بر طبق آخرین اطلاعات به دست امده، محصولات حوزه رشد و پیشرفت شخصی سالانه 9.9 میلیارد دلار را در ایالات متحده از ان خود خواهند کرد. اگر این رقم را با رقم 61 میلیارد دلاری صنعت موسیقی و فیلم مقایسه کنید درخواهید یافت که مبلغ بسیار کلانی است لکن به اندازه مبالغ به دست آمده از صنعت فیلم و موسیقی نمی باشد. به عنوان مثالی دیگر صنعت زیبایی در سال 265 میلیارد را از ان خود می کند.

به گزارش آلامتو به نقل از lifehack؛ آنچه این عناوین قابل توجه به ما می گویند این است که آمریکایی ها تقریبا 33 برابر بیشتر پول های خود را صرف موسیقی، فیلم ها و ظاهر شان می کنند، نه رشد شخصی.

خب این چندان هم چیز شگفت انگیزی نیست چرا که همه ی ما می خواهیم ظاهر معقول و جذابی داشته باشیم. اما داده ها نشان می دهند که واقعا رشد و پیشرفت شخصی یکی از اخرین اولویت های ما به حساب می ایند.

در این مقاله به ارائه ی دلایلی بپردازیم که سبب می شوند شما به رشد و پیشرفت شخصیتان بیش از قبل اهمیت بدهید و یا حداقل آن را هم سطح با دیگر اولویت هایتان در نظر بگیرید.

 

کسانی که فعالانه به دنبال توسعه شخصی خود هستند، از مزایای زیر بهره مند خواهند شد:

۱-بهداشت روان

روابط – رابطه با خانواده، فرزندان، همکاران، روابط عاشقانه و حتی ارتباط اولیه با خود – پایه و اساس زندگی شما را تشکیل می دهد. بنابراین هرگز نمی توانید از آنها اجتناب کنید.

هنگامی که روابط شما دارای کیفیت مطلوبی نباشند، زندگی تان نیز کیفیت خوبی نخواهد داشت. برعکس، هنگامی که روابط شما سالم و پر جنب و جوش باشند، مزایای زیادی شامل حالتان خواهد شد.

یادگیری و ایجاد مهارت های ارتباطی خوب بخش مهمی از هر برنامه توسعه شخصی را تشکیل می دهد. افرادی که مهارت های بین فردی خوبی دارند، از روابطشان رضایت بیشتری خواهند داشت و لذا در زندگیشان موفق تر خواهند بود.

۲-استرس کمتر

با توجه به اینکه قاتلی به نام استرس می تواند به راحتی ما را از پای در آورد، و با آثار منفی خود بر کیفیت کلی زندگی ما تاثیر بگذارد، هر چیزی که باعث کاهش استرس شود ارزش دنبال کردن را دارد، اینطور فکر نمی کنید؟

بنابراین با تبدیل پیشرفت شخصی به یک عادت و به خصوص با توجه به تکنیک های کاهش استرس مانند اقدامات آگاه کننده ی ذهن، به نحو بهتری می توانید منابع کلیدی استرس را در زندگی خود شناسایی، مدیریت و حتی حذف کنید.

۳-بهبود سلامت

بهبود سلامت یکی از دو مزیت اصلی است که در بالا بدان اشاره نمودم.

ارتباط بین استرس و سلامت غیر قابل انکار است؛ استرس بیشتر باعث بیماری شما خواهد شد و سلامتی جسمیتان را به خطر خواهد انداخت. روابط شادتر و سالم تر با استرس کمتر ، مدیریت استرس و کاهش استرس، سلامت کلی انسان ها را بهبود خواهد بخشید

تعالیم توسعه شخصی و خودسازی، درک ما از خود و جهان اطراف مان را افزایش می دهد. هر چه بیشتر بتوانید جهان اطرافتان را درک کنید، بیشتر می توانید بر رشد و پیشرفت شخصیتان تمرکز نمایید.

افرادی که چالش ها و عوامل استرس زای زندگی شان را مدیریت می کنند، دچار بیماری های ناشی از استرس کمتری خواهند شد و در نتیجه ممکن است عمر طولانی تری داشته باشند.

۴-افزایش بهره وری

دشمن شماره ی یک بهره وری، به تعویق انداختن کارهاست. و به تعویق انداختن کارها اغلب در احساسات عمیق تر ما ریشه دارد. افراد درگیر در فرایند رشد و پیشرفت شخصی به عنوان یک شیوه ی زندگی، عادت دارند که به نحو عمیق تری به مسائل مختلف بپردازند و در نتیجه افزایش احتمال دستیابی به راه حل های معنی دار برای انها بیشتر است.

دومین دشمن بزرگ بهره وری، استرس است. مطمئن باشید که وقتی استرس وارد زندگیتان شد بهره وری تان کاهش می یابد. ما زمان زیادی را صرف نگرانی می کنیم و تلاش می کنیم تا کارهای زیادی انجام دهیم که ان نگرانی و استرس را کاهش دهیم و همین موضوعات بهره وری ما را تحت الشعاع قرار خواهند داد.

تکنیک های خود مراقبتی توانایی تمرکز و مدیریت استرس را بهبود می بخشند و به شما کمک می کنند تا احساسات و انگیزه های خود را بشناسید و به بهره وری بیشتری دست یابید.

فقط با خود فکر کنید که اگر به بالاترین سطح بهره وریتان دست یابید زندگیتان چگونه خواهد بود.

۵-کنترل شخصی

خود کنترلی، به توانایی تنظیم احساسات، افکار و رفتار خود به منظور دستیابی به اهداف خاص اتلاق می شود. این توانایی یک توانایی شناختی است که می تواند درست همانند به کار گیری درست عضلات به پیشرفت شما کمک کند.

هنگام تلاش برای رسیدن به اهداف زندگی خود، خود کنترلی غلبه بر وسوسه ها، عادات و تمایلات را اسان تر خواهد کرد.

شما قطعا از طریق خود کنترلی می توانید بخش مهمی از زندگیتان را توسعه بخشیده، و به باورها و احساسات اصلیتان دست یابید.

۶-موفقیت بزرگ تر

یکی از چیزهایی که باید بدانیم این است که به جای تلاش برای رسیدن به موفقیت هایی که رسانه های اجتماعی برایمان تعیین می کنند به اهدافی که در ذهن برای خودمان تنظیم نموده ایم دست یابیم. این امر به ما کمک می کند تا در زندگی شخصیمان بتوانیم رشد و پیشرفت داشته باشیم و مدام خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم.

هنگامی که ما به مزایائی که در بالا ذکر شد نگاه کنیم در می یابیم که چه چیزی برایمان خوب است و چه چیزی نیست؛ داشتن روابط سالم و حمایت گر، کاهش استرس و بهبود سلامت، افزایش بهره وری و افزایش کنترل خود، محیطی را برایمان فراهم خواهند اورد که موفقیت مان را تضمین می کند.

۷-بهبود ارامش ذهنی

نه تنها ارامش ذهنی می تواند باعث سطوح پایین تنش، سلامت عمومی و موفقیت شود، می تواند احساسات را نیز بهبود بخشیده، و باعث رضایت و آرامش بیشتری در زندگی شود.

تمرینات ذهنی، مراقبه و انجام کارهایی نظیر یوگا و qi-qong، می توانند تمرکز و خود آگاهی ما را بهبود بخشیده و به نوبه خود باعث ایجاد آرامش ذهنی شوند.

علاوه بر این درک ما از خود و دیگران را افزایش داده که به معنای افزایش بیشتر صلح و پذیرش زندگی است.

۸-والدینی بهتر

از آنجایی که بچه ها و نوزادان همه چیز را از والدین و مراقبان خود یاد می گیرند، بنابراین والدین در ابتدا باید شیوه های رشد و توسعه ی شخصی را فرا گیرند تا بتوانند فرزندانی اصلح را پرورش دهند.

برای تبدیل شدن به پدر و مادری بهتر که می تواند به عنوان یک الگوی خوب برای نوزادان و کودکان خردسال عمل کند، شما باید ابتدا به رشد و کمال خودتان فکر کنید.

هنگامی که وقت خود را صرف توسعه شخصی و خودآگاهی می کنید، به احتمال زیاد به طور ناخواسته الگوها و رفتارهای مناسب را برای مقابله با رفتار منفی فرزندانتان فرا می گیرید. و می توانید رفتارهای منفی انها نظیر مقابله با والدین، قلدری، مردم ازاری و بی حرمتی را درمان کنید.

۹-انعطاف پذیری بیشتر

با توجه به تعریف فرهنگ لغت، انعطاف پذیری توانایی ما در بر طرف نمودن چالش های زندگی، تراژدی ها و مشکلات است. در واقع انعطاف پذیری توانایی روانشناختی ما برای درس گرفتن از مشکلات و بازگشت به حالت سالم روحی و عاطفی می باشد.

توسعه شخصی شما را قادر می سازد تا موانع درونی و بیرونی را برطرف نموده و با آن ها مقابله کنید. زمان صرف شده برای توسعه هوش هیجانی، خودآگاهی و استراتژی های مقابله ای، تاثیر مثبت و مستقیمی بر روی سطح انعطاف پذیری شما خواهد داشت.

زندگی ما همیشه موانع زیادی را بر سر راهمان قرار می دهد و چالش هایی که انتظار نداریم برایمان به وجود می اورد. داشتن انعطاف پذیری به این معنی است که شما بتوانید به سرعت به عقب بازگشته و، تعادل طبیعی خود را به دست اورید، پیشرفت کنید و از تجربیات گذشته ی خود درس بگیرید.

در واقع، توسعه انعطاف پذیری بیشتر ممکن است مهمترین چیزی باشد که هر کسی می تواند برای بهبود رضایت کلی از زندگی خود ان را فرا گیرد.

۱۰-شادی بزرگ

و ما در نهایت به بزرگ ترین مزیت رشد و پیشرفت شخصی یعنی شادی دست خواهیم یافت.

اگر رشد و پیشرفت شخصی را یک سفر در نظر بگیرید که در ان با موانع و چالش های زیادی مواجه می شوید می توانید مقصد نهایی این سفر چالش برانگیز را شادی و رسیدن به هدف غایی خود بدانید.

زندگی ای را تصور کن در آن از سلامت مناسب و روابط بهتر لذت می برید ، کنترل همه چیز در حیطه ی اختیارات شماست و توانایی مقابله با هر گونه چالشی را در راه خود دارید؛ زندگی که در آن شما به طور کلی اعتماد به نفس لازم برای کسب موفقیت را به دست اورده اید.

با در نظر گرفتن زمان برای کار بر روی رشد شخصی ، شما تاثیرات منفی تنش موجود در زندگی را کاهش داده و توانایی لازم برای رسیدگی به هدف و حفظ روابط مطلوب را به دست خواهید اورد.

منبع:آلامتو