ترفند‌هایی برای کنترل خشم و عصبانیت

شنبه 6 مرداد 1397 روانشناسی
ترفند‌هایی برای کنترل خشم و عصبانیت

کنترل خشم و عصبانیت بدون آشنایی با ترفندهای آن کار ساده‌ای نیست. با به کارگیری این متد قادر به کنترل خشم خویش در موقعیت‌ های مهم خواهید بود.

خشم چیست؟


یک بیماری نیست بلکه احساس و هیجانی عادی مثل غم و شادی،اضطراب، ترس و لذت است. هر انسانی در واکنش به بعضی شرایط دچار عصبانیت و خشممی‌شود به همین دلیل مهم است که این احساس را بشناسید و بصورت سالمی با آن برخورد کنید چراکه تحقیق و پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند افرادی کهزیاد عصبانی می‌شوند و راه‌های سالمی را برای تخلیه یا بیان احساس خود ندارند بیشتر از دیگران بیمار شده و ممکن است حتی این بیماری منجر به فوت‌شان شود.
خشم و عصبانیت نه تنها بر سلامت جسمی انسان‌ها اثر می‌گذارد، بلکه برارتباط‌های اجتماعی نیز بسیار تاثیر گذار است. ترفند‌های زیر اصول کلی برای کنترل خشم و عصبانیت در موقعیت‌های مختلف است.

1-در زمان عصبانیت بهتر است وقفه ایجاد کنید

اجازه دهید زمان و مکان شما را از منبع خشم و عصبانیت جدا سازند. برای مثال من و همکارم مزاج آتشینی داشتیم ولی هر دو برای موفق شدن به یک‌دیگر نیاز داشتیم. چگونه این مسئله را حل
کردیم؟ وقتی یکی از ما بسیار ناشکیبا بود، دیگری دستش را بلند می‌کرد و با این حرکت موظف بودیم بحث در آن باره را خاتمه دهیم. در فرصتی دیگر، وقتی می‌توانستیم دوباره با آرامش بحث را دنبال کنیم، آن را
آغاز می‌کردیم.

2-به خود کمک کنید تا حالت خشم و عصبانیت رفع شود

آیا می‌توانید سازش یا موافقت کنید؟ افراد با‌هوش و با‌ اعتماد به نفس هر دو کار را انجام می‌دهند.سوال این نیست که شما باید بتوانید موافقت کنید بلکه شما می‌توانید این کار را انجام دهید.

آیا شما کله شق و لجبازهستید یا قادر به یافتن چاره‌ای هستید؟ اگر آدم انعطاف‌پذیری هستید، ازخودتان بپرسید چرا در حال جنگ برای ادامه دادن خشم‌تان و مصر بر خشم و عصبانیت هستید و نمی‌خواهید تغییر کنید؟آیا به شدت سعی در ثابت کردن این مسئله دارید؟ تنها شیوه شما روشن است. اکر عصبانی هستید، احتمالا سرسخت و لجوج نیز می‌شوید.

3-بهتر است مذاکره کنید.

در زمان غلبه خشم و عصبانیت سعی کنید زمینه مشترک صحبت و ارتباط را بیابید. بحث را نه راجع به خصوصیات شخصی،بلکه در یک موضوع مهیا و دم دست ادامه دهید. در هنگام مذاکره اگر روی فرد مقابل اسم بگذارید یا رفتار و عقاید او را بی‌ارزش نمایید، اعتماد دو طرفه از بین خواهد رفت.

مسخره نکنید. اگر بخواهید با دست‌انداختن و مسخره‌کردن فردمقابل، نظر خود را تحمیل کنید، در آن لحظه فقط فرد درونی خود را، قانع کرده‌اید و باعث شده‌اید که طرف مقابل کنترل شما را به دست گیرد. از خودتان بپرسید: “آیا واقعا با در نظرگرفتن علایق شخصی طرف مقابلم صحبت می‌کنم یا فقط سعی در توجیه کردن جایگاه و موقعیت خودم دارم؟ آیا می‌کوشم بهترینراه حل را برای حل اختلافمان پیدا کنم، یا فقط و فقط می‌خواهم پیروز شوم؟”

4-کلام خود را در نظر بگیرید

 

اگر از کلماتی مانند هرگز یا همیشه، زیاد استفاده می‌کنید، از آن دست بکشید. بسیاری از اوقات کلمات افراطی یک تهدید ضمنی به حساب می‌آیند: “من هیچ گاه نمی‌توانم اینرا بپذیرم.”

 هر گاه فرد مقابلتان را ضایع و مسخره کردید، باید منتظر روزی باشید که نتیجه عملتان به سوی شما بازگردد. بسیاری از افرادحافظه طولانی دارند. به ویژه وقتی می‌خواهند تحقیر را برای نجات لحظه‌های تحت فشار انجام دهند. پس حرفی را که خود تحمل شنیدنش را ندارید، به طرف مقابل نزنید.

5-به سخنان طرف مقابلتان گوش فرا دهید

 

ممکن است در یک مورد اشتباه کرده باشید. ولی اگر در هنگام صحبت سعی به کنترل خشم و عصبانیت خود کنید، آن را درمی‌یابید. از خود بپرسید: “من چگونه می‌‌توانم منظور او را بهتر درک کنم؟” اگر با دقت گوش دهید، خواهید یافت گاهی دستوراتی مخفی وجود دارند. مثلا وقتی کودکی برای جلب توجه، رفتاری اشتباه انجاممی‌دهد، پدر یا مادر به صحبت او گوش نکرده و رفتار و استدلال‌های نامناسب در پس آن را، مورد بررسی قرار می‌دهند. در زندگی زناشویی زن و مرد نیز می‌بایست با دقت به حرف‌های یکدیگر گوش دهند و دلایل واقعی طغیان خشم و عصبانیت را کشف نمایند تا در کنترل خشم و عصبانیت خویش در زندگی موفق باشند.

6-طرف مقابلتان را در آغوش بگیرید

 

بله، گفتیم در آغوش بگیرید. اگر از دست کسی که دوستش داریدعصبانی هستید او را بغل کنید در حالی‌که شاید اصلا دوست نداشته باشید که این کار را انجام دهید. وقتی کسی نشان می‌دهد که شما را دوست دارد، عصبانی بودن از او بسیار سخت است و این موضوع صریحا هنگام درآغوش‌کشیدن یکدیگر مشخص می‌شود. اگر در موقعیتی هستید که بغل‌کردن جسمی رفتار نادرستی است، مثلاهنگامی که با یک همکار یا مباشر در جنگ تن‌به‌تن هستید، از کلمات دیگری برای در آغوش گرفتن استفاده کنید:

7-از طرف مقابلتان معذرت‌خواهی کنید

همان‌طور که در بخش هفتم دریافتیم، اشتباهات، بخش طبیعی وبا ارزش زندگی ما هستند. معمولا هر وقت سعی در پنهان‌کردن اشتباهاتمان داریم، با شکست مواجه می‌شویم. خشمما می‌گذرد. از پرسش‌های راجع به رفتارمان منزجر می‌شویم، ناراحت و خودبین هستیم و همیشه حالتی تدافعی به خود می‌گیریم. وقتی خیلی تندروی کرده ایم، می بایست بگوییم: “متاسفم”. این پذیرش ساده به خشم شما همانند قطره بارانی برچوب کبریت سوزان، پایان خواهد داد. به علاوهوقتی شما صادقانه عذرخواهی می‌کنید. مسئولیت عمل خود را می‌پذیرید.

8-برای کنترل خشم خویش از دوستانتان کمک بخواهید

بسته به نیاز شما دامنه روابط شما از دوستان و آشنایان تا
مشاوران حرفه‌ای متفاوت است. خبر خوب این است که اگر شما
 دارای حالت عصبی هستید، کمک مهیاست. جست‌و‌جوی مساعدت نشانه استقامت و پایداری، بلوغ و دلیری است و هرگز نشانه ضعف نیست. می‌دانم اگربدانید بسیاری از مردم مخصوصا دوستان و آشنایان چقدر مشتاق کمک به شما هستند، خوشحال و ذوق زده خواهید شد.فقط باید بخواهید صحبت‌کردن در مورد احساسات‌تان با کسی که مورد اعتماد شماست، نه تنها احساس
بهتری به شما می‌دهد، بلکه کمک می‌کند ریشه خشم خود
را بیابید و بتوانید در کنترل خشم و عصبانیت خویش گامی مهم و تاثیرگذار بردارید.

 

منبع : سایت ستاره

تست هوش اجتماعی به همراه تفسیر نتیجه آن

تست هوش اجتماعی به همراه تفسیر نتیجه آن

رابطه سلامت روان و پرهیز از خشونت

رابطه سلامت روان و پرهیز از خشونت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا