آش /طرز تهیه آش تند و پر ادویه هندی

شنبه 11 دی 1400 آشپزی
ashe hendy

آش ها جزئ غذاهای خوشمزه هستند که علاوه بر خوشمزه بودن خواص زیادی دارند و یک غذای کامل محسوب می شوند گه هر 4 گروه مواد غذایی را دارا هستند.در بخش آشپزی مجله دایان با طرز تهیه آش هندی خوشمزه با ما همراه باشید .

این آش پر ادویه وتند است.و هرچند بعضی افراد غذاهای تند را دست ندارند ولی خوردن غذاهای تند خواص زیادی دارد  .کپسایسین  موجود در فلفل تند، باعث کاهش وزن، مبارزه با باکتری ها و تسکین ناراحتی معده و روده، کمک به سوزاندن کالری. محافظت از قلب. تسکین درد. همچنین  ثابت‌شده مصرف غذاهای تند به کاهش کلسترول خون کمک می کند و باعث کاهش حملات قلبی و سکته می شود.ادویه تند باعث می‌شود که مغز شما اندورفین و دوپامین آزاد کند، که می‌تواند حال شمارا خوب  و استرس را کاهش دهد.

مواد لازم برای تهیه آش تند هندی

  • بلغور گندم :۲ پیمانه
  • عدس: ۱ پیمانه
  • پیاز درشت: ۱ عدد
  •  ورمیشل: ۱ پیمانه
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۴ حبه
  • فلفل سبز تند :۲ عدد
  • آب مرغ یا عصاره مرغ :۲ لیوان
  • سبزی آش: ۱ پیمانه
  • نمک، زردچوبه و ادویه کاری به مقدار کافی
  • پودر تخم گشنیز: ½ قاشق چایخوری
آش

آش هندی

طرز تهیه آش تند و پر ادویه هندی

  1.  برای تهیه آش سعی کنید مواد اولیه را از روز قبل تهیه کنید  . حبوبات را از  شب قبل خیس کنید و سبزی آش را تمیز کنید و بشویید و خرد کنید با این کار  پختن آش سریع تر می شود.
  2. برای تهیه این آش خوشمزه هندی بلغور را پاک کنید و چند بار با آب بشویید و با مقداری آب خیس کنید.  عدس را نیز با آب بشویید و خیس کنید . اجازه دهید  بلغور و عدس به مدت 12 ساعت خیس بخورند .
  3.  سبزی آش (تره، شوید و گشنیز)  را بعد از پاک کردن خوب بشویید و آبکش کنید سپس روی پارچه تمیز پهن کنید تا آب آن کامل کشیده شود تا خرد کردن آن راحتر باشد چون سبزی خیس را نمی توان خرد کرد و له می شود.
  4.  بلغور و عدس را آبکش کنید و جداگانه با مقداری آب بپزید.
  5. در یک قابلمه مناسب پخت آش , عدس و  بلغور پخته  شده را با هم مخلوط کنید البته( آب  بلغور و عدس بعد از پختن دور نریزد و داخل آش استفاده کنید) و در ادامه آب مرغ یا عصاره مرغ را به قابلمه اضافه کند و اجازه دهید مواد بجوشد بعد از جوشیدن شعله را کم کنید
  6.  پیاز را نگینی خرد کنید و با مقداری روغن در تابه جداگانه تفت دهید تا طلایی شودبعد فلفل سبز را ریز خرد کنید و به  تابه اضافه کنید. سپس سیر له شده را اضافه کنید ( شعله ملایم باشد تامواد نسوزد( و دراین مرحله سبزی آش که ریز خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند ، سپس رب گوجه فرنگی و نمک، زردچوبه، ادویه کاری و پودر تخم گشنیز به سبزی آش اضافه کنید و تفت دهید تا رب سرخ شود.
  7. در این مرحله مواد داخل تابه را به  بلغور و عدس پخته شده اضافه کنید، سپس رشته ورمیشل را اضافه هم به مواد درون قابلمه اضافه کنید. اگر آب آش کم بود مقداری آب جوش به آش اضافه کنید و هم بزنید و شعله را کم کنید تا آش جا بیوفتد.
  8.  هر از گاهی آش  را هم بزنید تا ته نگیرد.
  9. وقتی آش پخت و لعاب داد  آن را درون ظرف سرو بکشیدوباپیاز داغ و جعفری خرد شده تزیین کنید.

کوفته/ طرز تهیه کوفته بلغور ترکی

ashe bademjan

آش بادمجان/ طرز تهیه آش بادمجان ملایری خوشمزه و متفاوت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا