آشنایی با 7 تا از شهرهای بزرگ بین النهرین باستان

شنبه 30 مهر 1401 تاریخی
شهرهای بزرگ بین النهرین

شهرهای بزرگ بین النهرین

با شروع تمدن سومری، زندگی روزمره در بین النهرین شروع به تغییر کرد. قبل از رشد شهرها و شهرهای بزرگ، مردم در روستاهای کوچک زندگی می کردند و بیشتر مردم به شکار و جمع آوری می پرداختند. تنوع زیادی در شغل یا زندگی روزمره وجود نداشت.

با رشد شهرهای بزرگ همه چیز تغییر کرد. همه جور کار و فعالیت وجود داشت. در حالی که بسیاری از مردم هنوز به عنوان کشاورز در کشور کار می‌کردند، در شهر یک فرد می‌توانست رشد کند و در مشاغل مختلف مانند کشیش، کاتب، بازرگان، صنعتگر، سرباز، کارمند دولتی یا کارگر کار کند.

با مهاجرت مردم به شهرها و تشکیل دولت ها، شاید برای اولین بار جامعه به طبقات مختلف مردم تقسیم شد. در راس جامعه پادشاه و خانواده اش قرار داشتند. کاهنان نیز نزدیک به بالا در نظر گرفته می شدند. بقیه طبقه بالا را افراد ثروتمندی مانند مدیران سطح بالا و کاتبان تشکیل می دادند.

پایین تر از طبقه بالا طبقه متوسط ​​کوچکی بود که از صنعتگران، بازرگانان و کارمندان دولت تشکیل شده بود. آنها می توانستند زندگی مناسبی داشته باشند و می توانستند سخت تلاش کنند تا در کلاس پیشرفت کنند.

طبقه پایین را کارگران و کشاورزان تشکیل می دادند. این افراد زندگی سخت تری داشتند، اما همچنان می توانستند با سخت کوشی راه خود را ادامه دهند.

در پایین بردگان بودند. برده ها در اختیار پادشاه بودند یا در میان طبقه بالا خرید و فروش می شدند. بردگان معمولاً افرادی بودند که در جنگ اسیر می شدند.

 

شهرهای بزرگ بین النهرین

شهرهای بزرگ بین النهرین

1-شهر اوروک

شهر اوروک یکی از اولین شهرهای بزرگ در تاریخ جهان بود. این شهر در حدود 2900 سال قبل از میلاد به اوج خود رسید، زمانی که جمعیت آن نزدیک به 80000 نفر تخمین زده شد و آن را به بزرگترین شهر جهان تبدیل کرد.

اوروک در ۲۵۰ کیلومتری جنوب بغداد بر روی یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های فرات در عراق واقع شده‌است.

اوروک در جنوب بین النهرین در کنار رود فرات قرار داشت. مرکز تمدن سومری بود. به دلیل کشاورزی پیشرفته و تکنیک های آبیاری توانسته است بسیار بزرگ شود. فراوانی غذا باعث ثروتمند شدن شهر شد.

مشهورترین پادشاه اوروک گیلگمش بود. او بعدها از طریق داستان های موفقیت ها و قدرت مافوق بشری خود در حماسه گیلگمش به قهرمانی اسطوره ای تبدیل شد.

 

2-شهر اکد

شهر اکد مرکز اولین امپراتوری جهان یعنی امپراتوری آکد بود. مردم اکد به رهبری سارگون کبیر بسیاری از دولت شهرهای سومری را فتح کردند و بر بین النهرین مسلط شدند. زبان اکدی جای سومری را گرفت و همچنان زبان اصلی منطقه تا امپراتوری های بابلی و آشوری بود.

باستان شناسان هنوز شهر اکد را پیدا نکرده اند و مطمئن نیستند که در کجا واقع شده است. به احتمال زیاد در جنوب بین النهرین درست در شرق رود دجله واقع شده است.

 

شهرهای بزرگ بین النهرین

شهرهای بزرگ بین النهرین

3-شهر ایسور

آسور که در شمال بین النهرین در کرانه غربی رود دجله واقع شده است، اولین شهر پایتخت امپراتوری آشور شد. اگرچه شهرهای دیگر بعداً پایتخت امپراتوری آشور شدند، اما آسور همیشه به عنوان مرکز مذهبی امپراتوری شناخته می شد.

Assur به نام خدای اصلی آشوریان نامگذاری شد. شهر و خدا را گاهی آشور می نامند.

 

4-شهر بابل

بابل پایتخت و مرکز امپراتوری بابل بود. در دوران اوج خود، بابل بزرگترین شهر جهان با جمعیت بیش از 200000 نفر بود. این مکان خانه پادشاهانی مانند حمورابی و نبوکدنصر و همچنین باغ های معلق افسانه ای بابل بود که یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است.

بابل در مرکز بین النهرین در کنار رود فرات واقع شده است. امروزه ویرانه های شهر را می توان در حدود 50 مایلی جنوب بغداد، عراق یافت. بابل چندین بار در کتاب مقدس ذکر شده است.

 

شهرهای بزرگ بین النهرین

شهرهای بزرگ بین النهرین

5-شهر نمرود

نمرود در قرن سیزدهم قبل از میلاد به پایتخت امپراتوری آشور تبدیل شد. اگرچه شهر بعداً ویران شد، پادشاه بزرگ آشورناسیرپال دوم شهر را بازسازی کرد و آن را یک بار دیگر در سال 880 قبل از میلاد به پایتخت آشور تبدیل کرد.

نمرود خانه برخی از باشکوه ترین کاخ های ساخته شده در تاریخ باستان بود. کاخ شلمانسر سوم بیش از 12 جریب مساحت داشت و بیش از 200 اتاق داشت.

 

6-شهر نینوا

بزرگترین شهر امپراتوری آشور نینوا بود. این شهر در اوج امپراتوری آشور به بزرگترین شهر جهان تبدیل شد. این شهر تا حد زیادی تحت حکومت پادشاه سناخریب در حدود 700 سال قبل از میلاد ساخته شد. دیوارهای بزرگ نینوا 7 کیلومتر مربع مساحت و 15 دروازه داشت. 18 کانال وجود داشت که آب را به مناطق مختلف شهر می رساند.

نینوا خانه آشوربانیپال، آخرین پادشاه بزرگ امپراتوری آشور بود. تحت حکومت او یک کتابخانه بزرگ ساخته شد که بیش از 20000 لوح گلی را در خود جای داده بود. بسیاری از آنچه در مورد بین النهرین می دانیم از این الواح است.

نینوا از داستان یونس و نهنگ از کتاب مقدس نیز مشهور است. در داستان، خداوند به یونس می گوید که به نینوا سفر کند، اما یونس قبول نمی کند. یونس سپس سعی می کند از خدا فرار کند، اما توسط یک ماهی بزرگ بلعیده می شود و در ساحل تف می کند. یونس سپس برای اطاعت از خدا به نینوا سفر می کند.

 

شهرهای بزرگ بین النهرین

شهرهای بزرگ بین النهرین

7-شهر پرسپولیس

تخت جمشید پایتخت امپراتوری ایران بود. این نام در واقع یونانی به معنای “شهر ایرانی” است. این شهر در ابتدا توسط کوروش کبیر در حدود سال 515 قبل از میلاد ساخته شد. شاهان دیگری مانند داریوش اول و خشایارشا کاخ و دیگر بناها را تکمیل کردند. این شهر در جنوب شرقی ایران قرار داشت.

بخش اعظم شهر در حال حاضر توسط باستان شناسان در حال بازسازی است. برخی از سازه ها عبارتند از دروازه ملل، تالار تخت و کاخ آپادانا.

چین باستان

چین باستان/8 تا از امپراتوران معروف چین باستان

بین النهرین باستان

بین النهرین باستان/5 امپراتوری معروف بین النهرین

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا