سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در خصوص تهدید های جدید

سه‌شنبه 1 مهر 1399 گوناگون

  صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز  طی سخنرانی در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت مجازی، مواضع کشورمان را در خصوص موضوعات مختلف تشریح کرد. همچنین با اشاره به انفجار نطنز گفت اخیراً تهدیدهای جدیدی از سوی طرف های بدخواه توسط ابزارهای سایبری و سایر ابزارهای فناوری، مشاهده شده است .

رئیس سازمان انرژی اتمی 31 شهریور ماه در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس با بیان اینکه برجام به دلیل خروج غیرقانونی آمریکا، در یک وضعیت شبه بن بست گرفتار شده، حفظ این توافق را مسئولیت مشترک همه اعضای جامعه بین‌المللی خواند.

آژانس با چالش‌های بسیار جدی روبرو است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود:  پوشیده نیست که سازمان‌های بین‌المللی تحت فشارهای سیاسی از جانب برخی کشورها قرار دارند و آژانس نیز از این قاعده مستثنی نیست. از یک سو، در این برهه زمانی حساس برای چندجانبه گرایی، علت وجودی نظام سازمان ملل متحد تحت سوال جدی قرار گرفته است و از طرف دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان تاسیس تاکنون، با چالش‌های بسیار جدی در نوع خود روبرو است.

وی با اشاره به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران که تصویب نشد، بیان کرد: خرسندم که بگویم جامعه جهانی مرحله اول این مصیبت وخیم را با موفقیت پشت سر گذاشت. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک به درستی نشان داده‌اند که آنها مایل به مصالحه بر سر این دستاوردها، آن هم به دلیل اعمال رویکرد ارعاب از سوی یک کشور عضو خاص نیستند. ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت نه تنها به اتفاق قطعنامه آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را که در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ بود، رد کردند، بلکه همچنین از به رسمیت شناختن ایالات متحده به عنوان یک شرکت کننده در برجام برای استفاده از مکانیسم‌های ویژه این توافق برای بازگرداندن تحریم‌های خاتمه یافته شورای امنیت، خودداری کردند. این یک سرمایه واقعی است که باید کاملاً حفظ شود.

*آژانس عزم خود را نشان دهد که بر سر بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری به خاطر برخی راحت طلبی‌های کوته بینانه مصالحه نمی‌کند

معاون رئیس جمهور گفت: همچنین، اینجا در وین، آژانس و جمهوری اسلامی ایران حداکثر هوشیاری را در رابطه با منافع بلندمدت خود نشان دادند؛ با این نگاه که این منافع فقط از طریق همکاری متقابلی که از هرگونه نفوذ خارجی به دور باشد، محقق خواهد شد. از این رو، آژانس بایستی در چارچوب تعهدات پادمانی دولت‌ها ذیل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی، عزم خود را نشان دهد که بر سر بی طرفی، استقلال و حرفه‌ای گری به خاطر برخی راحت طلبی‌های کوته بینانه مصالحه نمی‌کند.

*در سال ۲۰۱۹، ۴۳۲ بازرسی و ۳۳ دسترسی تکمیلی در ایران انجام شده

 صالحی خاطرنشان کرد: شایان توجه است بدانید که ایران به تنهایی ۲۲ درصد از کل بازرسی‌های آژانس را در سطح جهانی دریافت می‌کند. در سال ۲۰۱۹، ۴۳۲ بازرسی و ۳۳ دسترسی تکمیلی در ایران انجام شده است. به علاوه، آژانس همچنین قادر بوده است تا فعالیت‌های راستی آزمایی خود در ایران را حتی در طول شرایط سخت ناشی از همه گیری کرونا ادامه دهد. با این همکاری شفاف و گسترده، ایران و آژانس توافق کردند که با حسن نیت برای حل سه سوال مربوط به پادمان همکاری کنند؛ با این تفاهم که سوال یا درخواست دیگری برای دسترسی، بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات در دسترس آژانس، وجود ندارد.

وی افزود: چنین رویکردهایی که در نیویورک و وین اتخاذ شده‌اند، روزنه‌های امیدی در این فضای تاریک سیاسی برای چندجانبه گرایی بوده و شایسته توجه واقعی هستند.

 وی گفت: اخیراً تهدیدهای جدیدی از سوی طرف‌های بدخواه توسط ابزارهای سایبری و سایر ابزارهای فناوری، مشاهده شده است. در این رابطه، به انفجار اخیر در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن (نطنز) اشاره می‌کنم که همانطور که قبلاً هم اعلام شد، در اثر خرابکاری بود. این اقدامات خرابکارانه باید توسط آژانس و کشورهای عضو محکوم شود. ایران این حق را دارد تا هر اقدام لازمی را برای محافظت از تاسیسات خود انجام داده، و در برابر هرگونه تهدیدی، واکنش لازم را به طور مقتضی اتخاذ کند.

برنامه مدرسه تلوزیونی سوم مهر

برنامه مدرسه تلوزیونی سوم مهر

همکاری قرارگاه خاتم الانبیا برای تمرکز زدایی پایتخت

همکاری قرارگاه خاتم الانبیا برای تمرکز زدایی از پایتخت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا