آتش سوزی سنگین در پناهگاه حیات وحش میانکاله – حوادث

چهارشنبه 11 مرداد 1396 دسته‌بندی نشده

خبرگزاری ایسنا: روابط عمومی حفاظت محیط زیست مازندران از ‘ بزرگ ترین آتش سوزی سال های اخیر ‘ در شبه جزیره میانکاله در شرق این استان خبر داد.

این روابط عمومی بامداد چهارشنبه در مطلب کوتاهی که بر روی کانال تلگرامی خود منتشر کرد ، نوشت که آتش سوزی در حال بلعیدن اکو سیستم این پناهگاه بی نظیر است .

بر اساس این گزارش ، آتش سوزی از شمال شرقی منطقه ‘ پروانه بادی ‘ شروع شده و با وجود تلاش های انجام شده و زحمات محیط بانان و کمک بومیان ، آتش سوزی همچنان ادامه دارد.

محیط زیست مازندران اعلام کرد که آتش سوزی به جهت شدت ، وزش شدید باد ، گرمای هوا ، پوشش انبوه و وسعت منطقه آتش سوزی با سرعت زیادی در حال گسترش است .

پناهگاه حیات وحش میانکاله اواخر خرداد ماه امسال هم در طول یک هفته پنج بار شاهد آتش سوزی بود که به حدود 20 هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی آن خسارت وارد کرده بود.
آتش سوزی های قبلی در منطقه پروانه بادی ، سیم توری ، قلعه پلنگ ، ترشی پزکومه و تالاب لپو رخ داده بود.

پیش از این علاوه بر بومیان ، کارشناسان و دوستداران محیط زیست هم علت بیشتر آتش سوزی ها در میانکاله را عامل انسانی و عمدی اعلام کرده بودند.

اگر چه برخی از منابع محلی هدف آتش سوزی ها را انتقام گیری از محدودیت های اعمال شده به منظور حفاظت از محیط زیست مانند جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز اعلام داشتند ، ولی برخی دیگر پیدا شدن ردپای قاچاقچیان در آتش زدن این پناهگاه اشاره کرده بودند.

پیش از این منابع محلی در روستای ‘ زاغمرز ‘ در حاشیه تالاب میانکاله که در خاموش کردن تمامی آتش سوزی های ماه خرداد پیشگام بودند ، به خبرنگار ایرنا گفتند که علت اصلی آتش سوزی ها ناشی از اختلاف قاچاقچیان ماده مخدر ‘ گراس ‘ بوده است.

آنان مدعی بودند که قاچاقچیان در بخش هائی از این منطقه گیاه گراس کشت کردند و به خاطر بروز اختلاف درونی دست به آتش زدن محوطه کشت شده کردند که در نتیجه آن به درختان اناز و پوشش گیاهی سازیل نیز سرایت کرد.

مدیرکل محیط زیست مازندران هم پیش از این در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا علت اصلی آتش سوزی های رخ داده در میانکاله را عامل انسانی اعلام کرده بود.

حسینعلی ابراهیمی با محتمل دانستن عمدی بودن آتش سوزی های پنجگانه یک هفته ای ماه خرداد ، دست داشتن قاچاقچیان را نیازمند بررسی های بیشتر دانسته بود.

وی گفته بود : البته تعدادی درختچه گراس در منطقه توسط نیروهای حفاظت کشف شد ، ولی چگونگی رشد این درختچه ها و سایر مسایل پشت پرده آن نیاز به بررسی بیشتر دستگاههای امنیتی و انتظامی دارد.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفته بود : پرونده این آتش سوزی با رویکرد منشاء انسانی و عمدی به دستگاه قضایی استان ارسال شد و به نظر می رسد به دلیل برخی مسایل مطرح از جمله موضوع درختچه های گراس کشف شده ، برای تحقیقات بیشتر در اختیار نیروهای امنیتی و انتظامی قرار گیرد.

تالاب و منطقه حفاظت شده میانکاله یکی از هشت ذخیرگاه زیست کره جهان است .

شبه جزیره میانکاله با 68هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود که بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاه است .

تالاب میانکاله در 12 کیلومتری ضلع شمالی شهرستان بهشهر در شرق مازندران واقع است .

منبع : برترینها

راه هایی برای ترک انواع شیرینی جات و قندها - جامعه

حمله انتحاری در مسجد هرات افغانستان/ 29 کشته و 64 زخمی (+عکس)-حوادث

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا