آشنایی با میلیاردر معروف؛ لری الیسون

چهارشنبه 9 فروردین 1402 بیوگرافی

چکیده ای از بیوگرافی لری الیسون

نام اصلی: لارنس ژوزف الیسون

شغل : مدیر عامل شرکت اوراکل

تولد: ۱۹۴۴ آمریکا

ملیت: آمریکایی

همسر: آدا کوئین

پیشه : بنیانگذار اوراکل

لری الیسون کیست ؟

لری الیسون هفتمین مرد ثروتمند در کل جهان شناخته می‌شود و این موضوع نشان دهنده هدف گذاری مناسبی است که او در زندگی انجام داده تا بتواند به بهترین شرایط دست پیدا کند.

لری الیسون اهل کجا است ؟

او متولد کشور آمریکا می باشد

لری الیسون متولد چه سالی است ؟

در سال 1944 متولد شد.

بیوگرافی لری الیسون

لارنس جوزف الیسون در تاریخ ۱۷ آگوست ۱۹۴۴، در برانکس نیویورک متولد شد. مادرش فلورانس اسپلمن، یک مهاجر یهودی از اودسا و پدرش خلبان ارشد نیروی هوایی ایالات‌متحده بود که پیش از تولد لری، خانواده را ترک کرد. فلورانس اسپلمن که به‌تنهایی توانایی نگهداری کودکش را نداشت، در نه‌ماهگی و پس‌ازاینکه او به بیماری ذات‌الریه مبتلا شد، او را به خواهر و شوهر خواهرش، لیلیان اسپلمن الیسون و لوئیس الیسون سپرد و لری تا سن ۴۷ سالگی، هرگز مادر واقعی خود را ندیده بود. خانواده‌ی الیسون، با سطح مالی متوسط در ناحیه‌ی یهودی‌نشین شیکاگو زندگی می‌کردند.

بیوگرافی لری الیسون

بیوگرافی لری الیسون

لوئیس الیسون ناپدری لری، کارمند دولتی در بخش املاک و مستغلات بود که در طول دوران رکود آمریکا،شغل خود را از دست داد و پس‌ازآن به شغل حسابداری رو آورد. شکست‌های کاری، لوئیس را به فردی منزوی و افسرده تبدیل کرده بود که نمی‌توانست با فرزندخوانده‌ی خود کنار بیاید. درگیری‌های مداوم آن دو، لری الیسون را به فردی مستقل و سخت‌کوش، انعطاف‌ناپذیر و مصمم تبدیل کرد، خصوصیاتی که همیشه با او ماند و بعدها در برخورد با همکارانش بیشتر بروز پیدا کرد.

گرچه لری در خانواده‌ای یهودی بزرگ شد که همیشه در مراسم مذهبی شرکت می‌کردند، ولی او شخصاً اعتقاد متعصبانه‌ای به هیچ ایدئولوژی خاصی نداشت و از دوران نوجوانی شرکت در آیین‌های رسمی یهودی را متوقف کرد.

تحصیلات لری الیسون

لری الیسون در دوران مدرسه، پسری ماجراجو بود که به موضوعات پیچیده‌ای مثل ساخت سفینه‌های فضایی و تکنولوژی‌های روز علاقه‌مند بود و رؤیای مهندس شدن را در سر می‌پروراند. روند روزمره‌ی مدرسه او را خسته می‌کرد و گاهی چنان شخصیت پیچیده و درعین‌حال خلاقی داشت که نه‌تنها دوستان، بلکه معلمانش را در حیرت فرو می‌برد. علاقه‌اش به ورزش را هم پنهان نمی‌کرد و در تیم‌های والیبال، اسکی و اسکواش عضو بود. لری دوران دبستان خود را در مدرسه‌ی یوجین فیلد شیکاگو و دوران دبیرستان خود را در مدرسه ساوث شور (South Shore) در اوربانا کمپین گذراند و در سال ۱۹۶۲ از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد.

لری الیسون در سال ۱۹۶۲ وارد دانشگاه ایلی نویز شد و در همان سال اول، عنوان برترین دانشجوی علوم را از آن خود کرد. ولی در طول سال دوم، نامادری‌اش که به بیماری سرطان مبتلا بود، فوت کرد و لری پیش از آنکه امتحانات دانشگاه را تمام کند، به شیکاگو برگشت. پس‌ازآن به مدت یک سال شانس خود را در مشاغل نیمه‌وقت مختلفی امتحان کرد و بعد از شک و تردیدهای فراوان برای ازسرگیری تحصیلاتش، وارد دانشگاه شیکاگو شد. او می‌خواست در رشته‌ی فیزیک درس بخواند، ولی بعد از یک‌ترم، دانشگاه او را به خاطر عملکرد ضعیفش اخراج کرد.

تحصیلات لری الیسون

تحصیلات لری الیسون

بااین‌حال دانشگاه فقط برای او اتلاف وقت نبود. در طول همین یک‌ترم او با برنامه‌نویسی کامپیوتری آشنا شد و خیلی سریع در این زمینه پیشرفت کرد. او به‌طور آزاد برای شرکت‌ها برنامه می‌نوشت و متوجه شد که این کار بیشتر از تحصیلات آکادمیک او را در زندگی جلو می‌برد. لری الیسون در سال ۱۹۶۶ و در سن ۲۲ سالگی، به کالیفرنیا نقل‌مکان کرد.

ورود لری الیسون به دنیای حرفه‌ای 

لری الیسون پس از اخراج از دانشگاه شیکاگو، حمایت پدرخوانده‌اش را از دست داد. او که وضع مالی خوبی نداشت، در طول هشت سال شغل‌های مختلفی را امتحان کرد که همگی به مهارت او در برنامه‌نویسی مرتبط بودند. گرچه فعالیت‌های آزادکاری برنامه‌نویسی با خلق‌وخوی او سازگار بود، ولی هدف اصلی او این بود که به‌قدری درآمد داشته باشد که بتواند خود را به پدرخوانده‌اش ثابت کند. اولین شغل او در شرکت تکنولوژیامدال (Amdahl) بود و در همان مدت کوتاهی که در این شرکت کار می‌کرد، یک سامانه بزرگ کامپیوتری منطبق بر آی بی ام (IBM) را برای این شرکت طراحی کرد. پس‌ازآن در اوایل دهه‌ی هفتاد، لری الیسون به شرکت الکترونیکی آمتکس (Amtex) رفت که در آن زمان رقابت شدیدی با شرکت سونی داشت. در شرکت آمتکس او عمده‌ی وقتش را روی یک پروژه پایگاه داده برای CIA گذاشت که نام اوراکل را برای آن انتخاب کرده بود.

لری ایده‌های خود را در آمتکس با سرپرست خود که باب مینر نام داشت، در میان می‌گذاشت. مینر در سال ۱۹۷۷ این شرکت را ترک کرد و با دو همکار قدیمی به نام‌های بروس اسکات و اد اوتس، شرکتی به نام آزمایشگاه‌های توسعه‌ی نرم‌افزار (SDL) را با ۸۰۰ دلار سرمایه تأسیس کرد. چند ماه بعد، لری الیسون هم آمتکس را ترک کرد و با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ دلار، به‌عنوان شریک تجاری به آن‌ها پیوست و از همان ابتدا، مدیرعامل این شرکت شد.

ورود لری الیسون به دنیای حرفه‌ای 

ورود لری الیسون به دنیای حرفه‌ای

در آن زمان لری الیسون تحت تأثیر مقاله‌ای از ادگار اف کاد بانام «مدل ارتباطی داده برای بانک‌های داده‌‌ی بزرگ و اشتراکی» قرارگرفته بود. آن‌ها بر همین مبنا یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) را طراحی کردند که پس از اتمام و عرضه‌ی آن، برای تقسیم‌بندی ذخیره‌ی اطلاعات مشتریان، داده‌های تجهیزات، یادداشت‌های مالی، اطلاعات مربوط به مبادلات، مکاتبات و اسناد قانونی، مورداستفاده‌ی سایر شرکت‌ها قرار گرفت.

تأسیس اوراکل توسط لری الیسون

الیسون شنیده بود که شرکت IBM هم بر مبنای نظریات ادگار کاد، سیستم مدیریت داده‌ی خود را بانام IBM System R در لابراتوار سن خوزه توسعه می‌دهد. او تصمیم گرفته بود محصولات اوراکل را با این سیستم سازگار کند؛ ولی شرکت IBM از به اشتراک گذاشتن کدهای خود، امتناع کرد.

در سال ۱۹۷۹، شرکت SDL به Relational Software تغییر نام پیدا کرد. در این زمان آن‌ها با ۸ کارمند (که ۳ نفر از آن‌ها مؤسسان شرکت بودند) سالانه کمتر از یک‌میلیون دلار درآمد داشتند. الیسون و شریکانش پس‌ازاینکه محصول جدید خود را بانام Oracle RDBMS با موفقیت به مرحله‌ی تولید رساندند، شرکت خود را رسماً با عنوان شرکت نرم‌افزاری اوراکل ثبت کردند. در آن زمان عملکرد نسخه‌ی اولیه‌ی سیستم مدیریت داده‌ی اوراکل گام بلندی در دنیای نرم‌افزارها بود: این نسخه می‌توانست بهترین سوپرمارکت‌ها را از میان کل فروشگاه‌ها رده‌بندی کند، یا برای فیلتر کردن و مرتب‌سازی بهترین کالاها و خدمات پرفروش مورداستفاده قرار بگیرد. توانایی پردازش گسترده‌ی داده‌ها، خصوصیتی بود که اوراکل را برای دولت و کسب‌وکارهای بزرگ جذاب کرده بود. اواسط سال ۱۹۸۲، درآمد اوراکل به ۲.۵ میلیون دلار رسیده بود و آن‌ها ۷۵ مشتری خرد داشتند.

تأسیس اوراکل توسط لری الیسون

تأسیس اوراکل توسط لری الیسون

زندگی شخصی لری الیسون

لری الیسون تابه‌حال ۴ بار ازدواج کرده که همه‌ی آن‌ها به طلاق ختم شده‌اند. او در سال ۱۹۶۷ یعنی دوران دانشجویی، با آدا کوئین ازدواج کرد، آن‌ها هفت سال باهم زندگی کردند و در سال ۱۹۷۴ از هم جدا شدند. در سال ۱۹۷۷، با نانسی ویلر جنکینز ازدواج کرد که دانشجوی دانشگاه استنفورد بود و هنگامی‌که لری الیسون لابراتوارهای توسعه‌ی نرم‌افزاری را تأسیس می‌کرد، در کنار او حضور داشت.

زندگی شخصی لری الیسون

زندگی شخصی لری الیسون

زندگی مشترک آن‌ها فقط یک سال دوام داشت. در سال ۱۹۸۳، او با باربارا بوث، یکی از کارمندان اداری شرکت خود ازدواج کرد. آن‌ها صاحب دو فرزند به نام‌های دیوید و مگان شدند. بااین‌حال این ازدواج هم بعد از سه سال به نقطه‌ی پایان خود رسید. در سال ۲۰۰۳، لری الیسون با ملانی کرافت، نویسنده ازدواج کرد. استیو جابز شخصاً عکاسی مراسم ازدواج آن‌ها را به عهده گرفت و افراد مشهوری مثل تام لنتوس، نماینده‌ی پارلمان آمریکا هم در این مراسم حضور داشتند. آن‌ها هفت سال باهم زندگی کردند. طبق اعلام مجله ی فوربز در سال ۲۰۱۷، لری الیسون با ثروتی معادل ۵۵.۵ میلیارد دلار، پنجمین مرد ثروتمند آمریکا و هفتمین میلیاردر دنیا است.

 

میرزا اسماعیل دولابی

زندگینامه ی میرزا اسماعیل دولابی

آشنایی با میلیاردر معروف؛ چارلز کخ، غول نفتی آمریکا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا