کوالکام بیشترین سهم بازار پردازنده‌های موبایل را در اختیار دارد – فناوری

یکشنبه 10 دی 1396 فناوری

کوالکام سال ۲۰۱۷ را نیز با سلطه‌ی خود به بازار پردازنده‌های موبایل سپری کرد. اپل نیز هنچنان جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

سال ۲۰۱۷ با تنش‌های زیادی حول تراشه‌های موبایل سپری شد. اپل و کوالکام چندین شکایت علیه یکدیگر مطرح کردند که این موضوع احتمالا منجر خروج کوالکام از تامین مودم مورد نیاز‌ آیفون‌های CDMA سال آینده و جایگزینی مدیاتک با آن شود.

پیش از این و در روز‌های پایانی سال ۲۰۱۷، برودکام پیشنهاد قابل توجهی برای خرید کوالکام ارایه کرده بود. اما با وجود این میزان از مشکلات، کوالکام سلطه‌ی خود در بازار پردازنده‌های موبایل را ادامه داد. طی سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷، کوالکام ۴۲ درصد از درآمد بازار تراشه‌های موبایل را از آن خود کرد که نشان از رشد یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داد. اپل نیز با یک درصد کاهش و با سهم ۲۰ درصدی از درآمد این بازار رده‌ی دوم را از آن خود کرده است.

مدیاتک دیگر بازیگر بزرگ بازار پردازنده‌ی گوشی‌های هوشمند و موبایل با سهم ۱۴ درصدی، جایگاه سوم را در مدت زمان مشابه به خود اختصاص داده است. این در حالی است که پیش‌تر این شرکت و در بازه‌ی مشابه سال ۲۰۱۶، ۱۸ درصد از کل درآمد بازار پردازنده‌های موبایل را در اختیار داشت. در این بین سامسونگ با افزایش ۳۸ درصدی، سهم خود از درآمد این بازار را از ۸ به ۱۱ درصد رسانده است. برند های‌سیلیکون متعلق به هواوی نیز با سهم ۸ درصدی در جایگاه پنجم قرار دارد.

سهم بازار پردازنده موبایل

البته تمام بخش‌های بازار پردازنده‌های موبایل برای کوالکام به این شکل روند خوب و روبه رشدی را تجربه نکرده است. در بخش محصولات رده‌بالا که با قیمت ۴۰۰ دلار یا بیشتر عرضه می‌شوند، سهم کوالکام کاهش داشته است. اپل، هواوی و سامسونگ با کاربرد پردازنده‌های اختصاصی خود در این بخش، منجر به کاهش استفاده از نمونه‌های کوالکام شده‌اند. شوبیت سریواستاوا، تحلیل‌گر  موسسه‌ی کانترپوینت در این خصوص گفت:

بازیگرانی مانند سامسونگ، اپل و هواوی سالانه تمرکز بیشتری در توسعه‌ی سیستم‌روی‌چیپ‌های اختصاصی خود می‌کنند و در نتیجه مجموع سهم پردازنده‌های این شرکت از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۳۰ درصد فعلی رسیده است. این موضوع منجر به ضربه خوردن برخی از تولیدکنندگان پردازنده مانند مدیاتک، مارول، برودکام و دیگر شرکت‌ها شده است که مجبور به خروج از این بخش از بازار شده‌اند.

سهم بازار پردازنده موبایل

به صورت کلی و در سه‌ماهه‌ی سوم، درآمد بازار پردازنده‌های موبایل از ۸ میلیارد دلار عبور کرد که از افزایش ۱۹ درصدی سالانه‌ی آن خبر می‌دهد. به گزارش نیل شاه مدیر موسسه‌ی کانترپوینت، تمرکز تولید‌کنندگان از تعبیه‌ی هسته‌های بیشتر در پردازنده‌های خود، به توسعه‌ی معماری‌های اختصاصی تغییر کرده است. به گفته‌ی وی اپل و های‌سیلیکون از معماری اختصاصی و واحد‌های پردازش شبکه‌ی عصبی در پردازنده‌های خود بهره برده‌اند و پیش‌بینی می‌شود سایر شرکت‌ها نیز دست به این دسته از تغییرات بزنند.


منبع : زومیت

مک‌آفی هک شدن حساب توییترش را تأیید کرد - فناوری

۱۵ روش برای این که در حین کار خسته و بی حال نباشید - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا