کنترل خشم و عصبانیت/15نکته برای کنترل خشم

سه‌شنبه 26 بهمن 1400 روانشناسی ، موفقیت
نشانه های اختلال هورمونی

 کنترل خشم و عصبانیت

کنترل خشم و عصبانیت:خشم یک احساس قدرتمند است. این یک احساس طبیعی و سالم است که زمانی اتفاق می افتد که شما ناامید، آسیب دیده، آزرده یا ناامید هستید. این می تواند نتیجه اتفاقی باشد که برای شما می افتد، چیزی که کسی گفته یا انجام داده است، یا چیزی که شما به خاطر می آورید. خشم بسته به نوع واکنش شما به آن می تواند به شما کمک کند یا به شما آسیب برساند. اگر بتوانید بدون آسیب رساندن به شخص دیگری واکنش نشان دهید، می تواند خوب باشد. زمانی مفید است که نیاز به محافظت از خود داشته باشیم و می تواند انگیزه شما را برای تغییر شرایط ایجاد کند. اما همچنین می تواند شما را به شیوه هایی که نباید سرزنش کنید.

عصبانیت یکی از واکنش های عاطفی اساسی ما است و گاهی اوقات یک نشانه هشدار خوبی است که همه چیز در زندگی ما خوب نیست. در برخی موارد خشم “حق” شماست که احساسش کنید. خشم حس ما را از عدالت و مسئولیت اجتماعی کنترل می کند. این کار به ما کمک می کند تا به یکدیگر انگیزه دهیم تا مسئولیت پذیری، رفتاری انسانی تر و اخلاقی تر داشته باشیم.

خشم یکی از هیجان های پیچیده انسان و واکنشی متداول نسبت به ناکامی و بدرفتاری است. همه ما در طول زندگی با موقعیت های خشم برانگیز روبه رو شده ایم.

 کنترل خشم و عصبانیت

کنترل خشم و عصبانیت

علل خشم

-جلوگیری از رفتار هدفمند

-تحقیر شدن یا مورد تبعیض قرار گرفتن

-مورد پیشداوری ، تبعیض یا بی مهری قرار گرفتن

-مورد فریب یا عهدشکنی قرار گرفتن

-تحقیر شدن احساسات ، ارزش ها یا اقتدار واقعی فرد از سوی دیگران

-مورد بدرفتاری و بی توجهی قرار گرفتن از سوی افراد مهم

-صدمه دیدن درنتیجه بی توجهی نسبت به خود

-رفتار حاکی از بی توجهی دیگران

-موردتجاوز بدنی یا کلامی قرار گرفتن

-قربانی شدن

 کنترل خشم و عصبانیت

کنترل خشم و عصبانیت

راههای موثر کنترل خشم و عصبانیت به سبک مانترا

راههای کنترل خشم به سبک مانترا روشی کاملا ساده است اما تاثیری فوق العاده خواهد داشت چرا که این روش ها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و مورد تایید قرار گرفته اند. عصبانیت یکی از واکنش های عاطفی اساسی ما است و گاهی اوقات یک نشانه هشدار خوبی است که همه چیز در زندگی ما خوب نیست در زیر راههای موثر کنترل خشم و عصبانیت را بخوانید

-علت را شناسایی کنید

-زمان‌های کوتاهی را به مدیتیشن و ورزش اختصاص دهید

-تجربیات خود را تغییر دهید

-مراقب صحبت های منفی خود باشید

-اجازه دهید دیروز بگذرد

-تمرین تنفس عمیق

-روی زمان حال تمرکز کنید

-گوش دادن به موسیقی

 کنترل خشم و عصبانیت

کنترل خشم و عصبانیت

 

 15 نکته برای کنترل خشم

1. قبل از صحبت کردن فکر کنید

در اوج گرما، گفتن چیزی که بعداً پشیمان خواهید شد، آسان است. قبل از گفتن هر چیزی چند لحظه ای را به جمع آوری افکار خود اختصاص دهید – و به دیگران درگیر در موقعیت اجازه دهید همین کار را انجام دهند.

2. هنگامی که آرام شدید، خشم خود را ابراز کنید

به محض اینکه به وضوح فکر می کنید، ناامیدی خود را به شیوه ای قاطعانه اما بدون تقابل بیان کنید. نگرانی ها و نیازهای خود را واضح و مستقیم، بدون آسیب رساندن به دیگران یا تلاش برای کنترل آنها بیان کنید.

3. کمی ورزش کنید

فعالیت بدنی می تواند به کاهش استرس که می تواند باعث عصبانیت شما شود کمک کند. اگر احساس می‌کنید عصبانیت‌تان در حال افزایش است، به پیاده‌روی یا دویدن سریع بروید یا مدتی را به انجام سایر فعالیت‌های بدنی لذت‌بخش اختصاص دهید.

4. تایم اوت بگیرید

تایم اوت فقط برای بچه ها نیست. در ساعاتی از روز که معمولاً استرس زا هستند به خود استراحت دهید. چند لحظه سکوت ممکن است به شما کمک کند که آمادگی بیشتری برای رسیدگی به آنچه پیش رو دارید بدون اینکه عصبانی یا عصبانی شوید، داشته باشید.

5. راه حل های ممکن را شناسایی کنید

به جای تمرکز بر آنچه شما را عصبانی کرده است، روی حل و فصل موضوع کار کنید. آیا اتاق نامرتب فرزندتان شما را دیوانه می کند؟ در را ببند. آیا شریک زندگی شما هر شب برای شام دیر می کند؟ وعده‌های غذایی را بعد از ظهر برنامه‌ریزی کنید – یا موافقت کنید که چند بار در هفته به تنهایی غذا بخورید. به خود یادآوری کنید که عصبانیت چیزی را درست نمی کند و ممکن است آن را بدتر کند.

6. از جملات «من» استفاده کنید

برای جلوگیری از انتقاد یا سرزنش – که تنها ممکن است تنش را افزایش دهد – از عبارات “من” برای توصیف مشکل استفاده کنید. محترمانه و خاص باشید. به عنوان مثال، به جای «تو هرگز هیچ کار خانه ای انجام نمی دهی»، بگویید: «از اینکه میز را ترک کردی بدون اینکه به غذا کمک کنی، ناراحتم».

7. کینه به دل نگیرید

بخشش ابزار قدرتمندی است. اگر به خشم و سایر احساسات منفی اجازه دهید احساسات مثبت را از بین ببرد، ممکن است خود را در تلخی یا احساس بی عدالتی خود ببلعید. اما اگر بتوانید کسی را که شما را عصبانی کرده است ببخشید، ممکن است هم از این موقعیت درس بگیرید و هم رابطه خود را تقویت کنید.

8. از شوخ طبعی برای رهایی از تنش استفاده کنید

روشن شدن می تواند به پراکندگی تنش کمک کند. از شوخ طبعی استفاده کنید تا به شما کمک کند با چیزی که شما را عصبانی می کند و احتمالاً با هر انتظار غیر واقعی از نحوه پیش رفتن اوضاع روبرو شوید. با این حال از طعنه پرهیز کنید – می تواند به احساسات آسیب برساند و اوضاع را بدتر کند.

9. مهارت های تمدد اعصاب را تمرین کنید

وقتی عصبانیت شما شعله ور شد، مهارت های آرامش بخشی را به کار بگیرید. تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید، یک صحنه آرامش بخش را تصور کنید، یا یک کلمه یا عبارت آرامش بخش مانند “آرامش را بگیرید” را تکرار کنید. همچنین ممکن است به موسیقی گوش دهید، در یک مجله بنویسید یا چند حرکت یوگا انجام دهید – هر کاری که برای تشویق آرامش لازم است.

 

10. بدانید چه زمانی به دنبال کمک باشید

یادگیری کنترل خشم برای همه در مواقعی یک چالش است. اگر عصبانیت شما خارج از کنترل به نظر می رسد، باعث می شود کارهایی را انجام دهید که پشیمان هستید یا باعث آزار اطرافیانتان می شود، برای مسائل خشم کمک بگیرید.

 

11. شمارش معکوس

تا 10 شمارش معکوس (یا بالا) داشته باشید. اگر واقعاً عصبانی هستید، از 100 شروع کنید. در مدت زمانی که برای شمارش طول می کشد، ضربان قلب شما کاهش می یابد و احتمالاً عصبانیت شما فروکش می کند.

12. یک نفس بکشید

تنفس شما کم عمق تر می شود و با عصبانیت سرعت می گیرد. این روند (و عصبانیت خود) را با نفس های آهسته و عمیق از بینی و بازدم برای چند لحظه از دهان خود معکوس کنید.

13. برو در اطراف قدم بزن

ExerciseTrusted Source می تواند به آرام کردن اعصاب شما و کاهش خشم کمک کند. پیاده روی کنید، دوچرخه سواری کنید یا چند توپ گلف بزنید. هر چیزی که باعث پمپاژ اندام شما شود برای ذهن و بدن شما مفید است.

14. عضلات خود را شل کنید

آرامش پیشرونده عضلانی از شما می‌خواهد که گروه‌های ماهیچه‌ای مختلف بدن خود را به آرامی منقبض کرده و به آرامی آرام کنید. همانطور که تنش می کنید و رها می کنید، نفس های آهسته و عمدی بکشید.

15. یک مانترا را تکرار کنید

کلمه یا عبارتی را پیدا کنید که به شما کمک کند آرام و تمرکز مجدد داشته باشید. وقتی ناراحت هستید این کلمه را بارها و بارها با خودتان تکرار کنید. «آرام باش»، «آرام باش، و «خوب خواهی شد» همگی مثال‌های خوبی هستند.

 کنترل خشم و عصبانیت

کنترل خشم و عصبانیت

در زمان عصبانیت و خشم واکنش شما معمولاً چیست ؟

-تصمیم میگرید بعد پشیمان می شوید

-حرف دیگران را قطع می کنید و بی احترامی می کنید

-در موقعیت های نامناسب گریه می کنید

-صدایتان را بلند می کنید یا دشنام می دهید

-عقایدتان را تند مطرح می کنید

-وسیله ای پرتاب یا می شکنید

-صحنه را ترک می کنید

-سکوت می کنید

-باید با کسی صحبت کنید

جیم ران

62 جمله های وگفتۀ ارزنده از جیم ران اسطوره رشد شخصی

قدرتمندترین زنان جهان

معرفی 12تا از بانفوذترین زنان جهان در سیاست

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا