کیک شیفون شکلاتی خوشمزه+طرز تهیه

یکشنبه 29 تیر 1399 آشپزی
تهیه کیک شیفون شکلاتی

کیک شیفون از کیک های بسیار پر کاربرده، که مختصری از تاریخچه این کیک توضیح میدهیم در مواد اولیه این کیک، میزان کمی چربی و آب وجود داره که این مواد، خصوصیات خاصی  در کیک شیفون ایجاد کرده و باعث محبوبیتش شده.  وجود آب و روغن و خشک نبودنِ کیک شیفون، باعث می شه این کیک به تنهایی و بدون کِرم و خامه هم قابل سرو باشه.

از اونجائیکه روغن مایع در دمای پایین هم مایع می مونه و یخ نمی زنه، کمک می کنه بافت کیک شیفون در فریزر خشک نشه و بهترین گزینه برای تهیه “کیک بستنی” باشه.

 مواد لازم برای تهیه کیک شیفون شکلاتی

●  آرد یک پیمانه

● بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

● کرم تارتار 1/4 قاشق چایخوری

● سفیده تخم مرغ  4 عدد

● نمک یک چهارم قاشق چایخوری

● وانیل یک هشتم قاشق چایخوری

●روغن مایع یک چهارم پیمانه

●زرده تخم مرغ 3 عدد

● شکر 1 پیمانه

● آب جوش 90 میلی لیتر

● پودر کاکائو یک سوم پیمانه

طرز تهیه کیک شیفون کاکائویی

● اول آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و سه بار الک میکنیم، پودر کاکائو را توی آب جوش خوب حل می کنیم و کنار میذاریم تا خنک شه، فر را روی 175 درجه سانتی گراد روشن می کنیم و میذاریم خوب گرم شه.

● از مقدار گفته شده ی شکر، یک هشتمش را کنار می گذاریم. حالا توی یه ظرف جادار، بقیه شکر، زرده های تخم مرغ، وانیل و روغن مایع، نمک و محلول کاکائوی سرد شده را با دور تند همزن به مدت 3 تا 4 دقیقه می زنیم تا مواد حجم پیدا کنه و رنگش روشن بشه کمی.

● مخلوط آرد و بیکینگ پودر را به مایع اضافه می کنیم.

●توی یه ظرف دیگه سفیده های تخم مرغ را با همزن که پره هاش کاملا تمیز و خشک هست هم می زنیم تا کف کنه. بعد کرم تارتار را اضافه می کنیم و  هم زدن را 6 تا 7 دقیقه ادامه دهید که سفیده ابری شود .حالا اون شکری که کنار گذاشته بودیم را هم اضافه می کنیم و به هم زدن ادامه می دیم تا مواد کاملا سفید و حجیم بشه و وقتی ظرف را برمیگردونیم از ظرف نریزد.

●کمی از این سفیده زده شده را به مخلوط زرده و کاکائو اضافه می کنیم و با همزن می زنیم تا مواد کمی شل بشه.

● حالا بقیه سفیده ها را با لیسک آروم مخلوط مواد می کنیم، به صورت دورانی و در یک جهت هم می زنیم تا پف سفیده نخوابه و در عین حال، سفیده ها هم گلوله توش نمونه.

●حتما از قالب میان تهی استفاده شود. کف قالب میان تهی 23 سانتی  را چرب می کنیم  و مواد را داخلش می ریزیم و به فر گرم شده منتقل می کنیم و 40 تا 45 دقیقه زمان می  دهیم که کیک بپزه. (فقط کف قالب را چرب کنید.اگه دیواره هاش را هم چرب کنیم بعد از پخت پفش به شدت میخوابه). اگر هم توی کیک خلال دندون زدید و دیدید وسطش هنوز خام هست، سریع روی قالب را بدون اینکه به سطح کیک آسیب بزنید، با یه تیکه فویل بپوشانید و پنج تا ده دقیقه دیگه بذارین توی فر تا  کامل بپزه.

● بعد از اتمام پخت، اجازه بدین کیک 5 دقیقه در قالب بمونه و بعد برعکس روی توری بذارین تا خارج و خنک بشه.

● بعد از خنک شدن کیک را با دقت از عرض نصف کنید و وسطش   هر چیز یکه دوست داشتین قرار دهید.

● بعد لایه دوم کیک رو روش قرار بدین و روی اون رو هر جوری که دوست داشتین تزیین کنین.

نوش جان

طرز تهیه دنت شکلاتی خوشمزه وساده

طرزتهیه اسموتی موز وانبه؛ خوشمزه و انرژی زا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا