با چه غذاهایی کمبود مس بدن را تامین کنیم

سه شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ سلامت
خوردنی های حاوی مس

مس برای سلامت استخوان‌ها، سیستم ایمنی بدن و رگ‌های خونی بسیار مفید است و  کمبود مس در بدن موجب بروز مشکلاتی برای سلامتی می  گردد. مس به صورت طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود .البته مصرف بیش از حد این ماده مفید باعث بروز مشکلات و مسمومیت می شود . برای مصرف کردن مکمل های غذایی حاوی مس باید با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید در مصرف غذاهای حاوی مس تعادل را رعایت کنید زیرا مصرف بیش از حد مس در دراز مدت می‌تواند برای فرد مشکلاتی از قبیل  هپاتیت،گرفتگی عضلات، اسهال، استفراغ مشکلات کلیوی، اختلال مغز، ، افسردگی، پیری، بی‌خوابی،، فشار خون، ایجاد کند .همچنین کمبود این ماده در بدن باعث بروز مشکلاتی از قبیل  کم خونی، درد مفاصل، ضعف ایمنی، و در مواردی به پوکی استخوان منجر شود.

با خوردن چه چیزهایی کمبود مس بدن را جبران کنیم:

۱- غذاهای دریایی : صدف ،ماهی تن، ماهی مرکب ، سالمون، و ساردین ار غداهای در یایی مملو از مس می باشند در میان تمام غذاهای دریایی، صدف غنی‌ترین منبع مس است.

Image result for ماهی های حاوی مس

 

۲- گوشت ها  : گوشت‌هایی مثل گوشت گاو، بوقلمون، مرغ و جگر، حاوی مس هستند و می‌توانند به فقر مس در بدن کمک کنند. جگر گوساله  بیشترین مقدار مس را  در میان انواع گوشت‌ها دارد و در فهرست خوراکی‌های سرشار از مس می باشد .

Image result for گوشتهای حاوی مس

۳- ادویه‌ها  :استفاده‌ی روزانه از ادویه ها در پخت  غذاها می‌تواند مس بدن‌مان را تامین کند. این ادویه‌ها عبارتند از زعفران، خردل، میخک، پودر فلفل قرمز،  تخم کرفس، زیره، پودر کاری ،  گل جوز، و پودر پیاز هستند.

Image result for ادویه ها

۴-زرده‌ی تخم‌مرغ حاوی مقدار کمی مس نیز هست.

بیشتر بخوانید: فواید ظروف مسی

۵- سبزیجات تازه :مانند قارچ‌ها، سویا، تربچه، و لوبیا قرمز که به سهولت در بازار قابل دسترسی‌اند حاوی مس هستند.

Image result for سبزیجات تازخ

۶- سبزی های خشک: سبزی های خشک شده  مثل جعفری،ترخون ،نعناع،مرزنگوش، برگ گشنیز، شوید،و آویشن نیز حاوی مقدار کمی مس هستند.

Image result for سبزیجات خشک

۷– میوه‌ها : میوه ها به خاطر داشتن ویتامین‌ها، آهن، آنتی‌اکسیدان‌ها،  و مواد معدنی مانند مس معروف هستند. تعدادی از این میوه ها مثل   لیمو،توت سیاه، هندوانه ، آناناس، زردآلو و موز  می باشند .

Image result for میوه ها

۶- آجیل‌: آجیل منبع خوبی از مس می باشند مانند انواع بادام ، پسته، فندق و گرد ، دانه‌ی کاج این خوردنی های خوشمزه را با رعایت تعادل غذایی در تغذیه روزانه خود بگنجانید .

 

۷- پودر کاکائوی :پودر کاکائو سرشار از مس می باشد اگر به صورت گرم مصرف شود البته بدون قند بهتر است .

Image result for پودر کاکائو

۸- دانه‌های خوراکی :معمولا انواع دانه‌های خوراکی بهترین منابع مس هستند. تخمه کدو حلوایی، تخمه‌های آفتابگردان، تخمه‌های هندوانه، دانه‌های کنجد،اسکواش دانه‌های کتان،  حاوی مس فراوانی  هستند. همچنین آنها حاویروی، آهن، ویتامین‌های ب و ای، پروتئین، پتاسیم ، منیزیم و کلسیم هستند.

Image result for دانه های خوراکی

رشد مغزی کودکان

چه برنامه غذایی برای رشد مغزی کودکانمان تنظیم کنیم

برای سلامت قلب

10 روش برای داشتن قلبی سالمتر

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا