته قفسه فولادینی که برای اتاق تدارک دیده شده وضعیت آی20 در تصادف از جلو و کنار مناسب است. در عین حال داشتن انواعی از سیستم‌های ترمز و پایداری کمک می‌کند تا این خودرو در مانورهای مختلف سطح تعادل مناسبی از خود نشان دهد و جان سرنشینان را به شکلی متناسب حفظ نماید.
نمره : 4 از 5

 

ارزش خرید

آی 20، لوبیای سحرآمیز کره‌ای

 

قیمت این خودرو در مقایسه با سطح تجهیزاتی که دارد واقعا بالا است. البته مقایسه این خودرو با محصولات قدیمی‌تر وارداتی عکس این موضوع را نشان می‌دهد و بر اختلاف 10 تا 15 میلیونی این خودرو نسبت به نمونه‌های مشابه صحه می‌گذارد. آی 20 اگر با موتورهای قدرتمندتر و نیز تریم‌های بالاتر توسط کرمان موتور وارد بازار شود، هم می‌تواند به فروش بیشتری امیدوار بوده و هم پای هیوندای را در این بخش از بازار محکم‌تر کند.

 

این خودرو با وجود برخی کاستی‌ها، فعلا بهترین هاچ‌بک سایز بی (B) و کوچک بازار ایران است که با قیمتی کمتر از 92 میلیون از سازنده قابل خریداری است. در نبود خودروهای زیر مجموعه فولکس واگن اعم از پولو یا سئات ایبیزا در بازار ایران، آی 20 عنوان بهترین هاچ‌بک سال را به خود اختصاص خواهد داد. کوچولوی کم‌مصرف هیوندای البته این مقام را تا زمان ورود نسل جدید کیا ریو، تولید نسل جدید پژو 208 و نیز عرضه احتمالی نیسان میکرا حفظ خواهد کرد.
نمره نهایی : 4.1 از 5

منبع : فرادید

سیم کارت «eSIM» چیست؟-فناوری

فناوری جدید مزدا در نمایشگاه توکیو-فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا