معرفی گیاه فیکوس بلک کم نور ترین گیاه

دوشنبه 14 آذر 1401 گل و گیاه

آرایه شناسی گیاه فیکوس بلک

  • فارسی اصیل:انجیل (انجیر)
  • فارسی رایج:فیکوس
  •  نام علمی: Ficus Elastica
  • نام انگلیسی:Rubber plant
  • خاستگاه:هند و اندونزی و مناطقی از استرالیا
  •   از خانواده:Moraceae

 

توضیحات گیاه فیکوس بلک

فیکوس بلک گیاهی معروف از خانواده ی موراسه هست و بیشتر در منزل پدر بزرگ مادر بزرگ ها دیده میشد. در پاسیو جا داشت همیشه و تا سقف رشد میکرد.ولی دیگر خبری از آن فیکوس نیست !! گیاهی مناسب برای منازل.نام فیکوس در برگیرنده گونه های زیادی از گیاهان خانواده موراسه است که در اصل زادگاهشان اسیای استوائی است،در هوای ازاد ارتفاع ان به حدود ۳۰ متر میرسد،

توضیحات گیاه فیکوس بلک

توضیحات گیاه فیکوس بلک

دارای شیرابه مخصوص هستند که با زخمی شدن از پوست انها جاری میشود،گیاهی عمومی جهت نگهداری در منازل و جواب خوبی به شرایط اپارتمانی داده است،برگ ها پهن و براق و چرمی با نوک تیز به صورت متناوب در طول ساقه میرویند،با ریزش برگهای پیر در قاعده ساقه گیاه حالت بد منظر به خود میگیرد که در این حالت میتوان ان را از نزدیکی سطح خاک قطع تا گیاه جوان گردد و از اندام هوایی به عنوان منبع تکثیر استفاده نمود.

خاک مناسب گیاه فیکوس بلک

مناسب‌ترین خاک برای کاشت و قلمه زدن فیکوس، خاک گلدانی با مخلوطی از کمپوست و همچنین مخلوط خاک معمولی + خاکبرگ + پیت‌ماس است. برای خروج آب اضافی، خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد.

آبیاری صحیح گیاه فیکوس بلک

نیاز گیاه فیکوس به آب متوسط است و بسته به درجه حرارت محیط یک تا دو بار در هفته آبیاری کفایت می‌کند. توجه داشته باشید که هنگام آبیاری، خاک گلدان غرقاب نشود، لازم است در فاصله بین دو آبیاری، سطح خاک کاملا خشک شده باشد. توصیه می‌کنیم برای آبیاری گیاه از آب ولرم استفاده کنید و زمانی که دمای هوا بالاست، برگ‌ها را مه‌پاشی کنید.

آبیاری صحیح گیاه فیکوس بلک

آبیاری صحیح گیاه فیکوس بلک

دمای مورد نیاز گیاه فیکوس بلک

دمای ایده‌آل برای نگهداری فیکوس در آپارتمان درجه حرارت بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است، اما بهترین دما برای رشد فیکوس ۲۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. بهتر است بدانید که تغییرات ناگهانی دمای محیط، موجب ریزش برگ‌های فیکوس خواهد شد.

نور مناسب گیاه فیکوس بلک

فیکوس برای رشد به نور کافی خورشید نیاز دارد. قرار دادن فیکوس در سایه کامل یا در آفتاب مستقیم به رشد گیاه صدمه خواهد زد. نور شدید موجب بی‌رنگ شدن برگ‌ها و نور کم باعث ریزش برگ‌های گیاه فیکوس می‌شود.

نور مناسب گیاه فیکوس بلک

نور مناسب گیاه فیکوس بلک

کوددهی گیاه فیکوس بلک

استفاده از کود مایع یا کودهای جامد مخصوص گیاهان آپارتمانی که با آب مخلوط شده باشد، به رشد بهتر گیاه و شاداب ماندن برگ‌ها کمک خواهد کرد. در صورتی که گیاه فیکوس شما بزرگ است دو هفته یکبار و در صورتی که گیاه جوان و کوچک است، هر ماه یک مرتبه کوددهی را انجام دهید.

 

تمیز کردن برگ‌های گیاه فیکوس بلک

برای تمیز کردن برگ فیکوس، برگ‌ها را به آرامی با پارچه پنبه‌ای و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید. این کار به تامین رطوبت مورد نیاز گیاه و پیشگیری از حمله آفات به گل‌ها، کمک خواهد کرد.

تمیز کردن برگ‌های گیاه فیکوس بلک

تمیز کردن برگ‌های گیاه فیکوس بلک

آفات گیاه فیکوس بلک

برگها بد شکل،رنگ پریده و ریز هستند: گیاه احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،هر دو هفته یکبار طبق دستور عمل کنید.

برگها بی رنگ شده اند: نور زیاد است،گیاه را به محل کم نور تری منتقل کنید.

در زیر برگها و روی ساقه ها لکه های بر جسته قهوه ای مشاهده میشوند: عارضه مربوط به حمله حشره افت است،هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید.با پنبه اغشته به سم نیز میتوانید لکه ها را مسموم کنید.

زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ  در سطح برگها ظاهر می شوند: عامل ان حشره افت است،هر ۱۴ روز یکبار تا رفع علائم با سم حشره کشی نفوذی گیاه خود را طبق دستور سمپاشی کنید،با برس مخصوص آغشته به محلول سم نیز میتوانید زخم های سفید پنبه ای شکل را مسموم کنید.

آفات گیاه فیکوس بلک

آفات گیاه فیکوس بلک

برگها دارای لکه های قهوه ای هستند و به طور ناگهانی سقوط میکنند: هوا خیلی سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.

لکه های زرد روی برگها است و تار عنکبوت زیر انها مشاهده میشود: کنه قرمز ریز عامل ان است،هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور سم پاشی کنید.غبارپاشی در کاهش افت موثر است

لکه های سوخته روی برگها نمایان شده اند: در افتاب غبارپاشی نکنید،عبور نور خورشید از قطرات اب مانند عبور نور از شیشه است،گیاه را از معرض اشعه مستقیم افتاب در امان نگهدارید.

برگها لوله شده و آویزان هستند: گیاه تشنه است،گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،ابیاری را تنظیم کنید.

برگهای پائینی زرد شده و سقوط میکنند: ابیاری بیش از  اندازه بوده است،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،سپس ابیاری کنید،این عارضه در گیاهان مسن طبیعی است.

معرفی گل پلونیا

گل برگ انجیری

روش نگهداری از گل برگ انجیری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا