آب و هوای سرد

سه‌شنبه 7 دی 1400 سلامت
دست و پای سرد

آب و هوای سرد

طی فصول سرد سال روزها کوتاه می شوند و از این رو شاید زمان کمتری برای ورزش و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در اختیار داشته باشید. اما اگر از افسردگی زمستانی رنج می برید، ورزش کردن در محیط بیرون می تواند همانند دارویی توانا شرایط شما را بهبود ببخشد.

با فرا رسیدن فصل سرما بار دیگر لباس های گرم از کمد خارج می شوند و وسایل گرمایشی روشن می شوند. زمستان برای بسیاری از مردم فصلی ناخوشایند محسوب می شود زیرا هر چه بیشتر باید با بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “لیو استرانگ”، اما سرما روی دیگری نیز دارد که بر خلاف آب و هوای ابری چندان تیره نیست و شاید شگفتی شما را موجب شود. آب و هوای سرد دارای جنبه های مثبتی در قالب فواید سلامت است. در ادامه با برخی از این فواید بیشتر آشنا می شویم.

با پشه های مزاحم خداحافظی کنید

پشه های آلوده ناقلینی برای بیماری هایی مانند زیکا، تب دنگ و نیل غربی هستند. دو نوع پشه وجود دارند که
بیماری را گسترش می دهند: کولکس (Cluex) و آئدس (Aedes). از آنجایی که پشه های کولکس و آئدس در دمای زیر 50 درجه فارنهایت
(10 درجه سانتیگراد) «فعال» نیستند، احتمال ابتلا به بیماری از طریق نیش این پشه ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

کالری بیشتری می سوزانید

در بدن انسان دو نوع چربی سفید و قهوه ای یافت می شود. در شرایطی که چربی سفید بزرگترین ذخیره انرژی در بدن است،
چربی قهوه ای برای تولید گرما کالری مصرف می کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که چربی قهوه ای در مواجهه با سرما از چربی سفید به عنوان سوخت برای تولید گرما استفاده می کند. افزایش سوخت و ساز بدن و مصرف چربی به سوزاندن کالری بیشتر منتج می شود.

راحت‌تر به خواب می روید

دمای بدن انسان طی 24 ساعت شبانه روز بالا و پایین می رود. به طور معمول، دمای بدن انسان هنگام بعد از ظهر به بالاترین میزان خود می رسد و هنگام سپیده دم در کمترین میزان خود قرار دارد. همان گونه که بدن برای خواب آماده می شود، گرمای خود را از دست می دهد. یکی از روش هایی که می تواند در به خواب رفتن راحت‌تر کمک کند، کاهش دمای اتاق است. بر همین اساس، آب و هوای سرد می تواند در هر چه راحت‌تر به خواب رفتن شما موثر باشد.

قدرت تفکر بهتری دارید

گلوکز موجود در بدن انسان به چابکی ذهنی و تنظیم دمای داخلی بدن کمک می کند. از این رو، هنگامی که در آب و هوای
گرم یا سرد قرار دارید، گلوکز موجود در بدن برای تنظیم شرایط وارد عمل می شود. دماهای گرم بدن انسان را مجبور می کنند تا میزان قابل توجهی گلوکز را خنک نگه داشتن همه چیز مصرف کند و از این رو، می تواند اثری منفی بر توانایی های تصمیم گیری
انسان داشته باشد.

التهاب عضلات کاهش می یابد

طی یک مطالعه، سه روش درمانی روی گروهی از دوندگان مورد استفاده قرار گرفت که سرما درمانی یا کرایوتراپی، دور
فروسرخ (به نام حرارت درمانی نیز شناخته می شود) و روش سنتی استراحت را شامل می شد. نتایج کسب شده نشان داد که کرایوتراپی سریع‌تر از دو روش دیگر قدرت حداکثری را به عضلات باز می گرداند. البته افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند بهتر است با گرما سر و کار داشته باشند زیرا رگ های خونی در سرما تنگ می شوند.

به پاکی پوست کمک می کند

آب و هوای سرد می تواند به عنوان یک جمع کننده عمل کرده، منافذ پوست را تنگ‌تر کرده، احتمال انسداد را کاهش داده و از این رو کمتر مستعد شکل گیری جوش خواهید بود. همچنین، آب و هوای سرد ترشح سبوم (چربی طبیعی پوست که توسط غدد سباسه تولید می شود) را کند کرده و از آن جلوگیری می کند و به حفظ درخشش پوست و عدم ظهور آکنه کمک می کند.

دفع اختلال خلقی فصلی با ورزش کردن در محیط بیرون

طی فصول سرد سال روزها کوتاه می شوند و از این رو شاید زمان کمتری برای ورزش و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در اختیار داشته باشید. اما اگر از افسردگی زمستانی رنج می برید، ورزش کردن در محیط بیرون می تواند همانند دارویی توانا شرایط شما را بهبود ببخشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ترشح اندورفین به واسطه ورزش می توانند به طور قابل توجهی خلق و
خوی شما را بهبود ببخشند.

آب و هوای سرد

آب و هوای سرد

حس سقوط در خواب

بیماری‌ کلیوی

بیماری‌ کلیوی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا