آیا دیسک گردن باعث فلج شدن می شود؟

چهارشنبه 22 دی 1400 بازار

فتق دیسک گردن زمانی اتفاق می‌افتد که مرکز ژل مانند دیسک نخاعی از ناحیه‌ای ضعیف پاره شود و از دیواره بیرونی سخت، خارج گردد. دیسک را مانند یک دونات ژله‌ای تصور کنید که مرکز نرم آن درون یک هسته خارجی سخت‌تر قرار گرفته است. ممکن است زمانی که ماده دیسک عصب نخاعی را لمس یا فشرده می‌کند، علائمی مانند گردن درد، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن را تجربه کنید.

درمان با استراحت، مسکن، تزریق نخاعی و فیزیوتراپی اولین قدم برای بهبودی است. اکثر افراد در عرض 6 هفته بهبود می‌یابند و به فعالیت عادی باز می‌گردند. اگر علائم بهبود نیابد، هرنیای دیسک گردن می‌تواند باعث فلج هر دو اندام فوقانی و تحتانی شود، اگرچه این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.

علائم فتق دیسک گردن

برخی از علائم و نشانه‌های رایج فتق دیسک گردن عبارتند از:

  • درد گردن ناشی از بیرون زدگی دیسک: این درد معمولاً در پشت یا کنار گردن احساس می‌شود. این درد می‌تواند از یک درد خفیف که در هنگام لمس حساس می‌شود تا یک درد تیز یا سوزش متغیر باشد.
  • درد رادیکولار: این درد می‌تواند از یک عصب فشرده در گردن از طریق شانه، بازو، دست یا انگشتان ساطع شود. گاهی اوقات ممکن است احساس گرما یا شوک الکتریکی ایجاد شود.
  • رادیکولوپاتی گردن: فشرده شدن عصب یا التهاب ریشه عصبی نیز ممکن است باعث بی‌حسی یا ضعفی شود که به شانه، بازو، دست یا انگشتان ساطع می‌شود. درد رادیکولار نیز ممکن است در برخی موارد با رادیکولوپاتی همراه باشد.
  • علائم با نحوه قرارگیری یا فعالیت‌های خاص سر بدتر می‌شود: درد فتق دیسک در طول فعالیت‌هایی مانند ورزش یا بلند کردن وزنه سنگین، تشدید و بدتر می‌شود. برخی از موقعیت‌های سر مانند چرخش به یک طرف یا کج کردن سر به جلو ممکن است باعث بدتر شدن درد شوند.
  • سفتی گردن: درد و التهاب ناشی از فتق دیسک گردن ممکن است منجر به محدود شدن برخی حرکات گردن شده و دامنه حرکت را کاهش دهد.

در صورت فشرده یا ملتهب شدن طناب نخاعی توسط فتق دیسک گردن، ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را تجربه کنید:

هر یک از این علائم یا نشانه‌ها نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

آیا فتق دیسک گردن باعث فلج شدن می‌شود؟

به ندرت اتفاق می‌افتد که علائم و نشانه‌های فتق دیسک گردن به جای اینکه تثبیت شده و در نهایت خود به خود از بین بروند، به‌تدریج بدتر شوند. در صورتی که ریشه عصب گردنی فشرده یا ملتهب باقی بماند، سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها می‌تواند بدتر شود.

به همین شکل، اگر طناب نخاعی توسط فتق دیسک گردن فشرده یا ملتهب شود، ممکن است مشکلاتی در راه رفتن، هماهنگی یا کاهش کنترل مثانه یا روده ایجاد شود. این نوع از نقایص عصبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند تا از بدتر شدن یا دائمی شدن آنها جلوگیری شود و حتی گاهی ممکن است باعث فلج شوند.

درمان محافظه کارانه فتق دیسک گردن

درد ناشی از فتق دیسک گردن معمولاً با درمان‌های غیرجراحی قابل کنترل است. درمان‌های اولیه ممکن است شامل یک دوره کوتاه استراحت، داروهای ضد درد و فیزیوتراپی به منظور بهبود استحکام، انعطاف‌پذیری و وضعیت گردن باشد.

اصلاح فعالیت

فتق دیسک گردن معمولاً هنگامی که برای اولین بار ایجاد می‌شود یا در حین عود، گاه و بیگاه مانند حین فعالیت، بیشترین درد را دارد. اگر درد گردن شدید است یا به بازو یا دست ساطع می‌شود، یک دوره کوتاه استراحت یا اصلاح فعالیت توصیه می‌شود. نمونه‌های اصلاح فعالیت شامل موارد زیر است:

  • خودداری از فعالیت‌های شدید، مانند کار بدنی یا ورزش
  • اجتناب از حرکات خاصی که درد را بدتر می‌کند، مانند چرخاندن سر به یک طرف
  • تغییر وضعیت خواب، مانند تعویض بالش یا خوابیدن به پشت به جای پهلو یا شکم

استراحت به کاهش درد ناشی از فتق دیسک گردن کمک می‌کند. با کاهش درد، سطح فعالیت ممکن است دوباره افزایش یابد.

داروها

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. از آنجایی که برخی از بدترین دردهای ناشی از فتق دیسک ناشی از التهاب ریشه‌های عصبی و سایر بافت‌ها است، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه (ادویل، آلو، موترین) معمولاً اولین داروهایی هستند که تجویز می‌شوند.

در صورتی که داروهای بدون نسخه به اندازه کافی باعث تسکین درد نشوند، پزشک می‌تواند مسکن‌های دیگر را به صورت کوتاه مدت تجویز کند. برخی از این داروها عبارتند از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی قوی، شل‌کننده‌های عضلانی، یا استروئیدهای خوراکی. با توجه به خطر بیشتر عوارض جانبی خطرناک، داروهای مسکن تجویزی معمولاً فقط به صورت کوتاه مدت استفاده می‌شوند، مانند هنگام عود شدید یا تنها به مدت یک یا دو هفته.

فیزیوتراپی

هدف فیزیوتراپی کمک به بازگشت هرچه سریع‌تر به فعالیت و جلوگیری از آسیب مجدد است. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند به شما تکنیک‌های وضعیت مناسب، بلند کردن و راه رفتن را آموزش دهند و با شما برای تقویت و کشش عضلات گردن، شانه و بازو همکاری خواهند کرد. آنها همچنین شما را به کشش و افزایش انعطاف ستون فقرات و بازوها تشویق می‌کنند. ورزش و تمرینات تقویتی عناصر کلیدی درمان هستند و باید به مدت طولانی انجام شوند.

تزریقات استروئید

این روش با فلوروسکوپی اشعه ایکس انجام می‌شود و شامل تزریق استروئیدها و یک عامل بی‌حس کننده به فضای اپیدورال ستون فقرات است. این دارو در کنار ناحیه دردناک به منظور کاهش تورم و التهاب اعصاب تزریق می‌شود. حدود 50 درصد از بیماران پس از تزریق اپیدورال تسکین می‌یابند، اگرچه نتایج معمولاً موقتی هستند. ممکن است برای رسیدن به اثر کامل، تزریق‌های مکرر انجام شود. مدت زمان تسکین درد متفاوت است و هفته‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد. تزریقات همراه با فیزیوتراپی یا برنامه ورزشی خانگی انجام می‌شود.

درمان‌های جراحی

با پیشرفت و بدتر شدن علائم یا در صورت عدم نتیجه‌گیری با به کار گیری درمان محافظه کارانه، ممکن است نیاز به جراحی باشد. عواملی مانند سن بیمار، مدت زمانی که مشکل ادامه داشته است، سایر مشکلات پزشکی، جراحی‌های قبلی گردن و نتیجه مورد انتظار در برنامه‌ریزی جراحی در نظر گرفته می‌شود.

رایج‌ترین روش برای جراحی دیسک گردن، رویکرد قدامی (جلو گردن) است. اگر برای شرایط دیگری مانند تنگی کانال نخاعی نیاز به رفع فشار باشد، یک رویکرد خلفی (از پشت) ممکن است انجام شود.

دلار

قیمت دلار کانادا

آیا کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا