کوفته هلوی شیرازی ملس و خوشمزه +دستور پخت

سه‌شنبه 24 تیر 1399 آشپزی

 

کوفته هلو یک غذای سنتی شیرازی است که طعم آن ملس است و در پخت آن از هلو استفاده نمیشودو علت نام گذاری آن به کوفته هلو به خاطر اندازه و رنگ آن  است .

مواد لازم برای کوفته هلوی شیرازی:

گوشت چرخ کرده 500 گرم

هویج یا نرگسی 2 عدد

آرد نخودچی 4 قاشق غذاخوری

پیاز 1 عدد متوسط

نمک و فلفل به میزان لازم

زرد چوبه به میزان لازم

 

مواد میانی کوفته

پیاز داغ بدون روغن به میزان لازم

کشمش به میزان لازم

گردوبه میزان لازم

مواد سس کوفته

پیاز نگینی خرد شده 1 عدد

نعناع خشک 1 قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده به میزان لازم

نمک و فلفل و زرد چوبه به میزان لازم

 آبلیمویا رب انار شیرین 1/2 پیمانه 

شکر  3 قاشق غذاخوری

آب به میزان لازم

رب گوجه فرنگی به دلخواه

تهیه کوفته هلوی شیرازی

طرز تهیه کوفته هلوی شیرازی 

1: ابتدا پیاز را رنده کنید و به گوشت چرخکرده اضافه کنید هویج رنده شده را نیز اضافه کرده و یک بار دیگرمواد را چرخ کنید   سپس نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و ورز بدهید. آرد نخودچی را کم کم اضافه کنید و با همه ی مواد خوب ورز بدهید.ولی مواد گوشتی نباید زیاد سفت شود. ورز دادن گوشت چرخی در این کوفته اهمیت زیادی دارداگر چسبندگی مواد کم بود یک عدد تخم مرغ به مواد گوشتی اضافه کنید.

 

2:یک عدد پیاز را داخل قابلمه ریز خرد کنید و با کمی روغن سرخ کنید . بعد نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و کمی تفت بدهید، هم اکنون نعنا خشک را اضافه کنید و سریع هم بزنید و آب را اضافه کنید. این کار باید با سرعت انجام شود زیرا نعنا سریع می سوزد و تلخ می شود.(اگر دوست داشتید رب گوجه فرنگی را تفت دهید وبه سس اضافه کنید)

 

3: اکنون به سراغ کوفته ها بروید، پیازهای سرخ شده ی وسط کوفته را درون سبد قرار بدهید تا روغن اضافی آن از بین برود، سپس از کوفته ها به اندازه ی هلو بردارید و آن را با دست گرد کنید و کمی فشار بدهید از مواد میانی کوفته مقداری از هر کدام وسط آن قرار بدهید و لبه های گوشت را بالا بیاورید و روی مواد میانی را بپوشانید، و در روغن سرخ کنید

 

4: زمانی که تمام کوفته ها آماده شد و سس کوفته جوش آمد کوفته ها را یکی یکی و آرام داخل سس قرار بدهید. سس کوفته بهتر است تا حدی باشد که روی کوفته ها را بپوشاند. و اجازه بدهیدسس کوفته بجوشد و در قابلمه  باز بجوشد و بعد زیر آن را کم کنید و اجازه بدهید به آرامی بپزد 10 دقیقه آخر زعفران و آبلیمو و شکر را اضافه کنیدبه جای آبلیمو متوان از سرکه و شکر یا رب انار شیرین استفاده کرد.

نکته:

1: برای اینکه کوفته شل نشود؛ پیاز را با رنده درشت رنده کنید که خیلی آب نداشته باشد. اگر خیلی آب داشت آب پیاز را بگیرید یا مقدار آردنخودچی را که به کوفته میزنید، بیشتر کنید.

2: یکی  دیگر از علت های وا رفتن کوفته ، گوشت آن است. گوشت کوفته هرچه چرب تر باشد احتمال شل شدن کوفته و وا رفتن آن افزایش می‌یابد. بنابراین اگر گوشت شما خیلی چرب است یک عدد تخم مرغ را به کوفته خود اضافه کنید.

3: بعد از مخلوط کردن مواد کوفته باید آنها را به خوبی ورز دهید . ورز دادن خوب و کافی باعث جلوگیری از وا رفتن کوفته می‌شود. حداقل ۵ الی ۱۰ دقیقه کوفته را ورز دهید.

 

دستور پخت؛ شکر پلوی شیرازی

ترافل میوه /یک دسر خوشمزه با میوه های تابستانی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا