آیا اپل شرکت والت دیزنی را می‌ خرد؟ – فناوری

جمعه 25 فروردین 1396 فناوری

تحلیلگران شرکتی به نام RBC مطالعه‌ای انجام داده‌اند که در آن احتمال خرید دیزنی توسط اپل بررسی می‌شود.

آیا اپل می‌تواند والت‌دیزنی را خریداری کند؟ طبیعتاً این اقدام یک معامله بزرگ به ارزش میلیاردها دلار خواهد بود؛ اقدامی که تحلیلگران احتمال رخ دادن آن را می‌دهند.

طبق تحقیقاتی که شرکت RBC انجام داده است خرید دیزنی به کمپانی اپل اجازه می‌دهد نه‌تنها در زمینه تکنولوژی، بلکه در زمینه مدیا نیز قدرتمند شده و به‌راحتی رقبایش را پس بزند. درواقع پس از خریداری دیزنی شاهد ادغام بزرگ‌ترین کمپانی تکنولوژی دنیا با کمپانی به قدمت نزدیک به یک قرن خواهیم بود. در تحقیقات شرکت RBC آمده است:

نتیجه چنین معامله‌ای می‌تواند کمپانی را بسازد که با استفاده از قدرت مالی و ثباتی که دارد می‌تواند دنیای صنعت سخت‌افزار، محتوا و خدمات را دگرگون سازد. درواقع اگر معامله‌ای وجود داشته باشد که بتواند هالیوود و سیلیکون ولی را به لرزه بیندازد، خرید دیزنی توسط اپل خواهد بود.

سؤال اینجا است که چه چیزی باعث می‌شود این حدس و گمان‌ها به وجود آید؟ و آیا احتمال رخ دادن آن وجود دارد؟

اولین موضوعی که باید در نظر گرفت این است که اپل توان خرید دیزنی را دارد. این کمپانی خارج از مرزهای ایالات‌متحده دارای سرمایه‌ای در حدود ۲۳۰ میلیارد دلار دارد و انتظار می‌رود این سرمایه را به خاک آمریکا بازگرداند. البته انتقال این وجه، آسان نخواهد بود و اپل می‌بایست مالیات‌های زیادی پرداخت کند. همین امر نیز باعث می‌شود برای معامله‌ای که مدنظر دارد بسیار محتاطانه عمل کند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل گفته است نسبت به تغییرات قوانین مالیاتی آمریکا در سال ۲۰۱۷ خوش‌بین است. این یعنی احتمالاً اپل با مشکلات مالیاتی رو‌به‌رو نخواهد شد.

استیو جابز باب ایگر

از طرفی خرید دیزنی به قیمت بالایی صورت خواهد گرفت. طبق مطالعه شرکت RBC اپل می‌تواند با پرداخت ۴۰ درصد بیشتر، سهام دیزنی را به قیمت ۲۳۷ میلیارد دلار خریداری کند. اپل پس از پرداخت مالیات می‌تواند ۲۰۰ میلیارد دلار از این رقم را پرداخت کرده و مابقی را قرض کند.

خرید دیزنی بزرگ‌ترین معامله اپل خواهد بود. این کمپانی درگذشته کمپانی Beats را به قیمت ۲.۲ میلیارد دلار خریداری کرد که بزرگ‌ترین معامله اپل تاکنون محسوب می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که RBC به آن اشاره کرده است پرسش‌های سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذاران از تحلیلگران می‌پرسند که آيا دیزنی توسط اپل خریداری خواهد شد یا خیر. این موضوع اهمیت و احتمال بالای رخ دادن این معامله را نشان می‌دهد.

البته سؤالی وجود دارد که چرا اپل باید دیزنی را بخرد؟ محققان RBC دلایل قانع‌کننده‌ای آورده‌اند:

  • این کار باعث می‌شود اپل تنها به آیفون متکی نباشد. در حال حاضر فروش آیفون برای اپل بسیار با اهمیت است و در حدود ۶۰ درصد از درآمد اپل را تشکیل می‌دهد. درست است که آيفون محصول موفقی است اما نباید درآمد اصلی اپل را تشکیل بدهد.
  • سرویس خدماتی اپل گسترش می‌يابد. در زمانی که شاهد کاهش فروش تلفن‌های هوشمند باشیم، سرویس‌ها هستند که شاهد رشد درآمد خواهند بود. اپل نیز از این موضوع آگاه است و سرویس‌های متعددی برای ارائه به مشتریانش در نظر دارد. دیزنی با در اختیار داشتن انبوهی از سرویس‌ها می‌تواند به اپل در این زمینه کمک کند.
  • اپل می‌تواند به سرویس استریمی در حد تقابل با نتفلیکس و آمازون تبدیل شود. اپل در زمینه تکنولوژی سرآمد است؛ اما آنچه باعث می‌شود در ارائه سرویس استریم تبدیل به یک رقیب جدی برای نتفلیکس شود آرشیو بزرگ دیزنی خواهد بود. بسیاری از کاربران محتوای استریم را در دستگاه‌های موبایل (تبلت، لپ‌تاپ و تلفن هوشمند) تماشا می‌کنند. خرید دیزنی به اپل کمک می‌کند سرویس استریمی ارائه دهد که مناسب با سخت‌افزارهای محصولات اپل طراحی شده باشند.
  • خرید دیزنی به نفع سهامداران اپل خواهد بود. طبق مطالعات RBC خرید دیزنی در حدود ۱۸ درصد به ارزش سهام اپل خواهد افزود که به نفع سهامداران اپل است.
  • تاریخچه‌ی این دو کمپانی. استیو جابز زمانی که مدیرعامل اپل بود بیشترین سهام استودیوی پیکسار را در اختیار داشت.

محققان RBC در تحقیقات خود بیشتر به گفته‌ها و سؤالات سرمایه‌گذاران اتکا کرده بودند و در حال حاضر شواهدی مبنی بر اینکه اپل به دیزنی پیشنهاد داده باشد وجود ندارد.

باب ایگر

چند سالی است که احتمالات و شایعاتی مبنی بر اینکه اپل می‌خواهد کمپانی دیزنی را خریداری کند. این دو کمپانی دارای روابط بسیاری هستند که برای مثال می‌توان به مدیرعامل دیزنی، باب ایگر اشاره کرد. ایگر در کنار سمت مدیرعاملی در دیزنی، عضو هیئت‌مدیره اپل نیز هست. اگر دیزنی توسط اپل خریداری شود شاهد یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات دنیای رسانه و تکنولوژی خواهیم بود. نتیجه این اتفاق، ظهور کمپانی خواهد بود که می‌تواند در زمینه مدیا و تکنولوژی بی‌ٰرقیب باشد. اپل سرویس‌های مختلفی را مانند سرویس استریم آنلاین ارائه خواهد داد و از متکی بودن به فروش آیفون خارج خواهد شد.

محققان RBC در مورد این معامله گفته‌اند:

نتیجه چنین معامله‌ای باعث می‌شود کمپانی اپل بتواند کارهایی را انجام دهد که هیچ کمپانی توانایی آن را ندارد. ترکیب دیزنی و اپل می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را ایجاد کند. هردو کمپانی دیزنی و اپل نه‌تنها در زمینه فعالیت خود به‌عنوان رهبران آن صنعت محسوب می‌شوند بلکه دارای محصولات خاص و پرفروشی نیز هستند.

درواقع کمتر فردی در دنیا وجود دارد که با محصولات اپل و دیزنی آشنا نباشد. ادغام این دو کمپانی فرصتی از نظر مالی و امکانات به وجود خواهد آورد تا نه‌تنها محصولات متفاوتی ساخته شود بلکه فرصتی برای انجام کارهای جدید نیز شکل گیرد.

نظر شما در مورد خرید دیزنی توسط اپل چیست؟ فکر می‌کنید این دو کمپانی اگر مستقل باشند بهتر عمل خواهند کرد یا با ادغام آنها موافقید؟


منبع : زومیت

برچسب‌ها:

دستبند سلامتی ویوو اسمارت 3 گارمین با صفحه نمایش مخفی به بازار عرضه شد - فناوری

نسخه‌ی LMS GT4 از آئودی R8 معرفی شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا